Origineel BMW alarm

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Cdjager
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Origineel BMW alarm

Ongelezen bericht door Cdjager »

Recent heb ik een 2002 BMW R1150RT gekocht met standaard BMW alarm. Deze werkte niet. De vorige gebruiker had ook de batterij uit de afstandbediening gehaald. Er is kennelijk al iets mee aan de hand. Nieuwe batterij erin, deze geeft dan een rood led-lampje. Volgens de handleiding moet er daarna gesynchroniseerd worden met de ontvanger (op de motor zelf) door knop A op de afstandbediening twee keer kort achterelkaar in te drukken. Daarbij geeft de afstandbediening een heel zwak (led)lichtje af. Er vindt geen actie op de motor plaats.
Betekent dit dat de afstandbediening niet meer werkt of is er iemand bekend met dit probleem en is er iets anders aan de hand.

Mijn R1150RT nu een goede maand in mijn bezit en door het mooie weer twee weekenden kunnen rijden (na ca. 15 jaar). Wat voelt dit weer gaaf en ik heb spijt dat ik niet eerder ben gaan rijden. Heerlijke (tour)motor en met nieuw helm en nieuwe motorkleding voelt het geweldig. Ik hoop op een korte winter en een spoedige lente, zodat de nodige km gemaakt kunnen worden. Heb er nu al zin in.
Inspector Gadget

Re: Origineel BMW alarm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste kan je bij de BMW dealeRT langsgaan, of je moet de installatie (!) handleiding volgen in de Handige Download sectie.
Want het kan zijn dat alle AB's opnieuw aangeleerd moeten worden en dat is een vrij precies werkje.
Cdjager

Oke. Dank voor je snelle reactie. De motor welke ik recent heb aangeschaft heeft even een tijdje stil gestaan, dus het ligt in mijn bedoeling om voor het nieuwe seizoen (maart/april) even een beurt door de dealer te laten doen. Kan hij meteen even naar het alarm kijken.
[groet]
Cdjager

Vorige week heb ik alle onderhoudsboekjes en handleidingen van de vorige eigenaar verkregen en ben ik met de handleiding erbij toch eens even in de werking van het alarm "gedoken". De motor reageerde niet de afstandbediening. De behuizing daarvan maar eens geopend. Voorzien van een nieuwe batterij en deze was van binnen nogal vies. "De boel" schoongemaakt en m.n. aandacht aan de contacten gegeven. De behuizing gesloten en daarna werkte het ledlampje weer en in de verte; in de garage; hoorde ik de motor ook reageren. Blijkt het zo simpel om het probleem op te lossen. Ben er blijk mee, het is kennelijk BMW kwaliteit dat ondanks dat de vorige eigenaar er kennelijk geen gebruik van maakte het systeem "gewoon" werkt.
Voor mij was dit even een eyeopener om zo'n probleem in de basis op te kunnen lossen, door even te analyseren waar het probleem zich voordoet en door het aflopen van een aantal mogelijkheden toch tot een oplossing te komen. Dit alles ondanks mijn beperkte technische kennis. De interesse daarin is er wel, maar ben niet technisch onderlegd.
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Het is off-topic, maar elke keer als ik lees dat iemand een R1150RT heeft gekocht die een tijd stil gestaan heeft, denk ik meteen aan de ABS. Als die je lief is zou ik zeker daarnaar laten kijken bij de dealer of bij Kenny. En als je hem bij een motorzaak hebt gekocht zou ik specifiek naar de staat en onderhoud van de ABS vragen. Om teleurstellingen in de toekomst te vermijden

[groet]

JoJo

(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Cdjager

Allright Thanx voor de reactie. De BMW moet binnenkort toch een beurt hebben. Ik zal er extra naar vragen!
fg1150rt

Ongelezen bericht door fg1150rt »

Heel apart dat je afstandbediening niet werkte en je de motor wel gewoon kon starten!
Het alarm (als het origineel BMW is) werkt namelijk ook met een startblokkering.
Dus als je alarminstallatie niet (goed) werkt, start je motor ook niet...
Cdjager

Dank voor je reactie fg1150rt. Het probleem van het alarm zat niet op de motor zelf, maar in de afstandbediening. Kennelijk stond het alarm er "gewoon" niet op daarom kon ik gewoon rijden. Afstandbediening schoongemaakt, nieuwe batterijen erin en toen was er weer normaal contact en werkte alles naar behoren.

De ABS wordt a.s. tijdens de 50.000 km beurt naar gekeken en sowieso lijkt het mij handig om de motor even een keer door de dealer te laten onderhouden. De vorige eigenaren hebben kennelijk zelf het e.e.a. gedaan, maar dat lees ik niet in het onderhoudsboekje, dus heb geen zekerheid daarover.
Overigens blijft dit mensenwerk en ook dealers kunnen natuurlijk zaken over het hoofd zien, maar toch, geeft het wel een vertrouwd gevoel.
Volgende week weet ik meer.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

fg1150rt schreef:Heel apart dat je afstandbediening niet werkte en je de motor wel gewoon kon starten!
Het alarm (als het origineel BMW is) werkt namelijk ook met een startblokkering.
Dus als je alarminstallatie niet (goed) werkt, start je motor ook niet...
Die startblokkering kan je optioneel in én uitschakelen.
Je kunt het automatisch inschakelen van het alarm, na contact-uit, ook afzetten. (via programmering).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”