Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Dave

Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben

Ongelezen bericht door Dave »

Het volgende: een R1150RT waar na een halfuurtje rijden (ongeveer) de versnelling niet meer gewisseld kan worden (dus in z'n drie of vier (!) naar huis)... _003 De bak is pas zo'n 45.000 km in gebruik, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen (net ingereden). Maar het frustreert wel...

Wie o wie kan aangeven waar dit aan ligt: kromme schakelvork (warmte ontwikkeling), assen die niet meer in lijn liggen? Koppelingsplaten, -cilinders, drukgroep? Ik weet het niet...
Roadrunner

Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Dave,

Ik weet het ook niet _001

Ik zou je aanbevelen om de olie te wisselen voor een volsynthetische versnellingsbakolie, b.v. Castrol MTX 75W140. Kost je weinig en baat het niet dan schaadt het niet. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Tom.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Dave schreef:Het volgende: een R1150RT waar na een halfuurtje rijden (ongeveer) de versnelling niet meer gewisseld kan worden (dus in z'n drie of vier (!) naar huis)... _
Hee Dave,

Snap het niet helemaal.... _001
Je hebt toch een 1100 !?!?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Dave

Klopt, is ook niet voor mij maar voor Jos...

Mijn buurman Jos. :D
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

Ooo, je buurman. Gelukkig, ik dacht al: dat wordt een probleem voor de motortraining...

Groet,

Huub
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

A long shot maar ik heb na mijn bak revisie de bouten van de "versnellingspook" niet goed vast gedraaid. Door dat er speling ontstond was er niet genoeg druk om versnellingen te wisselen. Check dus even die bouten, je weet maar nooit.

Groet,
Stoffel
Dave

Heej Stoffel,

Bedankt voor de tip maar ik verwacht niet dat dit 'm is: het zou dan al eerder optreden en niet pas na een halfuur. Maar ik zal zo bij mijn ochtendgebed eens tijdens de buiging naar voren het pookje eens inspecteren.

Ik laat je wel weten wat ik er aan zie en voel.
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Komt je koppeling wel vrij ? Dus, kan je wel stoppen en blijft de motor dan normaal lopen ? Zoniet, dan zal het waarschijnlijk geen versn.bak probleem zijn, maar een koppelings probleem. Het zou dan kunnen zijn dat de kopp.plaat niet goed gangbaar is op de priceas van de versn.bak of dat je kopp.plaat slingert. Is er voldoende kopp.speling ? Zit er voldoende olie in de versn.bak ? Is dit alles in orde, dan zou je toch echt een versn.bak probleem kunnen hebben.

Succes , Leo.
Dijkstra

Ongelezen bericht door Dijkstra »

Hallo ik wil hiergraag even op reageren
het schakelprobleem kan ook komen van het kogelgewrichtje tussen je
schakelpook en de wisselbak dit is een asje dat aan weerskanten een kogelgewricht heeft
dat soepel moet kunnen bewegen deze willen nogal eens drooglopen en de soepelheid is weg vandaar het moeilijke schakelen en vrijschakelen pas zelf ook last van gehad
gewricht is simpel te verwijderen door de borgveertjes die erinzitten eruit te trekken
kogel kan dan uit de kom goed schoonmaken en opnieuw een goede soort vet gebruiken bv molycote
en weer monteren kans heel groot dat het probleem is opgelost ik ben benieuwd.
een rt groet Wim
Bijlagen
ombouw bmw 103.jpg
Dave

Bedankt voor jullie reacties zover. Ik zal in de loop van komende week eens samen met Jos kijken naar wat van het bovenstaande we zelf kunnen controleren en dat eens doen!

Ik houd jullie op de hoogte...
Dave

We zijn eruit!

De achterkant van de pook zit vast aan de schetsplaat met een draaimechanisme (scharnier). Dat is in feite een busje waarin de pook op en neer beweegt. Dat busje zit zo gemonteerd dat er vuiligheid in kan komen.

Dus: busje eraf, vuiligheid eruit, schoonmaken, beetje uitdraaien (grof schuren), invetten, monteren en het probleem is weg!

Geen foto's: daar kan ik niet meer bij nu...
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Roadrunner schreef:Dave,

Ik weet het ook niet _001

Ik zou je aanbevelen om de olie te wisselen voor een volsynthetische versnellingsbakolie, b.v. Castrol MTX 75W140. Kost je weinig en baat het niet dan schaadt het niet. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Tom.
Castrol heeft speciaal voor de Motoguzzi's van defensie een versnellingsbakolie gemaakt. CASTROL SAF-XJ 75W-140
Deze motoren werden voor koeriersdiensten gebruikt en ' nogal ruig' bereden en hadden veel last van kapotte en/of
rumoerige bakken.
Na verversen met deze olie was het euvel duidelijk veel minder geworden en schakelden de bakken veel soepeler.
Ik gebruik het al jaren in mijn 1100GS, 1100RT, 1150RT en nu ook in mijn 1200RT.
De 11xxRT's staan om hun ietwat hakerige schakelen bekend, na gebruik van deze olie was dit veel beter geworden.
Dit uit eigen erevaring.
Veel suc6,
[groet]
-1150-
Harald
pesyl6

Ongelezen bericht door pesyl6 »

Versnellingsbak lijkt uit de oude doos, je zou beter verwachten van bmw, maar het zit er blijkbaar niet in. Heeft het karakter van een oude traktor uit de jaren 60, er is wat geweld nodig, maar als hij zit dan zit hij ook goed in de versnelling. Bij de introductie van 1100 rt waren er vele motoren met een beter schakelende bak, maar de rijeigenschappen maken veel goed. Zolang je met de motor tourt is er niets aan de hand. Moet je een keer met de club mee met de hoogtoerige jongens dan wordt het afzien, daar is de versnellingsbak niet voor gemaakt, hoewel hij er ook niet meteen onderuit valt. Mij bevalt de motor tot nu toe goed, maar de versnellingsbak is de zwakke schakel.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”