remblokken origineel/lucas
Moderator: RT_Patrick
- clemturbo
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
remblokken origineel/lucas
Heren,
Ik heb nieuwe remblokken nodig voor de voorkant.
Nu zie ik nogal prijsverschil tussen origineel en bijv. Lucas.
Wat is het beste?
Groet Clemens
Ik heb nieuwe remblokken nodig voor de voorkant.
Nu zie ik nogal prijsverschil tussen origineel en bijv. Lucas.
Wat is het beste?
Groet Clemens
Boswachter
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Re: remblokken origineel/lucas
Persoonlijk ga ik bij zulke belangrijke onderdelen (lees veiligheid) altijd voor originele onderdelen... 

De beste zijn degene die jou motor tijdig tot stoppen kunnen brengen.
In den beginne heb ik veel tijd gestoken om naar remblokken te kijken maar heb op een gegeven moment de hoop opgegeven.
Meestal heeft je dealeRT een bepaalde voorkeur.
Als je tot op heden tevreden bent, zou ik zeggen, kies dezelfde die je al reeds gebruikt.
Zover ik heb uitgevonden zijn er twee soorten remblokken;
- Gesinterde; deze bevat metalen zoals koper, brons en daar vaak een mix van. Al dan niet samen met een keramische poeder.
Voordeel: kunnen hoge temperaturen weerstaan, vooral handig in de racerij
Nadeel: je zult meer kracht moeten zetten om te remmen (hardere blokken) en je velgen kunnen wat meer vies worden, wat je wel regelmatig moet schoonmaken (corrosief)
Ik heb begrepen dat je remmen soms wat kunnen piepen, maar dat kan ook een kwestie van (goed) schoonmaken zijn. (en evt. insluiten/vormen naar de remschijf)
Zijn duurder dan remblokken van organisch materiaal.
- Organische;
Een organisch remblok is gemaakt van celluloseachtige materialen, dit is een soort gemalen karton.
Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol.
Dit zorgt voor een hittebestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen.
Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar dat mag om bekende redenen al lang niet meer.
Tegenwoordig wordt Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.
Voordeel: goedkoper dan gesinterde.
Zachter, daardoor minder remkracht nodig.
Nadeel: Omdat het zachter is, ietwat snellere slijtage.
Ook meer kans op fading, oxidatie en verkruimeling.
Stiller bij lage temperaturen.

In den beginne heb ik veel tijd gestoken om naar remblokken te kijken maar heb op een gegeven moment de hoop opgegeven.
Meestal heeft je dealeRT een bepaalde voorkeur.
Als je tot op heden tevreden bent, zou ik zeggen, kies dezelfde die je al reeds gebruikt.
Zover ik heb uitgevonden zijn er twee soorten remblokken;
- Gesinterde; deze bevat metalen zoals koper, brons en daar vaak een mix van. Al dan niet samen met een keramische poeder.
Voordeel: kunnen hoge temperaturen weerstaan, vooral handig in de racerij
Nadeel: je zult meer kracht moeten zetten om te remmen (hardere blokken) en je velgen kunnen wat meer vies worden, wat je wel regelmatig moet schoonmaken (corrosief)
Ik heb begrepen dat je remmen soms wat kunnen piepen, maar dat kan ook een kwestie van (goed) schoonmaken zijn. (en evt. insluiten/vormen naar de remschijf)
Zijn duurder dan remblokken van organisch materiaal.
- Organische;
Een organisch remblok is gemaakt van celluloseachtige materialen, dit is een soort gemalen karton.
Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol.
Dit zorgt voor een hittebestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen.
Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar dat mag om bekende redenen al lang niet meer.
Tegenwoordig wordt Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.
Voordeel: goedkoper dan gesinterde.
Zachter, daardoor minder remkracht nodig.
Nadeel: Omdat het zachter is, ietwat snellere slijtage.
Ook meer kans op fading, oxidatie en verkruimeling.
Stiller bij lage temperaturen.
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Ik kijk niet zozeer naar "origineel" maar wat "verwacht ik van remblokken"? Lang meegaan? Maximale remvertraging? Lang meegaan is tegengesteld aan maximale remvertraging, eigenlijk net als met banden. Bij beide staat veiligheid voorop en daar kies ik dan voor en de prijs? Die is daaraan ondergeschikt.Berrybeer schreef:Persoonlijk ga ik bij zulke belangrijke onderdelen (lees veiligheid) altijd voor originele onderdelen...
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- PaulRS
Hoi.
Mijn ervaring is dat remmen een 2-eenheid vormen, dus schijven en blokken horen bij elkaar.
Heb je nog de oem schijven, dan ook de oem blokken erbij.
Helzelfde geldt voor de vervangers, zet je er schijven op van een anders merk, dan ook de blokken van dat merk.
Ga je dat mixen, dan lever je in op de werking van de rem, de remmerij piept, of de schijf slijt harder dan de blokken, of je hebt in de regen een droogrem vertraging, noem maar op.
Er is niks mis met remmen uit de aftermarket, maar dan wel alles van het zelfde merk.
Groeten, Paul.
Mijn ervaring is dat remmen een 2-eenheid vormen, dus schijven en blokken horen bij elkaar.
Heb je nog de oem schijven, dan ook de oem blokken erbij.
Helzelfde geldt voor de vervangers, zet je er schijven op van een anders merk, dan ook de blokken van dat merk.
Ga je dat mixen, dan lever je in op de werking van de rem, de remmerij piept, of de schijf slijt harder dan de blokken, of je hebt in de regen een droogrem vertraging, noem maar op.
Er is niks mis met remmen uit de aftermarket, maar dan wel alles van het zelfde merk.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ik hou ook wel van de originele remblokken en als mijn motor standaard Brembo blokken heeft net als mijn vorige BMW dan koop ik die straks ook weer. Dus wel Brembo maar niet via de dealer. Dan betaal je meestal een stuk meer voor de verpakking van BMW.
Ik hou niet van wisselen omdat de standaard blokken gewoon goed zijn. Met andere blokken krijg je vaker piepende remmen of meer slijtage aan remschijven.
Ton
Ik hou niet van wisselen omdat de standaard blokken gewoon goed zijn. Met andere blokken krijg je vaker piepende remmen of meer slijtage aan remschijven.
Ton

- clemturbo
De blokken die er nu inzitten zijn van Lucas sinter, maar tijdens de motortrainning vorig jaar is aan een kant
een veertje afgebrokken, zodat het nu continu klappert.En ze zijn nog 3000 km oud.
Wat me wel opviel, dat ze altijd piepen, ook met een beetje kopervet op de achterkant.
De Originele blokken kosten 46,59 per set, en lucus varieert tussen 35/45.
De remschijven zijn nog origineel( 66 dkm).
Nu wil ik niet bezuinigen op veiligheid, maar Bmw heeft soms prijzen, waar je u tegen zegt, en veelal zijn er aftermarket art. die even goed of beter zijn.
Maar denk dat ik ze bij de dealer ga halen, en hoop dat ik dan ook van het gepiep af ben.
Groet Clemens
een veertje afgebrokken, zodat het nu continu klappert.En ze zijn nog 3000 km oud.
Wat me wel opviel, dat ze altijd piepen, ook met een beetje kopervet op de achterkant.
De Originele blokken kosten 46,59 per set, en lucus varieert tussen 35/45.
De remschijven zijn nog origineel( 66 dkm).
Nu wil ik niet bezuinigen op veiligheid, maar Bmw heeft soms prijzen, waar je u tegen zegt, en veelal zijn er aftermarket art. die even goed of beter zijn.
Maar denk dat ik ze bij de dealer ga halen, en hoop dat ik dan ook van het gepiep af ben.
Groet Clemens
Boswachter
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Heb al een aantal malen blokken van Carbone Lorraine geplaatst.
Prima vervang-stoppers tegen een betaal(bare) prijs.
Ik vond ze daarnaast ook nog eens beter remmen...
Prima vervang-stoppers tegen een betaal(bare) prijs.
Ik vond ze daarnaast ook nog eens beter remmen...
Ik voer al geruime tijd TRW-Lucas blokken en schijven. Anderen zijn ook goed maar net als bij motorolie heeft iedere merk zijn eigen recept.
Belangrijk is dat de blokken niet aggresief in de schijven bijten (te veel/ hard sinter) maar blijven goed inbijten bij opbouwende warmte (te weinig sinter), en niet te snel slijten (te zacht sinter).
Als de TRW producten goed genoeg voor straaljager remmen zijn dan komen ze bij mij ook door de keuring heen.
Dat en veer naar een korte tijd afbreekt komt vaak door een montage fout. Mestaal niet goed schoomaken en invetten van de borgpen en/of forceren van de pen met een hamer terwijl de blokken niet haaks in de klauw zitten. Dan is dat veertje al aaardig verzwaakt voor de eerste remproef.
gr,
Kenny
Belangrijk is dat de blokken niet aggresief in de schijven bijten (te veel/ hard sinter) maar blijven goed inbijten bij opbouwende warmte (te weinig sinter), en niet te snel slijten (te zacht sinter).
Als de TRW producten goed genoeg voor straaljager remmen zijn dan komen ze bij mij ook door de keuring heen.
Dat en veer naar een korte tijd afbreekt komt vaak door een montage fout. Mestaal niet goed schoomaken en invetten van de borgpen en/of forceren van de pen met een hamer terwijl de blokken niet haaks in de klauw zitten. Dan is dat veertje al aaardig verzwaakt voor de eerste remproef.
gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 15 mei 2011, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zoek altijd even even deze zijn de juiste prijs ook.
http://cgi.ebay.nl/BREMBO-STREET-BRAKE- ... 518e4ee4ed
Ton
http://cgi.ebay.nl/BREMBO-STREET-BRAKE- ... 518e4ee4ed
Ton

Over remblokken kan je veel zeggen en lezen soms moet je euit eigen ervaring wijs worden
Orgineel is goed daar kan je niets van zeggen.
Ik rijd altijd sinter remblokken lucas trw en dan de sport versie die remmen echt reeeeeeeeeeeeete goed.
Klein nadeeltje ze slijten iets sneller als orgineel en dat viel ook nog mee op mijn race motor.
En niets geen enorme slijtage aan je remschijven .
Dus nu ik ook nog een rt heb en dacht remmen kan altijd beter heb ik deze ook gemonteerd achter (deze waren op)
Wat blijkt de rem remt zo ontzetten goed dat de schijf blauw word .
Dus maar weer even de oude gemonteerd omdat ivm intergraal remmen dit behoorlijk van invloed is .
De remkracht voor en achter mag niet te veel verschillen anders je tegen deze problemen aan loopt.
Wil je betere remmen hebben ga dan voor lucas Trw gesintert sv en sh
Je orginele remblokken moeten dan ook wel van sintergeweest zijn.
Orgineel is goed daar kan je niets van zeggen.
Ik rijd altijd sinter remblokken lucas trw en dan de sport versie die remmen echt reeeeeeeeeeeeete goed.
Klein nadeeltje ze slijten iets sneller als orgineel en dat viel ook nog mee op mijn race motor.
En niets geen enorme slijtage aan je remschijven .
Dus nu ik ook nog een rt heb en dacht remmen kan altijd beter heb ik deze ook gemonteerd achter (deze waren op)
Wat blijkt de rem remt zo ontzetten goed dat de schijf blauw word .
Dus maar weer even de oude gemonteerd omdat ivm intergraal remmen dit behoorlijk van invloed is .
De remkracht voor en achter mag niet te veel verschillen anders je tegen deze problemen aan loopt.
Wil je betere remmen hebben ga dan voor lucas Trw gesintert sv en sh
Je orginele remblokken moeten dan ook wel van sintergeweest zijn.
Als de remschijf blauw word hoeft dat weinig te zeggen over de remkracht. Als je remklauw zuigers niet gangbaar zijn word je schijf ook blauw. Ik zelf ben tevreden met Brembo remblokken en de prijs is niet slecht. Remschijven en remblokken gaan bij mij altijd heel lang mee. De achterrem gebruik ik amper dus die blokken gaan al helemaal lang mee. Ik kijk niet echt naar de kosten van remblokken die zijn per km wel erg goedkoop.
Ton
Ton

Tevreden zijn is een rekbaar begrip voor de een is het voldoende voor de ander niet.
Met de vraag of het makkelijker beter kan, ja veel beter en kosten tja via ebay kost het geen fluit dan sla je 2 vliegen i 1 klap
Met de vraag of het makkelijker beter kan, ja veel beter en kosten tja via ebay kost het geen fluit dan sla je 2 vliegen i 1 klap
- clemturbo
Zo zie je maar wat een verschillende reacties.
Prijsgunstig hoeft niet slecht te zijn.
Als ik de link zie van ebay wat betreft de brembo's, dan is het verschil met org.van bmw niet zo groot, en zou die
zo bij de dealer op de hoek kunnen ophalen, voor dat prijs verschil hoef ik ze niet uit Engeland te laten komen.
Welke blokken er voor die tijd inzaten weet ik niet, ik heb toen voor en achter vernieuwd door Lucas ( was toen in totaal 90 euro kwijt)
Ik ben over de remwerking wel tevreden, alleen piepen ze wel aan de voorkant( heb ze er ook weer uit gehad en kopervet op de achterkant gedaan) ging even
goed maar kwam weer terug.
Wat betreft het afgebroken veertje, het zou kunnen zoals kenny beschrijft, misschien niet goed gemonteerd.
En bij de trainningsdag, hebben ze natuurlijk wel op hun donder gehad, met de rem/abs oefeningen.
Prijsgunstig hoeft niet slecht te zijn.
Als ik de link zie van ebay wat betreft de brembo's, dan is het verschil met org.van bmw niet zo groot, en zou die
zo bij de dealer op de hoek kunnen ophalen, voor dat prijs verschil hoef ik ze niet uit Engeland te laten komen.
Welke blokken er voor die tijd inzaten weet ik niet, ik heb toen voor en achter vernieuwd door Lucas ( was toen in totaal 90 euro kwijt)
Ik ben over de remwerking wel tevreden, alleen piepen ze wel aan de voorkant( heb ze er ook weer uit gehad en kopervet op de achterkant gedaan) ging even
goed maar kwam weer terug.
Wat betreft het afgebroken veertje, het zou kunnen zoals kenny beschrijft, misschien niet goed gemonteerd.
En bij de trainningsdag, hebben ze natuurlijk wel op hun donder gehad, met de rem/abs oefeningen.
Boswachter
Als ze bij de dealer niet duurder zijn dan is het al herlemaal gemakkelijk. En dan zitten er waarschijnlijk nog nieuwe veertjes bij ook. Al zie ik net dat Motobins ook niet echt duur is .
http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php?model=R850 R1100 R1150
Ton.
http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php?model=R850 R1100 R1150

Ton.
- FredBurgmans
- Bijz: Carbon schwarz metallic
- Woonplaats of omgeving: Hardenberg
De volgende TEST uit de Motoplus heb ik goed bewaard. Leest u vooral het eindoordeel .... in het kort: BMW blokken veruit het duurst en dan ook nog eens de minste kwaliteit!
De Brembo's en Lucas blokken zijn praktisch even goed waarbij de Lucasjes voordeliger zijn. De Lucas blokken zijn mijn keuze.
De Brembo's en Lucas blokken zijn praktisch even goed waarbij de Lucasjes voordeliger zijn. De Lucas blokken zijn mijn keuze.
--------------
Gr. Fred

Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gr. Fred

Zijn deze Lucas remblokken voordeliger zelfs nog dat de link die ik hierboven plaatste?
Ton
Ton

- FredBurgmans
- Bijz: Carbon schwarz metallic
- Woonplaats of omgeving: Hardenberg
Lucas kost € 35-40 per set, zonder verzendkosten, bij Louis. Het ligt er aan voor welk type RT je bestelt.
--------------
Gr. Fred

Gr. Fred

Lucas sinter remblokken kosten bij mij 35-,incl. btw per set en montage is omg 20 min per set @ 45 euro / uur.
D.w.z. de achterkant +/- 55 euro en de voorkant +/- 95 euro gemonteerd en compleet.
De blauwe uitslaan van de achter remschijf is een indicatie van oververhitting en het is raadzaam om hoe-en waar dan ook na te laten kijken. Ik denk dat het weing met de merk van de blokken te maken heeft.
Racing compound blokken zijn monster goed voor het blijven inbijten tijdens hard remmen en om dat de sinter wat zachter is dan de burger blokken slijten ze inderdaad wat harder en zijn een tikje duurder.
Piepende remmen zijn goed om zelf op te lossen en ergens op het forum heb ik met een paar simpele stappen dat piep uit de wereld te helpen.
De klauw achter in mijn belevenis is niet zo robuust als de klauwen voor en blijven soms hangen waarbijschoonmaken en evt. revisie aan de orde is.
Ook ondat de schijf achter meer uit de luchtstroom zit en veel kleiner is dan de voorkant is die wat moelijker de warmte kwijt en bij achter elkaar stevige remwerk en vooral op de 1150RT wordt behoorlijke warmte opgebouwd.
Mijn mening is het remsysteem zoals banden moet 100% in orde zijn. Je kunt op de marge van veligheid rijden maar denk goed over de negatieve consequenties die je kunt als gevolg hebben.
gr,
Kenny
D.w.z. de achterkant +/- 55 euro en de voorkant +/- 95 euro gemonteerd en compleet.
De blauwe uitslaan van de achter remschijf is een indicatie van oververhitting en het is raadzaam om hoe-en waar dan ook na te laten kijken. Ik denk dat het weing met de merk van de blokken te maken heeft.
Racing compound blokken zijn monster goed voor het blijven inbijten tijdens hard remmen en om dat de sinter wat zachter is dan de burger blokken slijten ze inderdaad wat harder en zijn een tikje duurder.
Piepende remmen zijn goed om zelf op te lossen en ergens op het forum heb ik met een paar simpele stappen dat piep uit de wereld te helpen.
De klauw achter in mijn belevenis is niet zo robuust als de klauwen voor en blijven soms hangen waarbijschoonmaken en evt. revisie aan de orde is.
Ook ondat de schijf achter meer uit de luchtstroom zit en veel kleiner is dan de voorkant is die wat moelijker de warmte kwijt en bij achter elkaar stevige remwerk en vooral op de 1150RT wordt behoorlijke warmte opgebouwd.
Mijn mening is het remsysteem zoals banden moet 100% in orde zijn. Je kunt op de marge van veligheid rijden maar denk goed over de negatieve consequenties die je kunt als gevolg hebben.
gr,
Kenny
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht