Velgen reinigen
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Velgen reinigen
Wel voor de winter goed schoongemaakt en ingespoten met een speciaal (en duur) industrieel siliconen spray.
Na de heftige pekelperiode, zit er op het achterwiel een keiharde zwarte aanslag en zwarte 'pitten' vooral aan de kant van de schijfrem. Mogelijk aangekoekt remslijpsel en andere derrie.
Heb het vanmiddag geprobeerd te reinigen (met water en zachte borstel, stoomreiniger) maar zonder het gewenste resultaat.
Voordat ik met agressievere polishes aan de gang ga, wil ik graag van jullie wat tips om de aanslag op een veilige manier te verwijderen zonder het RVS (laklaag?) aan te tasten.
Graag jullie advies!
groet,
Martin
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Velgen reinigen
Succes,
Kenny
- Ed Spijker
- Type: R1100RT
Groeten Ed
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:

R850RT schreef:Ik heb niet de luxe van een tweede 'pekelfiets', dus mijn 850RT met RVS spaakvelgen hebben het zwaar te verduren.
Wel voor de winter goed schoongemaakt en ingespoten met een speciaal (en duur) industrieel siliconen spray.
Na de heftige pekelperiode, zit er op het achterwiel een keiharde zwarte aanslag en zwarte 'pitten' vooral aan de kant van de schijfrem. Mogelijk aangekoekt remslijpsel en andere derrie.
Heb het vanmiddag geprobeerd te reinigen (met water en zachte borstel, stoomreiniger) maar zonder het gewenste resultaat.
Voordat ik met agressievere polishes aan de gang ga, wil ik graag van jullie wat tips om de aanslag op een veilige manier te verwijderen zonder het RVS (laklaag?) aan te tasten.
Graag jullie advies!
groet,
Martin
Jos WRSM
Hey Jos,Jos WRSM schreef:Mijn ervaring met wasbenzine, evt in combinatie met een kunststoffen schuursponsje (zachtjes wrijven) is prima
Wasbenzine heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat. Van het weekend zoek ik een busje velgenreiniger op. Keep U posted.
groet!
Martin
Ik kan nu echt overal bij, makkelijk velgen reinigen en mooi schoon.
Daarbij gebruik ik altijd W99 van 1Z. dat is een industriele reiniger.
Veilig voor lak ed en maakt er goed schoon.

Ook bij motozoom (of louis natuurlijk) :;
Kun je een foto plaatsen van de velg met de aanwezige vervuiling, ik dacht gelezen te hebben dat je spaakwielen hebt?
groet Ruud
gr.,
Martin(i)
Het chroom laagje op de velgen is van niet al te beste kwaliteit het is een verf laagje zo over het aluminnium, mocht je te hard schuren heb je het aluminnium te pakken.
Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem.

Groet Ruud
Eh? De spaakvelgen zijn van RVS en niet van alu, toch?RuudRT schreef:Hoi,
Het chroom laagje op de velgen is van niet al te beste kwaliteit het is een verf laagje zo over het aluminnium, mocht je te hard schuren heb je het aluminnium te pakken.
Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem.![]()
Groet Ruud
Martin(i)
Nee maar ik had het ook over de velgen toch?
En als je de spaken niet netjes houd krijg je ook daar aanslag op die moeilijk te verwijderen is.
Groet Ruud
Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter
is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Moet je echt proberen.
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Ooit al eens gewoon een spuitbus remmenreiniger geprobeerd? Al de vuiligheid stroomt er zó vanaf.
Het meeste wat op je velg zit is nl aangekoekt remstof en is met een normaal sopje moeilijk te verwijderen.
Alleen bij de velgen even met een poetsdoek het rubber afdekken, stukje sprayen en direct met de doek afnemen.
Te koop bij de betere automaterialenzaak.
groeten, Willem.
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Dat heb ik dus met mijn RT. De vorige eigenaar was blijkbaar te beroerd om het pekel af te spoelen, dus ik heb 2 behoorlijk aangevreten wielen. Jammer, maar er is gewoon niets aan te doen. Helemaal uit elkaar halen, ontspaken en laten verchromen of poedercoaten vind ik de moeite niet. De fiets was niet zo duur en 'm alleen maar duurder maken voor 'de mooi' is de moeite niet. Die investering haal ik er nooit meer uit.RuudRT schreef:Dus mocht het zo zoijn dat de pekel al in gevreten is heb je al echt een probleem.![]()
- Ralph Romein
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Heb vandaag de keukenreiniger DUSTY erbij gehaald om de velgen schoon te krijgen. Echt SUPER. Heb nog nooit zo snel en efficient mijn velgen schoon gekregen :shock: en ik rij al paar jaartjesPieter schreef:Hallo collega motor RTjes,
Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter
is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Moet je echt proberen.

Bedankt voor de tip Pieter
Gr, Ralph

-
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Pieter schreef:Een goed reinigingsmiddel DUSTY ontvetter word verkocht bij de Wibra voor € 1,99 p/liter is bij ons in Gorinchem niet aan te slepen.
Moet het geen Dasty zijn?Ralph Romein schreef:Heb vandaag de keukenreiniger DUSTY erbij gehaald om de velgen schoon te krijgen.
Mijn vrouw had dat spul in het keukenkastje staan :shock: om de rolluiken mee te reinigen.
Dasty, ontvetter, 750ml, gele vloeistof in spuitfles.
- Ralph Romein
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Gr, Ralph

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht