Wat is de goede bandenspaning?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
FredM
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Wat is de goede bandenspaning?

Ongelezen bericht door FredM »

Heren en dames (hoewel minder aanwezig op dit forum),

Op mijn -1200- kan ik op mijn display de bandenspanning aflezen. Deze was aan de lage kant dus ik de banden opgepompt bij een echte BMW-dealer. Voor 2,5 achter 2,9, althans volgens de manometer van de luchtapparaat. Mijn display op de motor gaf echter 2,4 en 2,6 aan.
Ik ga er maar van uit dat de indicatie van de manometer goed is en dat het motorsysteem dus een afwijking kent. Klopt deze aanname of moet ik juist de bandendruk van het display volgen? Dank en groet, Fred
Inspector Gadget

Re: Wat is de goede bandenspaning?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De bandenspanningsmeters van de 1200RT compenseren (ook) voor de temperatuur, je kunt dus het beste die ook aanhouden.
En in mijn ervaringen, klopt die ook heel redelijk.

Geen oordeel uitsprekende over de manometer die je ergens gebruikt hebt, maar heb je gekeken naar de kalibratie-sticker?
Wanneer was de laatste kalibratie?
Wat dat een manometer met analoge schaal of digitaal?
FredM

@inspector:
Dank voor je antwoord. Je zegt dat de bandenmeters van de R1200RT compenseren voor de temperatuur. Betekent dit in de praktijk dat bij warme banden er een lagere bandendruk wordt aangegeven als dat feitelijke bandendruk?
Waar het gaat om de kwaliteit van de analoge manometer heb ik niet gelet op de stickers. Echter, het is een gerenommeerde dealer (ik zag ook heel veel politiemotoren staan) dat ik ervan uitga dat de meting correct zal zijn. Omdat de afwijking tussen de bandenspanningen zo groot is , zal ik eens kijken voor een derde meting met een digitale meter. Nu maar hopen dat deze niet met een derde waarde komt.... Groet en dank, Fred
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het risico dat je een derde "incorrecte" krijgt bij weer een andere meter, schat ik redelijk hoog in. ;)
Ik durf de stelling wel aan dat de meter bij die dealer meer afwijkt dan jou bandendruk-sensoren.

Wat betreft die temperatuur-compensatie van de bandendruk-sensoren;
Bandendruk dient bij lage(re) temperatuur, zijnde 20 graden Celsius gemeten te worden, als de banden nog niet "op temperatuur" zijn, lees, voordat je gaat rijden.
Omdat je bij het rijden met de motor de banden en dus ook de lucht in de banden opwarmt, zal de sensor dit in zijn meting wat de actuele bandendruk is, in de meting/doorgegeven waarde proberen te compenseren.

Overigens, zie ook de gebruikshandleiding van de 1200RT;
Temperatuurcompensatie
De bandenspanningen worden op het multifunctioneel display gecompenseerd voor de temperatuur weergegeven, ze gelden voor een bandentemperatuur van 20 °C.
Omdat de bandenspanningsmeters op het tankstations geen temperatuurafhankelijke bandenspanning weergeven, zal deze in de meeste gevallen niet overeenkomen met de op het multifunctioneel display weergegeven waarde.
Kortom, vertrouw (meer) op je bandendruk-sensoren. ;)
FredM

Heldere uitleg, dank hiervoor _004 . Dit houdt in dat ik morgen nog wat extra lucht zal happen. Groet en dank, Fred
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Mijn ervaring is ook dat de RDC weinig afwijkt van de werkelijkheid. Met koude banden moet ik er 100g meer insteken met geijkte bandenspanningsmeter dan dat er op het display staat aangegeven (2.5 en 2.9). Als je lucht "bijhapt" hou dan de afwijking bij, weet je in het vervolg hoeveel je er meer moet insteken om een "juiste" spanning te hebben.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”