ABS kapot?
Moderator: RT_Patrick
- loekoeboeng
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
ABS kapot?
Sinds vorige week weer noodgedwongen op de motor. Motor startte goed, ondanks drie maanden stilstaan. Wel van te voren even op de druppellader gezet. Heel de week geen probleem, maar vanmorgen (het was koud) startte die wat lastig. Bij het wegrijden gingen de abs-lampjes niet uit. Ik vermoedde dat het kwam door een spanningsdip. Even verderop de motor stilgezet en opnieuw gestart. Abs lampjes gingen niet uit, maar gingen één om één knipperen.
Op mijn werk de motor de hele dag aan de druppellader gezet. Alle lampen (van de lader) waren groen toen ik wegging en ABS bleef kennelijk in storing. Om en om knipperen....
Wat is het probleem?
Op mijn werk de motor de hele dag aan de druppellader gezet. Alle lampen (van de lader) waren groen toen ik wegging en ABS bleef kennelijk in storing. Om en om knipperen....
Wat is het probleem?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: ABS kapot?
Ik denk dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is.
Als je motor start, en de spanning zakt richting de 10 volt, kan je daar (ook) een ABS storingsmelding door krijgen.
Dan is je accu onvoldoende geladen of de capaciteit te sterk terug gelopen.
Je kunt nog proberen de uit-en-aan methode terwijl je rijd;
Terwijl je rijd met een matige snelheid, je motor uitzetten, en terwijl je nog voort rolt, weer de motor starten. Doe dit wel veilig (snelweg? ) en met oog voor het overige verkeerd e.d.
Zie ook dit draadje;
viewtopic.php?f=32&t=3487
Als dan je ABS-storing uit gaat (om-en-om knipperen van de ABS-lampjes) en zodra je stilstaat en je de motor weer start, de ABS storing terug komt, is het zeer waarschijnlijk je accu.
Als je motor start, en de spanning zakt richting de 10 volt, kan je daar (ook) een ABS storingsmelding door krijgen.
Terwijl je rijd met een matige snelheid, je motor uitzetten, en terwijl je nog voort rolt, weer de motor starten. Doe dit wel veilig (snelweg? ) en met oog voor het overige verkeerd e.d.
Zie ook dit draadje;
Als dan je ABS-storing uit gaat (om-en-om knipperen van de ABS-lampjes) en zodra je stilstaat en je de motor weer start, de ABS storing terug komt, is het zeer waarschijnlijk je accu.
- loekoeboeng
Ik ga het proberen, maar de accu is vrij nieuw (gelaccu) en ik heb het probleem nooit eerder gehad. Verder heeft de motor de hele dag aan de druppellader gestaan en die gaf aan dat de accu weer goed op spanning was. Maar goed, ik probeer het morgen weer en dan plaats ik het resultaat wel. Dan zal ik in ieder geval even starten zonder handvatverwarming en verlichting. Die stonden vanmiddag en vanmorgen vol aan...... (koud he?)dutchmidiman schreef:Ik denk dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is.
Zie ook dit draadje;
Een druppellader is geen acculader.
Als je de accu op spanning wilt brengen, moet de druppellader echt dagen achtereen aangesloten blijven.
Als je motor de afgelopen (koude, dus vorst) buiten heeft gestaan, en de accu was nog niet of onvoldoende op lading, kan zelfs een nieuwe accu de geest geven.
Zeker als je daarna probeert te starten, en dit niet lukt, dan krijg je zgn. diepontlading, en kan je een nieuwe accu echt om zeep helpen.
De beschreven motor-uit-motor-aan methode is een manier om te bezien of je accu het probleem is, en of je daarmee de ABS-storingsmelding weg krijgt (onder het rijden).
Mocht dat het geval zijn, is het geen "harde" ABS storing, en is er nog hoop.
Mocht dit (tijdens het rijden) het probleem niet oplossen, is het een meer "harde" fout, en zal je via diagnose (uitlezen of reset) naar het ABS probleem moeten laten kijken.
Maar goed, we lezen het wel....fingers crossed....
Als je de accu op spanning wilt brengen, moet de druppellader echt dagen achtereen aangesloten blijven.
Als je motor de afgelopen (koude, dus vorst) buiten heeft gestaan, en de accu was nog niet of onvoldoende op lading, kan zelfs een nieuwe accu de geest geven.
Zeker als je daarna probeert te starten, en dit niet lukt, dan krijg je zgn. diepontlading, en kan je een nieuwe accu echt om zeep helpen.
De beschreven motor-uit-motor-aan methode is een manier om te bezien of je accu het probleem is, en of je daarmee de ABS-storingsmelding weg krijgt (onder het rijden).
Mocht dit (tijdens het rijden) het probleem niet oplossen, is het een meer "harde" fout, en zal je via diagnose (uitlezen of reset) naar het ABS probleem moeten laten kijken.
- loekoeboeng
Vanmorgen weer gestart. ABS werkte niet. Diverse keren geprobeerd om e.e.a. te doen met de motor-uit-motor-aan methode. Daarna bleven beide lampjes branden.dutchmidiman schreef:Een druppellader is geen acculader.
Dus een harde ABS storing. Vind ik wel raar, omdat dit nog nooit gebeurd is. Het heeft altijd gewerkt, ook met een nog niet goed geladen accu toen ik vorige week ineens gebruik moest gaan maken van de motor sinds november. Alleen gisteren startte die wat minder (Het was min 7 bij mij) Wat me wel opviel was dat het lampje van de laadstroom (accusymbool) bleef branden nadat ik hem had gestart. Toen ik even gas bijgaf, ging dat lampje uit.
_003
Ik ben geen expert, maar als ik het zo lees kan het een probleem zijn met het laad-circuit van je motor.
Dus aangaande de dynamo, de aandrijving daar van, etc.
Ik adviseer je contact op te nemen met onze huis-reperateur, Kenny van MotorServiceAmersfoort of Vioma, afhankelijk van je locatie in Nederland.
Die hebben de kennis, ervaring en gereedschap om haarfijn uit te zoeken wat er exact aan de hand is, en hoe dit opgelost kan worden.
Scheelt je een hoop zoekwerk, want je hebt m.i. ook te maken met oorzaak-gevolg situatie.
Suc6!

Dus aangaande de dynamo, de aandrijving daar van, etc.
Ik adviseer je contact op te nemen met onze huis-reperateur, Kenny van MotorServiceAmersfoort of Vioma, afhankelijk van je locatie in Nederland.
Die hebben de kennis, ervaring en gereedschap om haarfijn uit te zoeken wat er exact aan de hand is, en hoe dit opgelost kan worden.
Scheelt je een hoop zoekwerk, want je hebt m.i. ook te maken met oorzaak-gevolg situatie.
Suc6!

- loekoeboeng
Kopietje van mijn verhaal in een ander TOPIC.
Ik heb zelf net een topic over ABS geplaatst. Van de week startte mijn R1100RT uit 97 moeilijk. Na wegrijden bleven de ABS lampjes knipperen. Ook hoorde ik niet het mij bekende schrapend geluid ten teken dat het ABS werkt. Dan stopten de lampjes met knipperen. (v = meer dan 5 km/h) Ik heb toen de motor uitgezet en opnieuw proberen te starten. Dat ging nog moeielijker, maar uiteindelijk sloeg ie aan. Daarna nog steeds storing. Dit nog eens herhaald en de storing bleef. Ook heb ik de motor-uit-motor-aan truuk geprobeerd, maar helaas. De lampjes blijven om en om knipperen. Dat geknipper kan je dan met de ABS-knop uitschakelen, maar keert om de vijf minuten terug. Er blijft dan alleen het onderste ABS-lampje branden. Wat me vanmorgen echter opviel was dat vanmorgen allebie de ABS-lampjes continu bleven branden. Over een traject van meer dan 30 minuten bleven zij branden. Ook nu weer de truuk motor-uit-motor-aan geprobeerd, maar helaas.
Ik heb gelezen dat je middels een stekker onder de buddy met de middelste pin en gebruik van massa en de ABS knop de boel zou kunnen resetten. Maar hoe werkt dit precies en hoe kan ik met gebruikmaking van simpele middelen zelf de pulsen uitlezen om vast te stellen wat e.e.a. nu is?
Ik heb hiervoor een K100LT gehad en die kon ik ook middels een stekker resetten. Ik heb daarbij zelfs het stuurapparaat opengehad en twee spoelen en een diode vervangen. Dat kostte me toen € 2,75 en de storing heeft zich nooit meer voorgedaan. Kan iets dergelijks ook met de R1100RT?
Ik heb zelf net een topic over ABS geplaatst. Van de week startte mijn R1100RT uit 97 moeilijk. Na wegrijden bleven de ABS lampjes knipperen. Ook hoorde ik niet het mij bekende schrapend geluid ten teken dat het ABS werkt. Dan stopten de lampjes met knipperen. (v = meer dan 5 km/h) Ik heb toen de motor uitgezet en opnieuw proberen te starten. Dat ging nog moeielijker, maar uiteindelijk sloeg ie aan. Daarna nog steeds storing. Dit nog eens herhaald en de storing bleef. Ook heb ik de motor-uit-motor-aan truuk geprobeerd, maar helaas. De lampjes blijven om en om knipperen. Dat geknipper kan je dan met de ABS-knop uitschakelen, maar keert om de vijf minuten terug. Er blijft dan alleen het onderste ABS-lampje branden. Wat me vanmorgen echter opviel was dat vanmorgen allebie de ABS-lampjes continu bleven branden. Over een traject van meer dan 30 minuten bleven zij branden. Ook nu weer de truuk motor-uit-motor-aan geprobeerd, maar helaas.
Ik heb gelezen dat je middels een stekker onder de buddy met de middelste pin en gebruik van massa en de ABS knop de boel zou kunnen resetten. Maar hoe werkt dit precies en hoe kan ik met gebruikmaking van simpele middelen zelf de pulsen uitlezen om vast te stellen wat e.e.a. nu is?
Ik heb hiervoor een K100LT gehad en die kon ik ook middels een stekker resetten. Ik heb daarbij zelfs het stuurapparaat opengehad en twee spoelen en een diode vervangen. Dat kostte me toen € 2,75 en de storing heeft zich nooit meer voorgedaan. Kan iets dergelijks ook met de R1100RT?
Zie het draadje waarnaar ik refereerde in mijn 1e reactie naar jou;
Daar staat beschreven hoe je het kunt uitlezen.
PS: Gezien het feit dat de forum-leden vaak heel er actief zijn op het forum, heeft het geen zin om een bericht 2x te plaatsen.
Daar staat beschreven hoe je het kunt uitlezen.
PS: Gezien het feit dat de forum-leden vaak heel er actief zijn op het forum, heeft het geen zin om een bericht 2x te plaatsen.

- loekoeboeng
Inmiddels is na de storing in het ABS de motor er in zijn geheel mee opgehouden. De halgevers bleken kapot na afspoelen van de motor. Deze zijn nu vervangen en morgen komt de motor retour. Ben benieuwd wat het ABS dan gaat doen..... Of kan een defecte halgever geen invloed hebben op het ABS?
- loekoeboeng
Bij het repareren van mijn hallgever ontdekte de monteur ook een storing in het ABS. Deze heeft hij gereset. Wel deelde hij mede dat als de storing terugkomt, de pomp vervangen moet worden.
Vervolgens de motor weer voorzien van zijn kappen en gereden. Het ABS werkt weer. Door een foutje van mij viel de motor uit en na het starten was de storing er weer. Vervolgens de motor-uit-truuk gedaan tijdens het rijden en.... in tegenstelling tot twee weken geleden ging de storing er nu uit. Je hoorde het bekende scharpende geluid van een inschakelend ABS
Verder viel me op dat als de motor gestart is het lampje van de accu blijft branden. Pas als je flink gas geeft gaat dat uit. Toch een overleden accu?
Vervolgens de motor weer voorzien van zijn kappen en gereden. Het ABS werkt weer. Door een foutje van mij viel de motor uit en na het starten was de storing er weer. Vervolgens de motor-uit-truuk gedaan tijdens het rijden en.... in tegenstelling tot twee weken geleden ging de storing er nu uit. Je hoorde het bekende scharpende geluid van een inschakelend ABS
Verder viel me op dat als de motor gestart is het lampje van de accu blijft branden. Pas als je flink gas geeft gaat dat uit. Toch een overleden accu?
lampje van de accu blijft bij mij ook wel eens even branden en inderdaad gaat hij al uit bij een klein beetje meer gas geven. Waarschijnlijk dus bij een bepaald toerental of lever stroom van de dynamo gaat hij pas uit. Dit gebeurde ook bij een nieuwe accu, dus daar zal het niet aan liggen
Normaal gesproken start de motor met genoeg toeren waardoor hij direct uit gaat.
Als het trouwens pas gebeurt bij flink gas geven, dan levert de dynamo misschien te weinig stroom...
Normaal gesproken start de motor met genoeg toeren waardoor hij direct uit gaat.
Als het trouwens pas gebeurt bij flink gas geven, dan levert de dynamo misschien te weinig stroom...
Bij mij blijft het laadstroomcontrole lampje ook branden als ik niet start op choke. Het toerental is dan te laag en als ik een keer gas geef gaat het uit en blijft het uit.
Ton
Ton

Sinds kort het volgende probleem:
ABS lamje en daaronder het waarschuwingslampje blijven knipperen.
Zou dit ook met accuspanning te maken kunnen hebben?
Hij start prima en remt ook goed. Alleen de bijbehorende ABS geluiden hoor ik niet.
Graag jullie commentaar.
ABS lamje en daaronder het waarschuwingslampje blijven knipperen.
Zou dit ook met accuspanning te maken kunnen hebben?
Hij start prima en remt ook goed. Alleen de bijbehorende ABS geluiden hoor ik niet.
Graag jullie commentaar.
Accu kan zeker maar uitlezen van de comuter is de beste plek om te beginnen. Het systeem kent vele componenten dus kijk verder dan accu of pomp. (pomp is mega duur dus dat moet echt de laatste optie zijn!)
Uitlezen kan makkelijk, ik heb zo'n kastje dus wees welkom. Ik woon in Utrecht. Uitlezen kan aangeven of er wat met de sensoren is bijvoorbeeld. De afstand van sensoren naar de tandwielen op je wiel luisterst nogal nauw. Na een winter of spuiten met een hoge drukspuit kan wel eens klachten geven!
Succes!
Stoffel
Uitlezen kan makkelijk, ik heb zo'n kastje dus wees welkom. Ik woon in Utrecht. Uitlezen kan aangeven of er wat met de sensoren is bijvoorbeeld. De afstand van sensoren naar de tandwielen op je wiel luisterst nogal nauw. Na een winter of spuiten met een hoge drukspuit kan wel eens klachten geven!
Succes!
Stoffel
Heb ik vorige week toevallig ook gehad. Kan gewoon een storing zijn. Dat was bij mij ook het geval. Deze moet je met een uitlees apparaat even uitlezen en eruit resetten. Bij mij bleef hij weg. De storing had te maken met een wielsensor. Het blijft elektronica, dus kan gebeuren...
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 10227 Weergaves
-
Laatste bericht door R1100R Rider
-
- 5 Reacties