uitlaat
Moderator: RT_Patrick
Re: uitlaat
Ik heb daar tot nu toe weinig over gelezen dat het veel invloed zou hebben, alleen de katalysator.
Volgens mij is het ook een halfopen-versie op de RT en een niet-gestuurde, dus volgens mij dan ook minimale vermogensverlies?
Andere uitlaat en uitlaatbochten helpen wel. En dat zit er vaak geen katalysator meer in. Oops.
Volgens mij is het ook een halfopen-versie op de RT en een niet-gestuurde, dus volgens mij dan ook minimale vermogensverlies?

Andere uitlaat en uitlaatbochten helpen wel. En dat zit er vaak geen katalysator meer in. Oops.
Re: uitlaat
Volgens de expert (Ruud Freriks) levert het verwijderen van de kat weinig op, wel het vervangen van demper en luchtfilter icm het aanpassen ven de afstelling.
Ik heb zelf ervaren bij mijn GS dat het vervangen van de demper en het luchtfilter niets uitmaakte tov de standaard. Toen de Rapidbike er op ging en werd afgesteld kwaam er 15 Nm en 12 pk bij.
Groet,
Kees Jan
Ik heb zelf ervaren bij mijn GS dat het vervangen van de demper en het luchtfilter niets uitmaakte tov de standaard. Toen de Rapidbike er op ging en werd afgesteld kwaam er 15 Nm en 12 pk bij.
Groet,
Kees Jan
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: uitlaat
TOPIC VERPLAATST NAAR DE RELEVANTE CATEGORIE . . . . _002
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: uitlaat
Ik heb het gedaan bij mijn ex 1150 RT , je merkt er weinig van en hij krijgt een raar blikkerig geluid .robbie schreef:kan iemand mij vertellen of het nut heeft(qua prestaties en verbruik) om de kataliesator te vewijderen en te vervangen voor een dummie?
Niet doen is mijn advies

Ik heb later een remus uitlaat en dikke bochten gemonteerd en dat merkte ik wel (meer koppel)
groet Peter
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: uitlaat
Een uitlaatgaskatalysator en een lambda regeling zijn twee compleet gescheiden systemen.
Om de katalysator goed te laten werken, moeten de aangeleverde uitlaatgassen zich nadat de motor min of meer op bedrijfstemperatuur is gekomen, zich constant fluctueren tussen een arm en een rijk mengsel.
Uitlaatgaskatalysator:
Dit betekent dat bij een arm mengsel er een luchtoverschot is en bij een rijk mengsel er een brandstofoverschot (zuurstof tekort). Door dit constant oscillerende mengselverhoudingen kan de katalysator zijn werk goed doen omdat er een groot verschil is in "emissiewaarden" bij een rijk en een arm mengsel waardoor het "rodium"wat in de katalysator is opgedampt, een katalyserende (chemische reactie) werking heeft op de uitlaatgassen, waardoor deze een veel lagere emissiewaarden krijgt. Dit kan niet onbepaald doorgaan, na verloop van tijd is de katalysator op en moet vervangen worden (= duur) en bij benzienauto's, APK keurpunt.
De Lambda sonde:
De Lambda sonde is eigenlijk een zuurstofsensor die het motorenmanagement verteld wat voor situatie uit de verbrandingskamer(s) komt. Daardoor kan het motormanagement (ECU = Electrical Control Unit) het mengselverhouding constant laten fluctueren zodat de katalysator zijn werk kan doen.
Bij een koude start, moet de motor eerst op RIJK blijven staan (het vroegere CHOKE gebruik) zodat de motor niet afslaat, daardoor is er geen fluctuatie van het mengsel en zal de katalysator niet werken. PAS OP, zodra een koude motor is gestart, wordt de Lambda sonde elektrisch voorverwarmd, tussen de 300 en 400gr!!
Nadat de motor warm is en zonder koudestartloop kan blijven draaien, wordt deze verwarming door de ECU uitgeschakeld.
Bij het verwijderen van de katalysator, zal de restrictie in het uitlaatsysteem afnemen (en daarmee ook de geluidsdemping) en dit kan soms een iets verhoogd koppel geven, maar omdat het geluid wat forser is, wordt gauw de indruk gewekt dat de motor sneller oppakt (suggestieve tuning
)
Een R1100XX / R1150XX heeft 1 Lambda sonde en een R1200XX heeft er 2, in elke bocht zit er 1.
Hopelijk is de uitlaatgasreiniging nu iets duidelijker.
Om de katalysator goed te laten werken, moeten de aangeleverde uitlaatgassen zich nadat de motor min of meer op bedrijfstemperatuur is gekomen, zich constant fluctueren tussen een arm en een rijk mengsel.
Uitlaatgaskatalysator:
Dit betekent dat bij een arm mengsel er een luchtoverschot is en bij een rijk mengsel er een brandstofoverschot (zuurstof tekort). Door dit constant oscillerende mengselverhoudingen kan de katalysator zijn werk goed doen omdat er een groot verschil is in "emissiewaarden" bij een rijk en een arm mengsel waardoor het "rodium"wat in de katalysator is opgedampt, een katalyserende (chemische reactie) werking heeft op de uitlaatgassen, waardoor deze een veel lagere emissiewaarden krijgt. Dit kan niet onbepaald doorgaan, na verloop van tijd is de katalysator op en moet vervangen worden (= duur) en bij benzienauto's, APK keurpunt.
De Lambda sonde:
De Lambda sonde is eigenlijk een zuurstofsensor die het motorenmanagement verteld wat voor situatie uit de verbrandingskamer(s) komt. Daardoor kan het motormanagement (ECU = Electrical Control Unit) het mengselverhouding constant laten fluctueren zodat de katalysator zijn werk kan doen.
Bij een koude start, moet de motor eerst op RIJK blijven staan (het vroegere CHOKE gebruik) zodat de motor niet afslaat, daardoor is er geen fluctuatie van het mengsel en zal de katalysator niet werken. PAS OP, zodra een koude motor is gestart, wordt de Lambda sonde elektrisch voorverwarmd, tussen de 300 en 400gr!!
Nadat de motor warm is en zonder koudestartloop kan blijven draaien, wordt deze verwarming door de ECU uitgeschakeld.
Bij het verwijderen van de katalysator, zal de restrictie in het uitlaatsysteem afnemen (en daarmee ook de geluidsdemping) en dit kan soms een iets verhoogd koppel geven, maar omdat het geluid wat forser is, wordt gauw de indruk gewekt dat de motor sneller oppakt (suggestieve tuning

Een R1100XX / R1150XX heeft 1 Lambda sonde en een R1200XX heeft er 2, in elke bocht zit er 1.
Hopelijk is de uitlaatgasreiniging nu iets duidelijker.
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: uitlaat
Dat de beamer iets groener wordt mag ook meespelen toch? Of is dat weer een ander forum?... 

- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: uitlaat
Hi Stoffel, aan jouw "avatar" te zien rij jij toch "bluemotion" ?


Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht