nokken slijten scheef

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderator: RT_Patrick

maRcBMWR
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

nokken slijten scheef

Ongelezen bericht door maRcBMWR »

Ik heb vandaag voor het eerst de klepspeling van mijn R1200RT (bj 2011) eens gecontroleerd want dat was al veel te veel kilometers geleden. Het goede nieuws is dat de klepspelingen nog binnen de toleranties vielen. Het mogelijk minder goede nieuws is dat mij is opgevallen dat in elk geval een uitlaatnok niet meer over de hele breedte contact maakt met de nokvolger. Ze raken elkaar alleen aan de rand. De nokken zien er verder normaal uit, niet ruw en ook niet blauw. De motor loopt verder goed, regelmatig, geen krachtverlies.

Heeft een van jullie dit ook al eens meegemaakt? Is er op korte termijn reden om de nokkenas te (laten) vervangen, of toch verder rijden en af en toe controleren hoe de slijtage zich ontwikkelt(?)

Ik hoop dat het op de foto te zien is dat de afstand tussen nok en volger niet overal gelijk is.
Bijlagen
klep.jpeg
Heinkel Tourist, XS650, CB500 Four, XV920, K100RT (en met zijspan), R1150R, R1200RT (2010)
maRTinP
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: nokken slijten scheef

Ongelezen bericht door maRTinP »

Lastig inschatten, maar ziet er m.i. wel uit als een flinke speling. Groter dan de voorgeschreven 0.3 - 0.4mm. Heb je de klepspeling wel op de juiste positie (nokkenas BDP) gemeten?
maRcBMWR
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door maRcBMWR »

Volgens mij wel op het juiste moment gemeten, merktekens op de nokkenassen tegenover elkaar en zuiger in BDP. De speling is nog net wel 0.4, maar dan alleen aan de rand. Aan de andere kant van de nok en nokvolger is de speling wel wat meer dan dat.
Ik heb intussen gelezen dat het meer voorkomt en ben benieuwd of er rijders zijn die dit ook bij de hand hebben gehad. En waar je eventueel een gebruikte maar nog goede nokkenas vandaan zou kunnen halen.
Heinkel Tourist, XS650, CB500 Four, XV920, K100RT (en met zijspan), R1150R, R1200RT (2010)
Edward1968
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Woonplaats of omgeving: Heijningen

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Problemen met de nokkenassen van de R1200 DOHC zijn mij onbekend. Scheef slijten van de nok of volger kan niet, zonder dat één van de onderdelen "opgevreten" wordt.
De nokvolger of sleper ligt er in 10 seconden af. Heb je deze geïnspecteerd?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overig R1200 serie”