Het komt erop neer dat op het dashboard het driehoekje met daarin een uitroepteken ("!") rood knippert, ongeveer 2x per seconde, terwijl het oliekannetje linksbovenaan zichtbaar is op de display. Alleen stelt dit probleem zich niet altijd.
Na een aantal testen uitgevoerd te hebben, ben ik tot de volgende vaststellingen gekomen:
- Oliepeil (kijkglas) is OK.
- Heeft net onderhoud gehad (100.000 km).
- Olie 'borrelt' zichtbaar wanneer motor stationair draait. Dus de olie is in beweging (wordt gepompt).
- Probleem stelt zich enkel wanneer motor/olie boven-normaal warm is.
Het probleem doet zich dus enkel voor bij, bijvoorbeeld, traagrijden (manoevers, oefeningen zoals langzaam rijden, dubbele 8, etc.)

Bron: internet, BMW R1200RT 2010. Ter illustratie.
Ongeacht de fout aanwezig is op het dashboard of niet, ik stel geen wijzing in rijgedrag vast. Er is voldoende vermogen, er is geen gestotter of wat dan ook.
Wat me ook verbaast is dat hierover geen uitleg te vinden is in de handleiding. De handleiding spreekt wél over een oliekannetje in combinatie met een vast brandend rood uitroepteken. In mijn geval knippert het, maar dan ook niet altijd. Het probleem is immers 'verholpen' na even afkoelen, maar treedt opnieuw op als ik hem bewust warmer laat worden.
Iemand een idee of second opinion die mijn dealer straks/morgen zal geven?