EWS melding
Moderator: RT_Patrick
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
EWS melding
Mijn 1200 RT staat al een tijdje stil.........niet zo gek met dit weer. Hij staat stil in een geisoleerde garage en wordt regelmatig gestart. Zo ook vanavond. Maar een paar tikken en een melding in het display EWS.
Iemand enig idee? Oh, ja de motor heeft nog geen 100 km geleden zijn 1e 10.000km beurt gehad.
Iemand enig idee? Oh, ja de motor heeft nog geen 100 km geleden zijn 1e 10.000km beurt gehad.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: EWS melding
Is dat niet de startblokkering? (Elektronische Wegfahr Sperre).
Heb je de accu los gehad?
Indien niet het geval, lees ik hier-en-daar dat je de fiets niet gelijk moet starten maar wel even op contact zetten.
Daarna contact uitzetten, even wachten en weer contact aanzetten. Wederom motor niet starten.
Is de melding dan weg?
Kan een software-probleem zijn, of de antenne die de chip in de sleutel moet uitlezen.
Waarbij mij verteld is, dat je het contact moet aanzetten, moet zien dat (na enige tijd) de versnellingsindicatie aangegeven wordt, en dan dimlicht indicatie.
Dan is het systeem goed opgestart. En pas dan ook starten.
Heb je de accu los gehad?
Indien niet het geval, lees ik hier-en-daar dat je de fiets niet gelijk moet starten maar wel even op contact zetten.
Daarna contact uitzetten, even wachten en weer contact aanzetten. Wederom motor niet starten.
Is de melding dan weg?
Kan een software-probleem zijn, of de antenne die de chip in de sleutel moet uitlezen.
Waarbij mij verteld is, dat je het contact moet aanzetten, moet zien dat (na enige tijd) de versnellingsindicatie aangegeven wordt, en dan dimlicht indicatie.
Dan is het systeem goed opgestart. En pas dan ook starten.
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Het is niet echt een antwoord op je vraag maar waarom start je hem regelmatig. Zelf heb ik het idee dat je motor daar niet gelukkig van wordt naar mijn idee is het beter om je motor aan de druppelaar te zetten.blackers schreef:wordt regelmatig gestart.
Gr. Maarten de Vries
Laatst gewijzigd door Maarten de Vries op 23 dec 2010, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Af en toe starten is bereslecht voor je motor, gewoon stil laten staan en de druppellader eraan en straks in het voorjaar weer lekker toeren.
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Heb een aantal weken terug zelfde gehad. was een lang weekend weg (donderdag-maandag) en het alarm stond er op.
Was het eerste echt koude weekend. De motor is van 2008 en ik weet dus niet hoe de accu in die tijd behandeld is, heb de motor net twee maanden.
Gepakt en gezakt, contact aan, motorcheck afgewacht (altijd doen), en daarna dus niet starten _003 .
Een klik of vijf/zeven van het relais en daarna het motormanagement symbool branden samen met de grote EWS-melding. Overigens gaan daarna de twee 55W koplampen dus wel gewoon branden, wat ook al niet lekker is als je al spanning tekort komt.
Dan maar met de auto. S'middags schans motoren gebeld. Accu heeft dan een te lage spanning om te starten. De 1200's staan graag aan de druppellader volgens hen.
Er staat tegenwoordig zoveel meer aan electronica aan als vroeger terwijl de accucapaciteit hetzelfde is gebleven. Met de 1100rt nooit last gehad.
Normaal staat de EWS-melding voor de communicatie tussen de ringantenne en de contactsleutelchip (de startblokkering), maar wordt in meerdere gevallen getoond op het display.
(Bij de F800ST van mijn zoon was dat een algemene kwaal van die 800-serie en die zijn toen allen vervangen).
In dit geval heeft het dus alleen betrekking op een te lage accuspanning.
Sinds dat weekend hangt de 1200 lekker aan de lader, een optimate 4.in het begin gaf de lader na de laadcyclus "twijfelachtig" aan over de accu, groene(5) plus gele(6) led nu geeft hij weer "goed" aan, uitsluitend de groene led(5).
Mocht ik er weer last van hebben, komt er voor garantie een nieuwe accu in.
Als die sneeuwbende nu eens weg is kunnen we checken of het heeft geholpen.
Willem.
Was het eerste echt koude weekend. De motor is van 2008 en ik weet dus niet hoe de accu in die tijd behandeld is, heb de motor net twee maanden.
Gepakt en gezakt, contact aan, motorcheck afgewacht (altijd doen), en daarna dus niet starten _003 .
Een klik of vijf/zeven van het relais en daarna het motormanagement symbool branden samen met de grote EWS-melding. Overigens gaan daarna de twee 55W koplampen dus wel gewoon branden, wat ook al niet lekker is als je al spanning tekort komt.
Dan maar met de auto. S'middags schans motoren gebeld. Accu heeft dan een te lage spanning om te starten. De 1200's staan graag aan de druppellader volgens hen.
Er staat tegenwoordig zoveel meer aan electronica aan als vroeger terwijl de accucapaciteit hetzelfde is gebleven. Met de 1100rt nooit last gehad.
Normaal staat de EWS-melding voor de communicatie tussen de ringantenne en de contactsleutelchip (de startblokkering), maar wordt in meerdere gevallen getoond op het display.
(Bij de F800ST van mijn zoon was dat een algemene kwaal van die 800-serie en die zijn toen allen vervangen).
In dit geval heeft het dus alleen betrekking op een te lage accuspanning.
Sinds dat weekend hangt de 1200 lekker aan de lader, een optimate 4.in het begin gaf de lader na de laadcyclus "twijfelachtig" aan over de accu, groene(5) plus gele(6) led nu geeft hij weer "goed" aan, uitsluitend de groene led(5).
Mocht ik er weer last van hebben, komt er voor garantie een nieuwe accu in.
Als die sneeuwbende nu eens weg is kunnen we checken of het heeft geholpen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Bedankt Willem voor de nuttige info.
Mijn
staat voor het eerst meer dan een paar dagen stil. Ik denk dat ik toch de BMW canbus lader maar eens uit de verpakking ga halen....
Hans
Mijn

Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 4248 Weergaves
-
Laatste bericht door BeemerBert
-
- 6 Reacties