Winter Tips
Moderator: RT_Patrick
Winter Tips
Hoi mensen,
Nu het weer kouder wordt merk ik dat ik langzaam aan de truukendoos weer open gooi. Laarzen ondersteboven op de convector put, jas en broek idem zodat het lekker warm is als je naar buiten stapt. Hebben jullie ook handigheidjes om net wat confortabeler op de motor te zitten? 30 kniebuigingen voor vertrek?
Ben benieuwd!
Stoffel
Nu het weer kouder wordt merk ik dat ik langzaam aan de truukendoos weer open gooi. Laarzen ondersteboven op de convector put, jas en broek idem zodat het lekker warm is als je naar buiten stapt. Hebben jullie ook handigheidjes om net wat confortabeler op de motor te zitten? 30 kniebuigingen voor vertrek?
Ben benieuwd!
Stoffel
Re: Winter Tips
Deze week in de aanbieding bij de Gamma thermo ondergoed voor slecht 7.99 (hemd) en voor de broek het zelfde prijsje.Ik heb een setje gekocht zit perfect en is van mooi kwaliteit ook prima te gebruiken bij het skieen.
Harry

Harry
gewoon opstappen en wegrijden....
plus extra truitje eronder,
bij vorst een paar extra sokken,
laarzen even winddicht poetsen met schoensmeer,
handvatverwarming een graadje/standje hoger,
schermpje omhoog,
en rijden maar.
plus extra truitje eronder,
bij vorst een paar extra sokken,
laarzen even winddicht poetsen met schoensmeer,
handvatverwarming een graadje/standje hoger,
schermpje omhoog,
en rijden maar.
Ben zelf erg tevreden met Gerbing's verwarmde handschoentjes.
Ook mijn Polar Buff helpt het rijcomfort op peil te houden in de wintermaanden!
Ook mijn Polar Buff helpt het rijcomfort op peil te houden in de wintermaanden!
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Mijn antwoord is goede kleding. Ik heb net weer (pas?) mijn wintervoering in mijn Rukka Armas pak geritst en dat is voldoende. Boven de 10 graden voelt dat al snel te warm, en daaronder heb ik het nooit koud.Stoffel schreef:Hoi mensen,
Ben benieuwd!
Stoffel
Vorig jaar ook bij flinke vorst gereden zonder het ooit koud te hebben. Wel heb ik dan de handverwarming aan en nu op de

Hans
Inderdaad... goede kleding. En dan vooral veel dunne laagjes... menig buitensportzaak levert heel goed spul.
't Ligt bij mij nog in de kast want ik heb 't nog niet zo koud... maar een setje Odlo thermo-ondergoed (serie "Warm") als eerste laag, daar overheen een shirt (met lange mouwen) van dat spul dat bijvoorbeeld wielrenners of hardlopers ook dragen, en dan een dunne fleecetrui en eventueel nog een windbreaker. Ik heb gekozen voor dat Odlo spul omdat het flinterdun is dus je begint niet al gelijk als een Michelin-mannetje
. Maar er zullen vast nog wel meer merken van dat dunne spul zijn. Nadeel van dat thermo-ondergoed is dat 't oncomfortabel warm wordt als je de hele dag op je werk binnen zit... dus 't wordt een verkleedpartij in het toilet!
Met zo'n verpakking, en het plastic van de
voor me :) heb ik 't de afgelopen winter in de vorst héél erg lang zonder binnenvoering in de goretex-jas kunnen stellen.
De lange onderbroek is vaak al genoeg om de benen warm te houden, mits je motorbroek winddicht is. En anders rits je daar gelijk de wintervoering in of trek je een strakke running-broek aan als extra laagje.
Een paar goede, wind- en waterdichte laarzen met een goed ademend membraam en een paar kousen van één of ander wintersportmerk houden mijn voeten en benen warm.
Belangrijk is ook dat alle kiertjes dicht zijn... warme lucht is kostbaar maar wordt héél snel verdreven door koude lucht! Tocht is funest voor een warm lijf!
Als je je bovenlichaam, nek en hoofd comfortabel warm weet te houden heb je ook veel minder snel last van koude handen en voeten. Dan hoef je niet van die dikke winterhandschoenen aan maar kan je, zeker met de handvatverwarming erbij, volstaan met wat dunnere zgn. 4-seizoene-handschoenen. Heb je gelijk ook wat meer gevoel in je vingers voor het bedienen van de uitgebreide knoppenhandel links en rechts op je stuur...
Aldus ingepakt kom je een heel eind door de winter heen... Succes!
Eric
't Ligt bij mij nog in de kast want ik heb 't nog niet zo koud... maar een setje Odlo thermo-ondergoed (serie "Warm") als eerste laag, daar overheen een shirt (met lange mouwen) van dat spul dat bijvoorbeeld wielrenners of hardlopers ook dragen, en dan een dunne fleecetrui en eventueel nog een windbreaker. Ik heb gekozen voor dat Odlo spul omdat het flinterdun is dus je begint niet al gelijk als een Michelin-mannetje

Met zo'n verpakking, en het plastic van de

De lange onderbroek is vaak al genoeg om de benen warm te houden, mits je motorbroek winddicht is. En anders rits je daar gelijk de wintervoering in of trek je een strakke running-broek aan als extra laagje.
Een paar goede, wind- en waterdichte laarzen met een goed ademend membraam en een paar kousen van één of ander wintersportmerk houden mijn voeten en benen warm.
Belangrijk is ook dat alle kiertjes dicht zijn... warme lucht is kostbaar maar wordt héél snel verdreven door koude lucht! Tocht is funest voor een warm lijf!
Als je je bovenlichaam, nek en hoofd comfortabel warm weet te houden heb je ook veel minder snel last van koude handen en voeten. Dan hoef je niet van die dikke winterhandschoenen aan maar kan je, zeker met de handvatverwarming erbij, volstaan met wat dunnere zgn. 4-seizoene-handschoenen. Heb je gelijk ook wat meer gevoel in je vingers voor het bedienen van de uitgebreide knoppenhandel links en rechts op je stuur...
Aldus ingepakt kom je een heel eind door de winter heen... Succes!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eric
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Niet teveel kleding aan, anders ontstaat er CHAMPIONVORMING . . . . 

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Tot op vandaag pas 1 keer de handvatverwarming aangehad ivm koude vingers.
En 1 keer de zadelverwarming alleen maar om te proberen of die het deed.
En aangezien met de aankomende weersverwachtingen en de komst op preventief pekelen heb ik besloten om vandaag de motor in de garage neer te zetten voor de winterstalling.
Binnenkort rustig poetsen en de stofhoes erover dan kan ie over een paar maanden weer fris naar buiten.
Richard
En 1 keer de zadelverwarming alleen maar om te proberen of die het deed.
En aangezien met de aankomende weersverwachtingen en de komst op preventief pekelen heb ik besloten om vandaag de motor in de garage neer te zetten voor de winterstalling.
Binnenkort rustig poetsen en de stofhoes erover dan kan ie over een paar maanden weer fris naar buiten.
Richard
- Marianne
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Ik heb de tank vandaag, na een ritje, volgegooid en olie bijgevuld. Maar ik hoop dat ik toch nog wel vaak kan rijden, ook na deze voorspelde vorstperiode. Want pekel en sneeuw weg, mooi weer en rijden maar. 

Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Tsjaa, die winter.
Ik rijd nu sinds 3 weken en weet dus niet hoe ik de winter door moet komen. Qua kleding gaat het goed (Goretex van Dane) alleen de topjes van mijn duimen worden koud. Dit los je ook niet op met handvatverwarming dus wat ik geprobeerd heb is om plastic handschoentjes (vanuit het ziekenhuis maar ook bij de apotheek te krijgen) onder de gewone handschoenen aan te trekken. Dat werkt top!
Mijn zorg is meer hoe ik om moet gaan met het wegdek als het vriest. Ik durf niet goed te testen wat de 1200 RT aankan en wanneer ze gaat glijden bij kou. Gespannen rijden is echter ook geen goede optie, en met 60 op een viaduct/afrit op de snelweg is ook wat vreemd. Zo zie je maar, de ervaring moet er bij mij nog inkomen. Alle tips zijn dus welkom! (winterbanden?)
Groet,
P@
Ik rijd nu sinds 3 weken en weet dus niet hoe ik de winter door moet komen. Qua kleding gaat het goed (Goretex van Dane) alleen de topjes van mijn duimen worden koud. Dit los je ook niet op met handvatverwarming dus wat ik geprobeerd heb is om plastic handschoentjes (vanuit het ziekenhuis maar ook bij de apotheek te krijgen) onder de gewone handschoenen aan te trekken. Dat werkt top!
Mijn zorg is meer hoe ik om moet gaan met het wegdek als het vriest. Ik durf niet goed te testen wat de 1200 RT aankan en wanneer ze gaat glijden bij kou. Gespannen rijden is echter ook geen goede optie, en met 60 op een viaduct/afrit op de snelweg is ook wat vreemd. Zo zie je maar, de ervaring moet er bij mij nog inkomen. Alle tips zijn dus welkom! (winterbanden?)
Groet,
P@
- EL SCORPIO
Hoi P@,
Ik woon ook in haarlem en mijn R1200RT heb ik sinds afgelopen weekend een winterslaap gegeven.
Pekel en motoren is niet mijn ding.
En als het vriest heb je allemaal gekken in auto's die hun ramen niet krabben dus jou niet zien en die denken dat als ze 5 liter ruitensproeiervloeistof op hun voorruit spuiten, terwijl jij erachter rijd, de boel schoon word.
Dus ben ik gestopt om met de winter door te rijden.
Ik weet niet of jij zin hebt om in het voorjaar samen met mij en John en misschien nog meer uit onze streek een ritje te doen?
Richard
Ik woon ook in haarlem en mijn R1200RT heb ik sinds afgelopen weekend een winterslaap gegeven.
En als het vriest heb je allemaal gekken in auto's die hun ramen niet krabben dus jou niet zien en die denken dat als ze 5 liter ruitensproeiervloeistof op hun voorruit spuiten, terwijl jij erachter rijd, de boel schoon word.
Ik weet niet of jij zin hebt om in het voorjaar samen met mij en John en misschien nog meer uit onze streek een ritje te doen?
Richard
Sneeuwkettingen;
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 1.001,.htm
of
http://www.wunderlich.de/frame.php?such ... &gruppen=0
Ik heb de bovenste versie, 5-delig.
Maar serieus, wellicht is een VRO aan te raden?
of

Hi Richard,beemerrichard schreef:Hoi P@,
Richard
Lijkt me leuk! De regio heeft mooie wegen om lekker te cruisen. Geef maar een gil zodra de

Groeten,
P@
Hi Dutchmidiman,dutchmidiman schreef:Sneeuwkettingen;
of
VRO staat erg hoog op mijn lijstje. Ik probeer het op dit moment te regelen via mijn rijinstructeur. Ik zie de meerwaarde hiervan wel en ik hoop snel te kunnen starten. Voorlopig maar hopen op weinig sneeuw en ijs (pfff, dat had ik van mijzelf nooit verwacht, ik houd erg van de kou

Groeten,
P@
- EL SCORPIO
We gaan mekaar spreken.
Hi Richard,
Lijkt me leuk! De regio heeft mooie wegen om lekker te cruisen. Geef maar een gil zodra deweer uit de stalling komt!
Groeten,
P@
Vanochtend naar Almere geweest in de sneeuw, maar wel met de auto.
Zag wel nog een paar motorrijders en die waren niet blij.
- EL SCORPIO
Mede beemerrijders,
Ik heb mijn motor op stal staan.
Kan ik gewoon de accu er nu uithalen en hem thuis onder lading zetten?
Wat voor gevolg (CANBUS) heeft het om de accu voor 2 a 3 maanden eruit te halen?
Richard
Ik heb mijn motor op stal staan.
Kan ik gewoon de accu er nu uithalen en hem thuis onder lading zetten?
Wat voor gevolg (CANBUS) heeft het om de accu voor 2 a 3 maanden eruit te halen?
Richard
- PaulRS
Hoi.
Als het echt kouder wordt, de Husky overall van Motorline, samen met handkappen van de GS.
@beemerrichard, accu warm en droog opbergen en als je weer wilt gaan rijden even goed doorladen, de elektrickery van de motor heeft daar geen probleem mee.
Groeten, Paul.
Als het echt kouder wordt, de Husky overall van Motorline, samen met handkappen van de GS.
@beemerrichard, accu warm en droog opbergen en als je weer wilt gaan rijden even goed doorladen, de elektrickery van de motor heeft daar geen probleem mee.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- EL SCORPIO
Paul,
Bedankt.
Ik ga van de week dan even de accu eruit halen en lekker thuis warm neerzetten.
Ik heb een Optimate acculader die er dan aan gaat hangen.
Richard
Bedankt.
Ik ga van de week dan even de accu eruit halen en lekker thuis warm neerzetten.
Ik heb een Optimate acculader die er dan aan gaat hangen.
Richard
- hansuitolst
- Type: R1200RT
- Bijz: Exclusive
- Woonplaats of omgeving: Olst
Goede overkleding gebruiken!! Ik draag in de winter ook maar 1 paar dunne sokken in de laarzen (Daytona). Er moet ruimte in de laarzen blijven. Verder meerdere lagen. Meestal hemd, overhemd en dunne trui. De jas moet het doen. Is de temperatuur onder nul dan wil ik mijn verwarmbare handschoenen nog wel aantrekken.
Verder, krijg je het koud, dan even stoppen en 50 meter rennen en weer terug. Dan heb je het zo warm.
Dat deed ik in 1974 ook. Toen was er geen echte goede winterkleding en was het ook geen probleem om even op de vluchtstrook te stoppen en een stukje te rennen. Dat waren nog eens oude tijden.
Verder, krijg je het koud, dan even stoppen en 50 meter rennen en weer terug. Dan heb je het zo warm.
Dat deed ik in 1974 ook. Toen was er geen echte goede winterkleding en was het ook geen probleem om even op de vluchtstrook te stoppen en een stukje te rennen. Dat waren nog eens oude tijden.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 951 Weergaves
-
Laatste bericht door Paniekje
-
- 7 Reacties