Spuiten kontje RT

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Mike Philippens

Spuiten kontje RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb voor de ombouw van mijn pliesie RT een kontje op de kop/kont getikt. Deze is donkerblauw metallic. Nou is het makkelijker om het kontje aan de kleur van de motor aan te passen dan andersom, dus wil ik 'm wit spuiten. Heeft iemand hier nog tips over?

Ik snap dat ik moet schuren, maar is gronden ook nog nodig/zinnig? Er zit immers al een laag verf onder. Hij moet wit worden en dat zal dus niet zomaar in 1x dekken op dat donkerblauw. Is dan 2x een laag wit handiger/zinniger of 1x grond en dan afmaken met 1 laag wit? Ik wil er ook nog blanke lak overheen doen als bescherming. 1 of 2 lagen blank? Ik wil nl niet dat ie bij de eerste de beste aanraking al meteen gaat krassen of dof worden.

Zou ik nog een bepaald merk moeten pakken, of kan ik gewoon een spuitbus bij de Karwei kopen?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Re: Spuiten kontje RT

Ongelezen bericht door dhr »

Mike,

ik zou even contact zoeken met Ed Spijker, hij weet erg veel van spuiten

hgr
Kees
Mike Philippens schreef:Ik heb voor de ombouw van mijn pliesie RT een kontje op de kop/kont getikt. Deze is donkerblauw metallic. Nou is het makkelijker om het kontje aan de kleur van de motor aan te passen dan andersom, dus wil ik 'm wit spuiten. Heeft iemand hier nog tips over?

Ik snap dat ik moet schuren, maar is gronden ook nog nodig/zinnig? Er zit immers al een laag verf onder. Hij moet wit worden en dat zal dus niet zomaar in 1x dekken op dat donkerblauw. Is dan 2x een laag wit handiger/zinniger of 1x grond en dan afmaken met 1 laag wit? Ik wil er ook nog blanke lak overheen doen als bescherming. 1 of 2 lagen blank? Ik wil nl niet dat ie bij de eerste de beste aanraking al meteen gaat krassen of dof worden.

Zou ik nog een bepaald merk moeten pakken, of kan ik gewoon een spuitbus bij de Karwei kopen?
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Ed Spijker
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

Hoi Mike je had een vraagje over je kontje van de motor spuiten ,je heb waarschijnlijk geen compressor thuis want dat zal het mooiste te zijn kan je hem spuiten met tweecomponenten verf maar als je hem met een spuitbus spuit zal ik verf kopen van het merk Motip altijd wel verkrijgbaar bij een automaterialenzaak waar ze ook wel kleurwaaiers hebben kan je gelijk de goede tint er bij zoeken Als er geen beschadiggingen in het kontje zitten is het niet nodig om te grondverf te zetten dan kan je hem afschuren met waterproef schuurpapier P1000 ontvetten met wasbenzine en af kleven met een kleefdoekje
de kleur opbrengen in 2 tot 3 lagen blanke lak is niet nodig voor de krasbestendigheid omdat je een unie lak spuit als het metallic was geweest had je hem af moeten dekken met blanke lak (de spuitbus unie is namelijk van de zelfde kwaliteit als blanke lak) groeten Ed
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
Mike Philippens

Ed Spijker schreef:de kleur opbrengen in 2 tot 3 lagen blanke lak is niet nodig voor de krasbestendigheid omdat je een unie lak spuit als het metallic was geweest had je hem af moeten dekken met blanke lak (de spuitbus unie is namelijk van de zelfde kwaliteit als blanke lak)
Ok, bedankt voor de tips. Ik dacht dat er altijd blanke lak overheen ging, maar dat is dus niet zo. Dus 3 lagen motip in de juiste kleur moet het truukje ook doen. Nou, mooi...daar kan ik wat mee!
deelmanl

Ongelezen bericht door deelmanl »

Mike,

Goed schuren met korrel 600. Gaten vullen met putty en opnieuw schuren.
Spuiten met plastic primer in de kleur wit. Laten drogen (Kan ook in de oven bij 70 graden).
Weer schuren.
Ga naar de autoshop en kijk even in de kleurenlijst van Motip. BMW kleur 751 (politie motor) komt overeen met autokleur 300 (Alpinweiss).
Kleur 751 staat er niet in, maar 300 wel. Je moet dus spuitbus 45300 hebben.
Spuiten van deze lak moet je boven de 10-15 graden doen anders vloeit de verf niet mooi en krijg je lopers.

Als je na het spuiten nog niet helemaal tevreden bent over het oppervlak, dan kan je met de juiste polish en flink poetsen het oppervlak nog verbeteren.

Je kunt natuurlijk ook na een schadeherstelbedrijf gaan en het laten spuiten in BMW kleur 300.

Ik hoop dat dit je helpt.

Groeten,
Leo

PS. Ik heb het hulpframe voor de bagagedrager kunnen aanschaffen bij de Knalpot in Zeeland (65 euro). Ook hadden zij de rubbertjes (2.30 euro) en het slot voor de buddy (25 euro).
Ed Spijker
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

Leo ik ben al 25 jaar autospuiter maar ik weet zelf niet wat Putty is ben heel erg benieuwd (het zal wel plamuur wezen maar ik heb nog nooit van die naam gehoord) met vriendelijke groeten Ed
p.s als een deel al in de kleur is is spuiten met plastic primer overbodig sterker nog je krijgt er onthechting van
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd

Mike Philippens

Ok, wederom dank voor de aanvullende tips. Het kontje is in prima conditie; geen putjes of krassen. Dus opschuren en de juiste kleur wit erover heen. Dat de Motip niet exact de kleur is zal denk ik niet zo opvallen. Er zijn immers geen witte onderdelen direct ernaast. Volgens mij zie je het dan niet dat het niet helemaal klopt.

Ik maak me wat dat betreft meer zorgen om het verwijderen van de pliesiestrepen. Als ik ze eraf probeer te krabben, brokkelen ze helemaal af. Ik ga het komend weekend even met een föhn proberen. Ik hoop dat de föhn de boel een beetje helpt, anders wordt het een heel langdurig gepruts en kost het me mijn nagels. Ik heb zo links en rechts op internet buiten de föhn ook gelezen dat lampenolie goed zou helpen om stickers los te weken. Maar volgens mij werkt dat niet met die dikke PVC stickers die er nu op zitten. Die stickers zitten er nu al sinds '97 op, weet iemand uit ervaring dat het met de föhn gewoon lekker gaat lukken of maak ik me terecht zorgen?
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Mike,

Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.

Groeten Ruud
Mike Philippens

RuudRT schreef:Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.
Binnen wordt een probleem...ik woon op de 2de verdieping, dus ik moet eerst naar iemand toe rijden met een benedenwoning, maar met een volle schuur... Maar ik ga het zeker proberen; ik ben nu in ieder geval weer gerust gesteld. Dank!
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Hoi Mike,
Ook ik heb een ex KLPD RT waarvan ik het kontje heb gespoten.
Het is mijn ervaring dat de juiste kleur erg moeilijk te krijgen is.
Ik heb hem inmiddels 4 x gespoten met alle soorten wit die zijn voor de BMW.
Ik heb toen mijn spiegel eraf gehaald en heb daarop de kleur laten maken.
Ook dat is hem niet volgens mijn collega's valt het niet op maar ik weet het en het
irriteerd me mateloos.
Je hebt nl ook de onderkant van je achterlicht dat ook wit is en als dat niet hetzelfde is dan zie je het verschil duidelijk.
Als het mogelijk is moet je dat ook meespuiten
Maar het zit nu en nu eerst maar eens een poosje rijden ermee het heeft me al genoeg ergenis bezorgt.

Grtz Peter
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

RuudRT schreef:Hoi Mike,

Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.

Groeten Ruud
Ik zou geen fohn gebruiken, die worden doorgaans niet warm genoeg.
Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.
Deze wordt een stuk heter dan de reguliere fohn.
Alleen natuurlijk niet tegen het plastic houden.

Lampenolie is geen optie voor deze dikke retroreflecterende folie
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding

Wally 42
Bijz: Ex KLPD
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Big W(alter) schreef:
RuudRT schreef:Hoi Mike,

Groeten Ruud
Ik zou geen fohn gebruiken, die worden doorgaans niet warm genoeg.
Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.
Deze wordt een stuk heter dan de reguliere fohn.
Alleen natuurlijk niet tegen het plastic houden.

Lampenolie is geen optie voor deze dikke retroreflecterende folie
Inderdaad vloog de stripping er bij mij ook af met een verfstripper.
Daarna nog even de resterende lijmresten met een doekje met een beetje wasbenzine en klaar.

grtz Peter
Mike Philippens

Big W(alter) schreef:Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.
Probleem met een verfstripper is a)dat ik er geen heb en b)als je die dingen dagelijks gebruikt, je precies weet wat je doet. Ik weet dat niet en dank dat ik straks met een klomp gesmolten tupperware zit. Ik heb net een El Cheapo föhn gekocht en ga die eens kapotblazen op de striping. 1400W moet toch wel warm genoeg worden denk ik ;)
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Misschien gewoon hard wrijven wordt het ook warm.

Nee flauw.
In ieder geval veel succes en hopen dat het werkt.
Zümo XT
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Heel veel van die warm blaas apparaten kunnen ook goed heet worden met wat geduld zal ook dat lukken.

Of is het aangenomen werk? :lol:

Groeten Ruud
Mike Philippens

Wally 42 schreef:Het is mijn ervaring dat de juiste kleur erg moeilijk te krijgen is.
Ik heb hem inmiddels 4 x gespoten met alle soorten wit die zijn voor de BMW.
Ik denk dat ik een simpelere oplossing heb (net bedacht): ik spuit het kontje gewoon zwart. Het zadel is zwart en die plastic kappen aan de zijkant ook. Die lopen naar het kontje toe en als ik dat (plus onderkant achterlicht) gewoon zwart spuit, ziet niemand dat er iets niet klopt. Maar...misschien werkt het alleen bij mij, want ik wil op de kuip ook nog iets gaan doen met zwarte striping. Dat wit vind ik zo iPod... ;)
Ik dacht eraan om die kappen aan de zijkant dan ook glanzend zwart te spuiten, dan valt het minder op. Volgens mij is dat wel een mooi gezicht.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”