Hoe komt de RT'er de winter door?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Hoe komt de RT'er de winter door?

Ongelezen bericht door dhr »

zeker zo'n 70% van ons op het forum rijdt door in de winter, ik ook dus.
Nu het kouder wordt, hoe houd je dat het beste vol :?:
Ik ben benieuwd naar jullie tips, ik rijdt pas sinds de zomer dus dit is mijn eerste winer en er zullen wel meer mensen nieuwsgierig zjn :)
Nu het echt koud wordt vind ik het nog wel te doen, net mijn wintervoering erin gezet, hoge ruit geplaatst. Maar wat zijn nog meer dingen die het je makkelijker kunnen maken? Ik las al wat bij de poll hierover, elektrische niergordel? nog meer electrisch op je lijf? vergeet je het stekkertje dan niet wel eens als je afstapt? of gewoon jaeger ondergoed?
Kortom maak mij (en anderen) eens wat wijzer :D
Het wordt misschien nog veel kouder...

warme groet en dank,
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe komt de RT'er de winter door?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Toen ik in de 80er jaren bij de Mokumse motordienst werkte hadden we het gewoon steenkoud in dit soort perioden. Echte motorkleding zoals we nu kennen hadden we gewoonweg niet. Palingvellen waren het. Laat staan handvatverwarming op de R80. Dus behelpen maar. Wel kregen we gewatteerde nylon onderkleding als een soort isolatie. Dat ving veel kou op. Maar na 5 uur rijden hielp dat ook niet meer. Zeker niet tijdens de VRO oefenritten die ons door door het hele land voerden. Brrr als ik nog denk aan een rit via de afsluitdijk met 10 graden vorst. :shock:
Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan je alleen goed inpakken.
En inderdaad Jaeger ondergoed helpt hierbij erg goed.
grtz
Jos
Toch maar blij dat ik thuis werk. :D

dhr schreef:zeker zo'n 70% van ons op het forum rijdt door in de winter, ik ook dus.
Ik ben benieuwd naar jullie tips, ik rijdt pas sinds de zomer dus dit is mijn eerste winer en er zullen wel meer mensen nieuwsgierig zjn :)
Nu het echt koud wordt vind ik het nog wel te doen, net mijn wintervoering erin gezet, hoge ruit geplaatst. Maar wat zijn nog meer dingen die het je makkelijker kunnen maken? Ik las al wat bij de poll hierover, elektrische niergordel? nog meer electrisch op je lijf? vergeet je het stekkertje dan niet wel eens als je afstapt? of gewoon jaeger ondergoed?

warme groet en dank,
Kees
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

dhr schreef:zeker zo'n 70% van ons op het forum rijdt door in de winter, ik ook dus.

warme groet en dank,
Kees
Kees,

Zadelverwarming !!!! : http://www.sitzheizung.de/index.htm (en dan even op "Bike" klikken)

Heerlijk warm aan de billen! :lol:
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zag verwarmbare onderkleding bij Joost motoren, maar zelf heb ik dat niet echt nodig. Ik rijd dagelijks 30 minuten heen en 30 minuten terug, deels stad, provinciale weg en snelweg en heb het eigenlijk nooit koud - ook nu niet. Alleen mijn wijsvinger en duim worden wat koud - die zitten kennelijk precies in de wind.
Uiteraard heb ik nu wel mijn wintervoering in mijn pak en de handverwarming aan...

Wel merk ik dat de motor duidelijk anders klinkt na het starten, en ook mijn ABS lampjes gaan niet meer uit (ondanks de druppellader). Pas na een paar kilometer zie ik de eerste balkjes in het olie-temperatuur display, en blijven de ABS-lampjes na een herstart uit.
Hans
crash165

BBrrrrr

Ongelezen bericht door crash165 »

Hoi,
Na bijna 33 jaar, oa woon-werk verkeer te hebben gedaan. Door weer en wind, dag en nacht, zomer en winter....Altijd zonder wat voor verwarming dan ook..
Ik hoef gelukkig niet meer de deur uit. En de motor staat in de garage aan de druppelaar.
Wens ik een ieder een veilig, gezond en verwarmd 2009 op zijn RT
Groetjes,
Marinus
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: BBrrrrr

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

crash165 schreef: Ik hoef gelukkig niet meer de deur uit. En de motor staat in de garage aan de druppelaar.

Wens ik een ieder een veilig, gezond en verwarmd 2009 op zijn RT
Groetjes,
Marinus
Wel, ik rij sinds 2,5 jaar naar Maassluis op en neer dat is ongeveer 95 km per dag en dat zomer en winter. Waarbij ik opmerk dat bij kans op ijzel e.d. ik lief aan mijn echtgenoot vraag of ik aub de Astra mag lenen want ik neem geen risico. Kleding is thermohemd en de wintervoering in mijn Rukka-broek. Electrisch verwarmde handschoenen voor mijn buitengewoon gevoelige handen en natuurlijk de (maar pas als het echt koud is) de buddyseat verwarming van de RT. Bij de nieuwjaarswens van Martin sluit ik me graag aan. Zolang als ik motorrij rij ik zomer en winter door, de winterrit van de VMTC heb ik vaak gereden alsmede de Herfstnachtrit van de KNMV b.v.

gr,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

marcanon

Ongelezen bericht door marcanon »

ik heb tot op dit moment gelukkig nog niets extra's nodig gehad. Handvatverwarming even op stand max daarna weer terug anders te warm, een textielbroek met voering en een 3 in 1 jas. Ik rijd iedere dag 170km. "s morgens om 0545 weg en dan is het op het koudst.
Ik ben niet zo groot dus val ver weg achter de ruit.

Alleen bij gladheid blijft de BMW aan de druppellader en ga ik met de mini.

marco
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Nou dat viel da afgelopen twee weken wel mee ;-) en nu regent het hier alweer warm water 8).

Het is allemaal goed te doen en net als anderen zeggen, de handvatverwarming in de hoogste stand is op een gegeven moment zelfs teveel. Zeker als je de bebouwde kom weer inrijdt :lol:

Een belangrijke ontdekking :idea: :
Je zit goed uit de wind, zeker achter een hogere ruit. Alleen mijn tenen bevroren en waren na een uur vrij pijnlijk. Dat klopt ook wel als je netjes in de geleerde houding op de stepjes zit.
Als je dat anders doet: op je motor gaan zitten als op een caferacer dan heb je opeens geen koude tenen meer. Je voeten blijven binnen de stroomlijn.
Het zit inderdaad niet echt lekker, met opgetrokken knieen. Daarom hebben we ook geen RT gekocht, anders hadden we wel een Japanse ZXYZ aangeschaft ;-). Maar het werkt wel goed, geen koude zere tenen meer. :D

Ik zit dus bij vriesweer met mijn tenen op de stepjes.
Even onderbouwt: -4 bij een rijwind van 120 km/h is een windchill van -30!
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Ik rij voor mijn werk elke dag naar Utrecht, dat is zo'n 100 km per dag. Op de motor, behalve als er gladheid wordt voorspeld of het al glad is.
Als het wat kouder wordt, gaat op een gegeven moment de binnenvoering in m'n motorjas en zoals afgelopen weken als het nog kouder wordt gaat het lange jaeger ondergoed aan.

Ik draag motorlaarzen, daarin heb ik nooit last van koude voeten, en Kees, ze moeten niet te krap zitten omdat je dan juist wel koude voeten kunt krijgen. Handvatverwarming werkt prima, alleen als ik veel schakel wordt mijn linkerhand wat kouder.

En als het echt koud is rij ik niet harder dan 100 km/u, omdat als je harder gaat rijden de gevoelstemperatuur snel naar beneden gaat.

Verder staat mijn motor lekker in schuur, waar het nooit kouder wordt dan een graad of 5. Geen problemen met starten of ABS.

Morgen worden sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten voorspeld. Als dat inderdaad zo is pak ik de auto.

groet,
Henk
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

In de periode dat ik regelmatig doorreed in de winter reed ik altijd met een extra set onderkleding. Veel laagjes, eigenlijk.

Nu rijd ik niet veel meer, dus ook niet in de winter. Maar als ik rijd, en dat is ook in de winter, gebruik ik nog steeds extra onderkleding. Alleen is dat nu echt thermisch materiaal geworden, dus ik heb nog maar 1 extra laagje nodig. Om een indicatie te geven: bij de Kouwepotentocht in november, was het een graad of 3-4 (het was 0 graden bij mijn vertrek) en ik heb toen aangehad: mijn thermisch ondergoed (van Ice Breaker) en direct daarover mijn motorpak (met winterinserts). De fleece trui voor als het echt koud was is mijn koffer niet uitgeweest gedurende de acht uur die ik die dag op de motor heb gezeten!

Nu moet ik zeggen dat ik nu, terwijl het vriest, ook gewoon in trui buiten werk en dat niet als koud ervaar. Of ik werk hard, of ik vind kou gewoon niet zo erg :) . Feit is dat de Ice Breaker zijn werk echt goed doet!

Groet,
Dave

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”