PANIEK: motorschade door gebroken multi riem

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Matti

PANIEK: motorschade door gebroken multi riem

Ongelezen bericht door Matti »

groot was mijn schrik vanmiddag toen ik na een ritje rijen-dordrecht geratel uit mijn kuip hoorde komen
daarna een enorme verbrande rubber geur
en net toen ik m aan de kant van de weg wilde parkeren, hield het blok uit zichzelf er mee op

anwb kon er niets mee (had nog niet eerder aan een boxer bmw gesleuteld, logisch, zegt wel iets over de gebruikelijke betrouwbaarheid van een rt), diagnose van mijn eigen dealer (telefonisch, op 140km afstand) en die van Mofra in Rijen was dat de multi riem geknapt was en op dat ogenblik ook mijn (iets met puls, ben niet technisch) ontsteking gesloopt had, hij vonkt niet meer.

echter, bij 60.000km is de multi riem vervangen, teller staat nu op 85000 en zo'n riem hoort 40 tot 60000 km mee te kunnen gaan
op mijn vraag hoe mijn riem dan al na 25000km spontaan kan knappen had zowel de Mofra als mijn eigen dealer geen antwoord
wel werd aangegeven dat ik al niet hoefde proberen om BMW nederland aansprakelijk te stellen, aangezien mijn rt uit '96 stamt.
maarrem, op onderdelen geldt toch ook garantie?

vraagje aan jullie: zouden jullie het hierbij laten zitten?
ik ben tweede eigenaar, motor heeft elke beurt bij officiele BMW dealer gehad en nu heb ik een schade van (positieve scenario) enkele honderden euro's of van (doem scenario) veel meer, als er sprake is van schade aan het blok.
in t tweede geval kan ik t gewoon echt niet betalen en zal ik moeten fietsen naar rotterdam en heerlen.

iemand eerder al een geknapte multi riem gehad?

please advise, hellup!

groetjes,

een gedesillusioneerde matti :( met leen-polo van de anwb.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: PANIEK: motorschade door gebroken multi riem

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Balen man,
geratel, verbrand rubber, je schrikt je een hoedje.
Indien de diagnose correct is zou ik zeker verhaal gaan halen bij de reparateur. Heb je daar nog bewijzen van? Ik hoop het maar voor je.
Wellicht zijn er nog techneuten onder ons die betere raad weten dan ik.

succes !!
grt
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Matti

Jos WRSM schreef:Balen man,
geratel, verbrand rubber, je schrikt je een hoedje.
Indien de diagnose correct is zou ik zeker verhaal gaan halen bij de reparateur. Heb je daar nog bewijzen van? Ik hoop het maar voor je.
Wellicht zijn er nog techneuten onder ons die betere raad weten dan ik.

succes !!
grt
Jos
Hi Jos,

ja, ik wist meteen dat het goed mis was, eerst geratel, dan blok dat ermee ophoudt, foute boel.
mijn eigen dealer (waar ik sinds 1997 motoren koop en al t onderhoud laat doen) heeft me de motor verkocht bij een stand van 59000, bij aflevering heeft hij grote beurt gehad, via de telefoon kreeg ik vanmiddag te horen van chef werkplaats dat toen de multi riem vervangen is.
om sterker te staan in claim bij bmw ga ik morgenochtend bij mijn dealer een uitdraai opvragen van de toen uitgevoerde werkzaamheden.
op dit ogenblik ga ik er nog van uit de riem toen echt vervangen is en dat ik bijvoorbeeld een riem met fabrieksfoutje heb gekregen.

groetjes,

Matthieu.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Als je goede contacten met je dealer hebt zal hij je zeker terwille zijn, da's mijn ervaring althans.
succes !!
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Matthieu,

Ik heb ook zeer goede ervaringen met de BMW dealers en hun wil om te helpen bij dit soort situaties. Dealers zelf kunnen dit, gedeeltelijk waarschijnlijk in dit geval, op het potje garantie gooien bij BMW Nederland zodat ze er zelf niet teveel bij inschieten. Ik zou er niet van uit gaat dat je alles vergoed gaat krijgen, maar inzetten om een 50/50?

Multi-riem gaat inderdaad normaal langer mee maar ja alles kan kapot, het is geen exacte wetenschap.

Sterkte en dat je weer snel mag rijden!
Stoffel
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

Zou het kunnen zijn dat niet alle modificaties uitgevoerd zijn ? zie : viewtopic.php?f=1&t=136" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes !!!!

Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hallo Matti,

Normaliter kan dat riem veel langer dan de wissel interval van 40,000km mee. Vervanging op de voorgeschreven interval kan je preventieve onderhoud noemen om te voorkomen wat je nu meemaakt. Voorwaarden voor een goede montage zijn dat ten eerst de juiste type en (BMW updated geribbeld) maat riem was gemonteerd. Tweede is een zeer belangerijk is dat de correcte spanning op de riem bij installatie is gebruikt. Derde en wat moelijker te constateren is dat de pulliewielen goed uitgelijnd zijn. Bij een versleten kogellager in de alternator kan een probleem onstaan waarbij de pullie niet recht draait. Dit probleem komt minder voor dan de eerste twee maar ga niet alleen blindeling de riem vervangen. Ik ben altijd benieuwd wat de bevindingen zijn.
Gr,
Kenny
Matti

Hoi Kenny en Leon,

nou, sinds vanmiddag rijd ik weer met 2 ipv 4 wielen
motor is gerepareerd en heb er gemengde gevoelens aan overgehouden

positief: schade viel mee, beperkt tot nieuwe snaar en hall gever (paar honderd euro), ik verwachtte kleppen ellende etc
positiefpositief: dagelijkse rit oisterwijk-rotterdam gebeurt weer met de rt, in plaats van met een vw polo
negatief: dat iets dergelijks ondanks consequent onderhoud kan gebeuren, ik had gehoopt dit soort ongein te kunnen voorkomen door elke 10000km een beurt te laten uitvoeren

diagnose van Mofra (redelijk onafhankelijk, namelijk niet mijn gebruikelijke dealer) is dat een sensor stuk is gegaan en de brokstukken daarvan mijn v snaar hebben gesloopt en niet andersom
zij stellen dus ook dat ik hier niemand voor aansprakelijk kan stellen, gevalletje vette pech (en au in mijn spaarpot :( )
ergo, aan de riem heeft het waarschijnlijk niet gelegen

overigens was die bij 60000 (eind 2007) vervangen, ik ga er dus vanuit dat alle modificaties waren doorgevoerd

ik zet nu weer in op anderhalf jaar probleemloos rijden :D

Mattisblijdatieweerrijdt

ltjl schreef:Zou het kunnen zijn dat niet alle modificaties uitgevoerd zijn ? zie : viewtopic.php?f=1&t=136" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes !!!!
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

Matthieu,

Mooi dat 'ie het weer doet. Ik heb er wel al van gehoord dat een riem kapot gaat en de Hall-sensor "sloopt" maar een sensor die de riem sloopt...............dat is nieuw ! Jammer dat het zo'n dure grap was :( .

Succes,

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”