1.0 liter en 100PK - de Ford Ecoboost 1.0

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

1.0 liter en 100PK - de Ford Ecoboost 1.0

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Afgelopen vrijdag hebben Jen en ik een proefritje gemaakt in een Ford Focus 1.0 Ecoboost met een verbruik van 4.8 op 100 km.
Van een driecilinder verwachtten we dus echt helemaal niets. Op uitnodiging van onze Forddealer hebben we ons dus toch laten verleiden . . . _001
We hebben de gelegenheid gekregen om de auto uitgebreid te testen en dat deden we dan ook.
Onze verwachting was eerlijk gezegd niet zo groot maar tijdens het rijden bleek al snel dat de auto erg veel pit vertoonde. Net zoveel pit eigenlijk als onze C-max met een 1.8 motor . . . . :O
Bij het oprijden naar de snelweg zaten we voordat we het wisten al op de 100 km's en het beestje wilde als maar sneller, maar de A9 kent vele snelheidscam's zodat ik het gas maar heb los gelaten.
Ik wil echt geen reclame voor Ford maken, maar wat ze hier gepresteerd vonden wij indrukwekkend.
Natuurlijk zal de motor zich in de toekomst moeten bewijzen.
Gaat het uberhaupt wel 100K mee?
We zullen het zien . . . . Wij wachten in ieder geval nog even met de aankoop . . . :$

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
RhanRT

Re: 1.0 liter en 100PK - de Ford Ecoboost 1.0

Ongelezen bericht door RhanRT »

Wij hebben al een aantal van deze Fords in de lease lopen en de reacties zijn allemaal positief!!
Men verbaasd zich telkens weer over de prestaties van de Ford Focus Ecoboost 1.0
De 100K zal geen probleem opleveren, wij kennen nu al een paar jaar ook andere 3 cillinder motoren en ook hier geeft een 3 cillinder geen andere problemen dan een 4 cillinder.
Ik denk dat Ford zeker niet minder zal willen zijn dan andere merken.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Helaas heeft Ford zoveel "Opties"( lees gadgets) dat ie nu net ff voor ons te duur wordt . . . . . _002
Maar we zijn geduldig en wachten even een jaartje af . . . . :-)
RhanRT schreef:Wij hebben al een aantal van deze Fords in de lease lopen en de reacties zijn allemaal positief!!
Men verbaasd zich telkens weer over de prestaties van de Ford Focus Ecoboost 1.0
De 100K zal geen probleem opleveren, wij kennen nu al een paar jaar ook andere 3 cillinder motoren en ook hier geeft een 3 cillinder geen andere problemen dan een 4 cillinder.
Ik denk dat Ford zeker niet minder zal willen zijn dan andere merken.
Jos WRSM
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb sinds 2009 een Smart Roadster met een 698 cc. Dat is een 3-cilinder met turbolader. Fabrieksmatig levert deze uitvoering 82pk/60kW bij een toerental van 5250 rpm. De mijne staat qua vermogen iets in 'zomerstand' en levert net geen 100pk. Het verbruik (het echte verbruik!) is bij mij 1 op 20,5 gemiddeld.

Toch zijn er heel veel van deze motorblokjes in de soep gelopen. Waren het zulke slechte motoren? Eigenlijk niet eens. Het antwoord zit 'm niet zozeer in de lichte constructie van het blokje, maar in de Turbolader en in de plaatsing van de motor (achterin).

Dit type motor vergt heel veel discipline van de berijder: je moet de machinerie na het starten langzaam en heel voorzichtig laten opwarmen tot bedrijfstemperatuur. Het stoppen steekt echter nog veel nauwer: blijf een minuut of 5 met draaiende motor wachten totdat de turbo is uitgedraaid. Direct stoppen en uitzetten betekent dat je de turbo laat doordraaien met ca tussen de 8k en 10k toeren per minuut terwijl de olietoevoer al is gestopt. Dat vindt het asje niet fijn.

Een ander zwak punt is dat de motor achterin geplaatst is en slecht gekoeld wordt. De rijwind wordt via een kunstof zuiger onder de auto weggehaald. Dit is een zwakke constructie, want bij 60% van alle Smart Roadsters is deze luchthapper al onder de auto uit gereden of zit vol met bladeren. Dit heeft een te warme motor tot gevolg en dat zorgt ervoor dat de kleppen nog wel eens verbranden. En dan kun je het hele blok laten vervangen. Dat klinkt dramatisch, maar valt iets mee. De vervanging van een dergelijk blok is meestal voor rond de Eur 3.000 gepiept. Ik zelf heb vrij snel na aanschaf een extra oliekoeler onder auto gemonteerd en dat biedt enig soulaas, behalve in de file. Dan is het kachel icm blower aan en zweten geblazen...

Nu is dit een aantal dingen die je, in mijn optiek, met de Ford niet mee gaat maken omdat het een iets gangbaarder concept qua vorm en opbouw betreft. Daarnaast weet Ford vanuit de historie een goed motorblok te bouwen. Wat mij wel heel erg nieuwsgierig maakt, is of het brandstofverbruik van 4,8 l/100km in de praktijk gehaald wordt. Wellicht dat RHanRT daar inmiddels vanuit het leasewagenpark ook iets over kan zeggen?

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

100 pk uit 1000cc is niet zeer spannend. Motorfietsen als de BMW S1000RR halen wel 200 pk uit 1000cc en maken ook meer toeren dan dit Ford blok, en gaan toch lang mee.
3 cilinders hebben geen grote nadelen t.o.v. 4 cilinders . Gek genoeg hebben 3 en 5 cilinders in lijn motoren minder trillingen dan 4-in-lijn motoren. Het grootste 'probleem' met een 3 cilinder is de psychologische barrière - we zijn zo gewend aan 4 cilinders dat 3 cilinders maar 'raar' lijken.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Klopt Hans, maart dan hoeft het slechts 200kg voort te bewegen. De Focus weegt meer dan 1200 kg . . .
HansD schreef:100 pk uit 1000cc is niet zeer spannend. Motorfietsen als de BMW S1000RR halen wel 200 pk uit 1000cc en maken ook meer toeren dan dit Ford blok, en gaan toch lang mee.
3 cilinders hebben geen grote nadelen t.o.v. 4 cilinders . Gek genoeg hebben 3 en 5 cilinders in lijn motoren minder trillingen dan 4-in-lijn motoren. Het grootste 'probleem' met een 3 cilinder is de psychologische barrière - we zijn zo gewend aan 4 cilinders dat 3 cilinders maar 'raar' lijken.
Jos WRSM
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jos WRSM schreef:Klopt Hans, maart dan hoeft het slechts 200kg voort te bewegen. De Focus weegt meer dan 1200 kg . . .
HansD schreef:100 pk uit 1000cc is niet zeer spannend. Motorfietsen als de BMW S1000RR halen wel 200 pk uit 1000cc en maken ook meer toeren dan dit Ford blok, en gaan toch lang mee.
Een motor levert vermogen en heeft geen weet van de massa die hij beweegt - wel wil je bij meer gewicht een andere motorkarakteristiek: meer koppel en minder topvermogen. Dat is dan weer goed voor de levensduur want het toerental van max. koppel ligt meestal een stuk lager dan die voor max. vermogen.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Je ziet het maar weer; ik heb er ook helemaal geen verstand van . . . . :( maar verbaasd was ik wel . . . . :O
HansD schreef:
Jos WRSM schreef:Klopt Hans, maart dan hoeft het slechts 200kg voort te bewegen. De Focus weegt meer dan 1200 kg . . .
Een motor levert vermogen en heeft geen weet van de massa die hij beweegt - wel wil je bij meer gewicht een andere motorkarakteristiek: meer koppel en minder topvermogen. Dat is dan weer goed voor de levensduur want het toerental van max. koppel ligt meestal een stuk lager dan die voor max. vermogen.
Jos WRSM
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Het gemiddelde verbruik ligt wel iets hoger dan meneer Ford aangeeft, namelijk 5,6 liter op 100 kilometer.
Toch een mooi getal, zeker als je dit afzet op zo'n 1200 kilo aan gewicht in gebruik.
Je moet uiteraard een auto niet gaan vergelijken met een motor, en trouwens elke vergelijking loopt een beetje mank in principe.
En inderdaad, wij denken eigenlijk negatief over een drie cillinder voor een auto omdat wij het nog niet gewend zijn.
Maar bedenk eens als wij naar de motor kijken, hoe geweldig betrouwbaar was en is de BMW K75 wel niet?
En waarom zou dit dan niet kunnen gelden voor welke autofabrikant dan ook?
Diezelfde betrouwbaarheid zou ook bij de Ford wel eens zo kunnen zijn, immers andere merken gingen hun voor.
De tijd zal het leren maar ik ben in ieder geval positief gestemd.

groet,

RhanRT
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

RhanRT schreef:Het gemiddelde verbruik ligt wel iets hoger dan meneer Ford aangeeft, namelijk 5,6 liter op 100 kilometer.
Toch een mooi getal, zeker als je dit afzet op zo'n 1200 kilo aan gewicht in gebruik......

groet,

RhanRT

Dat verbruikscijfer valt me inderdaad niet tegen voor zo'n toch wel zware kast! Netjes.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Wij hebben jarenlang zonder problemen rondgesnord in een 3-cil. Cuore. Ruim 120.000 op de teller en toen vanwege andere oorzaak moeten wegzetten. Ook de pyreneeen over (met moeite, maar toch). Was geen 1200 kilo, maar het is ook een auto van wat langer terug. Verbruik was alleszins netjes, rond de 1 op 20-21.

Het kan dus zeker!

Mooiste opmerking bij mijn XS750: hij loopt wat rauw, lijkt wel of'ie een cilinder mist... Heerlijk!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”