HJC IS-33/ goede vervanger dure BMW/Schuberth?

Welke helm past bij jou en je RT

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mats1

Ongelezen bericht door mats1 »

Vandaag min of meer per toeval een HJC helm gekocht, type IS-33

Ik had altijd een raar gevoel bij dit soort type "goedkope" helmen, maar moet zeggen dat dit toch echt een uitzondering is.

Ik zocht al een tijd, en had nogal een groot aantal voorwaarden om een helm te kopen:

- hij moest even goed als mijn BMW Evo 4 en 5 zitten
- helm moest stil zijn
- helm moest licht zijn
- geïntegreerde zonnebril/zonneklep was een groot pluspunt
- moet in de systemkoffers van de R1100RT passen
- moet ruimte hebben voor inbouwen van een intercom systeem
- krasvast anti-fog vizier is een must
- mooie kleur
- goede ventilatie

Ik heb tot nu toe de BMW EVO 3,4 en 5 gehad, en daarnaast een Schuberth C3 en J1. Dus ik was behoorlijk gefocussed op die 2 merken, maar kon niets vinden wat echt met alle punten aansloot.

Ik moet zeggen dat deze helm toch wel een topper is. Na bijna 500 km ermee gereden te hebben ben ik er nu zo aan gewend, dat ik toch iets anders naar de duurdere merken kijk.

En dat voor 119 euro, met 2 jaar garantie!
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Re: HJC IS-33/ goede vervanger dure BMW/Schuberth?

Ongelezen bericht door Garfield »

Grappig, ik had die helm ook op mijn lijstje staan, maar uiteindelijk voor de Schubert J1 gegaan. Puur vanwege de kinbeugel die extra bescherming zou bieden. Wel een prijsfactor drie met de HJC. Jij hebt ook een J1 lees ik, wat heeft jou ertoe bewogen om een andere jethelm te kopen?
Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
mats1

Hoi,

Mijn J1 heb ik doorverkocht omdat ik hem boven te groot, en bij de kin te smal vond. Vooral met beugel erin. Ik vond hem ook niet lekker zitten.

De HJC heeft ondertussen een paar honderd km meer, en ben er nog steeds zeer tevreden over.

gr
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Mats,
Een jethelm biedt in mijn ogen minder bescherming dan een systeemhelm met kinstuk. Op de VRO werd er bijvoorbeeld dringend op gewezen om nooit met open systeemhelm te rijden.
Wat zijn jouw gedachten daarbij, ook omdat je hiervoor systeemhelmen hebt gehad?

Hans
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Dat is dan ook het grote voordeel van de jethelm J1, daar zit een extra kinbeugel onder (van rondmetaal 10-11 mm of zoiets). Dus wel het luchtige, maar ook het veilige van de kinbeugel.

Hoe deze kinbeugel beschermd bij een ongeval is mij niet bekend. Ik rijd wel met de kinnebak omlaag!
mats1

Is voor mij gewoon een kwestie van keuze geweest.

Ik heb de Givi ruit met deflector, en kan eigenlijk zelfs zonder helmvizier rijden. Ik rijd dan ook liefst " zo vrij mogelijk".

Met een systeemhelm open geklapt rijden zie ik niet zitten. Volgens mij mag het (van de constructeur) zelfs niet boven de 80km/h. Ik heb bij de Evo 4 en 5 altijd een setje erbij gekocht om hem als jethelm om te bouwen.

Natuurlijk zou je bij een ongeluk meer bescherming hebben met een integraalhelm of dichte systeemhelm. Maar ook daar ben ik vrij nuchter in. Ik heb alleen een beschermende jas, helm en handschoenen aan als ik rij. Dus altijd met een spijkerbroek, mits ik een zeer lange tocht maak en veel snelweg km's.

Waarom?

Omdat ik ervan overtuigd ben dat je bij een echt ongeluk de meeste blessures krijgt omdat je altijd ergens tegenaan botst. En bij een schuiver heb je koffer, cilinders en kuip die je beschermen. Dus je moet geluk hebben hoe je bij een val terecht komt.

Dus daarom ook mijn redenatie om gewoon met een lekkere, lichte open helm te rijden. Ben overigens nog nooit gevallen met de motor, en heb nog nooit een ongeluk gehad.
HansD

mats1 schreef: Ik heb alleen een beschermende jas, helm en handschoenen aan als ik rij. Dus altijd met een spijkerbroek, mits ik een zeer lange tocht maak en veel snelweg km's.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt: rijd je nu wel of niet meestal met beschermende kleding?
Hans
mats1

In principe dus altijd alleen maar met een goede jas en handschoenen. Geen motorbroek of motorlaarzen dus.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

mats1 schreef:Omdat ik ervan overtuigd ben dat je bij een echt ongeluk de meeste blessures krijgt omdat je altijd ergens tegenaan botst. En bij een schuiver heb je koffer, cilinders en kuip die je beschermen. Dus je moet geluk hebben hoe je bij een val terecht komt. Ben overigens nog nooit gevallen met de motor, en heb nog nooit een ongeluk gehad.

Nou Mats dat blijf ik dan voor jou hopen!
Echter van jouw redenatie klopt helemaal niets van, denk je nou echt dat je als met contactlijm vastgeplakt op je motor blijft zitten met een schuiver?
Met alle respect, als je dat denkt dan ben je niet van deze wereld.
In Apeldoorn hebben wij een politie-museum en daar is als onderdeel een foto-expositie van mensen die dachten zoals jij, 1 uur daar de talloze en diepe wonden plus de enorme schaafwonden tot op het bot te hebben gezien en de aanblik van vlees op je bord maakt je opnieuw misselijk, mensen voor hun leven getekend!

Ik mag hopen voor jou dat jij je mening gaat herzien.

groet,
RhanRT
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

En Han heeft echt gelijk, nooit op pad zonder goeie motorkleding ook niet voor een ritje van 1 kilometer.

Groet Harry
Ares
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Ook ik geef je ongelijk Mats. Moet je een keer met een gewone trapfiets vallen, wat je dat al aan wonden en kneuzingen oplevert.
Ik ga ook niet zonder degelijke kleding op de motor rijden
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik ben vroeger als kind een keer goed gevallen met de fiets.
Op een gravelpad, nou je wilt niet weten hoe dat eruit zag en wat voor een pijn het deed om de gravel uit de wonden te halen.

Op de motor ga ik voor 99,8% van de keren altijd rijden met BMW motorlaarzen, motorbroek (zomertextiel, gewoon BMWtextiel of leer) motorjas (zomertextiel, IXStextiel fluo of leer) BMW handschoenen (zomer of winter) Danehandschoenen (zomer of winter) Helm (BMW system 5, Arai of tourpotje) bij dit alles heb ik nog diverse onderkleding.
Ik weet vanuit mijn Motocross tijd wat het is om even iets uit te proberen zonder bescherming.
Dacht dat de motor in zijn 3 stond toen ik een jump over een heuveltje ging maken maar hij stond nog in zijn 2. Gevolg was het heuveltje op en een salto mortale daarna.
Knal met mijn rug op de grond en de motor vliegt omhoog en naar beneden bovenop mijn borstkas (dat was dus dombo zonder bescherming).
Aantal ribben zwaar gekneusd en dus nu 25 jaar later er nog steeds last van hebben. Was een pijnlijke ervaring maar ik heb geleerd.
Was een duur lesje.
Heb nog niet zo lang geleden een keer de motor gepakt en was vergeten het schijfremslot eraf te halen.
Gevolg is dat je niet verder komt dan iets van een meter en je gelijk je evenwicht kwijt bent, motor proberen op te vangen en langzaam op de zijkant vallen met je voet onder de motor. Gelukkig de motorlaarzen aan dus geen schade aan mijzelf plus het feit dat ik de motor op de laars opvang en de motor geen schade had buiten een klein krasje op de koffer.
Stel je voor ik had een paar gympies aan dat had mijn voet er anders uit gezien. En dat met een paar km per uur?
Wat anderen aantrekken mogen ze zelf uitmaken (voorlopig, want ik denk dat er vanuit de overheid ze iets aan het bekokstoven zijn) maar ik ga met wat goed spul op weg.
Ik ga ervan uit dat als je zo een motor kan kopen je ook goede kleding kan kopen. Veiligheid voor mijzelf, mijn vrouw en mijn dochter. Ze hebben allemaal goede kleding want anders mogen ze van mij niet mee. Plus als er iets gebeurd vind ik het prettiger als de ziekenbroeder mij van het asfalt haalt niet nog een paar meter vel ergens vanaf moet schrapen. Dat heb ik mogen zien van iemand die met slippers op een Goldwing reed en onderuit ging. Vies plaatje.

Dus wees zuinig op jezelf en anderen.
Een ieder veel rijplezier toegewenst.

Richard
RhanRT

beemerrichard schreef: Op de motor ga ik voor 99,8% van de keren altijd rijden met BMW motorlaarzen, motorbroek (zomertextiel, gewoon BMWtextiel of leer) motorjas (zomertextiel, IXStextiel fluo of leer) BMW handschoenen (zomer of winter) Danehandschoenen (zomer of winter) Helm (BMW system 5, Arai of tourpotje) bij dit alles heb ik nog diverse onderkleding.

_004 En zo hoort het ook _004

Heb nog niet zo lang geleden een keer de motor gepakt en was vergeten het schijfremslot eraf te halen.
Gevolg is dat je niet verder komt dan iets van een meter en je gelijk je evenwicht kwijt bent, motor proberen op te vangen en langzaam op de zijkant vallen met je voet onder de motor. Gelukkig de motorlaarzen aan dus geen schade aan mijzelf plus het feit dat ik de motor op de laars opvang en de motor geen schade had buiten een klein krasje op de koffer.
Stel je voor ik had een paar gympies aan dat had mijn voet er anders uit gezien. En dat met een paar km per uur?

Precies, stel je nu eens het effect voor van een gematigde snelheid, 50 à 60 km p/u, ik moet er niet aan denken!

Wat anderen aantrekken mogen ze zelf uitmaken (voorlopig, want ik denk dat er vanuit de overheid ze iets aan het bekokstoven zijn) maar ik ga met wat goed spul op weg.

Er staat i.d.d. iets aan te komen, en zelfs met Europeese regelgeving t.a.v. beschermende kleding voor bestuurders plus bijrijders van motorfietsen.

Ik ga ervan uit dat als je zo een motor kan kopen je ook goede kleding kan kopen. Veiligheid voor mijzelf, mijn vrouw en mijn dochter. Ze hebben allemaal goede kleding want anders mogen ze van mij niet mee.

En zo denk ik er ook over en wijk van deze stelling geen centimeter af!

Plus als er iets gebeurd vind ik het prettiger als de ziekenbroeder mij van het asfalt haalt niet nog een paar meter vel ergens vanaf moet schrapen. Dat heb ik mogen zien van iemand die met slippers op een Goldwing reed en onderuit ging. Vies plaatje.

Dus wees zuinig op jezelf en anderen.
Een ieder veel rijplezier toegewenst.

Richard
groet,
Han
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toegegeven, het is een uitdaging (vooral met nat weer of bij heel zonnig weer) toch elke keer wederom met je bescherming (kleding, handschoenen, etc) te moeten aantrekken en rijden, totdat het een keer mis gaat, dan ben je blij dat je die dag wel die moeite genomen hebt.

Neem het alstublieft van mij aan, bezuinig niet op je bescherming, het kan je leven reden en anders wel je aangezicht.

Oftewel, je mag overtuigd zijn van je eigen kunnen en kennen, het gaat juist om de overige verkeersdeelnemers, daar moet je ook rekening mee houden, met hun beperkingen en fouten, hun afleiding, hun concentratie.

/Edit: Ingekort en meer to-the-point, beperken van offtopic zijn...
RhanRT

dutchmidiman schreef: Oftewel, je mag overtuigd zijn van je eigen kunnen en kennen, het gaat juist om de overige verkeersdeelnemers, daar moet je ook rekening mee houden, met hun beperkingen en fouten, hun afleiding, hun concentratie.
Juist.
Het eerste gevaar voor de motorrijder is overschatting, bescherm jezelf in uitmonstering en risico inschatting!
Weet je wel zeker dat de ander jou gezien heeft?
En zo niet, heb je een vluchtweg?
En dan nog kan het onvoorstelbare gebeuren, in de laatste meters besef je; vluchten kan niet meer!
Laat dat niet het laatste liedje zijn!
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Het is nu mooi weer en ik stel dan een redelijk eenvoudig proefje voor:

- Pak de trapfiets
- Ga een stuk rijden met blote voeten
- Spring op een willekeurig stuk weg (mag asfalt zijn hoor) van je fiets af.

Wedden dat je eerst remt omdat het anders te veel zeer doet? En dan ga je ongeveer 20 km/uur... En je hebt controle over wat je doet.

Niet zo lang geleden heb ik mijn motor uit mijn handen laten vallen (het steuntje van de bok brak af). Als je dan voelt welke krachten er op een motor vrijkomen die stilstaat... Dan maar zweten!

Nu ja, de reacties spreken voor zich denk ik.
RhanRT

Dave schreef:Het is nu mooi weer en ik stel dan een redelijk eenvoudig proefje voor:

- Pak de trapfiets
- Ga een stuk rijden met blote voeten
- Spring op een willekeurig stuk weg (mag asfalt zijn hoor) van je fiets af.

Wedden dat je eerst remt omdat het anders te veel zeer doet? En dan ga je ongeveer 20 km/uur.
Perfect weergegeven :lol: :lol: ik denk dat wij nu deze conversatie maar moeten stoppen, het punt is gemaakt: geen bescherming is geen optie.

groet,
Han
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Motorrijders zonder 'full-protection' zijn een uitstervend ras.
Of ze gaan een keer op hun 'plaat' en zijn lange tijd uitgeschakeld.
Of ze worden verstandig en bedekken hun hele lijf met goeie spullen.

Kijk maar eens om je heen: (bijna) elke 50+ motorrijder zit netjes ingepakt.
It's never too late to have a happy childhood.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

En daarbij komt volgens mij ook het verschil tussen verschillende 'types' motorrijders naar boven. Ikzelf rij altijd met geschikte kleding (textiel, leer, biker's jeans) en dan die laatste alleen als ik relatief dichtbij moet zijn - dus geen snelweg en geen zin om om te kleden bij aankomst. Eventuele passagiers moeten van mij ook goed gekleed zijn, ik heb net met m'n vriendin een leuke ReStyle jas+broek gekocht. Zitten we beiden een stuk relaxter op de motor, en het past haar een stuk beter dan mijn oude pak :lol:

Zo denken blijkbaar meer BMW rijders er over, misschien toch de verstandige oude l*llen en een hoger percentage woon-werk rijders die veel kilometers maken. Als je bij warm weer toerrijders ziet in t-shirt en gympies zijn dat over het algemeen toch de meer custom motoren, choppers en dergelijke. Blijkbaar vallen die nooit _002

Als ik dan in de zon bij een verkeerslicht sta en het zweet loopt in een straaltje de mouw van mijn jas uit en ik zie een schaars geklede motorrijder dan snap ik dat het lekker rijdt, maar ik begrijp niet dat je het doet _001
Maar waren we niet begonnen met iets over helmen ???

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
mats1

Eens met Gerbert, en ook eens met iedereen voor wat betreft de bescherming van goede motorkleding.

Maar we waren begonnen over de helm.

En het hangt ervan af welke type rijder je bent.

Ik rijd alleen bij droog weer, en meestal korte ritten van een uurtje. Puur voor mijn plezier. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, dus hoor je altijd goede bescherming te hebben.

Ik heb alleen mijn persoonlijke keuze toegelicht. En ik vind dat uiteindelijk iedereen zelf moet weten hoe hij op de motor zit.

Als ik de jongens in t-shirts met hoge snelheid zie rijden, dan denk ik "zo zou ik het niet doen", en zwaai ze vrolijk toe. Als ik de rijders zie die van top tot teen in een dik pak rondrijden, en het zweet uit de laarzen druppelt, denk ik hetzelfde. (wellicht handig om te noemen dat ik in een airflow pak rijdt... :D, kan ik alleen aanbevelen voor warme dagen ). Met een t-shirt blijf je lekker koel, met een te dik pak wordt je te snel warm/vermoeid. Beiden zijn dus niet zonder risico.

Naar mijn idee kun je deze discussie jarenlang voeren. Net zoals wel of niet roken of stoppen met roken. Ben je roker, wil je veel dingen niet horen. Ben je gestopt met roken, wordt je een zombie tegenover rokers...

Ik heb voor mijn werk 3 jaar lang een paar maanden per jaar in Milaan rond mogen toeteren. Op een 250cc motorscooter. Gewoon, netjes in pak (kostuum) Regel is daar: hoe asocialer, hoe beter je met het verkeer meekomt. Netjes doen is daar geen optie. En toch werkt het. Nooit iets gebeurd. En daar gebeuren relatief gezien minder ongelukken als hier. Ook al zou ik het nu niet meer doen. Net zoals ik vroeger met de R1 minimaal met 140 plat in de bocht moest......

en ga zo maar door.....

MAAR DE HJC HELM BEVALT NOG STEEDS SUPER HOOR....... Big RT Smile
HansD

Mats,

Risico = Kans X Impact

Dat wil zeggen: het risico dat je loopt wordt niet alleen bepaald door de kans dat er iets gebeurt, maar ook door de ernst van de gevolgen ALS er wat gebeurt. Als je zegt dat de kans klein is dat er wat mis gaat (en ik hoop dat je gelijk hebt), dan is dat maar een deel van het verhaal.
ALS het gebeurt zijn de gevolgen bij motorrijders veel ernstiger dan bij auto's, en helaas getuigen de bijdragen van de andere forumleden daarvan.

Ik hoop dat jij (en alle andere forumleden, en ikzelf) gevrijwaard blijven van ongelukken, en we hier nog jaren van mening kunnen verschillen!

Hans
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

HJC IS-33/ goede vervanger dure BMW/Schuberth

Big RT Smile

Hier gaat het over jongens. Voor motorkleding wel/niet start dan ff een nieuw draadje. _004

Nu wordt iemands topic gekaapt. Big RT Smile
Zümo XT
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Wildripper schreef:Hier gaat het over jongens.
Je hebt gelijk...

Ziet er aardig uit, goedkoop. Maar ik zal m niet aanschaffen vanwege de afwezige kin-protectie.
Een verre kennis van me reed ook met een jet-helm en ging onderuit.
Hij hoeft nu nooit meer tanden te poetsen want die heeft ie niet meer...
Voor mij de Schuberth J1.
It's never too late to have a happy childhood.
boetsch1
2024
2024
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Leiden

Ongelezen bericht door boetsch1 »

speek schreef:
Je hebt gelijk...

Ziet er aardig uit, goedkoop. Maar ik zal m niet aanschaffen vanwege de afwezige kin-protectie.
Volledig mee eens, vorig weekend de Schuberth J1 aangeschaft en hij bevalt prima, je kan deze helm nu voor zo'n € 299,= aanschaffen.

Groet Peter.
Geniet nu, het is later dan je denkt.

Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.

Groet Peter den Hollander
Ferdinand

Ongelezen bericht door Ferdinand »

speek schreef:
Je hebt gelijk...

Ben van dezelfde mening.
Wij hebben allebei een HJC IS-35 jet helm met ingebouwd en opklapbaar vizier. Over de kwaliteit en pasvorm van deze helmen valt geen slecht woord te vertellen. Prijs/kwaliteit zijn dit prima helmen.

Zie: http://www.motowebshop.com/nl/shop/helm ... /hjc_is_35

Toen we onze huidige -1200- hebben aangekocht zijn we toch overgestapt op een "veiliger" helm, namelijk de Schubert C3 in fluo oranje.
Het ontbreken van een kinbescherming bij onze HJC's heeft hier de doorslag gegeven.
We hebben speciaal voor de (duurdere) fluo oranje kleur gekozen voor een grotere zichtbaarheid en de daaruit voortvloeiende grotere veiligheid.

In de Schubert C3 schuilt naar mijn mening toch nog een ander gevaar.
Doordat deze helm als zeer stil wordt ervaren kan het gebeuren dat wanneer er niet wordt opgelet de rijsnelheid wordt verhoogd. Zelf moet ik met de C3 steeds zorgvuldig de snelheidsmeter in de gaten houden wanneer het vizier volledig dichtgeklapt is omdat het snelheidsgevoel verminderd door de stilte.

Een zaak kan wel in vraag gesteld worden.
Na reeds enkele jaren met een HJC helm gereden te hebben kan ik nog geen zinnige verklaring vinden voor het ongelooflijk groot prijsverschil tussen een Schubert en een HJC.
Onze HJC helmen kosten over drie jaar terug 139€, weliswaar zijn deze niet hetzelfde als de Schubert C3 welke 619€ kosten maar welke we "in promotie" kunnen kopen hebben voor 589€. Toch wel een enorm prijsverschil.
Ook als ik de vervangonderdelen bekijk van een Schubert is dit om onwel van te worden.
Vervangvizier buitenkant 60€, pinlock of binnenvizier 30€, samen dus voor het volledig vizier 90€.
Dit is toch ontzettend veel voor eigenlijk maar een stukje doorzichtbaar kunststof.

Onze toch al veelvuldig gebruikte HJC helmen zien er verder nog als nieuw uit, dus met de kwaliteit is niets mis en de afwerking kan gerust naast de topmerken staan.
Maar...zoals bij zoveel producten heeft HJC niet het imago van Schubert en dit moet bij Schubert dik bijbetaald worden. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”