Olie verversings termijn
Moderator: RT_Patrick
- Skippy
- Type: R1100RT
- Bijz: 1996
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Petten
Olie verversings termijn
Mijn RT heb ik vorige maand gekocht , de vloeistoffen zijn 1000 km en 2 jaar geleden ververst door de vorige eigenaar.
De gebruikte olie is Castro- half synthetisch.
Kan iemand mij het advies geven wbt het verversen van de motorolie?, kan ik gezien het lage aantal gereden km er nog 9000 km mee sturen of is het raadzaam, gezien de vorige verversings datum de motorolie vervangen.
Groeten,Hans
De gebruikte olie is Castro- half synthetisch.
Kan iemand mij het advies geven wbt het verversen van de motorolie?, kan ik gezien het lage aantal gereden km er nog 9000 km mee sturen of is het raadzaam, gezien de vorige verversings datum de motorolie vervangen.
Groeten,Hans
Re: Olie verversings termijn
Ikzelf zou de olie verversen.
Olie is niet alleen het smeermiddel, maar zorgt ook voor koeling en het absorberen van vervuilingen uit je motor.
Olie heeft een bepaalde doping die zorg draagt dat vervuilingen uit de motor weggehaald worden (o.a. ook door je oliefilter, maar ook door de olie zelf), en als die doping verzadigd raakt, kan de olie op dat punt zijn werk niet meer goed doen.
En hoe "schoon" jou olie is, is (o.a.) ook afhankelijk hoe de motor gebruikt en gestald is.
Een expert kan wellicht zien aan de kleur (en de geur!) of je olie aan vervanging toe is.
Olie is belangrijk voor je motor, en ik zelf zou het daarom op safe spelen, en vervangen.
Olie is niet alleen het smeermiddel, maar zorgt ook voor koeling en het absorberen van vervuilingen uit je motor.
Olie heeft een bepaalde doping die zorg draagt dat vervuilingen uit de motor weggehaald worden (o.a. ook door je oliefilter, maar ook door de olie zelf), en als die doping verzadigd raakt, kan de olie op dat punt zijn werk niet meer goed doen.
En hoe "schoon" jou olie is, is (o.a.) ook afhankelijk hoe de motor gebruikt en gestald is.
Een expert kan wellicht zien aan de kleur (en de geur!) of je olie aan vervanging toe is.
Olie is belangrijk voor je motor, en ik zelf zou het daarom op safe spelen, en vervangen.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Olie vervangen, filter zou ik laten zitten. En doe er alsjeblieft 15W-50 of 20W-50 in en geen 10W-40, soort en merk ontloopt elkaar niet zoveel. Veel fijne kilometers!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Dit spul heb ik laatst gebruik in een olie verbruikende Boxer (1 liter op 1500 km) , en het verbruik is met de helft afgenomen. http://www.on2wheels.nl/contents/nl/d31 ... _Olie.html
Hallo Bert,
Waarom geen 10W40 ? Heb in mijn vorige boxers altijd 15 of 20W/40 of 50 gebruikt. Nu gebruik ik al een paar jaar 10W40, en mijn olieverbruik blijft constant rond 1 liter op 5000 km. Ik ben 10W gaan gebruiken omdat ik 's winters doorrijd en ik met 10W het idee heb dat dunnere olie sneller smeert bij koude motor.
groeten Dick
Waarom geen 10W40 ? Heb in mijn vorige boxers altijd 15 of 20W/40 of 50 gebruikt. Nu gebruik ik al een paar jaar 10W40, en mijn olieverbruik blijft constant rond 1 liter op 5000 km. Ik ben 10W gaan gebruiken omdat ik 's winters doorrijd en ik met 10W het idee heb dat dunnere olie sneller smeert bij koude motor.
groeten Dick
- Skippy
- Type: R1100RT
- Bijz: 1996
- Woonplaats of omgeving: Petten
Als ik zo bij het oliepeil glaasje ziet de olie er nog wel rood uit, dus hij lijkt schoon.
De vorige eigenaar heeft de brommert in een verwarmde garage gestald gehad.
Kan de olie ook door de tijdsduur verouderen, zodanig dat deze zijn goede eigenschappen verliest en motorschade kan veroorzaken
:
Als ik de olie ververs, en ik 15w50 wil gaan gebruiken, welk merk levert dit dan?, Castrol is 10W40.
Groeten, Hans
De vorige eigenaar heeft de brommert in een verwarmde garage gestald gehad.

Kan de olie ook door de tijdsduur verouderen, zodanig dat deze zijn goede eigenschappen verliest en motorschade kan veroorzaken

Als ik de olie ververs, en ik 15w50 wil gaan gebruiken, welk merk levert dit dan?, Castrol is 10W40.
Groeten, Hans
Olie verliest naar een tijdje haar kwaliteit, ook al staat de motor stil. Vervangen van je olie is dus sterk aan te raden. Ik persoonlijk gebruik altijd 10W40 half-synthetische olie (maar rij ook in de winter door). Eveneens dient de remolie om de 2 jaar vervangen te worden omdat deze eigenschap heeft van water op te nemen, en ik neem aan dat je niet graag met je veiligheid speelt...
Ik vervang het oliefilter telkens op tijd, maar gooi de gebruikte olie gewoon terug in het carter en vul het bij met de goedkoopste "GAMMA" olie oid. Z'n 25 euro per 4 liter. Iedereen moet natuurlijk naar eigen inzicht het beste voor zijn/haar motor doen, en ik weet dat wat ik doe een ander uiterste is, maar wat ik zeggen wil is dat het niet 123 fout gaat als je wat over je termijn heen gaat. Ik heb op deze manier iig al zeker zo'n 150 k probleemloos kunnen doorrijden.
Laat je olie lekker zitten 1000 km is niets
Olie zou bij korte ritten op lange termijn verzuren maar goed 1000km is helemaal niets en als je olie schoon is zoals je zegt prima niets aan doen
Ik laat mijn eigen olie in mijn weinig gebruikte racer ook 2 jaar zitten dat al jaren lang en dat kan want zelfs bij veel merk auto's is de vervangings termijn ook 2 jaar.
Dus laat je niet gek praten door onnodige verversingen .
Er zit merkt olie in en dan hoeft je al helmaal geen zorgen te maken
Olie zou bij korte ritten op lange termijn verzuren maar goed 1000km is helemaal niets en als je olie schoon is zoals je zegt prima niets aan doen
Ik laat mijn eigen olie in mijn weinig gebruikte racer ook 2 jaar zitten dat al jaren lang en dat kan want zelfs bij veel merk auto's is de vervangings termijn ook 2 jaar.
Dus laat je niet gek praten door onnodige verversingen .
Er zit merkt olie in en dan hoeft je al helmaal geen zorgen te maken
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
@DikLDickL schreef:Hallo Bert,
groeten Dick
Over de viscositeit van de te gebruiken olie is op dit forum al een enorme discussie geweest en die ga ik niet opnieuw opstarten, die kun je met de zoekfunctie op dit forum terug vinden. Als er een nieuw forum lid vraagt wat hij moet doen dan antwoord ik uit eigen ervaring, wat op diverse (duitse) forums te vinden is en wat Herr BMW voorschrijft, de conclusie is dan dat 10W-40 prima gaat als het niet warmer is dan een graad of 20C, ga je echter hartje zomer met 35C in een lekker tempo de Stelvio en haar broertjes op dan moet je een andere viscositeit gebruiken, dan kom je bij de 15W-50 of 20W-50 of nog extremer uit. Motorex en Shell leveren o.a. die viscositeiten.
groetjes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Bert,
Er zijn mensen die 's winters gewoon doorrijden, en daar ben ik er een van
Er zijn ook mensen die niet met 160 km/u over de Autobahn naar de Stelvio pas rijden, maar 99% van hun kms in Nederland maken, en daar ben ik er een van.
10W40 is goed genoeg voor mij.
groeten Dick
Er zijn mensen die 's winters gewoon doorrijden, en daar ben ik er een van
Er zijn ook mensen die niet met 160 km/u over de Autobahn naar de Stelvio pas rijden, maar 99% van hun kms in Nederland maken, en daar ben ik er een van.
10W40 is goed genoeg voor mij.
groeten Dick
Ik gebruik ook deze olie:
MOTOREX BOXER 4-TAKT SAE 15W/50 4 LITER
Ik denk als je olie in een motor doet en je rijd er niet mee dat je hem wel enkele jaren kunt laten staan en dan weer met dezelfde olie erin kunt gebruiken. Maar als die 1000km hoofdzakelijk bestond uit korte ritjes dan zou ik hem dus wel verversen. Daarbij komt dat ik eigenlijk er nooit zoveel vertrouwen in heb dat de verkoper wel helemaal de waarheid vertelt.
Castrol en Shell hebben volgens mij ook beide een 10W50 of een 15W50. De kleur van olie zegt eigenlijk heel weinig over hoe goed of slecht hij is. Als je kijkt op de site van Castrol en je leest het boekje bij de motor dan is een 10W50 de eerste keus. Maar dit neemt niet weg dat de andere mogelijk fout is. Ik deel wel de mening van Bert m.b.t tot de motorolie. En ik rijd gewoon rustig. Ik ben ervan overtuigd dat motorolie langer meegaat dan 10000km of een jaar maar als je veel motoren van binnen hebt gezien dan kies ik voor degene die vaker ververst is.
Ton
MOTOREX BOXER 4-TAKT SAE 15W/50 4 LITER
Ik denk als je olie in een motor doet en je rijd er niet mee dat je hem wel enkele jaren kunt laten staan en dan weer met dezelfde olie erin kunt gebruiken. Maar als die 1000km hoofdzakelijk bestond uit korte ritjes dan zou ik hem dus wel verversen. Daarbij komt dat ik eigenlijk er nooit zoveel vertrouwen in heb dat de verkoper wel helemaal de waarheid vertelt.
Castrol en Shell hebben volgens mij ook beide een 10W50 of een 15W50. De kleur van olie zegt eigenlijk heel weinig over hoe goed of slecht hij is. Als je kijkt op de site van Castrol en je leest het boekje bij de motor dan is een 10W50 de eerste keus. Maar dit neemt niet weg dat de andere mogelijk fout is. Ik deel wel de mening van Bert m.b.t tot de motorolie. En ik rijd gewoon rustig. Ik ben ervan overtuigd dat motorolie langer meegaat dan 10000km of een jaar maar als je veel motoren van binnen hebt gezien dan kies ik voor degene die vaker ververst is.
Ton
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
En als je nou eens de prijs van de extra verversing berekend over een jaar.
Waar praat je dan nog over.
Ik wil altijd zekerheid dat het gewoon goed is.
Ik heb een nulmeting gedaan bij Kenny.
Dus alle olieen eruit en alles nieuw.
Dat terwijl mijn dealer melde dat de cardanolie en versnellingsbakolie gedaan waren. Maar dat de remolie nog moest.
Cardanolie en versnellingsbakolie, Tja zwart dus en dan bedoel ik gitzwart.
Nu weet ik zeker dat alle olieen nieuw zijn en kan ik zelf bijhouden wanneer iets moet.
Het kost een beetje maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent en wanneer iets weer gedaan moet worden.
Kenny wist mij te vertellen dat de cardanolie nog nooit ververst was en de bakolie ook niet.
Inderdaad ik heb het met eigen ogen gezien en kon dat wel geloven.
Nu met 70.000 km dus de nulmeting en weet ik wat ik onder mijn kont heb.
Waar praat je dan nog over.
Ik wil altijd zekerheid dat het gewoon goed is.
Ik heb een nulmeting gedaan bij Kenny.
Dus alle olieen eruit en alles nieuw.
Dat terwijl mijn dealer melde dat de cardanolie en versnellingsbakolie gedaan waren. Maar dat de remolie nog moest.
Cardanolie en versnellingsbakolie, Tja zwart dus en dan bedoel ik gitzwart.
Nu weet ik zeker dat alle olieen nieuw zijn en kan ik zelf bijhouden wanneer iets moet.
Het kost een beetje maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent en wanneer iets weer gedaan moet worden.
Kenny wist mij te vertellen dat de cardanolie nog nooit ververst was en de bakolie ook niet.
Inderdaad ik heb het met eigen ogen gezien en kon dat wel geloven.
Nu met 70.000 km dus de nulmeting en weet ik wat ik onder mijn kont heb.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2508 Weergaves
-
Laatste bericht door Nightstalker
-
- 8 Reacties