LED verstralers

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Dave

LED verstralers

Ongelezen bericht door Dave »

Omdat het buiten regent en dat niet lekker klussen is, en omdat ik vakantie heb, maar eens een oud projectje uit de kast gehaald: LED verstralers.

Een tijdje geleden deed ik mee aan een toertocht 's nachts. Over dijkjes met relatief korte bochten. Wat ik daar 'miste' was verlichting die met de bocht mee draait. Dus maar aan het denken gegaan, tekenen, weggooien en opnieuw tekenen. Totdat ik min of meer tevreden was. Spulletjes in huis gehaald en er vervolgens lang niets meer mee gedaan. Tot vandaag dus...

Om te beginnen een overzichtsfoto van de losse onderdelen (exclusief bedrading):
Afbeelding

Alle aluminiumdelen heb ik zelf laten maken, overigens.

Vervolgens de LED gesoldeerd, de voeding gesoldeerd en alles vastgezet op het koellichaam:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het solderen van alle onderdelen even kijken of de lamp ook brandt:
Afbeelding

Dan montage van alle onderdelen tot een geheel:
Afbeelding

En de laatste test voordat montage op de motor kan plaatsvinden:
Afbeelding

Let in die laatste foto eens op het verschil dat de lens maakt voor de lichtbundel!

Vanaf hier moet ik met de motor aan de slag, maar daarvoor wacht ik even tot beter (droog) weer. Ik zal dan ook een keer foto's maken van de extra lichtopbrengst en hoe het zich verhoudt tot de 'statische' lichtbundel als je aan het stuur draait. Bovendien kan ik ook pas na de eerste proefrit laten weten of deze lampjes een beetje duurzaam zijn...

En voor de nieuwsgierigen: er zit (uiteraard) geen E-keur op...
Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: LED verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nice!

Heb je de speciale tape erbij gekregen (of pasta) voor de Power-LED?
Als het tape is, kijk even na over de eventuele vochtbestendigheid en de temperatuurbereik.
Aangezien het op de motor komt/zit, kán er soms wat vocht/condens bij de tape komen, en laat die tape soms (!) prematuur los, geen koeling en daar kan de LED slecht tegen.
Ook de sub-0 temperaturen kan de lijmlaag van sommige koelingtape nadelig beïnvloeden. (als je motor in de winterkoude buiten geparkeerd staat).
Als het pasta is, is deze vaak op basis van keramische componenten, en heeft daar wat minder last van dan sommige tapes.
Afhankelijk van welk merk (en type!) PowerLED het is, zijn daar ook voorzetlensjes voor de LED zelf beschikbaar.
Ik heb een hele verzameling (hoofdzakelijk voor de CREE's) onderhand, dus als het resultaat je wat tegenvalt, is dat wellicht ook het overwegen waard.

Andere belangrijke tip:
In verband met vocht en vibraties (SMD-componenten) is het wellicht raadzaam de elektronica "in te potten" met (bijvoorbeeld) siliconenkit.
Tevens heb je dan ook een redelijke mate van vochtbescherming.

Geen E-keur wellicht, maar wel het RT-keur. _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

waarom zie ik geen foto's maar het woord 'afbeelding'?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
mhovens
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Bert,

Kennis wordt uitsluitend op 'need to know' basis verspreid. Het kan niet zo zijn dat kennis opgedaan door leden zomaar te beschikking wordt gesteld aan derden. De hier uitvloeiende patenten komen toe aan de auteur en zijn niet overdraagbaar. Iedere inbreuk op dit patent kan uitmonden in hoon van zij die jaloers zijn op de briljante planning en vakbekwame executie van dit hoog technische project.

Ik zou dus niet weten waarom jij deze foto's niet ziet Big RT Smile

Dave ziet er goed uit _004 _004

Sorry voor het grapje Bert :lol: :lol:
Dave

mhovens schreef:Bert,

Kennis wordt uitsluitend op 'need to know' basis verspreid. Het kan niet zo zijn dat kennis opgedaan door leden zomaar te beschikking wordt gesteld aan derden. De hier uitvloeiende patenten komen toe aan de auteur en zijn niet overdraagbaar. Iedere inbreuk op dit patent kan uitmonden in hoon van zij die jaloers zijn op de briljante planning en vakbekwame executie van dit hoog technische project.

Grinnik!
Dave

dutchmidiman schreef:Nice!

Heb je de speciale tape erbij gekregen (of pasta) voor de Power-LED?
Als het tape is, kijk even na over de eventuele vochtbestendigheid en de temperatuurbereik.
Aangezien het op de motor komt/zit, kán er soms wat vocht/condens bij de tape komen, en laat die tape soms (!) prematuur los, geen koeling en daar kan de LED slecht tegen.
Ook de sub-0 temperaturen kan de lijmlaag van sommige koelingtape nadelig beïnvloeden. (als je motor in de winterkoude buiten geparkeerd staat).
Als het pasta is, is deze vaak op basis van keramische componenten, en heeft daar wat minder last van dan sommige tapes.
Afhankelijk van welk merk (en type!) PowerLED het is, zijn daar ook voorzetlensjes voor de LED zelf beschikbaar.
Ik heb een hele verzameling (hoofdzakelijk voor de CREE's) onderhand, dus als het resultaat je wat tegenvalt, is dat wellicht ook het overwegen waard.

Andere belangrijke tip:
In verband met vocht en vibraties (SMD-componenten) is het wellicht raadzaam de elektronica "in te potten" met (bijvoorbeeld) siliconenkit.
Tevens heb je dan ook een redelijke mate van vochtbescherming.

Geen E-keur wellicht, maar wel het RT-keur. _004
Rob,

Alles heb ik vastgezet met hotglue. Mijn koelpasta was intussen uitgehard dus ik moet even nieuwe scoren. Het gaat nu nog om prototyping, zeg maar... Als alles goed past en werkt maak ik het definitief met pasta, dat vind ik beter (wordt ook in pc's effectief gebruikt).

Wat betreft het inpotten: hotglue again...

En de LED (een Cree inderdaad) en lens zijn op elkaar afgestemd om een lichthoek van 8* te realiseren, dat moet goed genoeg zijn als 'cornering light'.

Ik heb nog zitten denken aan een soort trekschakelaar (vgl. citroën DS) om de lampen gericht (links en rechts apart) aan te sturen, maar dat vind ik eigenlijk overkill.
Inspector Gadget

Dubbel-nice! ;)

Daarom gebruik ik de tape, pasta droogt inderdaad na verloop van tijd in, afhankelijk van de verpakking;
http://www.leds-buy.nl/componenten/powe ... -tape.html

Met 8 graden zit je richting verstralers (meestal 15 graden).
Breedstralers/mistverlichting zit meestal zo rond de 25 graden.
E.e.a. is wel sterk afhankelijk van de led, die heeft ook een openingshoek, met en zonder voorzetlensje.
Vaak zie je een combinatie van een LED-voorzet lensje en uitwisselbare lamplenzen.

Ik raad siliconenkit in plaats van hotglue aan omdat je siliconenkit wat gemakkelijker kunt verwijderen, als het nodig is.
Hotglue (lijmpistool) gebruik ik om zaken vast te zetten. Liever niet om zaken af te schermen, aangezien het geen tot heel weinig veerkracht heeft.
(mechanische schokken cq. belasting).

Wat betreft bochten-verlichting;
Je zou kunnen overwegen een soort slip-koppelingetje te gebruiken.
Als je dan in een bocht "hangt" dat het gewicht van de lampjes ze om hun as doet draaien. _001
(het is maar een zot idee)

Echter, met de juiste lens/lensje, heb je dat waarschijnlijk niet eens nodig.
De praktijk zal het leren of het voor jou voldoende is.

Suc6, en leuk projectje zo. _004
Baird
2024
2024

Dave schreef:

Grinnik!
Als de grap goed is en ik het slachtoffer ben lach ik gewoon mee!

Ik geloof niet goden, tovenarij, aardstralen en meer van dat soort verschijnselen, feit is dat vandaag de woorden 'afbeelding' vervangen zijn door afbeeldingen die mogelijk een relatie hebben met de tekst in het zelfde artikel ......ik ga het nog maar eens bekijken _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Baird
2024
2024

dutchmidiman schreef: .....................
Wat betreft bochten-verlichting;
Je zou kunnen overwegen een soort slip-koppelingetje te gebruiken.
Als je dan in een bocht "hangt" dat het gewicht van de lampjes ze om hun as doet draaien. _001
(het is maar een zot idee)
.....................
Eeeehhhhhhhhhhhhh............. dat gaat dus niet werken: waarom hangen wij tenslotte schuin in de bocht als wij rijden? Dat gewichtje gaat dus gewoon mee en zal het lampje dus niet laten kantelen. Je zult het mechanisch moeten doen met stangetjes, veren of kabeltjes tussen frame en voor vork, of net als de gyro-cam bij de MotoGP of net als de koplamp op de K1600GT(L).

succes, leuk project!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Baird schreef:
Dave schreef:

Ik geloof niet goden, tovenarij, aardstralen en meer van dat soort verschijnselen, feit is dat vandaag de woorden 'afbeelding' vervangen zijn door afbeeldingen die mogelijk een relatie hebben met de tekst in het zelfde artikel ......ik ga het nog maar eens bekijken _004
Kijk even bij extra's en klik dan op compatibiliteitswwergave en je ziet de afbeeldingen weer komt veel voor in W7

Met vr gr
Han
Baird
2024
2024

han62 schreef:
Baird schreef:
Dave schreef:Bert,

Kijk even bij extra's en klik dan op compatibiliteitswwergave en je ziet de afbeeldingen weer komt veel voor in W7

Met vr gr
Han
Nog even off-topic dan: ik gebruik Mozilla, die update tegenwoordig bijna iedere week naar een 'nieuwe' versie, 'spontaan' verschenen de foto's ook, zal daar wel mee te maken hebben, thanx.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Dave

Intussen zijn de lampjes klaar en gemonteerd. Wat is er nog gebeurd in de tussentijd:
- lampjes op kleur gespoten van de motor
- assemblage met betere passingen
- hotglue vervangen door warmtegeleidende tape om voeding en lens te fixeren op het koellichaam
- alle stekkerverbindingen in de motor
- schakelaar in dashboard gemaakt

En dan ziet het er zo uit:

Vooraanzicht:
Afbeelding

Schuin:
Afbeelding

De cockpit:
Afbeelding

Verlichting aan (ledjes in knipperlicht [altijd aan], xenon koplamp en led verstralers):
Afbeelding

Er volgt t.z.t. nog wel een foto met het effect vanaf mijn plek, maar ik mag zeggen dat mijn achtertuin goed verlicht was, gisteravond :D

In de buurt van Kempen airport maar een beetje opletten wat ik doe...
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Dave schreef:Intussen zijn de lampjes klaar en gemonteerd.
Vooral met het in kleur spuiten erbij vind ik het wel heel erg mooi geworden _005
Draait dit nou mee in de bocht? (ik begrijp niet hoe... _001 )
Dave

Dank je Hans, het is geworden zoals ik het wilde... (ongeveer)

Wat betreft het meedraaien: de lampen volgen de stuuruitslag, en dat blijft natuurlijk beperkt zoals Baird terecht opmerkt. De opmerkingen hierboven waren dan ook gebaseerd op montage in of aan de kuip, en wat je daarvoor zou moeten doen in theorie.

Wel hoop ik mijn oorspronkelijk 'probleem' opgelost te hebben. Bij een Promotor Nachtrit in Noord-Holland reden we over een dijkje met korte en snel opvolgende bochten. Je reed dus iedere keer een zwart gat in en hopelijk biedt dit dan een beetje soelaas. Maar ik ga het (vanavond? Niet in NH) uitproberen om te zien wat het effect is.

Groet,

Dave
BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Bij een Promotor Nachtrit in Noord-Holland reden we over een dijkje met korte en snel opvolgende bochten.....
Dave, je oplossing ziet er gelikt uit ! Ik heb bovenstaande route ook gereden en had verstralers aan de valbeugels van mijn motor gemonteerd en had het verschijnsel toch nog. Mijn maten hebben lampen "tegen de draairichting in gemonteerd..." (m.a.w. verstraler rechts schijnt naar links en verstraler links naar rechts en ook nog onder een bepaalde hoek, zodat bij het "kantelen" van de motor (nemen van de bocht) de weg verlicht blijft. (leuk dat bij een beurt de monteur alle lampen heeft uitgericht: "Zo meneer, dat was wel nodig met die lampen; ze schenen alle kanten op, maar nu is het weer goed, hoor.....")
Ik hoop dat jouw charmante oplossing aan de voorvork ook een goed licht werpt op de donkere bochten in NH !
GrTz
BertL
Dave

Tsja, en dan breekt na een aantal meters de aluminium bus/stang gewoon af... Dus daar moeten we nu even iets anders op verzinnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen (maar wel mijn spuitwerk naar de mallemoer).

Andere kleur (van een spuitbus die ik toch nog heb) en toch een andere positie ben ik bang, dus niet meer op het wiel.
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Dave,
Ik heb je huisvlijt met belangstelling gevolgd en bewonder je creativiteit, maar wat een vervelende ervaring het alfabet zal wel weer wat uitgebreid zijn (denk ik) _003 . Achteraf was het misschien te verwachten met zo'n dun alu buisje en die lampjes zullen toch wel wat trillen.
en ja achteraf is mooi praten/wonen.
Maar is het een idee een soort van klembeugel maar dan in een wat mooiere uitvoering en die op het spatbord te monteren. dan heb je denk ik een stabilere montage.
Ik denk dat er van massief aluminium of wellicht kunsstof wel iets is te bedenken. eerst een proef modelletje van makkelijk materiaal maken en als je de definitieve uitvoering weet kan ik misschien iets voor je draaien/fresen.

je kan er dan aan denken ze in de kleurt van het spatbord/lamp te spuiten of te polijsten.

Met vr gr

Han
Inspector Gadget

Sneu voor je en al de tijd en de superstrakke afwerking.

Je moet anders eens kijken naar de mounts op het wiel zoals MotoLights het ontworpen heeft, ter inspiratie;
http://www.motolight.com/install-motolights
Baird
2024
2024

ikke ff nie snappe ..........

Op de eerdere foto's zie Ik een bout die door de lamp en een buisje gaat, het overgebleven draadeind schroef je in de voorvorkpoot. Wat is er dan afgebroken?

Of bestaat het geheel uit meerdere delen? Dan zou ik het maken van zoals boven beschreven van rvs en even polijsten, gaat nooit meer kapot!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Dave

Afgebroken op de verjonging... Alu is echt te zacht. Andere opties hou ik nog even open, ga nu eerst aan tafel. Kom er later vanavond wat uitgebreider op terug...

[Aanvulling]

Eens kijken...

Het draadstangetje dat ik heb gebruikt was een langere versie die bovenaan het spatbordje is gemonteerd, de afgebeelde versie was voor een lagere montage. Door de langere versie te gebruiken weet ik dat trillingen een heftiger effect hebben. Het gewicht hangt verder weg dus de krachten zijn groter (hou maar eens een kilo suiker voor je borst of met gestrekte arm vast, welke hou je het langste vol).

Die langere versie heeft een grotere schroefdraad, dus minder verval (verjonging) dan de kortere versie die dus minder spanning zal moeten verdragen, maar dus ook minder 'vlees' heeft om die spanning te dragen. Vandaar dat ik niet de stangetjes even verwissel. Ik denk namelijk dat die net zo snel afbreekt... Nog afgezien van de cosmetische schade; laten we het er op houden dat asfalt en aluminium niet goed samengaan...

Dus wat staat me nu te doen: een andere plek zoeken of ander materiaal kiezen (RVS) zijn de eerste opties die me te binnen schieten. Dus dank voor suggesties hierin. Een combinatie kan natuurlijk ook! Ik had ook al gedacht aan een heel andere plek, maar dat wil ik toch liever niet.

De kleur? Misschien dat ik nog een keer een busje rood bestel (is wel mooi inderdaad). Anders matzwart of zilver (heb ik nog). Maar dat is het minst van belang...

We gaan weer aan de gang, ik houjullieop de hoogte!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”