Waar communiceren politie/kmar rijders mee?
Moderator: RT_Patrick
- Goose
- Type: R1200RT
- Bijz: Champagnekleur two tone
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Waar communiceren politie/kmar rijders mee?
Toevallig politie of Kmar-motorrijders onder ons?
Ik wil wel eens weten hoe jullie nou communiceren met elkaar, je commandant in het andere voertuig, de meldkamer enz. Ik weet dat er een kabeltje van je helm naar je dashboard gaat maar dan? Heb je een press to talk knopje op je stuur? Voice activated? Hoe zit dat precies en is het zowiezo verstaanbaar, met al die toets en bellen aan...? Hopelijk kan iemand mijn vraag es uitleggen!
En nu ik toch bij het onderwerp ben: als je op de snelweg je rechterhand gebruikt om een auto tot stoppen te zetten (dus je arm uitsteekt naar rechts), hoe komt het dan dat je motor niet afremt. Gebeurt bij mij wel namelijk zodra ik het gas loslaat. Net als op een kruispunt waar je al het verkeer stil wil zetten. Je draait een linker bocht met je rechterhand omhoog...Hoe doen jullie dat? (Gezien bij de VTB-opleiding Den Haag, Blik op de weg).
Ik hoor het graag!
Ik wil wel eens weten hoe jullie nou communiceren met elkaar, je commandant in het andere voertuig, de meldkamer enz. Ik weet dat er een kabeltje van je helm naar je dashboard gaat maar dan? Heb je een press to talk knopje op je stuur? Voice activated? Hoe zit dat precies en is het zowiezo verstaanbaar, met al die toets en bellen aan...? Hopelijk kan iemand mijn vraag es uitleggen!
En nu ik toch bij het onderwerp ben: als je op de snelweg je rechterhand gebruikt om een auto tot stoppen te zetten (dus je arm uitsteekt naar rechts), hoe komt het dan dat je motor niet afremt. Gebeurt bij mij wel namelijk zodra ik het gas loslaat. Net als op een kruispunt waar je al het verkeer stil wil zetten. Je draait een linker bocht met je rechterhand omhoog...Hoe doen jullie dat? (Gezien bij de VTB-opleiding Den Haag, Blik op de weg).
Ik hoor het graag!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Goose
Re: Waar communiceren politie/kmar rijders mee?
Met elkaar communiceren is heel eenvoudig. Een Politiemotor is uitgerust met een zender-ontvanger (ASTRID) waarop meerdere frequenties beschikbaar zijn. Bij aanvang van een dienst (of een actie) spreekt men af op welk kanaal of frequentie men kan en mag communiceren. Het is een zaak van afspraken maken onderling om andere diensten, die niet aan de actie deelnemen, niet te storen. De meldkamer kan deelnemen aan de communicatie als zij die lijn open zet.Goose schreef:Toevallig politie of Kmar-motorrijders onder ons?
Ik hoor het graag!
Er zijn meerdere mogelijkheden aangeboden om de motard zijn radio te laten bedienen. Tijdens het rijden is het eenvoudig met een "push to talk" knop. Kan zowel op het stuur als ergens anders geplaatst zijn.
Het constant blijven rijden zonder het gashendel vast te houden is eenvoudig met een mechanische afremming op het gashendel. Ook hier zijn meerdere uitvoeringen, al dan niet merkeigen ( BMW of Yamaha motoren zijn totaal verschillend; ook zijn er verschillen tussen de modellen). Heb zelf een R80rt welke nog dienst heeft gedaan bij de Militaire Politie. Hierop gebeurt de afremming met een schroefje waarop een tefflon kopje zit. Dit systeem kan niet geplaatst worden op een R850RT. Op de R850RT heb ik zelf een systeempje geplaatst met een schroef tussen de handgreep en het gewicht.
Men kan de kracht van de afremming afstellen naar eigen behoefte. Als de remming opgezet wordt kan men het gashendel nog altijd terugdraaiën met de hand, doch dit zal wat stroever gebeuren.
Kleine correctie;
ASTRID is voor België, in Nederland wordt C2000 gebruikt door de hulpdiensten.
Allebei afgeleiden van TETRA, de wereldwijde "standaard" voor (digitale) draadloze communicatie.
Voor beide geldt dat het officiële staatsgeheimen zijn, maar het heeft heel veel kenmerken van moderne GSM-communicatie, inclusief sim-kaart, authenticatie, groepsoproep, versleuteling en dergelijke.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio
ASTRID is voor België, in Nederland wordt C2000 gebruikt door de hulpdiensten.
Allebei afgeleiden van TETRA, de wereldwijde "standaard" voor (digitale) draadloze communicatie.
Voor beide geldt dat het officiële staatsgeheimen zijn, maar het heeft heel veel kenmerken van moderne GSM-communicatie, inclusief sim-kaart, authenticatie, groepsoproep, versleuteling en dergelijke.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio
- mhovens
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Ik ben zelf een toertocht naar Noorwegen aan het voorbereiden waarbij ik ook aan kijken ben naar onderlinge communicatie. Als je met z'n tweeën of drieën bent dan kun je nog met bluetooth uit de voeten. Bij meer personen zit je toch vast aan zoiets als PMR. Er zijn allerlei losse oplossingen maar om GPS, PMR en eventueel telefoon via je helm te laten samen werken zijn er weinig voordelige oplossingen. Ik heb een ZUMO 660 en een chinese kloon van de Cardo Scale V2. Dat werkt goed samen. Ik wil daar nu een PMR aan toevoegen en ben op de Midland G8 met bluetooth uitgekomen. Ik hoop deze te kunnen pairen met de helmset. Ik heb hier nog geen ervaringen of reviews / tests van kunnen lezen. Over een ding is men het wel eens dat VOX geen optie is en dat je push to talk knop moet hebben.
Groetjes,
Marcel
Groetjes,
Marcel
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
PMR met bluetooth is een ramp. Als je die kan laten werken met zumo of helmset met je misschien de eerste die het voor elkaar krijgt.mhovens schreef:Ik ben zelf een toertocht naar Noorwegen aan het voorbereiden waarbij ik ook aan kijken ben naar onderlinge communicatie. Als je met z'n tweeën of drieën bent dan kun je nog met bluetooth uit de voeten. Bij meer personen zit je toch vast aan zoiets als PMR. Er zijn allerlei losse oplossingen maar om GPS, PMR en eventueel telefoon via je helm te laten samen werken zijn er weinig voordelige oplossingen. Ik heb een ZUMO 660 en een chinese kloon van de Cardo Scale V2. Dat werkt goed samen. Ik wil daar nu een PMR aan toevoegen en ben op de Midland G8 met bluetooth uitgekomen. Ik hoop deze te kunnen pairen met de helmset. Ik heb hier nog geen ervaringen of reviews / tests van kunnen lezen. Over een ding is men het wel eens dat VOX geen optie is en dat je push to talk knop moet hebben.
Groetjes,
Marcel
Dat schroefje op de gashandel had ik ook op de K75RT. Was heel handig, een cruisecontrol voor maar 7 euro. Jammer dat ik dit niet meer heb op de R850RT.
- marcel72
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Hoi,
In Nederland inderdaad via C2000. Waren de gesprekken vroeger nog te beluisteren met een goee scanner, met C2000 is dit voorbij.
Met een pTT-knop wordt gesproken.
Even verder off-topic: met het koppelen van een PMR met bluetooth heb ik geen ervaring. Ik gebruik een kabeltje om mijn PMR te verbinden met mijn autocom. Deze is weer via een kabel verbonden met mijn Zumo 660 en deze is via bluetooth verbonden met mijn iphone.
En juist dat laatste levert wat problemen Ik kan de beller goed verstaan, maar de beller kan mij slechts zeer zacht verstaan. Is bekend probleem.
Mijn voorkeur zou zijn om het met kabels op te lossen. Is stabieler dan met een draadloze verbinding.
gr.
Marcel
In Nederland inderdaad via C2000. Waren de gesprekken vroeger nog te beluisteren met een goee scanner, met C2000 is dit voorbij.
Met een pTT-knop wordt gesproken.
Even verder off-topic: met het koppelen van een PMR met bluetooth heb ik geen ervaring. Ik gebruik een kabeltje om mijn PMR te verbinden met mijn autocom. Deze is weer via een kabel verbonden met mijn Zumo 660 en deze is via bluetooth verbonden met mijn iphone.
En juist dat laatste levert wat problemen Ik kan de beller goed verstaan, maar de beller kan mij slechts zeer zacht verstaan. Is bekend probleem.
Mijn voorkeur zou zijn om het met kabels op te lossen. Is stabieler dan met een draadloze verbinding.
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht