Roluitschakeling uitschakelen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jvadc

Roluitschakeling uitschakelen

Ongelezen bericht door jvadc »

Ik ben sinds jaren erg tevreden over mijn - destijds nieuw gekochte - R1100RT.
Eén ding wat me wel altijd minder is bevallen is wat wel eens genoemd wordt "de roluitschakeling" Dit komt erop neer dat boven een bepaalde snelheid (enkele kms/uur) bij gesloten gasklep de brandstof toevoer volledig wordt afgesloten. Er is dus geen verbranding.

Voor bochten op lage snelheid vind ik dit toch minder prettig. Wanneer er weer gas wordt gegeven is dit minder vloeiend dan wanneer de motor "stationair" blijft draaien. Wat dat betreft denk ik met weemoed terug aan mijn vermaarde R100S, maar vermoedelijk romantisser ik die herinnering en is er in vergelijking met de R1100RT niet te rijden met het oude "Erretje". :D

Wie weet of de roluitschakeling zelf uitgeschakeld kan worden?

Nog een vraagje:
Ik ben niet onder de indruk van het remvermogen, zijn er zachtere blokken o.i.d. leverbaar?
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Re: Roluitschakeling uitschakelen

Ongelezen bericht door dhr »

neem jij je bochten dan niet met "licht trekkende motor"?
Dan heb je daar volgens mij geen last van.

hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

dhr schreef:neem jij je bochten dan niet met "licht trekkende motor"?

hgr
Kees
idd!
Zoals Kees al aangaf...
zeer langzame bochten (speciale verrichtingen) bijvoorbeeld rondkeren in de straat, horen in zijn 1 of 2 genomen te worden met ca 3000 toeren en de voet op de achterrem...
Dan blijft de motor licht doortrekken en hou je de controle over je gas en snelheid.

Al eens geprobeerd?
wie weet is het een goede oplossing
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik herken het verhaal niet helemaal. Wel had mijn R1100RT last van stoterig oppakken vanuit lage toeren (onder 1500 toeren). Dit is op verschillende manieren te verbeteren.
Zoek maar eens op KFR, Konstant-Fahr-Ruckeln, Recyclizer, Rapidbike, of Power FRK, bougies etc.
Veel is ook te verbeteren door het goed afstellen van de RT (kleppenstellen, synchroniseren etc.).
Daar zijn vaak opvallende resultaten mee bereikt.

Hans
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Big W(alter) schreef:
dhr schreef:neem jij je bochten dan niet met "licht trekkende motor"?

hgr
Kees
idd!
Zoals Kees al aangaf...
zeer langzame bochten (speciale verrichtingen) bijvoorbeeld rondkeren in de straat, horen in zijn 1 of 2 genomen te worden met ca 3000 toeren en de voet op de achterrem...
Dan blijft de motor licht doortrekken en hou je de controle over je gas en snelheid
niet alleen voor speciale verrichtingen, geldt ook voor alle langzame(re) bochtjes, eventueel zonder rem als het niet echt stapvoets gaat en met een spectaculair betere beheersing van de motor
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

idd!
Zoals Kees al aangaf...
Dan blijft de motor licht doortrekken en hou je de controle over je gas en snelheid.

Al eens geprobeerd?
wie weet is het een goede oplossing
3000 toeren vind ik wat veel voor een licht trekkende motor _001
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik herken het fenomeen. Het heeft niets met bijzondere verrichtingen van doen. Bijvoorbeeld op een rotonde als je van remmen op de motor achter een auto rijdend weer een beetje gas geeft, dan kan die overgang nogal rukkerig zijn.
Het heeft mij altijd verbaasd dat dit bij een auto zonder nadenken wel soepel verloopt en bij onze boxers enige aandacht vraagt om het soepel te laten gaan.
_001
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Vroeger deden autos dit ook, maar tegenwoordig zit er geen gaskabel meer tussen het pedaal en de rest. dit wordt electronisch geregeld. Tevens zat er vroeger al een veer op de gasklep bij autos dit de klep het laatste stukje geleidelijk deed sluiten om het soepel te laten verlopen.

En er zullen vast nog wel meer verschillen zijn.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Vandaar dat ik bij diverse rijvaardigheidstrainingen altijd gehoord heb (en zelf ook het advies gekregen) om langzame verrichtingen met slippende koppeling uit te voeren. En optrekken vanaf 1500 toeren, ook mijn 1100RT doet dat niet echt fijn (itt tot mijn vorige motor, een K1100LT). Ook dat heeft volgens mij alles met het motorkarakter te maken. Bij mij is alles getuned ivm KFR, en nog steeds wil het in echt lage toeren 'niet echt lekker'.

Nog een reactie op de opmerkingen over de remmen: ik heb daar absoluut geen klachten over. Bij mijn laatste training met zeer nat weer, had ik van alle motoren de kortste remweg (wel alles 'vol in de ABS'...). Ook bij normaal rijden heb ik geen probleem met het remvermogen, voor mijn gevoel remt de RT zelfs beter dan mijn vorige K1100LT. Waarmee vergelijk jij?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

even terug naar het oorspronkelijk gemelde probleem:

Je moet eens kijken hoeveel speling je hebt op de gaskabel bij je handvat, als dat te veel is krijg je inderdaad schokkerig oppakken van gas-dicht naar een beetje gas geven, kijk daar eerst eens naar, succes!!

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”