Beantwoord: storing portofoon op autocom
Moderator: RT_Patrick
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Beantwoord: storing portofoon op autocom
Hoi @,
Ik heb een autocom in het opbergvak van mijn 1200RT. Ik vind dat een prettig plek, alles blijft goed droog etc. Belangrijkste, de autocom werk volledig storingsvrij. Als ik met een maat rij neem ik de portofoon (kenwood 3301) mee en plaats deze ook in dat zelfde opbergvak. Zo nu en dan geeft dat een flinke storing, waar ik geen contact meer kan maken of contact ineens weg valt. Stop ik de porto in mijn tanktas, dan is het opgelost. Conclusie, porto niet te dicht tegen de autocom aan, dat geeft storing.
Wie weet een oplossing voor het meenemen van de porto (liefst in opbergvak) zonder dat ik altijd de tanktas mee moet nemen?
Ik heb een autocom in het opbergvak van mijn 1200RT. Ik vind dat een prettig plek, alles blijft goed droog etc. Belangrijkste, de autocom werk volledig storingsvrij. Als ik met een maat rij neem ik de portofoon (kenwood 3301) mee en plaats deze ook in dat zelfde opbergvak. Zo nu en dan geeft dat een flinke storing, waar ik geen contact meer kan maken of contact ineens weg valt. Stop ik de porto in mijn tanktas, dan is het opgelost. Conclusie, porto niet te dicht tegen de autocom aan, dat geeft storing.
Wie weet een oplossing voor het meenemen van de porto (liefst in opbergvak) zonder dat ik altijd de tanktas mee moet nemen?
Mvg, Ralph Romein


Re: storing portofoon op autocom
Gebruik je een externe antenne of de antenne die op de portofoon zelf zit?
Want als je de antenne van de portofoon zelf gebruikt (in plaats van een externe antenne) en dan vlak nabij de AutoCom verbaast mij het niet dat het af-en-toe mis gaat.
Leg je GSM maar eens naast een radio, en je hoort hoeveel invloed dat heeft op instraling e.d.
Je kunt m.i. 2 dingen proberen;
- Externe antenne gebruiken in plaats van de antenne van de portofoon
Soms wat lastig(er) omdat antennes soms vaste montage hebben en niet verwijderd kunnen (of mogen) worden van de portofoon.
Voordeel is wel dat bij een externe antenne je bereik ook groter wordt.
- Afscherming plaatsen tussen portofoon en AutoCom.
Dus een plaatje metaal, niet vergeten die aan massa van het chassis te monteren. (en oppassen voor mogelijke kortsluiting dan
)
Je kunt proberen met aluminiumfolie de AutoCom in te pakken maar heb daar zelf geen ervaringen mee.
Ikzelf gebruik metalen afschermingen en goede ground-planes, naast externe antennes.
Als je echt handig bent kan je proberen een kooi van Faraday om je AutoCom te construeren.
De TK3301 straal tot zo'n 0,5 watt af op de antenne, dus het verbaast mij niet dat je storingen krijgt op je AutoCom als deze in de buurt van elkander zitten.
(en zeker als je de TK3301 hebt aangepast met de KPG-121DE software, dan ligt het vermogen op 1,5 watt)
Want als je de antenne van de portofoon zelf gebruikt (in plaats van een externe antenne) en dan vlak nabij de AutoCom verbaast mij het niet dat het af-en-toe mis gaat.
Leg je GSM maar eens naast een radio, en je hoort hoeveel invloed dat heeft op instraling e.d.
Je kunt m.i. 2 dingen proberen;
- Externe antenne gebruiken in plaats van de antenne van de portofoon
Soms wat lastig(er) omdat antennes soms vaste montage hebben en niet verwijderd kunnen (of mogen) worden van de portofoon.
Voordeel is wel dat bij een externe antenne je bereik ook groter wordt.
- Afscherming plaatsen tussen portofoon en AutoCom.
Dus een plaatje metaal, niet vergeten die aan massa van het chassis te monteren. (en oppassen voor mogelijke kortsluiting dan

Je kunt proberen met aluminiumfolie de AutoCom in te pakken maar heb daar zelf geen ervaringen mee.
Ikzelf gebruik metalen afschermingen en goede ground-planes, naast externe antennes.
Als je echt handig bent kan je proberen een kooi van Faraday om je AutoCom te construeren.
De TK3301 straal tot zo'n 0,5 watt af op de antenne, dus het verbaast mij niet dat je storingen krijgt op je AutoCom als deze in de buurt van elkander zitten.
(en zeker als je de TK3301 hebt aangepast met de KPG-121DE software, dan ligt het vermogen op 1,5 watt)
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: storing portofoon op autocom
Hoi Dutchmidiman, ik heb inderdaad de 1,5watt installatie op de porto. Dus jij verwacht dat een extern antenne dan voldoende zal zijn. Ik heb geen radio, dus de antenne zou op de plek van de radio kunnen of desnoods de linker kant van de kuip, zodat deze verder van het bakje zit. Als ik je goed begrijp is het dus de antenne en niet de porto zelf die storing maakt met de autocom. Ik zou de porto dus ook achterin de motor kunnen leggen, dat zou ook het probleem oplossen.
Mvg, Ralph Romein


- BertL
- 2024
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: storing portofoon op autocom
Je vroeg hoe forumleden hun porto op de motor hadden bevestigd. Voor mijn portofoon heb ik een houder gefabriekt met ramkogel. D.m.v. de bekende knijper vastgezet op de ramkogel naast de zumo 660. Aan mijn porto zit een klip die in een uitsparing klikt van de achterwand van de houder. Elastiekje om de portofoon houdt de zaak helemaal op zijn plek.
Het bevalt me zo prima.
Succes met het oplossen van je eigen probleempje.
Het bevalt me zo prima.
Succes met het oplossen van je eigen probleempje.
GrTz
BertL
BertL
- Flying Dutchman
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
- Locatie: gemeente Beek (L)
Re: storing portofoon op autocom
Ralf,
De DMM heeft gelijk. Zeker als je 1.5 watt uit de porto haalt en dat vlak bij iets anders zet dan geeft dat gegarandeerd storing.
DMM schrijft ook al, zorg voor een goede ground plane. Dit betekend dat je moet zorgen dat er aan de antenne een goede massa zit. De antenne op de kunststof kuip zetten zal niet het gewenste resultaat geven. De antenne heeft een tegencapaciteit nodig. In bijna alle gevallen wordt daar het frame van de motor, of carrosserie van de auto voor gebruikt. Als je de antenne op de kuip zet - kunststof - zorg er dan voor dat er een verbinding wordt gemaakt met het frame van de motor. doe je dit niet dan heb je geen goede afstraling van de antenne met als gevolg dat je porto kapot kan gaan. Het (zend)vermogen van de portofoon stop je in de antenne. Als de antenne een goede aarding en een juiste lengte heeft kan deze de energie (vermogen) uitstralen. Doe je dit niet dan loop je het risico dat het vermogen weer terug gaat naar de portofoon waardoor deze kapot zal gaan.
Er zijn speciale antenne's, dwz antenne's met een speciale lengte, die geen tegen capaciteit nodig hebben, maar die moet je vaak speciaal bestellen. Raadpleeg dus een goede dealer hiervoor. Op andere draadjes circuleren namen van firma's die je daar mee kan helpen.
Op de vroegere politie motoren zag je dat de antenne achterop stond met een spriet naar boven (antenne) en twee kleinere schuin naar onderen. De twee kleinere naar onderen diende dan als tegencapaciteit (ground plane). Dit is een ook mogelijke oplossing, maar zal moeilijk worden als je de antenne op de kuip zet. ook hier is mijn advies raadpleeg een deskundige firma.
Voor (radio) ontvangst is een antenne op de kuip voldoende omdat je dan alleen maar signaal ontvangt en niet uitzend.
succes en groeten uit het Limburgs heuvellandschap.
Peter
De DMM heeft gelijk. Zeker als je 1.5 watt uit de porto haalt en dat vlak bij iets anders zet dan geeft dat gegarandeerd storing.
DMM schrijft ook al, zorg voor een goede ground plane. Dit betekend dat je moet zorgen dat er aan de antenne een goede massa zit. De antenne op de kunststof kuip zetten zal niet het gewenste resultaat geven. De antenne heeft een tegencapaciteit nodig. In bijna alle gevallen wordt daar het frame van de motor, of carrosserie van de auto voor gebruikt. Als je de antenne op de kuip zet - kunststof - zorg er dan voor dat er een verbinding wordt gemaakt met het frame van de motor. doe je dit niet dan heb je geen goede afstraling van de antenne met als gevolg dat je porto kapot kan gaan. Het (zend)vermogen van de portofoon stop je in de antenne. Als de antenne een goede aarding en een juiste lengte heeft kan deze de energie (vermogen) uitstralen. Doe je dit niet dan loop je het risico dat het vermogen weer terug gaat naar de portofoon waardoor deze kapot zal gaan.
Er zijn speciale antenne's, dwz antenne's met een speciale lengte, die geen tegen capaciteit nodig hebben, maar die moet je vaak speciaal bestellen. Raadpleeg dus een goede dealer hiervoor. Op andere draadjes circuleren namen van firma's die je daar mee kan helpen.
Op de vroegere politie motoren zag je dat de antenne achterop stond met een spriet naar boven (antenne) en twee kleinere schuin naar onderen. De twee kleinere naar onderen diende dan als tegencapaciteit (ground plane). Dit is een ook mogelijke oplossing, maar zal moeilijk worden als je de antenne op de kuip zet. ook hier is mijn advies raadpleeg een deskundige firma.
Voor (radio) ontvangst is een antenne op de kuip voldoende omdat je dan alleen maar signaal ontvangt en niet uitzend.
succes en groeten uit het Limburgs heuvellandschap.
Peter
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: storing portofoon op autocom
Hoi Peter,
Als ik je goed begrijp moet ik dus goed uitkijken met een externe antenne, ofwel zeker weten dat de tegencapaciteit past bij de porto (1,5watt) en er massa is. Feitelijk ben ik dus het beste uit door de orginele antenne (die op de porto zit) te laten zitten en de porto gewoon in de tanktas of andere plek te plaatsen. Dat loop ik geen risico's met opblazen van de porto.
Als ik je goed begrijp moet ik dus goed uitkijken met een externe antenne, ofwel zeker weten dat de tegencapaciteit past bij de porto (1,5watt) en er massa is. Feitelijk ben ik dus het beste uit door de orginele antenne (die op de porto zit) te laten zitten en de porto gewoon in de tanktas of andere plek te plaatsen. Dat loop ik geen risico's met opblazen van de porto.
Mvg, Ralph Romein


Re: storing portofoon op autocom
Ja, ik verwacht dat je portofoon, omdat deze de (verplichte) aangebouwde (rubberen) antenne gebruikt storing geeft op je AutoCom als deze in de buurt of er tegenaan ligt.
Zover mij bekend heeft de AutoCom geen afscherming, zoals een metalen behuizing van (bijvoorbeeld) een Baehr.
Dus instraling is zeer waarschijnlijk je probleem.
Daarnaast wil ik je ook duidelijk maken dat achter het radiocompartiment aan de rechterkant van de
ook nog elektronica zit van de motor zelf.
Het is nimmer raadzaam een zender/ontvanger zoals portofoon, GSM etc waar het zendvermogen redelijk hoog ligt (van 0,5 watt en meer) te dicht in de buurt van andere elektronica te leggen, dat kan storingen geven.
Hoewel formeel niet toegestaan, kan je m.i. met een SMA-naar-BNC een externe antenne aansluiten.
Heb je naast geen storing ook nog een ietwat groter bereik.
Qua antenne wordt er vaak de Diamond antenne geroepen.
Maar daar kan je het beste bij een elektronicawinkel voor terecht.
Ook kan je dan eventueel overwegen de accu-illiminator aan te schaffen, dan kan je TK3301 aangesloten worden op 12 volt en ook dat zal het zendvermogen ten goede komen.
Qua antenne moet je ook de juiste plek kiezen.
Bij de
kan dat links-voor op de kuip, maar bij de
raad ik je met klem aan rechtsachter.
Het enige wat daar in de buurt zit is het alarm, en ik heb met mijn installatie (FTM-10E, omgebouwd) geen problemen.
Ik heb daar wel een volledige groundplane opgebouwd, omdat de motor nu eenmaal aan elkaar hangt van tupperware, en dan moet je hele goede maatregelen nemen.
Maar je kunt ook heel snel en goedkoop klaar zijn en de portofoon aan je riem van je (motor)broek hangen, dan ben je ook van de storing af.
Mijn installatie is dus een FTM-10E, met een apart besturingspaneel gemonteerd op de stuurverhogers, het zendergedeelte zit helemaal achterin de topkoffer.
Voordeel is dat ik het ook gemakkelijk kan demonteren als ik een communicatiemiddel ter beschikking gesteld krijg.
Zover mij bekend heeft de AutoCom geen afscherming, zoals een metalen behuizing van (bijvoorbeeld) een Baehr.
Dus instraling is zeer waarschijnlijk je probleem.
Daarnaast wil ik je ook duidelijk maken dat achter het radiocompartiment aan de rechterkant van de

Het is nimmer raadzaam een zender/ontvanger zoals portofoon, GSM etc waar het zendvermogen redelijk hoog ligt (van 0,5 watt en meer) te dicht in de buurt van andere elektronica te leggen, dat kan storingen geven.
Hoewel formeel niet toegestaan, kan je m.i. met een SMA-naar-BNC een externe antenne aansluiten.
Heb je naast geen storing ook nog een ietwat groter bereik.
Qua antenne wordt er vaak de Diamond antenne geroepen.
Maar daar kan je het beste bij een elektronicawinkel voor terecht.
Ook kan je dan eventueel overwegen de accu-illiminator aan te schaffen, dan kan je TK3301 aangesloten worden op 12 volt en ook dat zal het zendvermogen ten goede komen.
Qua antenne moet je ook de juiste plek kiezen.
Bij de


Het enige wat daar in de buurt zit is het alarm, en ik heb met mijn installatie (FTM-10E, omgebouwd) geen problemen.
Ik heb daar wel een volledige groundplane opgebouwd, omdat de motor nu eenmaal aan elkaar hangt van tupperware, en dan moet je hele goede maatregelen nemen.
Maar je kunt ook heel snel en goedkoop klaar zijn en de portofoon aan je riem van je (motor)broek hangen, dan ben je ook van de storing af.
Mijn installatie is dus een FTM-10E, met een apart besturingspaneel gemonteerd op de stuurverhogers, het zendergedeelte zit helemaal achterin de topkoffer.
Voordeel is dat ik het ook gemakkelijk kan demonteren als ik een communicatiemiddel ter beschikking gesteld krijg.
Re: storing portofoon op autocom
PS: Een goed alternatief voor een ground-plane, is een metalen plaat die je achter je nummerplaat kunt monteren. (hoogte 14 cm en breedte 21.8 cm)
Ik adviseer dan nog een massa-draad naar je chassis vanaf die metalen plaat, overigens. Ik ga het bedrijf die deze maakt & verkoopt niet noemen, omdat ik hen de reclame niet gun door diverse slechte ervaringen in het verleden.
Desgewenst kan ik je het bedrijf wel via PB laten weten.
Gouden tip bij dat bedrijf: betaal voor wat ze hebben, als ze iets moeten bestellen, betaal niet vooruit.
Ik adviseer dan nog een massa-draad naar je chassis vanaf die metalen plaat, overigens. Ik ga het bedrijf die deze maakt & verkoopt niet noemen, omdat ik hen de reclame niet gun door diverse slechte ervaringen in het verleden.
Desgewenst kan ik je het bedrijf wel via PB laten weten.
Gouden tip bij dat bedrijf: betaal voor wat ze hebben, als ze iets moeten bestellen, betaal niet vooruit.
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: storing portofoon op autocom
Hoi DMM, je maakt er weer veel werk van voor een duidelijk antwoord. Ik denk dat ik het volgende ga doen: ik rij zo'n 10 dagen per jaar het een portofoon en heb dan eigenlijk altijd wel de tanktas bij me. Ik ga eens kijken of het storingsprobleem wordt opgelost door de porto in de tanktas te leggen. Als dat niet voldoende blijkt, dan weet ik wat mij te doen staat :-)
In iedergeval bedankt voor jullie input. Groeten, Ralph
In iedergeval bedankt voor jullie input. Groeten, Ralph
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 22 apr 2012, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein


Re: Beantwoord: storing portofoon op autocom
Ik denk dat een prima keuze is, niet een te moeilijke of mooie oplossing kiezen als de oplossing zo eenvoudig zal zijn.
Alleen, ook in je brandstoftank zit elektronica, en een krachtig genoeg signaal van een zender daar bovenop cq te dicht in de buurt zou daar in potentie ook een probleem kunnen veroorzaken. Als je motor begint te haperen of rare dingen doet, dan weet je waar het vandaan komt.
Zorg dat de portofoon helemaal bovenaan in de tanktas zit, met alle overige spullen in je tanktas er onder, dan heb je in ieder geval wat "isolatie".
Zorg er ook voor dat de antenne van de portofoon in de buitenlucht steekt en liefst dat de antenne omhoog steekt, dan heb je maximaal bereik.
Alleen, ook in je brandstoftank zit elektronica, en een krachtig genoeg signaal van een zender daar bovenop cq te dicht in de buurt zou daar in potentie ook een probleem kunnen veroorzaken. Als je motor begint te haperen of rare dingen doet, dan weet je waar het vandaan komt.
Zorg dat de portofoon helemaal bovenaan in de tanktas zit, met alle overige spullen in je tanktas er onder, dan heb je in ieder geval wat "isolatie".
Zorg er ook voor dat de antenne van de portofoon in de buitenlucht steekt en liefst dat de antenne omhoog steekt, dan heb je maximaal bereik.
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Beantwoord: storing portofoon op autocom
Ik zou de bodem van de tanktas kunnen isoleren met zilverfolie. Downtunen van de porto naar 0,5 watt zou mogelijk ook helpen. Weet alleen niet of dat zonder software kan door bijvoorbeeld te resetten in de fabrieksinstelling. Eerst maar eens zo proberen, dan kom ik er vanzelf achter :-)
Mvg, Ralph Romein


Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: portofoon frequenties kenwood ubz LH-68
door visitor » » in Over: Communicatie - 2 Reacties
- 2116 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-
-
- 3 Reacties
- 2854 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric r1200rt
-
- 11 Reacties
- 4710 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 7 Reacties
- 2824 Weergaves
-
Laatste bericht door Paniekje