Een speldje op een leren jack?
Moderator: RT_Patrick
Een speldje op een leren jack?
Is het heel erg voor het leer als je een speldje op je jack doet? Je doorboort het leer, dus ik kan me voorstellen dat ie daar dan heel erg lokaal en beperkt lekt, maar kan het verder kwaad? Kan/gaat ie scheuren?
Ik heb zo'n BMW Atlantis pak en dat is behoorlijk dik nubuck leer, en ik vraag me dat dus af. Een andere reden dat ik me afvraag of het slim is om te doen is misschien een beetje vergezocht: wat als je valt (allah verhoede het) kan de achterkant van zo'n ding dan verwondingen veroorzaken? Ik heb wel eens gekke verhalen gehoord over dat soort dingen, vandaar. Ik probeer ook altijd 'blokken' te vermijden in mijn jas of broekzakken op de motor. Hooguit een portemonnee, maar de harde brillekoker die ik heb, gaat in het handschoenenkastje. Volgens mij heb je dan gegarandeerd een gebroken rib als je er hard op valt. Maar zo'n klein ding? Lijkt me niet, maar heeft iemand een horror-verhaal :lol:
Ik heb zo'n BMW Atlantis pak en dat is behoorlijk dik nubuck leer, en ik vraag me dat dus af. Een andere reden dat ik me afvraag of het slim is om te doen is misschien een beetje vergezocht: wat als je valt (allah verhoede het) kan de achterkant van zo'n ding dan verwondingen veroorzaken? Ik heb wel eens gekke verhalen gehoord over dat soort dingen, vandaar. Ik probeer ook altijd 'blokken' te vermijden in mijn jas of broekzakken op de motor. Hooguit een portemonnee, maar de harde brillekoker die ik heb, gaat in het handschoenenkastje. Volgens mij heb je dan gegarandeerd een gebroken rib als je er hard op valt. Maar zo'n klein ding? Lijkt me niet, maar heeft iemand een horror-verhaal :lol:
Re: Een speldje op een leren jack?
Ok, een "horror"verhaal dan;
Ja, het is minder goed voor het leer als je het doorboort, zeker als er eventueel oppervlaktespanning op komt te staan.
Zoals schouders, ellebogen, knieën en dergelijke.
Leer is een "levend" product, waardoor de onderhoud daar van zo belangrijk is.
Naar wat ik begrepen heb, wordt er in leer geen pin geprikt maar geboord/gestanst, om een perfect rond gaatje te krijgen waardoor minder kans op scheuren kan ontstaan.
(als je een pin door het leer drukt zou er geen rond gaatje ontstaan, maar een ellipsachtig gaatje met een scherpe hoek waar de kans op scheuren groter zou zijn, zo is mij althans ooit verteld).
Dan nu de horror;
Toen ik ooit eens met motor en al onder een bus lag, moest de brandweer het voertuig met luchtkussens omhoog tillen om mij er onderuit te halen.
Toentertijd droegen wij nog pins (maatje badge), die met drie pennen door de jas heen zat.
Bij het ziekenhuis hebben ze doen die drie gaten moeten hechten. Het was tot op de borstkas en zichtbaar grote gaten nabij het bot opengereten.
Je ziet bij de professionals dat ze vaker pins en badges met velcro/klittenband op de motorkleding hebben zitten, en dat is niet alleen omdat ze dan gemakkelijk kunnen wisselen, maar ook voor hun veiligheid, volgens mij.
Ik heb van mijn chirurgen vernomen dat het niet verstandig is als motorrijder een riem te dragen maar wel bretels, geen sleutels in de zakken, geen aanstekers of lucifers, en geen bril of brillenkoker in de zakken.
Maar dat weerhoud mij er niet helemaal van mij hier-en-daar wat "toe te takelen" cq. te "behangen" met datgene wat ik nodig heb.
En daarom met heuptasjes e.d., dan zijn er wat extra lagen voordat het mijn witte velletje bereikt.
:lol:
Ja, het is minder goed voor het leer als je het doorboort, zeker als er eventueel oppervlaktespanning op komt te staan.
Zoals schouders, ellebogen, knieën en dergelijke.
Leer is een "levend" product, waardoor de onderhoud daar van zo belangrijk is.
Naar wat ik begrepen heb, wordt er in leer geen pin geprikt maar geboord/gestanst, om een perfect rond gaatje te krijgen waardoor minder kans op scheuren kan ontstaan.
(als je een pin door het leer drukt zou er geen rond gaatje ontstaan, maar een ellipsachtig gaatje met een scherpe hoek waar de kans op scheuren groter zou zijn, zo is mij althans ooit verteld).
Dan nu de horror;
Toen ik ooit eens met motor en al onder een bus lag, moest de brandweer het voertuig met luchtkussens omhoog tillen om mij er onderuit te halen.
Toentertijd droegen wij nog pins (maatje badge), die met drie pennen door de jas heen zat.
Bij het ziekenhuis hebben ze doen die drie gaten moeten hechten. Het was tot op de borstkas en zichtbaar grote gaten nabij het bot opengereten.
Je ziet bij de professionals dat ze vaker pins en badges met velcro/klittenband op de motorkleding hebben zitten, en dat is niet alleen omdat ze dan gemakkelijk kunnen wisselen, maar ook voor hun veiligheid, volgens mij.

Ik heb van mijn chirurgen vernomen dat het niet verstandig is als motorrijder een riem te dragen maar wel bretels, geen sleutels in de zakken, geen aanstekers of lucifers, en geen bril of brillenkoker in de zakken.
Maar dat weerhoud mij er niet helemaal van mij hier-en-daar wat "toe te takelen" cq. te "behangen" met datgene wat ik nodig heb.
En daarom met heuptasjes e.d., dan zijn er wat extra lagen voordat het mijn witte velletje bereikt.

Mijn koe is toch echt dood, hoordutchmidiman schreef:Leer is een "levend" product, waardoor de onderhoud daar van zo belangrijk is.

Wat moest je nou weer onder een bus?Toen ik ooit eens met motor en al onder een bus lag

Ik heb idd iets soortgelijks gehoord. Vandaar dat ik ook niets (groots/hards) in mijn zakken heb. Laagjes textiel schijnen niet zoveel te doen. Ik vraag me ook altijd af wat mensen met laptops in rugzakken op de motor denken wat er met hun ruggegraat gebeurt als ze een keer flink van de brommer af geslingerd worden...Bij het ziekenhuis hebben ze doen die drie gaten moeten hechten. Het was tot op de borstkas en zichtbaar grote gaten nabij het bot opengereten.

Dan laat ik het lekker uit mijn hoofd. Ik ben toch al niet zo'n 'label mens', maar ik had iets op het oog. Ik vermoedde ook al dat het niet zo goed zou zijn voor het leer.
Klopt, maar dat geven de betere leerzaken aan dat leer toch als een "levend" product (vandaar de aanhalingstekens) gezien moet worden, waar je regelmatig zorg voor moet dragen, zoals schoonmaken en invetten e.d.Mike Philippens schreef:.. Mijn koe is toch echt dood, hoor
Bus reed hard door een rood verkeerslicht want hij was laat en ik was het kruisende verkeer die al geruime tijd groen had, maar helaas was het 's morgen heel vroeg en de chauffeur was nog wat slaperig. Althans dat was zijn verklaring later.Mike Philippens schreef:Wat moest je nou weer onder een bus?![]()
Helaas ben ik een "ervaringsdeskundige" als het om vallen op asfalt e.d. gaat.Mike Philippens schreef:Mensen onderschatten vaak de kracht waarmee je tegen het asfalt gesmeten kan worden en wat er dan allemaal verwondingen kan veroorzaken.
Je zult verbaasd zijn hoe flexibel een menselijk lichaam is (tot bepaalde grenzen natuurlijk).
En hoeveel schade een hard object kan veroorzaken. Ik probeer daar altijd ernstig rekening mee te houden.
Zo gebruik ik een plastic fluit, opdat ik niet mijn tanden beschadig (hopelijk) als ik eens een keer onderuit ga.
(want je mag verkeer regelen vanaf de motor, mits je stil staat en met beide voeten aan de grond)
Als ik nog een tip mag geven;Mike Philippens schreef:Dan laat ik het lekker uit mijn hoofd. Ik ben toch al niet zo'n 'label mens', maar ik had iets op het oog. Ik vermoedde ook al dat het niet zo goed zou zijn voor het leer.
Neem anders eens contact op met De Leertent in Amsterdam, zij waren voor mij altijd de autoriteit als het om (al dan niet leren-)motorkleding gaat, en wellicht hebben ze een oplossing of advies voor je.
In plaats van mijn mening en "ervaringen", want die zijn natuurlijk maar relatief!
Zo belangrijk is het ook niet. Ik hoef er niet hemel en aarde voor te bewegen, maar soms zie je iets en dan denk je 'nice!' maar ja, als het niet gaat, dan gaat het niet. Ik ben al lang blij dat ik niet impulsief zo'n ding erin gejast heb. Zal er wel mee te maken hebben dat die Atlantis erg kostbaar is, ook al had ik 'm voor een prikkie.dutchmidiman schreef: Als ik nog een tip mag geven;
Neem anders eens contact op met De Leertent in Amsterdam, zij waren voor mij altijd de autoriteit als het om (al dan niet leren-)motorkleding gaat, en wellicht hebben ze een oplossing of advies voor je.
In plaats van mijn mening en "ervaringen", want die zijn natuurlijk maar relatief!
Kan je geen ongelijk geven, ongeacht dat het een scherpe prijs was, blijft toch zonde als je het door een verkeerde keuze/handeling beschadigt.
Ik zou dat risico zeker ook niet nemen, en heb je er langer veel plezier van.
Ik zou dat risico zeker ook niet nemen, en heb je er langer veel plezier van.
- han62
- Type: R1200RT
Hallo,
Ik geloof er niks van dat het schadelijk is voor het leer om er een gaatje in te prikken met een speld. hoe denk je dat ze er knopen op zetten of een ritssluiting of delen zoals mouwen aan elkaar naaien. En lekkage geen probleem. het leer sluit zich om de naald.speld.
Ik heb vroeger veel gewerrkt met leer (meubelen) en nooit gehad dat het leer scheurde doordat er ergens een gaatje in zat.
sommige vergelijken skai/plastic (dat noemen ze dan kunstleer) met echt leer maar bij dat imitatie spul is de kans op scheuren natuurlijk vele malen groter.
Veel succes
Han
Ik geloof er niks van dat het schadelijk is voor het leer om er een gaatje in te prikken met een speld. hoe denk je dat ze er knopen op zetten of een ritssluiting of delen zoals mouwen aan elkaar naaien. En lekkage geen probleem. het leer sluit zich om de naald.speld.
Ik heb vroeger veel gewerrkt met leer (meubelen) en nooit gehad dat het leer scheurde doordat er ergens een gaatje in zat.
sommige vergelijken skai/plastic (dat noemen ze dan kunstleer) met echt leer maar bij dat imitatie spul is de kans op scheuren natuurlijk vele malen groter.
Veel succes
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Bij een knoop of rits heb je meerdere gaten cq. gaatjes, dus verdeling van krachten.
Bij drukknopen op leren jassen zijn het vaak 3 of 4 tandjes die door het leren materiaal gaan.
Bij een spelje is het 1 gaatje, vandaar mijn dat "prikken" niet zo maar gedaan zou kunnen worden.
Ook omdat het dan weer onder spanning komt te staan en dan weer niet (aan- en uittrekken bijvoorbeeld)
En bij leren meubels die minder goed in elkaar gezet zijn, zie je volgens mij vaker bij de naden de scheuren ontstaan.
Maar je hebt wel een goed punt, was het wel echt leer wat ik zag.
Dat zijn mijn gedachtes althans.
Bij drukknopen op leren jassen zijn het vaak 3 of 4 tandjes die door het leren materiaal gaan.
Bij een spelje is het 1 gaatje, vandaar mijn dat "prikken" niet zo maar gedaan zou kunnen worden.
Ook omdat het dan weer onder spanning komt te staan en dan weer niet (aan- en uittrekken bijvoorbeeld)
En bij leren meubels die minder goed in elkaar gezet zijn, zie je volgens mij vaker bij de naden de scheuren ontstaan.
Maar je hebt wel een goed punt, was het wel echt leer wat ik zag.

Dat zijn mijn gedachtes althans.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Logo plus typenummer op een jack geborduurd!
door verkerkr » » in Over: Overige accessoires - 1 Reacties
- 1898 Weergaves
-
Laatste bericht door Die Hard Helmond
-
-
- 1 Reacties
- 5373 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
-
Nieuw bericht Pas op: Motoragenten leren nog beter schieten vanaf motor!
door Inspector Gadget » » in RT Café - 3 Reacties
- 1447 Weergaves
-
Laatste bericht door Robin0341
-