Olie kan + knipperend "!" op display bij boven-normaal temp

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Maarten1985

Olie kan + knipperend "!" op display bij boven-normaal temp

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik heb een vreemd probleem vastgesteld bij mijn BMW R1200RT (2005) en weet niet goed waaraan het te wijten is.

Het komt erop neer dat op het dashboard het driehoekje met daarin een uitroepteken ("!") rood knippert, ongeveer 2x per seconde, terwijl het oliekannetje linksbovenaan zichtbaar is op de display. Alleen stelt dit probleem zich niet altijd.

Na een aantal testen uitgevoerd te hebben, ben ik tot de volgende vaststellingen gekomen:
  • Oliepeil (kijkglas) is OK.
  • Heeft net onderhoud gehad (100.000 km).
  • Olie 'borrelt' zichtbaar wanneer motor stationair draait. Dus de olie is in beweging (wordt gepompt).
  • Probleem stelt zich enkel wanneer motor/olie boven-normaal warm is.
Vooral het laatste puntje is interessant. Het probleem doet zich enkel voor wanneer de temperatuur, weergegeven rechts op de display, het 2e streepje bereikt heeft of daarboven. Alles daaronder, en er is geen melding op het dashboard.

Het probleem doet zich dus enkel voor bij, bijvoorbeeld, traagrijden (manoevers, oefeningen zoals langzaam rijden, dubbele 8, etc.)

Afbeelding
Bron: internet, BMW R1200RT 2010. Ter illustratie.

Ongeacht de fout aanwezig is op het dashboard of niet, ik stel geen wijzing in rijgedrag vast. Er is voldoende vermogen, er is geen gestotter of wat dan ook.

Wat me ook verbaast is dat hierover geen uitleg te vinden is in de handleiding. De handleiding spreekt wél over een oliekannetje in combinatie met een vast brandend rood uitroepteken. In mijn geval knippert het, maar dan ook niet altijd. Het probleem is immers 'verholpen' na even afkoelen, maar treedt opnieuw op als ik hem bewust warmer laat worden.

Iemand een idee of second opinion die mijn dealer straks/morgen zal geven?
RhanRT

Re: Olie kan + knipperend "!" op display bij boven-normaal t

Ongelezen bericht door RhanRT »

Nee, dit "probleem" doet zich ook voor als je het uiterste vergt van de motor.
Denk hierbij aan rijden in de bergen met hogere temparaturen en hogere snelheden c.q. toeren.
De olie word te heet en dus te dun, de sensor meet dat er een afwijking is en geeft het signaal: te weinig olie.
Dit behoeft dus niet zo te zijn.
Het is wel verstandig om in deze gevallen jouw rijwijze aan te passen.
Jouw foto geeft niet het signaal van <!> dus olie, maar een vorst signaal, klopt ook wel gezien de temparatuur die op 2 graad staat.

met vriendelijke groet,

RhanRT
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

RhanRT,

De foto is geplukt van het internet, ter illustratie, en toont dus niet mijn eigen dashboard.

Ik woon in België en doe 95% woon-werk verkeer. Tussen Limburg, waar ik woon, en Brussel is er geen gebergte te bespeuren. Ik trek niet op tot 7000 of 8000 toeren, maar rij wel vlot door (lees 140km/u op snelweg). Het enige wat dit probleem 'geforceerd' heeft is 2x de traagproef doen, zoals deze gedaan wordt tijdens het examen.

Vorig jaar heb ik voor het examen dezelfde proef wel 4x achter elkaar gedaan. Toen stond de temperatuur redelijk boven de helft en heb ik hem laten koelen door een ritje te maken. Maar zelfs toen gingen er geen lampjes knipperen.

Ik kan me ergens wel vinden in je uitleg dat de olie dan te dun wordt en dat die daarom een tekort registreerd. De olie die er nu in zit is niet dezelfde als vorig jaar, inmiddels 50.000km geleden. Maar om nu te zeggen dat het aan mijn rijgedrag ligt... ik weet dat niet zo zeker.

Overigens, na een tijd stilstaan en hem stationair warm laten lopen vertoond hij opnieuw hetzelfde probleem vanaf het moment dat de temperatuur exact in de helft staat. En dan heb ik er nog geen één meter mee gereden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou degene die laatst het onderhoud gedaan heeft eens vragen exact welke olie zij gebruikt hebben.
De -1200- is een luchtgekoelde motor en de olie kan maar beperkt koeling krijgen als je geen snelheden maakt maar de motor gebruikt zoals bij dergelijke oefeningen.

Een BMW dealeRT kan ook je motor uitlezen en zien of de oliesensor wellicht defect is.

Maar als het alleen bij dergelijke oefeningen is en bij (zwaar) berg-gebruik, zou ik eens andere olie overwegen anders dan datgene wat er nu in zit.
RhanRT

Ik onderschrijf de reactie van dutchmidiman volledig.

Het gaat niet om je rijstijl maar de hoedanigheid van het gebruik van de moto.
Juist de traagheidsoefeningen kunnen versneld tot hoge temparaturen leiden bij een luchtgekoelde motor, en zeker in combinatie met het argument van DMM.
Maar het aantal van de traagheidsoefeningen die jij aangeeft, 2x tot 4x, zou eigenlijk niet mogen leiden tot dit signaal.
Ik zou je adviseren om de sensor te laten controleren en goed te kijken welke olie jij gebruikt in de motor.
Laat in ieder geval de olie niet langer dan 20.000 km in de motor zitten, is echt het maximum, en vervang jouw oliefilter.
Daar blijft namelijk meer olie in zitten dan je denkt bij alleen het verversen van de olie.

Succes,

met vriendelijke groet,

RhanRT
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004

En als je echt goed bent in de oefeningen waar je de motor echt flink loopt af te schuinen kan je soms ook heel even een olie-melding krijgen.
(wonderbaarlijk was ik in sommige oefeningen heel erg goed, of ik dat nu nog zou kunnen of durven is maar zeer de vraag :$ )
Bij sommige oefeningen had ik zo het ritme perfect te pakken dat ik ze wel eens 5 minuten achter elkaar deed, en sommige motoren gaven dan ook een olie-melding.
Was een genot om 1 te zijn met de motor, het stuur zag je niet meer, alleen de weg (lees: oefenterrein, natuurlijk)
Behalve de kandidaat-motoren, want die hadden vaak een elektrische ventilator, en zag ik soms wel een olieniveau-melding als ik echt mijn best deed (lees: uitsloven).

Bij mijn werk als verkeersregelaar heb ik deze melding op mijn -1200- niet gehad, ook niet bij zomerse temperaturen.
Maar dan ben ik ook heel conservatief met de motor wat betreft toerental, koppeling en remmen. (het is tenslotte ook een droge koppeling).

Dergelijke oefeningen heb ik nog niet kunnen doen met mijn -1200- door de omstandigheden, jammerlijk genoeg.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat de combinatie van oefeningen, dus een flinke wissellast, en bepaald soort "onjuiste" olie, een olie-melding zou kunnen geven.

Maar je 1e punt van aandacht moet zijn achterhalen welke olie nu in je motor zit en eventueel het laten uitlezen van je motor door een BMW dealeRT.
Zoals eerder aangegeven, olie zorgt niet alleen voor de smering van je motor maar ook de koeling, zover dat nog mogelijk is bij dergelijke zeer lage snelheden.
Als je nog lang wilt blijven genieten van je motor en geen bovenmatige slijtage wenst, laat je daar naar kijken.
Want ik schat zo in dat je die melding wel vaker gezien hebt, en dan is het zaak dat tijdig te laten nazien voordat het te laat is.
Dat is toch zonde.
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Ik ben technisch niet zo op de hoogte van al die toestanden. _001
De motor moet het gewoon goed doen en daarmee basta. Nou had ik op m'n vorige motoRT (een -1100- ) - en zeker in de zomers die we de afgelopen jaren hadden - bij normaal stadsverkeer dat de olietemperatuur die normaal op 5 streepjes stond al gauw naar de zes of soms zelfs zeven streepjes kroop. Volgens de dealeRT kon het geen kwaad, maar ik zat dan toch niet helemaal op m'n gemak op de motoRT.
Bij mijn huidige motoRT (een -1200- uit 2007) heb ik tot nu toe maar één keer zoiets meegemaakt: vorig jaar tijdens een warme, zeer drukke avondspits in Keulen. Maar toen ging de temperatuurmeter ook dik voorbij het derde streepje :oops: En dat voelde echt niet fijn. Motorisch was er gelukkig niets aan de hand.
Ik heb wel al een paar keer de melding <!> en een knipperend oliekannetje op het display gehad, de laatste keer na een rit in het Sauerland. En dat terwijl de motoRT toen net 500 km terug zijn grote servicebeurt had gehad _003
Volgens de dealeRT (Motor Houtrust) zit er nu half-synthetisch 20W50 in. Is dat dan wel de goede olie, zo vraag ik mij nu dan af?
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb vorig jaar tijdens een hele warme en drukke avondspits ook te kampen gehad met een warmlopende motor, maar eens de autostrade bereikt werd en ik wat snelheid kon maken geraakte de motor meteen terug op zijn normale temperatuur.
Thuisgekomen het oliepeil eens nagekeken en bleek dat deze op zijn minimum stond. Heb dan wat olie bijgevoegd en nadien geen problemen meer gehad.

Welke olie het best in de RT moet durf ik niet zeggen, maar weet dat mijn dealeRT bij minerale olie zweert.
RhanRT

Neem Motorex olie.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”