Dragen van fluoriserende kleding

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderator: RT_Patrick

Draag jij een fluoriserende helm en/of vestje?

Altijd
67
46%
Meestal
28
19%
Nooit
50
34%

Totaal aantal stemmen: 145

RobNIJ
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Dragen van fluoriserende kleding

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Op de site van PROMOTOR is een poll geplaatst voor wat betreft het dragen van fluoriserende kleding. De resultaten van deze poll geeft aan dat meer dan 50 % dit niet draagt. Als ik echter om mij heen kijk zie ik het omgekeerde en ik denk dat het ligt aan de aard motorrijder die het in vult.
Ik ben benieuwd hoe het onder ons als serieuze motorrijders ;-) er voor staat.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Erikh

Re: Dragen van fluoriserende kleding

Ongelezen bericht door Erikh »

In Frankrijk vanaf volgend jaar verplicht:
http://www.demotorsite.be/content/frank ... vanaf-2013
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb gestemd voor optie "altijd". Het behoeft wel een stemverklaring. De helm (Shoei Multitec) is gewoon zwart, maar de jas die ik, in ieder geval voor winter en herfst draag, is reeds van zichzelf voorzien van fluoriscerende gele kleur en reflectie (Rev'It Legacy GTX HV). Daarin heb ik een zeer principiële en bewuste keuze gemaakt. Geen gerommel met een los vest: dat is bij mijn postuur altijd een beetje tobben (en vervolgens doe je het vestje na drie keer niet meer aan). Het is inmiddels wel zo dat als ik op de zaak binnen kom lopen, de collega's allemaal het deuntje van "Blik op de Weg" beginnen te fluiten... :D :D :D

Ik zag trouwens net op de hierboven geposte link over de Franse norm per 2013, dat het gaat om wel 150 cm2. Dat klinkt enorm maar dat is dus helemaal niets! Dat is nota bene een strookje van maar liefst 3 cm x 50 cm :shock: . Dat is op mijn jas één biesje op één mouw.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Ga helemaal in het zwart gekleed, met op tactische plaatsen reflecterend materiaal. Maar dat is dan grijs en wit oplichtend (reflecterend). Ga niet in fluorgroen of -geel rijden. Er is overigens een verschil in reflecterend of fluorescerend en je kunt je afvragen wat nu veilig is... Maar ik heb niet de wijsheid in pacht noch ongelimiteerd budget!
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Aangezien ik door weer en wind om 's ochtends 06.00 uur al op de motor zit had ik een fluorgele jas van IXS Starlight gekocht.
Wel 1 nadeel, je moet je jas vaker wassen want hij word zwart van het straatvuil.
En ik heb laatst een bekeuring gekregen en heb de foto opgevraagd en zag tot mijn verbazing dat de topkoffer het grootste gedeelte van mijn jas afdekt.
Mijn BMW system 5 word nu ook fluorgeel gespoten met het BMW logo bovenop.
Dit alleen maar voor de veiligheid met slecht weer en in de vroege ochtend.
Ik ben met de jas al vaak opgevallen omdat ze 's ochtends ineens opzij gaan voor me of ze gaan ineens van het gas af.
Ze denken dat oom agent eraan komt.
Dus het helpt wel.
Je wilt niet weten hoe vaak ik fietsers zonder licht en met donkere kleding in de ochtend over het hoofd zie als ik in de auto rijd.
Levensgevaarlijk. Persoonlijk zou ik opteren voor reflecterende fietsframes.
Mijn dochter heeft van 3M lichtgevende spaakpijpjes en dat is al een wereld van verschil als je daar met je licht op schijnt.
Laat mij maar met fluor kleding rijden, beter dan mijn collega met zwarte kleding die over het hoofd is gezien en een paar weken uit roulatie is geweest daardoor.
Sommige mensen willen je ook niet zien en dan helpt mijn jas en helm niets maar dat zie ik meestal wel aankomen.
Zal wel door al die jaren motorrijden komen. Meer dan 30 jaar motorrijden en er nog nooit vanaf gereden.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Zodra de "R" in de maand is draag ik geel, een Stadler motorjas, in de zomer een grijze BMW zomerjack dat is gewoon lekkerder.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
renebeamer

Ongelezen bericht door renebeamer »

Draag een jas waarin een geel fluor gedeelte verwerkt is en ook mijn pas gekochte regenoverall heeft over het hele pak een fluo baan.
Kan onderschrijven dat je de jas wel vaker schoon moet maken!
Alle beetjes helpen is mijn idee, maar oppassen blijft geboden!
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik draag geen fluoriserende kleding. Geloof ook niet zo in de zin hiervan en vind het er niet uitzien. Onderzoek in, ik dacht dezelfde Promotor, geeft ook geen overtuigend bewijs van het nut van dergelijkee kleiding. Integendeel. Moet altijd nog denken aan die motorambulance, volledige fluoriserende kleding en zwaailichten en toch omver gereden. Automobilist had hem niet gezien. Moet hier ergens op de site staan.
Ik geloof altijd nog het meest in min of meer § defensief§ rijden.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd elke dag met fluoriserende stukken op schouders en armen en een fluor-kleurige helm. Daarnaast zitten er grote reflecterende stickers achter op al mijn koffers. Alle beetjes helpen, en collegas bevestigen dat ik beter zichtbaar ben.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Is idd een afweging...

Ikzelf heb 2 jaar terug bewust een neutrale jas en helm gekozen, zodat ik er ook een beetje normaal mee op kantoor kon verschijnen... Dacht ik toen... Ook ingegeven door het feit dat ik toen op een R75/7 reed, van 36 jaar oud, waar geen fluoreflecterend spul bij past...

Nu spijt, ik vond mezelf toch wel èrg donker gekleed: zwart leren politiebroek (met reflectiestreep, dat wel), donkergrijze textiele jas en antraciet helm. Valt vooral niet op in het verkeer merkte ik...
Daarom toch maar een reflectievestje (met opdruk van de afgelopen september door mij georganiseerde bedrijfsmotortoer) en nu mijn helm voor garantie waarschijnlijk vervangen gaat worden probeer ik gelijk een fluo exemplaar te regelen...

Zullen de jaren des verstands zijn denk ik, vroeger reed ik zonder probleem met spijkerbroek en spijkerjasje en jethelmpje rond, nu zweet ik me liever 3 keer een slag in de rondte dan dat ik mijn leren broek, jas met CE protectie en systeemhelm thuis laat...
Wise man says: "Liever het zweet in je naad dan het vel van je kont!" Big RT Smile couldn't agree more....
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Brommertje114

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Heb gekozen voor "Meestal" want dat komt 't dichtst in de buurt van "Bijna altijd"...
Als ik in m'n eentje op de bRommeRT zit heb ik een vestje aan, maar zodra mijn dame achterop zit laat ik 't uit.
De extra zichtbaarheid van achteren valt dan toch weg en de zichtbaarheid van voren is wel voldoende, dacht ik zo.

[groet]
Eric
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik was een jaar geleden toe aan een nieuwe helm. Ik had een grijze HJC FS-max en deze beviel erg goed. Ik zag af en toe iemand met een fluorgele helm en die vielen goed op.
Heb weer en HJC FS-max gekocht, nu in de fluorgele kleur. Aangezien deze in ons land qua levering veel te lang op zich liet wachten (met dank aan importeur Spash-design.... _002 ), de helm maar weer bij de duitse vrienden van fc-moto gekocht en na anderhalve dag reeds thuis geleverd (voor ook nog een veel goedkopere prijs)

Ik wordt merkbaar vaker doorgelaten als voorheen dus dat moet wel met de betere zichtbaarheid te maken hebben.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
mhovens
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Dragen van fluoriselrende kleding

Ongelezen bericht door mhovens »

Ik heb een overwegen fluor gele jas en een Schubert Fluor gele helm. Ik wordt over het algemeen goed gezien, soms aangezien voor politie in combinatie met de dame. Meestal goed tenzij ze schrikken en in de hoo ankers gaan, dan is het opletten geblazen. Overigens wordt ook wel eens niet gezien met gele helm en jas, xenon voorlicht een alarm lichten aan. Het moet hier dan gaan om familie van Stevie Wonder, of hebben überhaupt niet gekeken.
Groetjes,

Marce
Bert M
Erelid
Erelid

Re: Dragen van fluoriselrende kleding

mhovens schreef: Overigens wordt ook wel eens niet gezien met gele helm en jas, xenon voorlicht een alarm lichten aan. Het moet hier dan gaan om familie van Stevie Wonder, of hebben überhaupt niet gekeken.
Nou valt het mij op dat me dat in de vierwieler (overigens zonder fluoriscerende spullen :D ) de laatste maanden ook steeds vaker overkomt. Vooral het kijken in de dode hoek ebt blijkbaar bij steeds meer weggebruikers weg _001 ...

[groet]

Bert M
Bert M

richard n

Ongelezen bericht door richard n »

Ik rijd het grootste deel van het jaar met een fluoriserend vestje over nijn jas.
Alleen in de zomer niet.
Naar mijn idee scheelt het zeker qua zichtbaarheid want ik rij regelmatig met een groepje van 4 waarvan er 1 geen fluoriserend vestje droeg.
En die is toch minder goed te zien volgens ons.
Inmiddels heeft deze rijder ook een vestje aangeschaft
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik rij altijd met reflecterende en retroreflecterende materialen.
Zoals op de motor (koffers), kleding (jas én broek) en helm.
Ik heb zelfs glow-in-the-dark tape voor op de helm, mocht ik onverwacht in de greppel belanden.
Maar ik zie het als een hulpmiddel en vertrouw er niet op dat men mij daadwerkelijk altijd zal waarnemen.
Het is ook je verlichting, je posities en je bewegingen.

En ik was van ver waar te nemen had ik uit diverse betrouwbare (en ook kritische) bronnen vernomen

Kijken en zien, is niet altijd gezien worden.
Val op veilig, val veilig op.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Mijn "nooit" even verduidelijken. De helm en kleding zijn oem voorzien van die ingenaaide 'zilveren' stripes. Aan beide bovenarmen dragen eega en ik ALTIJD gele fluoriserende/reflecterende armbandjes van ong. 2 cm breed. Op de zijkoffers heb ik om de hoek van zij- naar achterkant 'wit' fluoricerende (gedistingeerde) stickers geplakt om de contouren voor achteropkomend verkeer beter aan te duiden. Frankrijk zal ik niet snel (meer) aandoen, maar heb wel altijd 2 (erg ruime) veiligheidhesjes in verpakking mee.

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Jempy

Ongelezen bericht door Jempy »

Heb gestemd op "Meestal".
'k Heb er helemaal geen probleem mee om zo'n hesje op vrijwillige basis te dragen, maar dat ze het weer gaan verplichten vind ik er over.
Kom eens kijken naar een grote bijeenkomst van motorliefhebbers -vb het Harleytreffen in Leopoldsburg (Belgie) in de zomer. 'k Ben eens benieuwd hoeveel er van de deelnemers zo'n hesje zullen dragen. 'k Zou niet in de schoenen willen staan van die ordehandhaver die daar gaat voor verbaliseren.
Brandweer, Politie, Ambulanciers, kortom alle hulpdiensten dragen een fluo hesje. Schoolgaande kinderen, ouderen met de fiets (jongeren ook) dragen een fluo hesje. Gemeentearbeiders, wegenwerkers, wegenwachters,depanagediensten,... dragen fluo hesjes.
Kortom, met ziet door het bos de bomen niet meer.
Wil je de dag van vandaag nog opvallen; ga dan in je blootje staan. :lol:
Wedden dat men je gezien heeft.
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik heb "nooit" geantwoord. Het valt mij op dat de gele en oranje kleuren in de schemering en duister wegvallen, en alleen bij daglicht goed opvallen. Ik ga ervan uit dat niemand mij ziet en probeer door een defensieve rijstijl te overleven.

Groet,
Kees Jan
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Jempy schreef:Wil je de dag van vandaag nog opvallen; ga dan in je blootje staan. :lol:
Wedden dat men je gezien heeft.[/b]
Een naked bike noemen ze dat... :lol:
Afbeelding
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Ik droeg altijd zo'n los vestje, maar ik werd helemaal kierewiet van al dat geflapper. _003
En toen ik eenmaal een topkoffer had aangeschaft heb ik dat ding in een hoek gekeild en er nooit meer naar omgekeken. Ik heb wel van die onzichtbare reflectievlakken op m'n koffers geplakt en die vallen wel heel goed op in het donker, althans, dat heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

"Altijd" ingevuld..gewoon omdat ik geen goede reden kan bedenken om 'm niet te dragen.. ;). De mijne flappert overigens niet, maar dat is dan ook een hesje met het logo van ons forum er op.. :D
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik heb ook 'nooit' ingevuld, maar dat is hoop ik binnenkort afgelopen. Een tijd geleden in de auto 's avonds voor een stoplicht staan wachten, werden we ingehaald door een motorrijder met een fluorescerend jasje. Zo duidelijk zichtbaar, dat ik op dat moment het besluit genomen heb ook een fluo jasje aan te schaffen. En binnenkort een motorbeurs in Groningen..... ga ik kijken of er een mooi jasje aangeboden wordt. Dan zie je mij in het vervolg wel met fluorescerend materiaal _004
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Ik denk dat inderdaad de juiste insteek is, zelf ervaren hoe zichtbaar en onzichtbaar je bent.

Je hebt reflecterende, retro-reflecterende en fluorescerende materialen.

Wat je meestal ziet is retro-reflecterend;
Het licht wordt teruggekaatst onder de zelfde hoek als waar het licht vandaan komt.
Het helpt dus ook bij zijdelingse reflectie! En dus ook voor zijdelingse bescherming!
Waarbij het vooral goed zichtbaar is als je in een wat donker(e) omgeving bent en het licht (dus ook zonlicht!) op je kleding e.d. valt.
Zo zijn verkeersborden voorzien van retro-reflecterende markeringen en beletteringen.
En voertuigen van de hulpdiensten.

Reflecterend materiaal weerkaatst het licht alle kanten op (als een maanlandschap), waardoor vanuit de bron van het licht het (veel) minder opvalt als bij retro-reflectie. Het voordeel is wel dat als er maar 1 lichtbron is, iedereen je kan zien.
Toch is het al lang geen reflecterend maar retro-reflecterend materiaal dat gebruikt wordt op motorbekleding.

Fluorescerende materialen lichten vel op mits er ook vel/veel licht op valt, maar is niet anders dan een intense kleur. (lees: goed waarneembaar voor het menselijk)
Wordt in de volksmond ook wel eens zuurstok of neon-kleuren e.d. genoemd.
Nadeel is dat voor het effect veel, heel veel licht nodig is, zoals zonlicht. In het donker valt het effect vrijwel geheel weg.

En wat ook al een tijdje op de markt is maar nog weinig gebruikt voor op de motor, is zogenaamde "glow tape", oftewel fosforescerende tape.
10 minuten in het daglicht zorgt voor een reactie die een uur lang vrij fel licht afgeeft, en gedurende 6 uur (!) in intensiteit afneemt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bert M
Erelid
Erelid

Glow in the dark is mooi maar wel kostbaar. Ik ken een bedrijf dat in specifieke verftoepassingen ten behoeve van vluchtwegen handelt. http://www.signaldelight.com Helaas zijn er bij dit bedrijf nog geen textiele (lees: flexible) toepassingen beschikbaar. De chemische samenstelling is overigens ook niet geschikt voor gebruik op helmen, koffers en al het andere wat geneigd is om op te lossen. Op aluminum en andere metalen werkt het wel.

[groet]

Bert M
Bert M

AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

ik heb gestemd op altijd, omdat dat het meest dichtbij de waarheid ligt. Eigenlijk alleen bij heel warm weer laat ik mijn hesje thuis, omdat ik dan de volle ventilatiemogelijkheden van mijn jas wil kunnen gebruiken. Maar dan moet ik er echt aan denken om 'em af te doen, hij zit gewoon altijd om mijn jas heen.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Bert M schreef:Glow in the dark is mooi maar wel kostbaar.
Ik moest het in de US bestellen, maar een stuk (flexibele) tape van 1 inch breed en 1,65 m lang koste 5 dollar.
De 2 inch brede tape was 10 dollar.

Het is ook handig materiaal om op knoppen en bedieningstoetsen te plaatsen.

Ik heb genoeg materiaal om mijzelf te laten opgloeien. :roll: :lol:
Bert M
Erelid
Erelid

dutchmidiman schreef:Ik moest het in de US bestellen, maar een stuk (flexibele) tape van 1 inch breed en 1,65 m lang koste 5 dollar.
De 2 inch brede tape was 10 dollar.

Het is ook handig materiaal om op knoppen en bedieningstoetsen te plaatsen.

Ik heb genoeg materiaal om mijzelf te laten opgloeien. :roll: :lol:
_004 Dat is interessant: heb je voor mij een adresje?

[groet]

Bert M
Bert M

EL SCORPIO

Inspector Gadget

En dit is het adresje waarnaar ik refereerde, de jongens van Kisan;
http://www.ridesafer.com/Glow_Tape_s/45.htm
PeteRT
Bijz: R1200GSa
Land: Nedreland
Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs

Ongelezen bericht door PeteRT »

Ik draag altijd zwart met hier en daar dunne reflectiestrepen. Meer is niet nodig. Als je onverhoopt van je fiets wordt gereden is de eerste reactie: ik had je niet gezien. Ik rij dagelijks Rotterdam-Amsterdam en zie waar veel automobilisten mee bezig zijn en dat heeft op zijn zachst gezegt weinig met het verkeer te maken, bellen, navigatie bedienen, krant lezen, opmaken enz. Dus of je nou in het zwart rijdt of dat je zelf licht geeft, het maakt niet uit. Zelf heel goed opletten, dynamisch rijden en zoveel mogelijk uit dooie hoeken blijven is mijn beproefde recept voor vele schadevrije kilometers.
Maar als je je prettig voelt met een groen of oranje hesje moet je dat vooral doen.
Gr. Peter
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
hansuitolst
Bijz: Exclusive
Woonplaats of omgeving: Olst

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Deze ochtend op de racefiets (met verlichting) naar het werk. Op dit traject is geen openbare verlichting. Pas op 5 meter afstand zag ik de jogger met zijn gele hesje en reed deze bijna omver. Als er geen licht op het hesje schijnt dan heeft een hesje dus geen enkel nut. En dat heb je ook als een automobilist jou van links of rechts uit een zijstraat of uitrit nadert. Je snapt het al, ik draag ook geen fluo-hesje. Het recept is defensief rijden. Altijd rijden alsof je 2 paar ogen hebt. In 1974 een ongeluk gehad. Auto uit een zijstraat van links (ik op een voorrangsweg). Het was overdag, een hesje had daar mij niet geholpen. Hij had mij domweg niet gezien.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Paul cr

Tja, ik rij natuurlijk redelijk voor paal met het uiterlijk van m'n RT, zoals hier rechts te zien is op m'n avatar....

maarrrrr, in het donker ziet het er zo uit en dat vind ik wel prima.

Afbeelding

Verder draag ik kleding met enkele reflecterende strepen erop of een fluoriserent hesje
Bert M
Erelid
Erelid

@ Paul Cr: Da's idd heftig zichtbaar, maar kom je daar wel mee weg in verband met een zekere gelijkenis met overheidsbrommers?
@ Dutchmidiman en Beemerrichard: bedankt voor de linkjes! _004

[groet]

Bert M
Bert M

Paul cr

Ja, ik heb navraag gedaan en striping laten zien bij betreffende organistatie: Ik mag ermee rondrijden. (dat blauwe spul heb ik er trouwens afgehaald)
Kees Jan

Zelf heel goed opletten, dynamisch rijden en zoveel mogelijk uit dooie hoeken blijven is mijn beproefde recept voor vele schadevrije kilometers.
Mee eens. Hoewel het steeds lastiger wordt agv de snelheidscontroles, houd ik mij toch aan het al oude veiligheidadvies "zorg door een 10 á 20% hogere snelheid dan het overige verkeer, dat je jezelf steeds in een vrije positie brengt en buiten de kluwe autos blijft.

Groet,
Kees Jan
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Sinds ik de fluoriserende helm draag, heb ik bijna geen incidenten meer waarbij automobilisten me niet zien. :D

Vóór die tijd had ik elke rit wel een ervaring met een suffende vierwieler. _003

Afbeelding
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Kees Jan

Je moet de snelheid zo hoog houden dat je er voorbij bent voordat ze je zien (grapje).

Groet,
Kees Jan
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Onlangs bewust een knalgele systeemhelm gekocht . . . :idea:
Jos WRSM
JoJothefirst
2024
2024

Paul cr schreef:Tja, ik rij natuurlijk redelijk voor paal met het uiterlijk van m'n RT, zoals hier rechts te zien is op m'n avatar....

maarrrrr, in het donker ziet het er zo uit en dat vind ik wel prima.
alhoewel een beetje off-topic ziet je motor er in het donker perfect uit, Paul. Zeer goed zichtbaar _004 Alleen zouden die banden er ook in minder opvallende kleuren, liefst nog dezelfde kleur als de motor zelf, moeten zijn voor wat mij betreft. Want eerlijk gezegd vind ik overdag de striping iets te opvallend ;) .

Zouden er misschien ook foto's zijn van forumleden met fluorescerende kleding in het donker?
Inspector Gadget

Wil je echt een foto? _001

Drietal foto's ter indruk;

1e foto is overdag, zonder flits (!), en let ook op de reflectie-sticker op de motorspatbord, zwaailicht en tasjes aan de gordel.
Het is wel een wat oudere foto van mijn motor, daar is nu iemand anders heel gelukkig mee. _004

2e foto is ook in het donker maar dan in het licht van een lantaarn.

3e foto is met flits in het donker,

Kortom, reflectie helpt, ook overdag!

PS: Met Black ScotchLite op strategische plekken (w.o. koffers) ben je ook goed zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Foto's van het verschil, uiteraard met flitser:
Afbeelding Afbeelding

en

Afbeelding Afbeelding

Het verschil is enorm, waardoor ik er het volste vertrouwen in heb.

En NEE, met de lastische zijkanten, er wappert of flappert helemaal niets, ook niet bij > 140

[groet]
Easy Louis
JoJothefirst
2024
2024

@dutchmidiman
@easy_louis
THNX!!
Het zijn toch hoofdzakelijk de strepen die opvallen, zo op het eerste gezicht. Ik heb mijn oog laten vallen op een jas van Dane (Motoport) waarbij reflecterende stroken zijn aangebracht van 3M Scotchlite™ reflectie. Heeft iemand een idee of dit nu echt reflecterend is of retro-reflecterend _001 ?
dutchmidiman schreef:Toch is het al lang geen reflecterend maar retro-reflecterend materiaal dat gebruikt wordt op motorbekleding.
Het lijkt me hoe dan ook een verbetering t.o.v het pak dat ik nu al jaren draag zonder enige vorm van reflectie.
Dit weekend de beurs in Groningen, als ik kan vinden wat ik zoek dan rij ik vanaf maandag met een reflecterend jasje :D
Inspector Gadget

3M Scotchlite™ zijn dus retro-reflecterende materialen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scotchlite

Of iets reflecterend is kan je vrij eenvoudig herkennen, dan lijkt het alsof er een soort van glas-of laklaag overheen zit, zeer glimmend/weerspiegelend.

Terwijl retro-reflecterend juist was doffer is, mat-grijzig.
EL SCORPIO

Hier mijn IXS starlight jas en daar komt straks een BMW system 5 fluo gele helm bij.
Inspector Gadget

Zo te zien zitten de reflectie-strepen op de achterzijde van de jas. ;)
(ik zie een hint van een grijze streep op de achterzijde van je mouw)

Voorkant zie ik vooralsnog niets wat betreft reflecterend materiaal. _001
EL SCORPIO

De mouw heeft een reflectiestreep en achterop zit ook een dunne reflectiestreep.
Mijn koffers hebben blackscotchtape en onderaan nog een rode reflectiestreep.
Was goed te zien op de foto van mijn bekeuring van een paar km te hard.

Maar ik heb zelfs foto's gezien van een toerritje over de dijken en daar kan je dus duidelijk zien wie er met een geel hesje of jas rijden t.o.v. de andere kleuren.
Een wereld van verschil.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

beemerrichard schreef:Hier mijn IXS starlight jas en daar komt straks een BMW system 5 fluo gele helm bij.
Mooie foto met op de achtergrond nog net de boeg van het schip van Zeekadetkorps IJmuiden. Daar was ik in mijn jonge jaren nog lid van. :D
Straks kom ik er nog langs. Moet navigatie spullen kopen in IJmuiden voor voorbereiden examen vaarbewijs volgende maand. Het is droog dus ga op de motor.
Ik draag geel hesje. Motorjas was heel duur en nog lang niet versleten anders had ik wel een gele jas gekocht. Maar die waren er toen nog niet.
En ik draag de gele helnm C3 van Schuberth.
EL SCORPIO

Ik heb mijn jas in Engeland gekocht omdat de Pond laag stond en de Euro nog een harde munt was. En de jas aanzienlijk goedkoper uitkwam incl verzendkosten.
2 weken later was de jas in Engeland ineens 20 pond duurder.
En nu zal de prijs wel een beetje gelijk gaan liggen ivm de slappere Euro.

Het enige nadeel is dat je goed ziet als de jas smerig is en dus moet je hem 1 a 2 keer per jaar wassen.
Goed was spul gebruiken voor de waterdichtheid.
Tot op heden is hij nog steeds waterdicht en weer schoon voor het nieuwe seizoen.
In het zomerseizoen draag ik mijn doorwaai motorkleding.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb een tijd terug een Engels onderzoek gelezen ( zal eens zoeken) waaruit bleek dat vooral de mouwen en de helm het beste opvallen omdat die van voren goed te zien zien, vallen buiten buiten het profiel van de motor zelf. Het gele hesje is dat uiteraard een goede aanvulling maar let primair op je mouwen en je helm. In 2010 had ik budget om onderstaand pak aan te schafffen!

Afbeelding
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Motorkleding”