Dragen van fluoriserende kleding

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderator: RT_Patrick

Draag jij een fluoriserende helm en/of vestje?

Altijd
67
46%
Meestal
28
19%
Nooit
50
34%

Totaal aantal stemmen: 145

JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Dragen van fluoriserende kleding

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Zier er SUPERstrak uit _004 Ik zag gisteren net op het nieuws dat het budget in 2012 wel eens tegen kan gaan vallen dus voor mij eerst geen Rukka _002
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
marcel72
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

Sinds een paar jaar heb ik altijd mijn Macna reflecterend vest (vision 4 all, €30,-) over mijn jas aan. Oké, op warme dagen in de zomer heb je iets minder ventilatie, maar je bent het hele jaar door wel beter zichtbaar. Daar gaat het mij om.
Tijdens het rijden van tochten met meerdere motoren rijd ik meestal als hekkensluiter. De kopman heeft eenzelfde vest, zodat we elkaar ook 'visueel' goed in de gaten kunnen houden. Zo heb je bij een wat grotere groep ook nog genoeg overzicht.
Het vest zit strak, zodat het bij hogere snelheden niet gaat fladderen.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Macna heeft hetzelfde vest ook in wind doorlatend voor de zomerdagen!
[groet]
Easy Louis
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

easy_louis schreef:Macna heeft hetzelfde vest ook in wind doorlatend voor de zomerdagen!
[groet]
Easy Louis
Ik kan dat vest niet vinden op de website van Macna. Lijkt mij wel wat over mijn zomerjas.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

wil51 schreef:
easy_louis schreef:Macna heeft hetzelfde vest ook in wind doorlatend voor de zomerdagen!
[groet]
Easy Louis
Ik kan dat vest niet vinden op de website van Macna. Lijkt mij wel wat over mijn zomerjas.
Kan hem ook niet vinden, doe eens een link
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
marcel72
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Tja, om nu nog een ander vest erbij te kopen vind ook ook weer zoiets....Verhoogd mijn zichtbaarheid niet echt. De ruit een beetje omlaag en er zit weer voldoende koele lucht om me heen. Vest houdt ook niet alle lucht tegen, maar er zit gewoon weer een extra laag over je jas en dat merk je (ik in ieder geval) wel.

'Mijn' vest vind je op hun site onder producten, accessoires, rechts alleen het hokje donker laten bij visibilty, refresh en dan het vest selecteren. Je krijgt overigens nauwelijk informatie.
Het luchtdoorlatende vest zou dan de Vision 4 All - S (summer) moeten zijn.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
wil51

Gele jas en helm en witte motor met reflectie valt niet altijd op. Vanmorgen in het donker met straatverlichting een motor als tegenligger en in de spiegel zag ik dat het een motoragent was. Ik heb dus alleen zijn koplamp gezien en niets van reflectie motor, of extra opvallen gele helm of jas. :shock:
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef:3M Scotchlite™ zijn dus retro-reflecterende materialen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scotchlite

Of iets reflecterend is kan je vrij eenvoudig herkennen, dan lijkt het alsof er een soort van glas-of laklaag overheen zit, zeer glimmend/weerspiegelend.

Terwijl retro-reflecterend juist was doffer is, mat-grijzig.
Een vriend van me heeft brede stroken 3m Scotchlite achter op zijn GS koffers geplakt. Toch reflecteren ze niet als ik achter hem rijd; ook niet bij groot licht.
iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? 3M scotchlite is niet richtingsgevoelig volgens de info op de wiki.

Hans
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

/Klein beetje off-topic;

Of het is geen 3M ScotchLite (dient bedrukt te staan op de papieren beschermlaag die de plaklaag zat, als hij dat nog weet te herinneren cq. bewaard heeft) of het is een richtingsgevoelige contour-versie.

Eenvoudige test is de motor in een donkere garage te plaatsen en dan vanuit daglicht of met een zaklantaarn licht erop en dan zou het moeten oplichten.

Als het goed is staat er ook om de x-centimeter iets van een identificatie op het reflecterende deel (vaak met zwarte inkt anders via impressie e.d.)

Of anders ff een detailfoto (macro) maken en ik kan je wellicht vertellen wat het is.
Ondertussen heb ik een hele verzameling van dergelijke materialen. ;)
easy_louis

En de link: http://www.splashdesign.com/epages/Spla ... ccessoires

Vision4all is de normale uitvoering, Vision4all-S de winddoorlatende uitvoering.

[groet]
Easy Louis
RobNIJ
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik heb nu ook een foto in geel ;-)

Afbeelding
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Vanochtend om 6:45 uur op de A12 (Utrecht > Arnhem) tussen Bunnik en Driebergen: Een rijder van een Honda Deauville met k(l)eurige jas (fluor geel met de wereld aan reflectie strepen), gele helm, broek met alle nodige strepen, verlichting prima in orde. Ik zag 'm in mijn koekblik al van verre aankomen. Maar toch werd hij door het bouwvakkersbusje voor me, bijna (scheelde werkelijk nog geen halve meter!) de weg afgeveegd... :shock: Door prima reactie van de motorrijder in kwestie (prachtig mooie uitwijkbeweging, geen remlicht zien opflitsen... _004 ), bleef het hele spulletje heel en op de banden. Ik twijfel niet meer: ik schrijf me zsm in voor de VRO!

Blijkbaar minstens net zo belangrijk als fluoriscerende kleding...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Bert M schreef:Vanochtend om 6:45 uur op de A12 (Utrecht > Arnhem) tussen Bunnik en Driebergen: Een rijder van een Honda Deauville met k(l)eurige jas (fluor geel met de wereld aan reflectie strepen), gele helm, broek met alle nodige strepen, verlichting prima in orde. Ik zag 'm in mijn koekblik al van verre aankomen. Maar toch werd hij door het bouwvakkersbusje voor me, bijna (scheelde werkelijk nog geen halve meter!) de weg afgeveegd... :shock: Door prima reactie van de motorrijder in kwestie (prachtig mooie uitwijkbeweging, geen remlicht zien opflitsen... _004 ), bleef het hele spulletje heel en op de banden. Ik twijfel niet meer: ik schrijf me zsm in voor de VRO!

[groet]

Bert M
Daar zeg wat, BOUWVAKKERSBUSJE, die slapen en racen volgens mij altijd.
[groet]
HenkvanR -1200-
wil51

HenkvanR schreef:
Bert M schreef:Vanochtend om 6:45 uur op de A12 (Utrecht > Arnhem) tussen Bunnik en Driebergen: Een rijder van een Honda Deauville met k(l)eurige jas (fluor geel met de wereld aan reflectie strepen), gele helm, broek met alle nodige strepen, verlichting prima in orde. Ik zag 'm in mijn koekblik al van verre aankomen. Maar toch werd hij door het bouwvakkersbusje voor me, bijna (scheelde werkelijk nog geen halve meter!) de weg afgeveegd... :shock: Door prima reactie van de motorrijder in kwestie (prachtig mooie uitwijkbeweging, geen remlicht zien opflitsen... _004 ), bleef het hele spulletje heel en op de banden. Ik twijfel niet meer: ik schrijf me zsm in voor de VRO!

[groet]

Bert M
Daar zeg wat, BOUWVAKKERSBUSJE, die slapen en racen volgens mij altijd.
Grote kans dat het ook nog Polen zijn. Gisteren interview op radio over het probleem Poolse chauffeurs. Vooral in regio Aalsmeer worden er Poolse chauffeurs op Nederlandse vrachtwagens ingezet. Lekker goedkoop voor de vervoerder. Maar volgens de geïnterviewde vrouw die bloementransporten moet regelen een groot probleem. Ze spreken geen Nederlands, Duits of Engels. Kennen de Nederlandse verkeersregels niet, of hebben er maling aan en veel alcohol gebruik.
Ze rijden je gewoon van de weg hoeveel fluorescerende dingen je ook aan of op de motor hebt zitten. Eerst kon je ze nog herkennen aan de witte nummerborden maar nu rijden ze dus in Nederlandse (vracht)auto's.
HansD

dutchmidiman schreef:/Klein beetje off-topic;

Of het is geen 3M ScotchLite (dient bedrukt te staan op de papieren beschermlaag )
Rob,
Het is 3M scotchlite reflektierende folie , schwarz, masse 21x 29 cm ; 10026148

In de garage en op fotos lijkt het te werken, maar in het verkeer (waar het om gaat!) zie ik geen reflectie als ik er recht achter rijd.
Ook niet als ik even mijn grootlicht erop zet. Wel zie je iets geel/wits van deze stroken, en dat maakt donkere koffers wel een stuk zichtbaarder.

Hans
Inspector Gadget

Dan is het dus deze;
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... 48&lang=en

Die folie is gemaakt om in het donker & schemer zichtbaar te zijn, en juist overdag niet op te vallen.
Inderdaad, overdag zie je er vrijwel niets van, anders dan als je zijdelings er naar kijkt, dan zie je wel iets van een lichte reflectie.

In het donker valt het juist weer wel op.

Dit materiaal is 3M's Black ScotchLite en is speciaal ontworpen om overdag niet op te vallen.
Het is retroreflecterend.

Als je met een fototoestel en flits een opname maakt is het ook overdag heel goed zichtbaar.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Zie onderstaande foto's voor het verschil. Beide bij daglicht, eerst zonder, dan met flits...

Afbeelding
Afbeelding
easy_louis

Of zo
Afbeelding Afbeelding

[groet]
Easy Louis
HansD

HansD schreef:
dutchmidiman schreef:/Klein beetje off-topic;

Of het is geen 3M ScotchLite (dient bedrukt te staan op de papieren beschermlaag )
Rob,
Het is 3M scotchlite reflektierende folie , schwarz, masse 21x 29 cm ; 10026148

In de garage en op fotos lijkt het te werken, maar in het verkeer (waar het om gaat!) zie ik geen reflectie als ik er recht achter rijd.
Ook niet als ik even mijn grootlicht erop zet. Wel zie je iets geel/wits van deze stroken, en dat maakt donkere koffers wel een stuk zichtbaarder.

Hans
Iedereen bedankt voor het meedenken en werken.
Sorry, had ik duidelijker moeten aangeven: dit was niet overdag, maar 's avonds in het donker.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik dacht ook al aan Glow in the Dark omdat ik dat wel echt super vind. En het blijft vaak nog een minuut of 10 zichtbaar ook al is al het licht weg. Helaas nog geen tijd gehad om het toe te passen. Wij hebben het garen wel maar ik heb de medewerking nog niet.

Ton
Inspector Gadget

@HansD;

3M ScotchLite is vooral goed zichtbaar zodra het object in het (vrijwel) donker staat en je er dan licht op laat vallen.
Is er genoeg omgevingslicht dan valt de 3M ScotchLite een stuk minder op.
(tenzij het sterk gericht licht is, zoals de flits van een fototoestel, ook overdag)

Doe de test in een (donkere) garage maar eens met een (sterke) zaklamp (of digitale fototoestel met flits :idea:) , liefst op een wat grote(re) afstand.
Inspector Gadget

@Ton1959; Dan moet je eens kijken naar het materiaal met de handelsnaam "PermaLight".
(ik ken in ieder geval de stickers, wellicht is er meer verkrijgbaar)

Die blijven geen 10 minuten "nagloeien" maar tot zelfs wel 35 uur (afhankelijk van de breedte en hoeveelheid opgenomen licht natuurlijk).
(volgens opgave van de fabrikant, 50 lux bij 1 uur belichtingstijd)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ton1959

Dat is dus nog stukken beter Rob. Het garen bij ons licht een minuut of 10 echt fel op maar wij testen het alleen maar met een schijnwerper. De kinderen vinden het wel super.

Ton
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

Afbeelding
Afbeelding

Ik zie de toegevoegde waarde van een reflecterend hesje op deze fiets eigenlijk niet :D
3M all the way _004
Inspector Gadget

3M is niet voor niets marktleider in voertuigmarkering.
Ook de overheden kiezen voor 3M, vrijwel zonder uitzondering.

Het is alleen een b.tch om er weer af te krijgen, kan ik je uit eigen ervaringen vertellen.
Haarföhn en voorzichtig lostrekken is het devies.

En het plastic wordt helaas toch wel deels aangetast, o.a. omdat het zonlicht de overige plekken wel "bestraald".
Dat ligt dus *niet* aan 3M, ook de plek waar ooit mijn RT-forum sticker gezeten heeft, is nog steeds zichtbaar.
Belangrijk dat je daar wel ff rekening mee houdt.
En helaas werkt "bumper-care", ook de duurdere merken, daar niet meer tegen.

Je bent wel creatief geweest met schaar en snijmes, nice twist!
Ik zal niet roepen "forum-winkeltje" :lol:

Echter, ik blijf desondanks wel van mening dat kleding met reflecterende delen wel zo veilig is, voor het geval dat je naast de motor staat, valt, struikelt, etc.
Naast het feit dat dergelijke kleding vaak ook helpt een zij-profiel (!), al dan niet op de motor, zichtbaar te maken.

Maar dat is dan mijn mening. ;)
Ton1959

Ik vind die reflectors ook wel goed die heb ik nog geen. _004
wil51

Ik heb gisteren een foto gekregen van de politie waarop te zien is hoe goed de fluorstickers op de koffers en het gele hesje met fluorstrepen te zien zijn bij slecht weer. Jammer alleen dat ik voor die foto 94 euro moet betalen. :$
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Maar Wil,

Dan heb je net als ik een mooie foto met jezelf op de motor en de mooie reflectie.
Is een dure foto, had ik ook door maar wel uniek toch?

Richard
wil51

beemerrichard schreef:Maar Wil,

Dan heb je net als ik een mooie foto met jezelf op de motor en de mooie reflectie.

Richard
Voor die prijs had ik toch wel een kleurenfoto verwacht. :lol:
En ook nog op de Randweg in Haarlem. Snap ik niets van, rem toch altijd wel op tijd af. Was de flitspaal Jan Gijzenkade. Regende toen wel hard. Vast niet goed op snelheidsmeter gelet. Dacht dat het mobiele controle was. Daarom maar de foto opgevraagd. Wilde wel weten waar de enorme overschrijding van de snelheid met 10 km was. Op de bon stond N208 maar die is lang.
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

Ik heb "altijd" gestemd. Dagelijks zit ik op de bRommeRT en vind zichtbaarheid erg belangrijk.

Of jemet fluoriserende kleding ook eerder gezien wordt kan ik niet met de volle 100% te bevestigen. Onder het mom van baat het niet dan schaadt het zeker niet draag ik over de zwarte Bering jas een hesje (met elastische stukken dus geen geflapper). Tijdens de warme dagen beschik ik eindelijk over een zomerpak (doorwaai) van RevIt waarvan het jack gele fuoriserende stukken heeft. Er is (bewust) geen topkoffer geplaats en de -1200- heeft dubbele Xenon. Verder geen reflectiestrepen op koffers en kuipdelen.

naast al deze passieve maatregelen blijft het goed kijken en defensief rijden van groot belang. Zeker in de ochtend- en avondspits. Toch de momenten waarop ik op de weg zit met de RT.En als je ziet waar de gemiddelde automobilist mee bezig is blijft goed kijken, anticiperen en defensief rijden voor de motorrijder van levensbelang.

Groet
Henk
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

wil51 schreef:
beemerrichard schreef:Maar Wil,

Richard
Voor die prijs had ik toch wel een kleurenfoto verwacht. :lol:
En ook nog op de Randweg in Haarlem. Snap ik niets van, rem toch altijd wel op tijd af. Was de flitspaal Jan Gijzenkade. Regende toen wel hard. Vast niet goed op snelheidsmeter gelet. Dacht dat het mobiele controle was. Daarom maar de foto opgevraagd. Wilde wel weten waar de enorme overschrijding van de snelheid met 10 km was. Op de bon stond N208 maar die is lang.
Wil, meestal hoort er ook op de bon te staan waar precies op de N208.
De groene zone van 70km werkt niet helemaal op de Randweg. Meestal moet je ineens iets harder rijden om het volgende stoplicht nog te kunnen halen.
Maar door de flits word je wel in het reflecterende zonnetje gezet.
Alleen die prijzen....
Ik hoop dat ze ermee uitkomen.

Richard
Ton1959

94 Euro Oops maar nu weet je wel dat je goed gezien word dat is toch ook weer wat waard.
wil51

Ton1959 schreef:94 Euro Oops maar nu weet je wel dat je goed gezien word dat is toch ook weer wat waard.
Ja die reflecterende koffers had ik nooit gezien terwijl ik zelf rijdt. Ze doen het goed. :D
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik enkel een fluo-helm (Schubert C3) draag, dat zie je tenminste ook van vóren. In mijn ervaring haalt de ruit veel weg van de reflectie van een jas. Juist van achteren zit mijn topkoffer "in de weg", waardoor je ook niet veel ziet van een eventueel reflecterende jas of hesje.

Maar nog belangrijker; ik wil een kwalitatief hoogwaardig pak, geschikt voor flink doorrijden en woon-werk verkeer, zonder GoreTex insteekjassen e.d. Ook wil ik naast de motor er niet uitzien als een vergeelde kanariepiet of look-alike politieagent.
Je zit dan al snel op een Rukka Armas, BMW Streetguard of BMW Atlantis 4. Allemaal pakken die comfort, val- en glijbescherming, draaggemak en veelzijdigheid combineren, waarbij mijn helm en motor (zie -1200- posting hierboven...) meer dan voldoende zichtbaarheid geven.

En laten we wel wezen; het gaat om hoe je rijd. Zelfs motoragenten met blauwblauw worden van hun sokken gereden, daar gaat dat enkel vaalgeel hesje wat sommigen van ons dan dragen weinig verschil in maken ...
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Even reflecteren:
wit van voren
ambergeel aan de zijkant
rood van achteren
volgens de WVW, dacht ik.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

siebke schreef:Even reflecteren:
Big RT Smile
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
mhovens
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Er zijn altijd redenen te verzinnen waarom iets niet te doen. Echter indien het voldoende is z'on sukkel in een koekblik mij op te merken dan is dat voor mij voldoende. En meestal niet gezien is niet gekeken. Daar helpt geen fluoriserende kleding tegen en geen blauw blauw, enkel zelf vooruitziend rijden.
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Ik rij dagelijks met de moto door de Brusselse stadsjungle en dan is een streepje fluo en reflectie om wat op te vallen in het verkeer wel op zijn plaats.

Mijn oude C2 heb ik destijds zelf voorzien van reflecterende strips, nets al mijn Deauville.

Dit was het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Momenteel rij ik met een fluo oranje C3 en heb ik ook mijn RT'ke voorzien van wat strips. Heb geopteerd voor lichtgrijze en donkergrijze tape, die bijna niet te zien is in daglicht, maar wel goed reflecteert in het donker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ton1959

Toine schreef:Ik rij dagelijks met de moto door de Brusselse stadsjungle en dan is een streepje fluo en reflectie om wat op te vallen in het verkeer wel op zijn plaats.

Mijn oude C2 heb ik destijds zelf voorzien van reflecterende strips, nets al mijn Deauville.

Dit was het resultaat:

,,, knip ....

Dat zal wel opvallen denk ik zo _004
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

marcmuts schreef: ... knip ...
Ik zie de toegevoegde waarde van een reflecterend hesje op deze fiets eigenlijk niet :D
3M all the way _004
Misschien het meeste stijlvol be-stickering (goede nederlands???) van een 1200RT ooit?! Netjes, Marcmuts!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fotos gemaakt met camera/flits op mobieltje van ongeveer 5m afstaand.

En.... in antword op het originele vraag- ik gebruik nu een fluoro regenjas over mijn gewoon motorjas bij slechte weer (regen, mist, en bij commuting in het donker) en heb een overbroek met dikke witte 3M stripjes langs de zijkanten.

In kort- ik draag Hi-vis alleen bij het soort weer/omstaandighedeen waarvan je meteen minder zichtbaar ben.

Fotos van Hi-vis regenkleding te volgen... _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
HansD

Laatst met een vriend op 2 motoren wat proefjes gedaan met reflectie in het donker op snelweg en provinciale wegen.
Opvallend was dat bij dimlicht van de achterligger reflectiemateriaal hoger dan pak weg de wielen niet reflecteert. De lagere reflectiestrippen op zijkoffers zie je prima, maar reflectiemateriaal op topkoffer, pak en helm reflecteert bij dimlicht van achter niet tot nauwelijks (omdat er geen licht op valt).
Ton1959

Dan was het dimlicht van de persoon achter je waarschijnlijk toch goed afgesteld en hij reed niet te dicht achter je _004 . Toch goed dat jullie het getest hebben Hans. We worden zo steeds wijzer.
Big RT Smile
Inspector Gadget

Black ScotchLite is inderdaad gemaakt om pas op te lichten als het direct aangeschenen wordt.
Ook de hoek van de lichtinval en de lichtintensiteit heeft invloed op de zichtbaarheid.

Het is echt gemaakt om zichtbaarheid te geven als het er op aan komt.

Ik moet zeggen dat ik hier enkele zeer creatieve oplossingen gezien heb.

Terug naar het onderwerp van het draadje;
Opvallende kleding, al dan niet fluoriserend, al dan niet met reflecterende of oplichtende delen en accenten, in combinatie met strategisch geplaatste stickers (e.d.) op helm en motor/koffers, helpt m.i. enorm om je zichtbaarheid en dus je profiel te vergroten.

Verplichten gaat mij ietwat te ver, maar iedere motorrijder zou redelijk wat meer kritisch mogen zijn op z'n eigen zichtbaarheid.

Laat dit draadje je ogen openen om daar eens serieus werk van te maken.

Je kunt klant-en-klaar kits kopen gepast gemaakt voor je model motor of zelf inspiratie op doen van de voorgaande voorbeelden.

Een waardevolle investering, van je tijd en eventueel het geld.
abydaby01

Ongelezen bericht door abydaby01 »

Ik draag zelf een Rukka gore-tex jacket met op de rug fluor strepen en op bijde armen, ik vindt dat met het ook te bond kunnen maker om ons als gele of groene mars mensjes te laten rond rijden en dat alleen omdat bepaalde personen gewoonweg niet oppassen.
H.Stijger

Ongelezen bericht door H.Stijger »

Ik heb nee geantwoord, omdat het antwoord soms niet voorkomt. Mijn donkere IXS jas heeft wat reflecterende strepen en ook mijn zilverkleurige Schubert doet een beetje mee. Het leuke van motorrijden is dat iedereen anders gekleed is. Als we allemaal in signaal geel gaan rijden met een gele helm, wordt het wel heel eentonig. Bovendien vraag ik mij het rendement af van fluoriserende kleding achter een RT kuip, met een topkoffer. Bij een zijwaartse impact waarbij iemand beweert dat die jou niet heeft gezien, zul je ook zelf niet hebben uitgekeken en in dat geval zijn er toch altijd 2 die niet opgelet hebben. Ik wil maar op 1 moment extra zichtbaar zijn en fluoriserende kleding dragen, en dat is in de regen. Iedere mogelijkheid om je beter te beveiligen in regen is een must. Ik heb vorig jaar dus ook een fluoriserend regenpak van Dane gekocht. Ook nog met ritsen en klitterband aan de zijkant van de broek om de snel over motorlaarzen uit en aan te kunnen trekken. De broek is wel zwart, maar die wordt normaal ook afgedekt door de motor dus niet echt interessant. Dat signaal kleuren niet altijd werken is ook leesbaar in het verslag van Silvia Stuurman, die door onoplettendheid van een tegenligger bijna van het hiernumaals naar het hiernamaals werd verzonden, ondanks het tragen van opvallende gele kleding en een opvallende motor. http://www.sylviastuurman.nl/
Inspector Gadget

Het is waar dat het rendement van reflecterende kleding deels door de tupperware afgeschermd wordt, maar dan zit de overige verkeersdeelnemer achter je of komt je tegemoet. Dan zou in principe je verlichting je zichtbaarheid moeten vergroten.

Maar dat blijkt in de praktijk ook maar deels waar;
Ik ben mij enorm rot geschrokken hoe slecht zichtbaar het achterlicht is van de -1100- en inderdaad, vooral bij regen.
Dat is dan letterlijk een gloeiende spijker.

En inderdaad, de topkoffer, zeker het model hutkoffer, scherm je kleding voor een goed deel af.
Maar dan kan je eventueel overwegen reflectie-materialen te gebruiken op je topkoffer.

Het is mijn ervaring dat reflecterende materialen op je kleding ook helpt je zichtbaarheid van opzij te vergroten, als ik zo mijzelf soms zo terug zag in de media.

En je hebt absoluut gelijk, als motorrijder moet je constant actief bezig zijn met je zichtbaarheid, w.o. je positie, aanhouden van voldoende veiligheidsruimte, enzovoort.
Want lang niet alle overige verkeersdeelnemers kijkt en zien, en dan is het aan de motorrijder om het op te lossen, te anticiperen.

Dat neemt niet weg dat een draadje zoals dit hopelijk helpt met het nadenken over hun eigen zichtbaarheid.

PS: Sylivia's verhaal is als eens op het RT-forum aangehaald;
viewtopic.php?f=59&t=3539&p=35868#p35868
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Dat het achterlicht van een -1100- en -1150- net een gloeiende spijker is, is bekend.
Vandaar heb ik ook 2 jaar geleden al naar Kenny geluisterd en er een 18 Watt ingezet.
Nee, verward echt niet met je remlicht, dat is 21 watt en dat zie je echt wel oplichten.
Proefondervindelijk getest.
Bij mijn zoon op de K 75 rt werd de lamphouder te warm, dus ging niet, dus heeft dat met extra verlichting op o.a. de koffers opgelost.
Gr Bertus.
swingmill

Ongelezen bericht door swingmill »

Blijkbaar wordt er allen in nederland nagedacht over fluoriserende kleding, op mijn reis naar italie waren mijn kameraad en ik vaak de enige met fluriserende kleding.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

swingmill schreef:Blijkbaar wordt er allen in nederland nagedacht over fluoriserende kleding, op mijn reis naar italie waren mijn kameraad en ik vaak de enige met fluriserende kleding.
We hebben hier dan ook een ander klimaat waarbij fluorescerende kleuren goed opvallen, vooral ook in de regen. In Italië kan ik me zomaar voorstellen dat geel reflectiemateriaal weinig zinvol is omdat de kleuren daar door de zon toch al licht zijn... Volgens mij wil je daar juist donker zijn zodat het contrast met je omgeving groter wordt.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Kheb donderdag zo,n opzichtig ding gekocht ;)
http://www.termaatmotoren.nl/product/25 ... ility.html
Voor een tientje minder _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Motorkleding”