JeDa's BMW R1100RT-P CHP uitvoering

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

JeDa

JeDa's BMW R1100RT-P CHP uitvoering

Ongelezen bericht door JeDa »

Hallo allemaal,
In dit draadje wil ik de voortgang van mijn projectje gaan bijhouden. Een van mijn hobbies is het ombouwen en restaureren van politie-motoren. Ik heb in de afgelopen jaren de nodige (ex)politie motoren in meer of mindere mate in orriginele staat hersteld. Ik heb een K1200 gehad, een R1150RT-P, een Yamaha FJR en nog een paar andere. De interesse voor oude politiemotoren is ontstaan toen ik als kind naar de serie CHiPs keek. Mijn eerste project was dan ook een restauratie van een Kawasaki Police. Deze motor heb ik nu zo goed als orrigineel gemaakt. Hij ziet er nu zo uit als in de serie.

Eind jaren 90 is er een remake gemaakt van CHiPs. In deze film reden Jon & Ponch op een BMW R1100RT-P. Mijn doel is nu om ook deze motor zo orrigineel mogelijk te gaan nabouwen.

Hier alvast een paar foto's van het orrigineel:

Jon & Ponch op de Beemer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier Jon & Ponch op de oude Kawa's:
Afbeelding

Mijn Kawa-project:

Afbeelding

...... en tot slot het vertrekpunt van mijn BMW-project:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 04 jun 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Re: JeDa's BMW R1100RT-P CHP uitvoering

Ongelezen bericht door BertL »

Leuk om dit te volgen. In ieder geval van harte welkom op dit forum !
GrTz
BertL
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo JeDa,

Je hebt de uitvoering van onze Kenny al gevonden zag ik. Dat betreft een omgebouwde Franse politie-uitvoering. Gebouwd IM aan zijn vader die bij het CHP heeft gewerkt.
Ik ben benieuwd naar jou project en zal het met interesse volgen.
Suc6 . . . _004

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Dag JeDa,

Welkom op dit forum.
Ik ben benieuwd naar je project; zo te zien moet er nog heel wat gebeuren. Ik vraag me af hoe je alles gaat oplossen (bestickering, kleurstelling, etc.)
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
JeDa

Dank voor jullie reacties. Hierbij een lijstje van zaken die gedaan moeten worden om tot een mooie replica te komen:
- spuiten in de juiste kleuren
- usa police zijstandaard met lock mechanisme
- richtingaanwijzers op de zijkant van motor (achter zadel)
- reflectoren (oranje op voor spatbord, rood op de koffers)
- witte kofferdeksels vervangen door zwarte
- zwaailichten voor en achter
- extra valbeugel aan achterkant (waar ook de antenne op zit)
- antenne
- sirene & sirenespeakers
- chp radio op stuur
- zaklamp en knuppelhouder voor op valbeugel
- politie schakelaars voor sireneen zwaailichten
- chp stickers op tank en op radiokoffer
- houder voor zwaailichten achterop
- led op dashboard voor indicatie van zwaailichten

Zijn dus nogal wat zaken die moeten gebeuren.... Maar ik ben al een heel eind op weg :)
JeDa

Hier alvast wat plaatjes van mn vorige twee CHP-BMW's, ik heb zoals gezegd dit al eens eerder gedaan.

Afbeelding
JeDa

... En deze....

Afbeelding
JeDa

En tot slot mn r1150rt. Beide motoren zijn trouwens allang niet meer in mn bezit.

Afbeelding
JeDa

Hoi,
Ik ben weer een beetje verder met de motor. Ik heb het volgende gedaan:
- linkerkuip provisorische (met spuitbuis) gespoten;
- andere kuipdelen door zwarte vervangen;
- achterste valbeugel vervangen zodat de antenne geplaatst kan worden;
- richtingaanwijzers aan de zijkant;

Zie hier het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap wordt het verwijderen van de NL-striping aan de achterkant en de reflecterende witte stipjes aan de voorkant. De CHP stickers heb ik ook al besteld.
JeDa

Hoi allemaal,
Ik ben weer iets verder, heb er een filmpje van gemaakt. De kenner ziet natuurlijk direct dat er nog heel veel gedaan moet worden om tot een goede replica te komen. Maar goed, op dit moment ziet ie er al best oke uit.

Wordt vervolgd....

[media]2PpHqTK-EUY[/media]
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mooie motor, leuk project.

Wat ik mij altijd afvraag als ik een politie BMW zie; waarom zijn deze motoren meestal met gespaakte wielen uitgerust?

Groet,

Kees Jan
JeDa

Hoi,
Spaakwielen zijn sterker dan de lichtmetalen wielen (een crossmotor heeft ook altijd spaakwielen). Vandaar dat de politieuitvoering spaken heeft. Vreemd is wel dat de echte chp weer met normale wielen rijdt. Om mijn replica exact te maken zou ik dus gewone wielen moeten hebben.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Kees Jan schreef:Mooie motor, leuk project.

Wat ik mij altijd afvraag als ik een politie BMW zie; waarom zijn deze motoren meestal met gespaakte wielen uitgerust?

Groet,

Kees Jan
Zijn de gespaakte wielen niet veel lichter? Lager onafgeveerd gewicht is gunstiger.

Ton
Ton1959

JeDa schreef:Hoi,
Spaakwielen zijn sterker dan de lichtmetalen wielen (een crossmotor heeft ook altijd spaakwielen). Vandaar dat de politieuitvoering spaken heeft. Vreemd is wel dat de echte chp weer met normale wielen rijdt. Om mijn replica exact te maken zou ik dus gewone wielen moeten hebben.
Ik denk dat je bedoelt dat de spaakwielen meer veerkrachtig zijn dan de gietwielen dus niet breken net zoals een gietwiel zou doen als je er serieus mee het terrein in gaat.
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Ton1959 schreef:

Groet,

Kees Jan
Zijn de gespaakte wielen niet veel lichter? Lager onafgeveerd gewicht is gunstiger.

Ton
Dat is gewoon een kostenplaatje :D Een gebroken spaak(wiel) is makkelijker en goedkoper te vervangen dan een compleet gebroken gietwiel :!:
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Uiteraard vind ik het MOOI !

Ga zo door _004

Gr. Kenny
Ton1959

aartjw schreef:
Ton1959 schreef:

Groet,

Kees Jan

Ton
Dat is gewoon een kostenplaatje :D Een gebroken spaak(wiel) is makkelijker en goedkoper te vervangen dan een compleet gebroken gietwiel :!:
Andersom bedoel je
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Hoi JeDa

Bij mij op het werk ,DSM Geleen, staat "identiek" dezelfde, is deze misschien van jouw.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
JeDa

Ja, ik werk bij/voor SABIC. Is dus idd mijn motor :)
Benji

Mijn Dame staat soms ook in de oude brandweer kazerne, ik werk voor SITECH.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
JeDa

Hoi benji,
Ja, ik heb de jouwe ook al een paar keer staan bewonderen! Ik heb trouwens nog heel wat chp onderdelen liggen voor de 1150, dus mocht je ook een conversie willen doen, daln weet je waar je moet zijn :)

Zelf ben ik ook weer iets verder. Ik heb vooral kleine dingen gedaan die niet direct zichtbaar zijn zoals het beter wegwerken van alle kabels, het aansluiten van de garmin, het repareren van het klepje van het dashboard vakje, het beter plaatsen van de schakelaars voor de zwaailichten, het zwart maken van de motor/kuipsteunen en het weer terug plaatsen van de ronde, gekleurde zwaailichten (ik had er rechthoekige transparante leds opzitten maar die vond ik bij nader inzien toch niet zo mooi). Risico is wel dat ik nu met een blauwe lens rondrijd, ben benieuwd hoelang dat goed gaat. De lamp is trouwens niet aangesloten.

Ook heb ik de sirene speaker op de linker valbeugel gezet. Dit is alleen een speaker, zonder de versterker kan die dus geen geluid maken.

Zie hier de resultaten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je gaat al snel onvermijdelijk een fikse bekeuring krijgen als de politie je ziet.

Het is al en paar jaar niet langer toegestaan met blauwe of rode ornamenten rond te rijden, ook al zijn deze niet aangesloten.
Het kan als hinderlijk en/of dwingend gezien worden, en schept verwarring.

Kortom, hoe mooi je het ook vindt, het is niet langer meer toegestaan.

Ik adviseer je eens naar Kenny's model te kijken, daar zitten twee zeer felle (witte) led-lampen op ter vervangen van jou lampen, dan heb je er ook nog wat aan.
Beamietoo

dutchmidiman schreef:Je gaat al snel onvermijdelijk een fikse bekeuring krijgen als de politie je ziet.

Het is al en paar jaar niet langer toegestaan met blauwe of rode ornamenten rond te rijden, ook al zijn deze niet aangesloten.
Het kan als hinderlijk en/of dwingend gezien worden, en schept verwarring.

Kortom, hoe mooi je het ook vindt, het is niet langer meer toegestaan.

Ik adviseer je eens naar Kenny's model te kijken, daar zitten twee zeer felle (witte) led-lampen op ter vervangen van jou lampen, dan heb je er ook nog wat aan.
YEP, sterker nog het zou kunnen gebeuren dat oom agent een verzoek doet om de motor niet verder de weg op te rijden _002
JeDa

Hoi,
Bedankt voor de tips. Ik twijfel wat ik zal gaan doen. De ronde lampen vind ik mooier, ik kan de gekleurde lenzen er zo afhalen. Maar dan rij ik met een motor die niet orrigineel is. Ik kan ook de leds er weer opzetten, maar dan vind ik hem minder mooi, en is ie niet orrigineel. Ach, ik heb ook het pasje dat bij de blauwe lampen hoort, dus wie weet gaat het goed :)

Hier nog een bewerkte foto:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 20 mei 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
JeDa

....en een met de leds (die het overigens wel doen, zie het filmpje)....

Afbeelding
Beamietoo

Beter _004
Inspector Gadget

En gebruik van dergelijk verlichting op de openbare weg kan je ook te duur komen te staan.

Ik weet niet welk pasje je bedoelt, maar die zal nooit boven de wet gaan!
Elke burger dient de wet te kennen;
Het is niet langer toegestaan blauwe of rode lenzen, kappen of dergelijke ornamenten op de openbare weg te rijden. Aangesloten of niet, maakt niet uit.
Het gebruik van dergelijke verlichting op de openbare weg is helemaal verboden en ook een forse bekeuring.

Als je dat wenst, ga dan een sollicitatieformulier halen bij het dichtstbij zijnde politiebureau.

Als je dergelijke lampen zoekt met een witte lens dan kan je eventueel wel helpen.

De enige twee kleuren die je mag voeren zijn wit en amber.
JeDa

Ik weet niet welke pasje je bedoelt
Ik bedoel mn politielegitimatiebewijsje, ik ben VP bij Limburg Zuid. Je heb trouwens helemaal gelijk, ik heb het nagezocht in mn feitenboekje. Er staan er een paar in:

Kort samengevat staat er dit in:
R420 : Blauw zwaailicht gebruiken terwijl niet is toegestaan -> * (boete wordt bepaald door justitie), lamp wordt ingenomen
N515: Verlichting heeft niet de juiste kleur -> 100 euro
R456: Voertuig voorzien van verboden verlichting -> 100 euro
N640: Voertuig is voorzien van niet toegestane knipperende verlcihting -> 100 euro
N650: Voertuig is voorzien van meer lichten dan toegestaan -> 100 euro
Meer kon ik zo snel niet vinden in mn feitenboekje. Wat me wel opviel is dat mn steeds spreekt van "verlichting". Bij mij zijn het gewoon kapjes die geen licht kunnen geven.
Het is niet langer toegestaan blauwe of rode lenzen
Weey jij toevallig waar dat staat? Ik kon het zo snel niet vinden, maar ben dan ook zeker geen expert. Ik zal op het bureau ook eens navragen.
ga dan een sollictatieformulier halen bij je
Heb ik gedaan (jaren geleden), en met succes :) Kwam trouwens heel wat meer bij kijken dan alleen een formulier invullen.
Inspector Gadget

JeDa schreef:...Het is niet langer toegestaan blauwe of rode lenzen.....
Weey jij toevallig waar dat staat? Ik kon het zo snel niet vinden, maar ben dan ook zeker geen expert. Ik zal op het bureau ook eens navragen.
Yep;
Regeling Voertuigen Artikel 5.2.65
Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, mogen personenauto's niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

--
Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken. Personenauto's niet in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, en artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai- of knipperlichten.
JeDa

Bedankt voor je snelle reactie! Wat me opvalt is dat het ook hier weer gaat over "verlichting". Volgens mij is verlichting "iets" dat licht geeft of licht kan geven. De mijne doen dat niet, heb zelfs de gloeidraad er uit gehaald. Maar goed, zal eens informeren op het bureau, ik houd jullie op de hoogte :)
Inspector Gadget

Ik wist dat deze vraag zou komen ;) , vandaar het vetgedrukte gedeelte, en daarin de bewoording "lichtarmaturen".
En volgens de letter van de wet, alleen de blauwe variant.

Rode lichtarmaturen zouden nog toegestaan zijn, mits niet aangesloten. (mijn 1e reactie was dus niet geheel juist, maar ik ben dan ook geen handhaver ;) )

Naar wat ik begrepen heb is de wet aangepast omdat er toch enkele "jokers" geweest zijn die in eerste instantie zogenaamd de verlichting niet hadden aangesloten maar zich niet konden inhouden op de openbare weg met alle gevolgen van dien (hinder/gevaar veroorzaken, schept verwarring).

Vraag zeker eens na bij je vakbroeders, dan weet ik of ik mijzelf een schouderklopje kan geven of een slap in the face.

/Edit: N.a.v. opmerkzaamheid van iemand;
De opmerking "Als je dat wenst, ga dan een sollicitatieformulier halen bij het dichtstbij zijnde politiebureau."
Wat ik bedoelde aan te geven is dat als je legitiem met dergelijke verlichting aan wilt rijden, daarvoor de juiste papieren en opleiding voor moet hebben. Degene die mij kennen weten dat ik door mijn werkzaamheden regelmatig samenwerk en juist heel veel respect heb voor de politiefunctionarissen die ons allemaal dagelijks helpen en beschermen.
JeDa

Het echte CHP dashboard....
Afbeelding

...en het mijne:
Afbeelding

Niet 100% zoals het zou moeten zijn, maar het is een begin :)
JeDa

Hoi Benji,
Samen op de foto :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 12 jun 2012, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Benji

Hoi JeDa

Toen ik me om 17U00 ging omkleden heb ik je net gemist, zal je in de toekomst daar wel eens treffen in de motorstalling.
JeDa

dutchmidiman schreef: Vraag zeker eens na bij je vakbroeders, dan weet ik of ik mijzelf een schouderklopje kan geven of een slap in the face.
Hoi,
Ik kom net terug van een controle langs de A2. Bij de controle was naast ons, ook de kmar, douane, justitie en de belgische politie aanwezig. Ook was er iemand van het PAT. Omdat bij het PAT de kennis zit over voertuigen, heb ik natuurlijk gevraagd hoe het nu zit met de lampjes. Om een lang verhaal kort te maken: het mag zolang het maar geen verlichting is. Dwz het mag geen licht geven of kunnen geven. Het niet aansluiten (dus bv geen kabels) was al voldoende. Maw de blauwe en rode plastic kappen mogen :)

Wat ook niet mag is bv de extra oranje richtingaanwijzers aan de zijkant, achter het zadel. Deze mogen dus niet aangesloten worden. Ook het tweede remlicht mag niet aangesloten worden.
JeDa

Weer een kleine, maar voor mij belangrijke, update: ik heb op ebay de "zaklamp/knuppel houder" kunnen kopen voor op de rechter valbeugel. En nog wel een van de echte CHP. :) dit onderdeel is erg zeldzaam, en wordt bijna nooit te koop aangeboden, ben erg blij dat het gelukt is!

Hier nog een plaatje, zie rechter valbeugel

Afbeelding
JeDa

Ik ben weer bezig geweest met de motor. Hij zag er van een afstand vrij aardig uit maar van dichtbij was dat duidelijk minder. Daar ben ik nu verandering in aan het brengen, de details worden steeds beter:

De tekst op de originele radiobox:
Afbeelding

De tekst zoals ik hem had...
Afbeelding

....en zoals ie nu is:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 09 jun 2012, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
JeDa

Ook de kuip is aangepast, zo zag ie eruit, was gewoon met een spuitbuis zwart gemaakt. Dat zie je vooral goed in de reflectie. Het klepje was wel van een orriginele zwarte motor, vandaar dat dat wel spiegelt, de hand gespoten delen waren veel matter:

Afbeelding

en nu ziet ie er zo uit, net een spiegel :)
Afbeelding
JeDa

Ook de CHP-sticker en het witte vak zien er nu veel beter uit, dit is de echte:

Afbeelding

Mijn oude (let vooral op de slechte belijning....):
Afbeelding

...en de nieuwe (in kleur):
Afbeelding
Let niet op de druppels, ik had hem net een beetje gepoetst.
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Langzamerhand komt Jan in de broek....... ;)
Mooi spuitwerk trouwens, zelf gedaan ? (of had ik het kunnen weten...)
GrTz
BertL
JeDa

Wat ook op eerdere fotos niet goed zichtbaar was, was dat de onderkuip donker blauw was ipv zwart, zie hier:
Afbeelding

Deze is nu zwart (en nat van een wasbeurt....):
Afbeelding
JeDa

Tot slot voor vandaag heb ik de antenne vervangen. Er zat een NL-politie versie op:
Afbeelding

Die nu vervangen door de echte CHP-versie:
Afbeelding
JeDa

Mooi spuitwerk trouwens, zelf gedaan ? (of had ik het kunnen weten...)
nee, is eigenlijk geen spuitwerk. Zijn kuipdelen die van een echte CHP motor komen.
JeDa

Gisteravond nog een paar foto's gemaakt, hieralvast een van de foto's. Begint er steeds beter uit te zien (al zeg ik het zelf ;) )

Afbeelding
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Prachtig en met het hemlpje erbij is er op details gelet. Erg mooi.
Ga je hem nu verkopen en weer een nieuw project starten?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
JeDa

Hoi,
Bedankt voor de reactie :) Nee, ik ga hem (nog) niet verkopen. Hij is nog lang niet af. Mijn to-do lijstje is nog lang genoeg. Het volgende moet nog gebeuren:
- andere lampen aan de achterkant. Heb nu de LED erop zitten, maar dat moeten strobes worden;
- radio is nog niet goed bevestigd, ook moet de mic er nog op gezet worden;
- indicatielampjes voor gebruik flisters op dashboard moeten nog geplaatst worden;
- de zijstandaard moet nog vervangen worden door een CHP-uitvoering;
- de achterste valbeugel zijn van een R1150RT, die moeten door de juiste vervangen worden;
- er moet nog een houder voor het bonnenboekje gevonden worden;
- er zitten gaten in de neus (waar de NL-politie het stopbordje had zitten);
- er moet nog een helm-slotje op de valbeugel komen;
- etc etc

Hier nog een paar leuke foto's (althans dat vind ik....)

Afbeelding

Afbeelding
carlos010

Ongelezen bericht door carlos010 »

Valbeugel r1100rt politie heb ik wel voor je, voor heb ik het onderste gedeelte van de beugel, mag je hebben ik sloop ze er toch af.

Groetjes, Carlos 010
JeDa

Jeda's CHP BMW 1100rt project

Hoi,
Mijn vorige topic is gesloten, waarschijnlijk omdat ik lang niet aanwezig ben geweest. Vandaar dit nieuwe. Misschien kunnen ze samengevoegd worden?

Ik ben iniedergeval weer een stukje verder met de motor. De chp standard zit er nu ook op en ook de verlichting is aangepast. Afgelopen week met een paar collegas meegedaan met een fotoshoot. Voor de gelegenheid de chp patches met klitteband op mn jas gedaan :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 06 nov 2012, 21:57, 5 keer totaal gewijzigd.
JeDa

Re: Jeda's CHP BMW 1100rt project

..en hier

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 06 nov 2012, 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.
JeDa

Re: Jeda's CHP BMW 1100rt project

De "sterren" van de shoot

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeDa op 06 nov 2012, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”