Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Moderator: RT_Patrick
Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Het volgende: een R1150RT waar na een halfuurtje rijden (ongeveer) de versnelling niet meer gewisseld kan worden (dus in z'n drie of vier (!) naar huis)... _003 De bak is pas zo'n 45.000 km in gebruik, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen (net ingereden). Maar het frustreert wel...
Wie o wie kan aangeven waar dit aan ligt: kromme schakelvork (warmte ontwikkeling), assen die niet meer in lijn liggen? Koppelingsplaten, -cilinders, drukgroep? Ik weet het niet...
Wie o wie kan aangeven waar dit aan ligt: kromme schakelvork (warmte ontwikkeling), assen die niet meer in lijn liggen? Koppelingsplaten, -cilinders, drukgroep? Ik weet het niet...
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Dave,
Ik weet het ook niet
Ik zou je aanbevelen om de olie te wisselen voor een volsynthetische versnellingsbakolie, b.v. Castrol MTX 75W140. Kost je weinig en baat het niet dan schaadt het niet. Heb er zelf goede ervaringen mee.
Tom.
Ik weet het ook niet

Ik zou je aanbevelen om de olie te wisselen voor een volsynthetische versnellingsbakolie, b.v. Castrol MTX 75W140. Kost je weinig en baat het niet dan schaadt het niet. Heb er zelf goede ervaringen mee.
Tom.
- Walter
- Erelid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Hee Dave,Dave schreef:Het volgende: een R1150RT waar na een halfuurtje rijden (ongeveer) de versnelling niet meer gewisseld kan worden (dus in z'n drie of vier (!) naar huis)... _
Snap het niet helemaal....

Je hebt toch een 1100 !?!?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum

Medebeheerder BMW RT Forum

Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Klopt, is ook niet voor mij maar voor Jos...
Mijn buurman Jos.
Mijn buurman Jos.

Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Ooo, je buurman. Gelukkig, ik dacht al: dat wordt een probleem voor de motortraining...
Groet,
Huub
Groet,
Huub
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
A long shot maar ik heb na mijn bak revisie de bouten van de "versnellingspook" niet goed vast gedraaid. Door dat er speling ontstond was er niet genoeg druk om versnellingen te wisselen. Check dus even die bouten, je weet maar nooit.
Groet,
Stoffel
Groet,
Stoffel
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Heej Stoffel,
Bedankt voor de tip maar ik verwacht niet dat dit 'm is: het zou dan al eerder optreden en niet pas na een halfuur. Maar ik zal zo bij mijn ochtendgebed eens tijdens de buiging naar voren het pookje eens inspecteren.
Ik laat je wel weten wat ik er aan zie en voel.
Bedankt voor de tip maar ik verwacht niet dat dit 'm is: het zou dan al eerder optreden en niet pas na een halfuur. Maar ik zal zo bij mijn ochtendgebed eens tijdens de buiging naar voren het pookje eens inspecteren.
Ik laat je wel weten wat ik er aan zie en voel.
- leo442
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
- Locatie: Valkenswaard.
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Komt je koppeling wel vrij ? Dus, kan je wel stoppen en blijft de motor dan normaal lopen ? Zoniet, dan zal het waarschijnlijk geen versn.bak probleem zijn, maar een koppelings probleem. Het zou dan kunnen zijn dat de kopp.plaat niet goed gangbaar is op de priceas van de versn.bak of dat je kopp.plaat slingert. Is er voldoende kopp.speling ? Zit er voldoende olie in de versn.bak ? Is dit alles in orde, dan zou je toch echt een versn.bak probleem kunnen hebben.
Succes , Leo.
Succes , Leo.
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Hallo ik wil hiergraag even op reageren
het schakelprobleem kan ook komen van het kogelgewrichtje tussen je
schakelpook en de wisselbak dit is een asje dat aan weerskanten een kogelgewricht heeft
dat soepel moet kunnen bewegen deze willen nogal eens drooglopen en de soepelheid is weg vandaar het moeilijke schakelen en vrijschakelen pas zelf ook last van gehad
gewricht is simpel te verwijderen door de borgveertjes die erinzitten eruit te trekken
kogel kan dan uit de kom goed schoonmaken en opnieuw een goede soort vet gebruiken bv molycote
en weer monteren kans heel groot dat het probleem is opgelost ik ben benieuwd.
een rt groet Wim
het schakelprobleem kan ook komen van het kogelgewrichtje tussen je
schakelpook en de wisselbak dit is een asje dat aan weerskanten een kogelgewricht heeft
dat soepel moet kunnen bewegen deze willen nogal eens drooglopen en de soepelheid is weg vandaar het moeilijke schakelen en vrijschakelen pas zelf ook last van gehad
gewricht is simpel te verwijderen door de borgveertjes die erinzitten eruit te trekken
kogel kan dan uit de kom goed schoonmaken en opnieuw een goede soort vet gebruiken bv molycote
en weer monteren kans heel groot dat het probleem is opgelost ik ben benieuwd.
een rt groet Wim
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Bedankt voor jullie reacties zover. Ik zal in de loop van komende week eens samen met Jos kijken naar wat van het bovenstaande we zelf kunnen controleren en dat eens doen!
Ik houd jullie op de hoogte...
Ik houd jullie op de hoogte...
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
We zijn eruit!
De achterkant van de pook zit vast aan de schetsplaat met een draaimechanisme (scharnier). Dat is in feite een busje waarin de pook op en neer beweegt. Dat busje zit zo gemonteerd dat er vuiligheid in kan komen.
Dus: busje eraf, vuiligheid eruit, schoonmaken, beetje uitdraaien (grof schuren), invetten, monteren en het probleem is weg!
Geen foto's: daar kan ik niet meer bij nu...
De achterkant van de pook zit vast aan de schetsplaat met een draaimechanisme (scharnier). Dat is in feite een busje waarin de pook op en neer beweegt. Dat busje zit zo gemonteerd dat er vuiligheid in kan komen.
Dus: busje eraf, vuiligheid eruit, schoonmaken, beetje uitdraaien (grof schuren), invetten, monteren en het probleem is weg!
Geen foto's: daar kan ik niet meer bij nu...
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Castrol heeft speciaal voor de Motoguzzi's van defensie een versnellingsbakolie gemaakt. CASTROL SAF-XJ 75W-140Roadrunner schreef:Dave,
Ik weet het ook niet![]()
Ik zou je aanbevelen om de olie te wisselen voor een volsynthetische versnellingsbakolie, b.v. Castrol MTX 75W140. Kost je weinig en baat het niet dan schaadt het niet. Heb er zelf goede ervaringen mee.
Tom.
Deze motoren werden voor koeriersdiensten gebruikt en ' nogal ruig' bereden en hadden veel last van kapotte en/of
rumoerige bakken.
Na verversen met deze olie was het euvel duidelijk veel minder geworden en schakelden de bakken veel soepeler.
Ik gebruik het al jaren in mijn 1100GS, 1100RT, 1150RT en nu ook in mijn 1200RT.
De 11xxRT's staan om hun ietwat hakerige schakelen bekend, na gebruik van deze olie was dit veel beter geworden.
Dit uit eigen erevaring.
Veel suc6,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Harald
Re: Wil niet uit versnelling na een tijdje gereden te hebben
Versnellingsbak lijkt uit de oude doos, je zou beter verwachten van bmw, maar het zit er blijkbaar niet in. Heeft het karakter van een oude traktor uit de jaren 60, er is wat geweld nodig, maar als hij zit dan zit hij ook goed in de versnelling. Bij de introductie van 1100 rt waren er vele motoren met een beter schakelende bak, maar de rijeigenschappen maken veel goed. Zolang je met de motor tourt is er niets aan de hand. Moet je een keer met de club mee met de hoogtoerige jongens dan wordt het afzien, daar is de versnellingsbak niet voor gemaakt, hoewel hij er ook niet meteen onderuit valt. Mij bevalt de motor tot nu toe goed, maar de versnellingsbak is de zwakke schakel.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 27 Reacties
- 9370 Weergaves
-
Laatste bericht door siebke
-
- 3 Reacties
- 3901 Weergaves
-
Laatste bericht door BeemerBert
-
- 0 Reacties
- 1740 Weergaves
-
Laatste bericht door zenzer