Identificatie 1100RT P-uitvoering?
Moderator: RT_Patrick
Identificatie 1100RT P-uitvoering?
Als nieuwe RT liefhebber een vraagje:
Mijn vriendin heeft recent een 1100 RT gekocht ('97) en die heeft 2 zaken die ik eigenlijk niet eerder op RT's ben tegengekomen:
Als eerste een stelschroef bovenop de rechter stuurhelft om de gashendel vast te zetten, als een cruise-control.
Verder in de kuip val-/ beschermnokken. Vrij hoog vooraan gepositioneerd.
Nu meen ik begrepen te hebben dat met name die stelschroef meestal voorkomt op de 'overheids' uitvoering van de RT.
Of is die algemeen/ als optie leverbaar geweest?
Misschien zoek ik wel dingen die er niet zijn en heeft ze gewoon een mooie fiets met een handige cruise-control gezocht, maar er is vast wel iemand op dit fraaie forum die meer weet over de P-versies, of weet of die aan het VIN-nummer te identificeren zijn.
Alvast bedankt, Mick
Mijn vriendin heeft recent een 1100 RT gekocht ('97) en die heeft 2 zaken die ik eigenlijk niet eerder op RT's ben tegengekomen:
Als eerste een stelschroef bovenop de rechter stuurhelft om de gashendel vast te zetten, als een cruise-control.
Verder in de kuip val-/ beschermnokken. Vrij hoog vooraan gepositioneerd.
Nu meen ik begrepen te hebben dat met name die stelschroef meestal voorkomt op de 'overheids' uitvoering van de RT.
Of is die algemeen/ als optie leverbaar geweest?
Misschien zoek ik wel dingen die er niet zijn en heeft ze gewoon een mooie fiets met een handige cruise-control gezocht, maar er is vast wel iemand op dit fraaie forum die meer weet over de P-versies, of weet of die aan het VIN-nummer te identificeren zijn.
Alvast bedankt, Mick
Re: Identificatie 1100RT P-uitvoering?
Op mijn R zit deze schroef ook op. Ik denk dat het gewoon een optie is.
Ton
Ton
Die hand-gas cruisecontrol zat ook op mijn
en dat was zeker geen RT-P.
Naar wat ik begrepen heb, zou dit in sommige landen als extra optie geleverd zijn geweest.
Je kunt op basis van de laatste 7 karakters van je VIN-nummer wel het een-en-ander van je motor te weten komen;
http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=M&arch=0
(daar heet het dan serienummer)
Meest herkenbare aan de RT-P zijn meestal de valbeugels voor én achter, waarbij de koffers aan de achterzijde dan ook nog zogenoemde City-koffers, oftewel met platte deksels uitgevoerd zijn.

Naar wat ik begrepen heb, zou dit in sommige landen als extra optie geleverd zijn geweest.
Je kunt op basis van de laatste 7 karakters van je VIN-nummer wel het een-en-ander van je motor te weten komen;
http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=M&arch=0
(daar heet het dan serienummer)
Meest herkenbare aan de RT-P zijn meestal de valbeugels voor én achter, waarbij de koffers aan de achterzijde dan ook nog zogenoemde City-koffers, oftewel met platte deksels uitgevoerd zijn.
Normaal heeft een P uitvoering ook spaakwielen en zul je in de bedrading wat extra stekkertjes vinden. Maar dat kan natuurlijk ook allemaal zijn omgebouwd. Aan de hand van het framenummer zou je het beste iets kunnen achterhalen. Maar daar weet ik het fijne ook niet van. Ik heb een P uitvoering, dus als je nog een kenmerkje of zo wil weten dan kan ik voor je kijken/vergelijken bij mijn exemplaar.
De RTP uitvoeringen zijn bij de 1150 uitgevoerd met een ventilator op de olie koeler daar is het ook van te herkenen.
Dank voor de reacties!
Mijn vriendin gaat 'm vrijdag halen en dan zal ik eens kijken of ik in de bekabeling iets afwijkends kan vinden en of de eerder genoemde ventilator er wellicht zit.
Het is allemaal meer interesse dan dat ik het per se moet weten, maar toch :-)
De RT heeft inderdaad spaakwielen (ben ik nog niet vaak tegengekomen op RT's) en de stelschroef op de rechter stuurhelft. Eigenlijk waren het meer de valnokken die me aan het denken zetten. Die heb ik nooit eerder gezien. Misschien nog niet genoeg RT's gezien??
Ik heb inmiddels het framenummer door de site van realoem gehaald en daar kwam geen bijzondere vermelding uit qua type, alleen wel de onderdelen van de koelventilator.
Verdere info over het indentificeren van een RTP wordt zeer gewaardeerd!
Met groeten, Mick
Mijn vriendin gaat 'm vrijdag halen en dan zal ik eens kijken of ik in de bekabeling iets afwijkends kan vinden en of de eerder genoemde ventilator er wellicht zit.
Het is allemaal meer interesse dan dat ik het per se moet weten, maar toch :-)
De RT heeft inderdaad spaakwielen (ben ik nog niet vaak tegengekomen op RT's) en de stelschroef op de rechter stuurhelft. Eigenlijk waren het meer de valnokken die me aan het denken zetten. Die heb ik nooit eerder gezien. Misschien nog niet genoeg RT's gezien??
Ik heb inmiddels het framenummer door de site van realoem gehaald en daar kwam geen bijzondere vermelding uit qua type, alleen wel de onderdelen van de koelventilator.
Verdere info over het indentificeren van een RTP wordt zeer gewaardeerd!
Met groeten, Mick
Die spaakwielen duiden geheid op een P uitvoering. Lijkt me sterk dat iemand die er voor de lol op gezet heeft. Er is overigens niets mis mee alleen poetsen is iets waar ik niet aan begin. Als je ooit banden of schijven wisselt let dan op. Deze wijken af van de burgeruitvoeringen. Deze wielen zitten ook onder een 1100GS: Spaakwielen kunnen beter tegen stoeprandjes e.d. f off-road.
Ik vind die spaakwielen nou echt veel mooier. Van mij hadden ze standaard op alle R1100R's mogen zitten maar nu hebben alleen de zwarte Classic modellen ze.
Ik vind ze ook prima eruit zien hoor, het heeft wel wat. Maar ik heb nog nooit de moed kunnen opbrengen om de velgen tussen al die spaken schoon te maken. Ik heb een keer vastberaden op m'n knieen, met schoonmaakspul naast me, klaargezeten om te gaan poetsen. Toen ik bij de 2e spaak en 2 centimeter was gekomen heb de handdoek al in de ring gegooid. _002 . Ik moet er nu echt een laag rotzooi afkrabben om plaats te maken voor wat balanceergewichtjes 

Spaakwielen zijn zeker ook mooi en praktisch.
Behalve als je het allemaal moet schoonmaken, zoals je hierboven kunt lezen.
Als er een ventilator op de oliekoeler zit, is het vrijwel zeker de RT-P.
Andere tekenen;
- Geen bijrijderszetel maar een zogenoemde radiobox.
Erg handig. Alleen kan je dan weer geen topkoffer monteren.
Maar ook weer om te bouwen dusdanig dat er wel iemand achterop kan, en wel een topkoffer gebruikt kan worden.
- Zwaardere dynamo (60A in plaats van 50A)
- Soms aangepast remsysteem (bij de
RTP) en aangepaste (kortere, dichter bij elkaar) versnellingen (dus ook wat feller in het optrekken e.d., maar ook gemakkelijker stapvoets te berijden)
- Gaten in de kuip van waar de bedrading (zwaai- en prioriteitslichten e.d.) en valbeugels gezeten hebben.
Wellicht bij jou model dat ze de valbeugels hebben vervangen of afgezaagt naar val-nokken.
- Soms aangepaste zijstandaard, die al dan niet vast te zetten is.
- Extra accu (soms al wel weggehaald, maar laat men soms wel de zware bedrading zitten) in de plek waar bij de burger-versie de radio/cassettespeler zit.
Vaak zijn de kilometerstanden ook wel wat hoog of hoger.
Behalve als je het allemaal moet schoonmaken, zoals je hierboven kunt lezen.

Als er een ventilator op de oliekoeler zit, is het vrijwel zeker de RT-P.
Andere tekenen;
- Geen bijrijderszetel maar een zogenoemde radiobox.
Erg handig. Alleen kan je dan weer geen topkoffer monteren.
Maar ook weer om te bouwen dusdanig dat er wel iemand achterop kan, en wel een topkoffer gebruikt kan worden.
- Zwaardere dynamo (60A in plaats van 50A)
- Soms aangepast remsysteem (bij de

- Gaten in de kuip van waar de bedrading (zwaai- en prioriteitslichten e.d.) en valbeugels gezeten hebben.
Wellicht bij jou model dat ze de valbeugels hebben vervangen of afgezaagt naar val-nokken.

- Soms aangepaste zijstandaard, die al dan niet vast te zetten is.
- Extra accu (soms al wel weggehaald, maar laat men soms wel de zware bedrading zitten) in de plek waar bij de burger-versie de radio/cassettespeler zit.
Vaak zijn de kilometerstanden ook wel wat hoog of hoger.
"cruisecontrol"is gewoon te bestellen bij de dealeRT of net als mij bij"de Knalpot"
Ik wil niet meer zonder rijden.
Peter Smans
Ik wil niet meer zonder rijden.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter Smans
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 5121 Weergaves
-
Laatste bericht door Wally 42
-
- 2 Reacties