Ultima XL en mobiele telefoon

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ultima XL en mobiele telefoon

Ongelezen bericht door speek »

Ondanks de 2 uur testen bij de Hobbyist is het mij nog steeds niet gelukt mijn GSM (Nokia 6310i, Nokia 3310, Ericsson T28s) te laten functioneren via de Ultima XL
Eigenlijk heb ik daarvoor de moed opgegeven.

Maar tegenwoordig heeft Baehr een Blue Tooth Phone Adapter,
http://www.baehr.co.za/index.php?option ... &Itemid=32
Heeft een van jullie daar al ervaring mee?
It's never too late to have a happy childhood.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Ultima XL en mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Hey Gerrit, ik heb een -1150- (2004) met een Baehr XL Ultima....bij mij maakt mijn gsm direct via bluetooth contact met de Baehr zodra ik mijn contactsleutel omdraai.. _004 ...zelf heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik zie bij mij op het Baehr kastje wel een soort rond bluetooth zendertje/ontvangertje zitten....maar hoe heet ook zij......het werkt allemaal perfect..... :D
speek
Contacteer:

Als de telefoon overgaat neemt ie automatisch op neem ik aan?
Berrybeer
2023
2023

speek schreef:Als de telefoon overgaat neemt ie automatisch op neem ik aan?
Yep.....en 't geluid van alle eventuele andere zaken (gps, mp3, radio) drukt ie automatisch naar de achtergrond...'t geluid is overigens 'keigoed' zoals we hier plegen te zeggen... ;)
Berrybeer
2023
2023

..voor de duidelijkheid..... :D ...de bewuste BT-ontvanger/ zender....

Afbeelding
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Dat lijkt wel een 'knopje' dat hoort bij de Nokia carkits... Hoe is die aangesloten op de Baehr unit? Want ik weet van Baehr dat ze ook een BT kastje hebben, maar daar betaal je dan weer behoorlijk voor. Dit is eigenlijk eenvoudiger om aan te komen (en volgens mij zelfs goedkoper, ook als je het nieuw koopt).

Groet,

Dave
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zat ook al te twijfelen, want dit is inderdaad de bedieningsknop "afstandsbediening CU-7" van de Nokia CK-7W Advanced Carkit :O
(ja, ik ben omni-geinteresseerd ;) )

http://europe.nokia.com/find-products/a ... -kit-ck-7w
BeemerBert
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hier ook interesse _004
Wil wel weten hoe het aangesloten is.

Groet, Bert
Berrybeer
2023
2023

Heren....uiteraard wilde ik u tegemoet komen met een paar foto's van hoe het één en ander aangesloten zit..... 8-)
Echter....d'r zitten zoveel draadjes, stekkertjes, klitteband, tie-rips etc aan de Beahr vast...dat ik er maar van af gezien heb om die hele handel los te maken....immers....nu werkt alles perfect...en als ik er zelf aan begin te kl Oia ...weet ik uit eigen ervaring dat 't 'dan nooit meer wordt zoals 't was...'

Maar zoals ik bij mijn voorstelling al meldde......mijn beamert is zoals ik 'n nu heb destijds door Van Harten Amersfoort geleverd.....lijkt mij sterk dat ze u daar niet van advies kunnen voorzien... :D

[groet]
Berry
Inspector Gadget

Ik denk dat die CU-7 als bluetooth-dongle wellicht "standalone" gebruikt wordt en wellicht de overige onderdelen van de Nokia CK-7W Advanced Carkit (zoals de centrale unit) niet ingebouwd is, want dat is toch een behoorlijk broodje om weg te werken in de fiets.

Maar anders moet ik ff een foto maken van de centrale unit, aangezien ik die carkit heb en binnenkort ga uitbouwen (uit de auto), en wellicht dat Forum Friend Berrybeer door alleen te *kijken* kan zien hoe teen-en-tander is aangesloten.

Vooral die CU-7, want dat is normaal gesproken de draadgebonden afstandsbediening van de Nokia CK-7W Advanced Carkit. (met een RJ45 aansluiting als ik mij niet vergis).

En anders gaan we aandacht kijken naar zijn fiets bij een eerstvolgende meeting :lol:

En inderdaad kijken met de ogen, en niets loshalen e.d.

Van Harten doet (net als de meeste grotere BMW dealers) ook overheidsfietsen, dus wellicht hebben zij een bepaald oplossing ontwikkeld (icm onderdelen van de CK-7W, zoals die CU-7) die ook voor hun particuliere klanten gebruikt worden, mits je er voor betaald. _001
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Naar aanleidng van het bovenstaande heb ik de handleiding even gezocht van de Nokia carkit. En daaruit lees ik dat de vermeende BT dongle 'gewoon' een afstandbediening is. De BT module zit in het donkere kastje waar alle draden in zitten. Ik vermoed dat de Baehr kabel AKS 03 00 is omgezet (als dat al nodig is) om de aansluiting op de Nokia HF-5 te verzorgen.
Inspector Gadget

@Dave; Ik weet het niet _001 maar zal de schroevendraaier ter hand nemen zodra de carkit ga uitbouwen.
Inspector Gadget

En de CK-7W carkit uitgebouwd, schroevendraaiers (speciale torx-schroeven en mini-kruiskop) ter hand genomen;

Hoewel de onderkant van de afstandsbediening een MAC-adres lijkt aan te geven, zie ik 1-2-3 niet een Bleutooth chip zitten.
Tenzij ik die draai-schakelaar nog verder uit elkaar haal, maar dat vindt ik nu ff zonde (lees: risico's)
In de centrale unit zie ik wel de nodige chips zitten, maar zonder Bleutooth logo.

Dave had gelijk _004 , de draaiknop bij BerryBeer's installatie is toch verbonden zijn aan zo'n Nokia HF-5 (de centrale unit), en ...even wachten...die unit zie je op BerryBeer's foto ook zitten, vlak onder zijn Beahr Ultima XL, die grijze/zwarte kastje is de Nokia HF-5 (100%, want ik heb deze nu voor mij liggen)
De unit waar die Nokia bedieningsknop op rust op zijn foto! Big RT Smile

Kortom, mysterie is opgelost, BerryBeer heeft een volledige Nokia CK-7W ingebouwd in zijn fiets! _004

En dan hoe is het aangesloten?
Denk dat het vrij eenvoudig is;
De Nokia CK-7W heeft een speaker uitgang en een microfoon-ingang, die kan je dus op eenvoudige wijze koppelen aan een Beahr in/uitgang (al dan niet met een kabel-verloop)

Kijkende naar het gamma van Herrn. Baehr, kan het ook met een direkte aansluiting via de kabel TAS-02-01 (HEADSET ADAPTER 33179 FUR NOKIA), TAS-03-01 (HEADSET ADAPTER 32838 FUR NOKIA) of TAS-04-01 (HEADSET ADAPTER 32836 FUR NOKIA).

De CK-7W is een vrij eenvoudig apparaat; als je eenmaal je telefoon via Bleutooth aangemeld hebt, zal bij het inschakelen van je contact (ignition-sense) de carkit met de laatst ingestelde (bleutooth) telefoon contact zoeken. Geen "moeilijke" dingen zoals synchroniseren van contacten, want er is verder geen display op deze Nokia carkit ;)
(zo heeft Beahr voor verschillende merken GSM's diverse verloopkabels)

PS: Een handige link om de kabels qua connectoren te bekijken;
http://www.challengermotors.co.nz/index ... x&cPath=66
en
http://www.baehr.co.za

Anyhoe, ik heb nu de CK-600 in de auto zitten, maar dat is natuurlijk geheel terzijde. :roll:
Berrybeer
2023
2023

....wederom weer eens bedankt voor je uitleg Rob.....weer wat geleerd over mijn brommert... _004

ennuh....wat betreft:
dutchmidiman schreef: De CK-7W is een vrij eenvoudig apparaat; als je eenmaal je telefoon via Bleutooth aangemeld hebt, zal bij het inschakelen van je contact (ignition-sense) de carkit met de laatst ingestelde (bleutooth) telefoon contact zoeken. Geen "moeilijke" dingen zoals synchroniseren van contacten, want er is verder geen display op deze Nokia carkit ;)
..dat klopt al een bus.....ik heb mijn gsm gewoonlijk in mijn borstzakje zitten en kheb er domweg geen omkijken naar...gewoon contactsleuteltje van de -1150- omdraaien en de gsm maakt vrijwel direct contact met de Baehr.. :D
Da's vooral héél handig voor Lief.....die wil nog wel eens bellen als ik de hele dag aan het touren ben.....of ik de gepoetste kant nog boven heb..... :lol:
Inspector Gadget

Graag gedaan, het blijft een mooie fiets qua looks en techniek. _005
En, in de overheidsuitvoering, met hele goede remmen (vergeleken met de R1100RT achterrem :shock:)

Moraal: Sommige oplossingen zijn eenvoudig(er) en werken perfect, en zo hoort het ook.

Dus als je een Baehr hebt, geen navigatie (met bleutooth) en je wenst GSM te hebben, en je hebt een Nokia (van de ietwat oudere generatie) kan die Nokia CK-7W een prima oplossing zijn.
Tip: Zoek op Nokia's website naar je telefoon, en dan accessoires auto, daar staan dan de carkits die werken met jou telefoon.
Of andersom, de telefoons waarmee deze carkit compatible is, zijn;
http://europe.nokia.com/find-products/a ... patibility

En op MP staan ze echt voor heel weinig te koop, deze carkit ;)
Inspector Gadget

Dus, beste Speek, als je op je Ultima XL je Nokia 6310i via bleutooth wenst te koppelen;
Je hebt de Nokia CK-7W nodig en enkele Baehr verloop-kabels. _004
Berrybeer
2023
2023

.....ennuh....volgens mij hoeft je gsm niet persé een Nokia te zijn......ik heb immers een Motorola en die doet 't ook... :D
Inspector Gadget

_004
Klopt, en ook met Apple iPhoney, HP, QTEC, lees ik zo links-en-rechts
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Berrybeer schreef:..voor de duidelijkheid..... :D ...de bewuste BT-ontvanger/ zender....

Afbeelding
Ooit heb ik mijn Nokia 6210 (ja ja een oudje maar doet het nog steeds goed als reserve telefoon) aangesloten op Beahr Verso XL middels een kabeltje.
Maar dan komt de tijd dat je een andere telefoon neemt en dan werkt het niet meer.
Toevallig had de nieuwe telefoon blauwe tandjes en de Beahr niet, dit probleem heb ik simpel weten op te lossen door een blauwe tand ontvanger te kopen bij Hallfords voor € 19,95 en middels een kabeltje van de GSM kabeltje 2,5 mm naar de Beahr werkt het perfect, simpel en goed koop.

P.S.
Ik heb nog steeds de Beahr Verso XL te koop liggen voor € 400,00
speek
Contacteer:

Inmiddels is er de Baehr Blue Phone geinstalleerd.
Niet goedkoop (zoals alles van Baehr), maar het werkte meteen.
Het volume is nog niet zoals ik me gedacht had, maar het werkt.

Afbeelding
Inspector Gadget

Nice! _004

Baehr loopt qua prijs inderdaad flink in de papieren, 249 euro of zo?

En inderdaad, volume (te zacht) is een gekend probleem, lees ik zo links-en-rechts.

Nu is de Bleuphone al enige tijd beschikbaar, dus je zou verwachten dat ze het wel kunnen oplossen, als je problemen hebt.

De handleiding (auf Deutsch ;) ) is op de navolgende link te downloaden;
http://www.baehr.co.za/index.php?option ... oad&gid=20
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Zit er geen volumeregeling op de Ultima XL ?
Want op de Verso XL is dat wel aanwezig, ik moest zelfs de vrouw zachter zetten, wat anders niet lukt _002
Inspector Gadget

Ik denk dat van de hele Baehr reeks, de Ultima XL de meeste volume-knopjes heeft, namelijk 13 (als ik het ff snel goed geteld heb ;) )

Maar, deze Bluephone wordt op de systeem-bus van Baehr aangesloten, en daarom dien je de volume op de Bleuphone zelf te regelen, en niet via de 13 andere volume-knoppen op de Ultima XL.
De Bleuphone werkt wat dat betreft onafhankelijk daarvan. En daarom de aparte volume-toesten op de Bleuphone.

Bij de 1e versie van Baahr's Bleuphone moest je de volume regelen op je GSM, naast de "algemene" volume-regeling op je Baehr-unit.

Bij deze (2e) versie van Baehr's Bleuphone zit er wel een Volume + en Volume - op, voor die Bleutooth apparaten waar hun eigen Volume + en Volume - niet werken als je de Bleutooth-mode gebruikt (zoals de Garmin 2820, Zumo, e.d.).

Er zit wel een volume-regeling voor de UniversalSchnitstelle (poort 1 t/m 4, elk apart), maar dat is om het signaal (spraak vanuit de microfoon) NAAR de extern "universeel" aangesloten apparaat te regelen, en wordt daarom ook "Output Level port .." aangegeven.

Daarentegen kan je natuurlijk de algehele volume van de bestuurder verhogen, maar dat geldt dan voor alle signalen van alle apparaten.

Je kunt m.i. de Universele Baehr-bus vertalen als een soort "Line input" daar heb je vaak ook geen volume-regeling op zitten (omdat voor Line Input er een standaard geldt van 1 volt, 1 mW, 1k Ohm, etc).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”