Red Alert Alarm opnieuw instellen

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
stefke
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Red Alert Alarm opnieuw instellen

Ongelezen bericht door stefke »

Mijn gebruikte R1100RT heeft een Red Alert alarm. Gelukkig kon ik op internet een handleiding downloaden en daarmee gewapend wilde ik het systeem opnieuw instellen. Vooral de richtingaanwijzer verklikker moest uit, want het is erg irritant als je voor een stoplicht moet wachten en het alarm gaat af omdat je richtingaanwijzer langer dan 1 minuut aan staat.

Het probleem: ik kwam niet in de activerings set-up.
De handleiding geeft aan:
- contact uit
- 15A zekering verwijderen
- sirene geeft kort signaal
- etc.
Maar na het verwijderen van de zekering geeft de sirene geen signaal en daarna gebeurt verder ook niets.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet, Steven
Inspector Gadget

Re: Red Alert Alarm opnieuw instellen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen ervaring mee, anders dan dat ik volgens mij hier op het forum wel meer problemen met dit type alarm gelezen heb.

Gebruik de zoek-functie (rechts-bovenin) van dit forum om teen-en-tander over dit alarm te vinden.
De fabrikant schijnt niet meer te bestaan.

Als ik het zo lees, zou het mij niet verbazen dat de 9 volt accu in de alarm-unit defect is, en dat je, zoals in een ander draadje iemand gedaan heeft, met de Dremel de alarm-unit moet openmaken om het accutje te vervangen.

Je zou je "gewone" accu eens een dagje onder de druppellader kunnen zetten.
Sommige alarmen (zoals BMW) laden hun eigen interne accu pas op als de spanning hoger is dan 12,xx volt, om te voorkomen dat ze je reguliere accu leegtrekken.
Althans, dat heb ik begrepen. _001
stefke

Gebruik de zoek-functie (rechts-bovenin) van dit forum om teen-en-tander over dit alarm te vinden.
Als ik het zo lees, zou het mij niet verbazen dat de 9 volt accu in de alarm-unit defect is, en dat je, zoals in een ander draadje iemand gedaan heeft, met de Dremel de alarm-unit moet openmaken om het accutje te vervangen.
Je zou je "gewone" accu eens een dagje onder de druppellader kunnen zetten.
Sommige alarmen (zoals BMW) laden hun eigen interne accu pas op als de spanning hoger is dan 12,xx volt, om te voorkomen dat ze je reguliere accu leegtrekken.
Althans, dat heb ik begrepen.
Ik heb dit forum (en andere forums) al doorzocht. Misschien is het idd die 9 volts batterij/accu. De gewone accu staat constant aan de druppellader, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Groet, Steven
Inspector Gadget

stefke schreef:Ik heb dit forum (en andere forums) al doorzocht. Misschien is het idd die 9 volts batterij/accu. De gewone accu staat constant aan de druppellader, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Dan ben ik bang dat de interne accu van het alarm defect zou kunnen zijn.

Dat kan je m.i. vrij gemakkelijk testen;
Alarm veroorzaken en dan de min-pool van je normale accu lostrekken.
Als het alarm dan gelijk uit is, is de accu van het alarm zelf schijnbaar defect.

En dan heb je maar twee opties, denk ik;
Óf met de Dremel aan de slag gaan óf het alarm (laten) verwijderen.
stefke

Alarm veroorzaken en dan de min-pool van je normale accu lostrekken.
Maar ik heb ook gelezen dat als de massa van het alarm aan de -pool zit (zoals bij mij) en niet aan het chassis, dat je dan het alarm kan beschadigen/opblazen als je de -pool losmaakt terwijl de +pool nog is bevestigd. Weet je ook of dat klopt? :?:
Groet, Steven
Inspector Gadget

Mij is geleerd dat je, als je een accu wilt loskoppelen, altijd eerst de min-pool los neemt.
Dus de klem die op de min-pool van de accu zelf zit.

Je accu is dan niet meer verbonden qua massa met je fiets of andere elektronica.
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Stef,

Ik heb handleiding en inbouwschema, plus een goede module met twee goede afstandbedieningen, nog in bezit. Ondanks alle negatieve verhalen is het voormij het fijnste alarm geweest. Waarom heb ik hem over? Ik ben van een 1150RT overgestapt naar een 1200RT en daar zit een orgineel alarm op. Maar ik mis nog steeds de daylightrunning, en toch ook de r.a.w.verklikker.

Wat bij alle accesoirres geldt, is de kwaliteit voor het inbouwen van de kabelboom heel erg belangrijk is. Als dit even snel gedaan wordt, dan is het al vlug het gezegde bij storingen, dat het een kl..e alarm is. Maar komen de storingen uit de slechte verbindingen en niet uit het moduul.

Mocht je interresse hebben dan hoor ik het wel, [groet] Hans. -1200-

En ja, een van de twee massadraden moet aan het frame vastzitten!!!!!!
stefke

En ja, een van de twee massadraden moet aan het frame vastzitten!!!!!!
@BRS07 en dutchmidiman: Bedankt voor de info, ik zal deze week eens kijken of alles juist gemonteerd is en of de het mogelijk aan de interne accu ligt. Als ik meer weet zal ik het melden.
Groet, Steven
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Mijn ervaring met Red Alert. in het kort maar wel waar.
Moest nieuwe akku hebben, bij motorport ( ze wisten dat R.A. het erop zat) polen losgemaakt, akku verwisseld geen werkend alarm meer. Omdat deze stroomloos is geweest.
"meneer, het 9 volts oplaadbaar batterijtje wat erin zit zal wel stuk zijn, maar zit dicht, kunnen we niets aan doen".
(Als je bij een auto de akku los maakt weet je toch ook dat je alle instellingen van je radio kwijt bent? dus moet een dealer ???? dat toch weten.

Hadden alleen met een PAPERCLIP de 4 polen van de startonderbreker in de stekker welke in het R.A kastje zit, doorverbonden, anders kon je ook niet meer starten.
Mijn zoon (zit in de electronica) R.A, kastje open gemaakt, 9 volt oplaadbare batterij vervangen maar niets meer in te stellen of aan de praat te krijgen.
R.A. fabriek is failiet. Na div info en gevraag schijnt de inwendige code, dus niet je code die zelf in kunt stellen,
alleen door de fabriek op te heffen of opnieuw in te stellen te zijn.
Dus moraal van het geheel. je hebt er niets meer aan, ik tenminste niet.
Het R.A, kastje eruit gehaald en ligt nu nutteloos in de kast. Misschien dar er ooit nog eens een ex monteur van Red Alert zich meld?
Moet even aan mijn zoon vragen welke 4 polen (pinnetjes) het zijn, want de stekker is helemaal goed ingeteapt.
(dom van mij om het niet even op te schrijven)

Groeten Bertus. uit Almere

ps . het R.A, kastje is bij mij aan de tegenover gestelde zijde van de stekkeraansluitingen gedeeltelijk door geslepen.

succes.
Inspector Gadget

Als je het zo leest, is het waarschijnlijk verstandiger als het alarm verder wel werkt, af te blijven en niets meer aan doen.
Met wel het risico dat je een keer stil komt te staan omdat het alarm de k.nt in de wind gooit en de startblokkering niet meer opgeheven kan worden.
Ik zou de paperclip-methodiek even goed uitzoeken, voor het geval dat.

Of het alarm laten verwijderen en dus tevens de start-onderbreking opheffen.

Of de unit(s) van BRS07 proberen en eventueel overnemen.

Met de Dremel aan de slag gaan heeft dus geen zin als ik Bertus zijn verhaal lees, sterker nog, je geraakt nog verder van huis.

Ligt er ook aan hoelang Stefke zijn fiets heeft;
Als het nog maar kort is, dan weet hij nog niet of het alarm problemen geeft, anders dan die irritante knipperlicht-alarm.

Running lights (e.d.) kan je op andere manieren oplossen zonder afhankelijk te zijn van een alarm waarvan de fabrikant niet meer is.

Ik zou de keuze(s) wel weten :roll:

Ik wens je heel veel suc6 en wijsheid toe!
stefke

Bedankt voor de reacties. Ik wordt steeds wijzer.
Met de Dremel aan de slag gaan heeft dus geen zin als ik Bertus zijn verhaal lees, sterker nog, je geraakt nog verder van huis.
...lijkt me dat het wel zou moeten kunnen zolang de accu aangesloten blijft.

Ik heb de motor nog maar 2 maanden en verder geen problemen met het alarm. Maar in de toekomst kan dat anders worden: wat als de accu een keer vervangen moet worden, of mijn enige handzender geeft het op? Dan heb ik gelijk een probleem.

@Bertus: ik ben zeker benieuwd welke vier pinnetjes dat zijn!
Groet, Steven
Inspector Gadget

stefke schreef:
...lijkt me dat het wel zou moeten kunnen zolang de accu aangesloten blijft.
Als de Red Alert de "normale" accu doorschakelt als de eigen interne accu uitvalt.
Voor het zelfde geld wordt de "normale" accu alleen als stroombron gebruikt om de eigen interne accu te laden.
En als de eigen interne accu wegvalt, je in "fabrieks-mode" komt, ongeacht of de "normale" accu aangesloten is, of niet.
Plus je moet natuurlijk goed oppassen als je met de Dremel aan de slag gaat terwijl de "normale" accu aangesloten blijft, je moet geen kortsluiting maken. :roll:
stefke schreef:Ik heb de motor nog maar 2 maanden en verder geen problemen met het alarm. Maar in de toekomst kan dat anders worden: wat als de accu een keer vervangen moet worden, of mijn enige handzender geeft het op? Dan heb ik gelijk een probleem..
Ik denk dat een reëel risico is, zeker omdat een eventuele "herstel"-procedure wellicht niet (goed) werkt.
Je begon dit draadje met een probleem dat een beschreven procedure ook al niet werkte. :$

Maar, realistisch gezien, je weet niet of de interne accu defect is, of niet.
Dat zou ik eerst proberen te testen.
Staat er in de handleiding dat dit alarm een accu heeft voor het alarm-signaal.
Oftewel, zal deze interne accu de sirene laten loeien?
Want voor het zelfde geld wordt de interne accu alleen voor het vasthouden van instellingen gebruikt, en niet voor het "lawaai".

Vandaar mijn advies was om de min-pool van de accu los te nemen terwijl het alarm af gaat.
Als de interne accu de sirene moet doen loeien, en de sirene stopt als je de min-pool los neemt, dan is het m.i. vrijwel zeker dat de interne accu niet fris meer is.

Aan de andere kant;
Als de motor bij een dealeRT gekocht hebt, en het aanbod gaf aan "....met alarm" is het misschien verstandig met hem te overleggen voor een passende oplossing.
Bijv. montage van een ander, meer courant alarm, of de verwijdering van dit alarm en een gedeelte geld-terug? _001

@Bertus: ik ben zeker benieuwd welke vier pinnetjes dat zijn![/quote]
bertus

Mijn zoon een mailtje gestuurd welke pinnetjes het zijn,
Zodra ik het weet laat ik het even weten.
In het kastje van R A. zit een 9 volt oplaadbaar batterijtje, zo,n vierkante.
Met de dremel openmaken is niet helemaal doorsnijden, maar net wel net niet.
Ook een stukje zijkant en voorzichtig open "wrikken" Zitten aan een zijde aan de binnenkant 2 borghaakjes noem ik het maar.

Gr Bertus.
Inspector Gadget

Denk dat Stefke je dankbaar zal zijn, voor het geval dat..

Wellicht verstandig om hem die informatie via PB te versturen, om kwaadwillende (omdat dit forum ook via G00gle te vinden is) geen kans te geven? _001
stefke

Denk dat Stefke je dankbaar zal zijn, voor het geval dat..
Dat ben ik zeker. Jammer genoeg nog niet aan toegekomen, maar dat komt snel.

Zijn dat van die plastic borghaakjes, of metaal?
Groet, Steven
bertus

Stefke,
hier een paar plaatjes van mijn geopende Red Alarm kastje

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Hier zie je de KUNSTSTOF lipjes zitten. De gele zitten er nog, de rode zijn afgebroken.
Links zie je de rode draad met aansluiting voor de 9 volt batterij.

Afbeelding

Hier zijn we aan het zagen geweest, maar is niet goed. Denk dat het beter is om in het bovendeksel
bij de gele en rode pijl een heel klein gaatje te boren zodat je de lippen terug kunt drukken.
Als je dat aan de beide kopse kanten ook zou doen hoef je aan de stekkerkant niet te boren en kun je het waarschijnlijk zo open wippen. De lipjes zelf zijn 4 mm. en vanaf bovenkant lipje tot de sluitrand, dus de zaagrand 10 mm.

Afbeelding

Hier zijn we ook verkeerd bezig geweest. Zoals je kunt zien was dat hier ook overbodig.

Kijk ook even in je PB.
Hopelijk wordt het wat duidelijker.

Groeten Bertus.

ps. ik heb de foto's van m'n zoon.
Geef even je emailadres.
stefke

Bedankt zeg!
Hier ga ik mee aan de slag.
Groet, Steven
stefke

So far, so good.
Kastje is open. Gaatjes boren was voldoende en werkte goed (bedankt voor de tip, Bertus!). Nieuwe 9V oplaadbare batterij gekocht, licht nu aan de lader. Eens kijken of alles nog werkt als ik 'm heb vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Steven
Inspector Gadget

Als je de 9 volt batterij vervangt, doe het dan heel, heel snel.
Meestal is de geheugenfunctie goed voor een paar seconden, en heb je hopelijk mazzel (dat de Red Alert niet in fabrieks-mode slaat).

Nu weet ik alleen niet of het slimmer is om de 9 volt batterij te vervangen (wederom; snel, heel snel) terwijl de "normale" 12 volt aangesloten is.
Wellicht dat de geheugenfunctie (van de 9 volt) overgenomen wordt zolang de 12 volt aangesloten is. _001

PS: Kijk ook ff goed dat de 9 volt oplaadbare batterij die je vervangt wel van het zelfde type is.
Althans, dat je de aanwezige 9 volt batterij die (bijv) NiMH is, gaat vervangen door een nieuwe 9 volt NiCad (ik noem maar wat), want zo goed zijn die NiCad's helaas niet qua langdurig gebruik.
stefke

Als je de 9 volt batterij vervangt, doe het dan heel, heel snel.
Meestal is de geheugenfunctie goed voor een paar seconden, en heb je hopelijk mazzel (dat de Red Alert niet in fabrieks-mode slaat).

Nu weet ik alleen niet of het slimmer is om de 9 volt batterij te vervangen (wederom; snel, heel snel) terwijl de "normale" 12 volt aangesloten is.
Wellicht dat de geheugenfunctie (van de 9 volt) overgenomen wordt zolang de 12 volt aangesloten is. _001

PS: Kijk ook ff goed dat de 9 volt oplaadbare batterij die je vervangt wel van het zelfde type is.
Althans, dat je de aanwezige 9 volt batterij die (bijv) NiMH is, gaat vervangen door een nieuwe 9 volt NiCad (ik noem maar wat), want zo goed zijn die NiCad's helaas niet qua langdurig gebruik.
Ik wil 'm inderdaad heel snel vervangen terwijl de gewone accu (12V) aangesloten blijf. Ik ben nog steeds bang dat als ik die loshaal terwijl er geen goede 9V batterij geplaatst is, ik het alarm niet meer kan gebruiken, net als Bertus. De nieuwe batterij is een NiMH, dus dat moet goed komen.

Ik heb ook nog gedacht om eerst met draadjes een andere 9V batterij parallel aan te sluiten, zodat die de tijd kan overbruggen waarin ik de nieuwe plaats. Weet nog niet of ik dat ga doen, als je met draadjes gaat klooien kan je natuurlijk ook kortsluiting maken...
Groet, Steven
bertus

Als ik het moest doen, of als ik het nog zou kunnen, liet ik er 12 volt opstaan. Als de de 9 volt losmaakt heb je niets meer en heb je het zelfde probleem als ik. En stroom is sneller als jij ooit kunt.

Succes en groeten Bertus.
Inspector Gadget

Een 9 volt parallel aansluiten geeft inderdaad risico's.

Dan zou je eigenlijk ff snel een 9 volt-aansluit-clipje (is bij elke elektronicazaak te verkrijgen) parallel over de bestaande aansluiting op de print voorzichtig (!!) moeten solderen, nieuwe batterij aansluiten, gelijk de oude batterij loshalen. (NiMH heeft de onhebbelijkheid een lage interne weerstand te krijgen als de lading afneemt).
Terwijl de 12 volt aangesloten blijft.

Al met al een heel gedoe zo, maar als het lukt ben je blij.
stefke

Alles is achter de rug.

Als voorbereiding had ik een batterij klipje aan twee klemmetjes gesoldeerd. De klemmetjes wilde ik vastzetten op het batterij klipje van de Red Alert. Zo kon ik zonder solderen een 9V batterij parallel zetten aan de huidige batterij.

Maar dat was allemaal niet nodig, want toen ik de Red Alert batterij vastpakte bleek de min pool volledig losgerot te zijn door corrosie. Er was dus al geen contact meer van de batterij met de rest van het alarm.

Dus ik heb de nieuwe batterij geplaatst NiMH (de originele was trouwens een NiCd). En toen geprobeerd om in het set-up menu te komen. De sirene gaf nu wel een kort signaal waar dat moest, maar de volgende stap (LED gaat 5 sec branden) bleef achterwege. Ook na op verschillende pogingen (uitgaande van alarm aan, alarm uit, etc.).

Conclusie: er zit een nieuwe batterij in, dus als de accu van de motor vervangen moet worden heb ik geen probleem, maar de raw-verklikker staat nog gewoon aan. Hoe dan ook: alles werkt nog en dat is fijn. :)

p.s. 12V is de hele tijd aangesloten gebleven.
Groet, Steven
Inspector Gadget

NiCad's zijn nimmer echt een lang leven beschoren, helaas. :$
Wel apart dat 1 pool reeds losgerot was.

Wat je eventueel nog kunt doen, nu er een goede batterij in zit, over een maandje of zo, ff met een voltmeter meten of die nieuwe batterij nog steeds 9 volt meet.
Als de batterij-clipje losgenomen is. Dan weet je of het laad-circuit (nog) werkt. ;)
Eventueel kan je het ook direct meten (nu al) op de batterij-clip zelf, als er geen 9 volt batterij aangesloten is, (maar wel de 12 volt natuurlijk :D !!)

En wat de programmering betreft;
Wellicht over een dag of 2 nogmaals proberen? _001
Misschien dat het alarm zichzelf "intern" reset na verloop van tijd? _001

Anyhoe, blij voor jou dat dit gedeelte van de "operatie" gelukt is. _004
stefke

En wat de programmering betreft;
Wellicht over een dag of 2 nogmaals proberen? _001
Misschien dat het alarm zichzelf "intern" reset na verloop van tijd? _001
Ga ik zeker doen, maar heb voor de zekerheid ook maar een nieuwe unit gekocht bij een motorzaak (via marktplaats - mooie prijs).
Dan heb ik weer twee handzenders, en een alarm achter de hand voor als er een kapot gaat. Als het goed is kan ik het nieuwe kastje zo op de bestaande bekabeling aansluiten.
Groet, Steven
stefke

Vandaag ander alarm geplaatst, nieuw uit de doos. Zekering verwijderd, minpool los, pluspool los, nieuw kastje eraan, pluspool vast, minpool vast, zekering erin, en.... HET WERKT :-)
Volledig instelbaar, alles zoals het moet. Ik ben blij!
Groet, Steven

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”