Spuiten kontje RT
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Spuiten kontje RT
Ik snap dat ik moet schuren, maar is gronden ook nog nodig/zinnig? Er zit immers al een laag verf onder. Hij moet wit worden en dat zal dus niet zomaar in 1x dekken op dat donkerblauw. Is dan 2x een laag wit handiger/zinniger of 1x grond en dan afmaken met 1 laag wit? Ik wil er ook nog blanke lak overheen doen als bescherming. 1 of 2 lagen blank? Ik wil nl niet dat ie bij de eerste de beste aanraking al meteen gaat krassen of dof worden.
Zou ik nog een bepaald merk moeten pakken, of kan ik gewoon een spuitbus bij de Karwei kopen?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- dhr
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Contacteer:
Re: Spuiten kontje RT
ik zou even contact zoeken met Ed Spijker, hij weet erg veel van spuiten
hgr
Kees
Mike Philippens schreef:Ik heb voor de ombouw van mijn pliesie RT een kontje op de kop/kont getikt. Deze is donkerblauw metallic. Nou is het makkelijker om het kontje aan de kleur van de motor aan te passen dan andersom, dus wil ik 'm wit spuiten. Heeft iemand hier nog tips over?
Ik snap dat ik moet schuren, maar is gronden ook nog nodig/zinnig? Er zit immers al een laag verf onder. Hij moet wit worden en dat zal dus niet zomaar in 1x dekken op dat donkerblauw. Is dan 2x een laag wit handiger/zinniger of 1x grond en dan afmaken met 1 laag wit? Ik wil er ook nog blanke lak overheen doen als bescherming. 1 of 2 lagen blank? Ik wil nl niet dat ie bij de eerste de beste aanraking al meteen gaat krassen of dof worden.
Zou ik nog een bepaald merk moeten pakken, of kan ik gewoon een spuitbus bij de Karwei kopen?
- Ed Spijker
- Type: R1100RT
de kleur opbrengen in 2 tot 3 lagen blanke lak is niet nodig voor de krasbestendigheid omdat je een unie lak spuit als het metallic was geweest had je hem af moeten dekken met blanke lak (de spuitbus unie is namelijk van de zelfde kwaliteit als blanke lak) groeten Ed
Ok, bedankt voor de tips. Ik dacht dat er altijd blanke lak overheen ging, maar dat is dus niet zo. Dus 3 lagen motip in de juiste kleur moet het truukje ook doen. Nou, mooi...daar kan ik wat mee!Ed Spijker schreef:de kleur opbrengen in 2 tot 3 lagen blanke lak is niet nodig voor de krasbestendigheid omdat je een unie lak spuit als het metallic was geweest had je hem af moeten dekken met blanke lak (de spuitbus unie is namelijk van de zelfde kwaliteit als blanke lak)
Goed schuren met korrel 600. Gaten vullen met putty en opnieuw schuren.
Spuiten met plastic primer in de kleur wit. Laten drogen (Kan ook in de oven bij 70 graden).
Weer schuren.
Ga naar de autoshop en kijk even in de kleurenlijst van Motip. BMW kleur 751 (politie motor) komt overeen met autokleur 300 (Alpinweiss).
Kleur 751 staat er niet in, maar 300 wel. Je moet dus spuitbus 45300 hebben.
Spuiten van deze lak moet je boven de 10-15 graden doen anders vloeit de verf niet mooi en krijg je lopers.
Als je na het spuiten nog niet helemaal tevreden bent over het oppervlak, dan kan je met de juiste polish en flink poetsen het oppervlak nog verbeteren.
Je kunt natuurlijk ook na een schadeherstelbedrijf gaan en het laten spuiten in BMW kleur 300.
Ik hoop dat dit je helpt.
Groeten,
Leo
PS. Ik heb het hulpframe voor de bagagedrager kunnen aanschaffen bij de Knalpot in Zeeland (65 euro). Ook hadden zij de rubbertjes (2.30 euro) en het slot voor de buddy (25 euro).
- Ed Spijker
- Type: R1100RT
p.s als een deel al in de kleur is is spuiten met plastic primer overbodig sterker nog je krijgt er onthechting van
Ik maak me wat dat betreft meer zorgen om het verwijderen van de pliesiestrepen. Als ik ze eraf probeer te krabben, brokkelen ze helemaal af. Ik ga het komend weekend even met een föhn proberen. Ik hoop dat de föhn de boel een beetje helpt, anders wordt het een heel langdurig gepruts en kost het me mijn nagels. Ik heb zo links en rechts op internet buiten de föhn ook gelezen dat lampenolie goed zou helpen om stickers los te weken. Maar volgens mij werkt dat niet met die dikke PVC stickers die er nu op zitten. Die stickers zitten er nu al sinds '97 op, weet iemand uit ervaring dat het met de föhn gewoon lekker gaat lukken of maak ik me terecht zorgen?
Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.
Groeten Ruud
Binnen wordt een probleem...ik woon op de 2de verdieping, dus ik moet eerst naar iemand toe rijden met een benedenwoning, maar met een volle schuur... Maar ik ga het zeker proberen; ik ben nu in ieder geval weer gerust gesteld. Dank!RuudRT schreef:Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.
- Wally 42
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex KLPD
- Woonplaats of omgeving: Den Helder
Ook ik heb een ex KLPD RT waarvan ik het kontje heb gespoten.
Het is mijn ervaring dat de juiste kleur erg moeilijk te krijgen is.
Ik heb hem inmiddels 4 x gespoten met alle soorten wit die zijn voor de BMW.
Ik heb toen mijn spiegel eraf gehaald en heb daarop de kleur laten maken.
Ook dat is hem niet volgens mijn collega's valt het niet op maar ik weet het en het
irriteerd me mateloos.
Je hebt nl ook de onderkant van je achterlicht dat ook wit is en als dat niet hetzelfde is dan zie je het verschil duidelijk.
Als het mogelijk is moet je dat ook meespuiten
Maar het zit nu en nu eerst maar eens een poosje rijden ermee het heeft me al genoeg ergenis bezorgt.
Grtz Peter
- Walter
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Ik zou geen fohn gebruiken, die worden doorgaans niet warm genoeg.RuudRT schreef:Hoi Mike,
Voor jaren terug heb ik eens meegelopen bij een auto poets bedrijf deze deden ook terug brengen van politie auto's naar burger, de strepen werden gewoon met een fohn warm gemaakt en zo verwijdert. Gewoon lekker binnen gaan staan op een zaterdag en er alle tijd voor nemen dan gaat het zeker lukken.
Groeten Ruud
Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.
Deze wordt een stuk heter dan de reguliere fohn.
Alleen natuurlijk niet tegen het plastic houden.
Lampenolie is geen optie voor deze dikke retroreflecterende folie
Medebeheerder BMW RT Forum

- Wally 42
- Bijz: Ex KLPD
- Woonplaats of omgeving: Den Helder
Inderdaad vloog de stripping er bij mij ook af met een verfstripper.Big W(alter) schreef:Ik zou geen fohn gebruiken, die worden doorgaans niet warm genoeg.RuudRT schreef:Hoi Mike,
Groeten Ruud
Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.
Deze wordt een stuk heter dan de reguliere fohn.
Alleen natuurlijk niet tegen het plastic houden.
Lampenolie is geen optie voor deze dikke retroreflecterende folie
Daarna nog even de resterende lijmresten met een doekje met een beetje wasbenzine en klaar.
grtz Peter
Probleem met een verfstripper is a)dat ik er geen heb en b)als je die dingen dagelijks gebruikt, je precies weet wat je doet. Ik weet dat niet en dank dat ik straks met een klomp gesmolten tupperware zit. Ik heb net een El Cheapo föhn gekocht en ga die eens kapotblazen op de striping. 1400W moet toch wel warm genoeg worden denk ikBig W(alter) schreef:Wanneer wij beletteringfolie verwijderen gebruiken wij een verfstripper.

- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Nee flauw.
In ieder geval veel succes en hopen dat het werkt.
Heel veel van die warm blaas apparaten kunnen ook goed heet worden met wat geduld zal ook dat lukken.
Of is het aangenomen werk? :lol:
Groeten Ruud
Ik denk dat ik een simpelere oplossing heb (net bedacht): ik spuit het kontje gewoon zwart. Het zadel is zwart en die plastic kappen aan de zijkant ook. Die lopen naar het kontje toe en als ik dat (plus onderkant achterlicht) gewoon zwart spuit, ziet niemand dat er iets niet klopt. Maar...misschien werkt het alleen bij mij, want ik wil op de kuip ook nog iets gaan doen met zwarte striping. Dat wit vind ik zo iPod...Wally 42 schreef:Het is mijn ervaring dat de juiste kleur erg moeilijk te krijgen is.
Ik heb hem inmiddels 4 x gespoten met alle soorten wit die zijn voor de BMW.

Ik dacht eraan om die kappen aan de zijkant dan ook glanzend zwart te spuiten, dan valt het minder op. Volgens mij is dat wel een mooi gezicht.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 3872 Weergaves
-
Laatste bericht door hansvandermeer
-
- 3 Reacties