ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Moderator: RT_Patrick
- Baird
- 2024

- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Hier wat opmerkingen over het verwijderen van de ABS pomp en weer 'old school' remmen ....
Deze week viel het KNMV lijfblad GRIP (Winter 2025) weer in de bus met daarin een interessant artikel over hoe de RDW kijkt naar aanpassingen die we aan voertuigen uitvoeren en, nog belangrijker, hoe een verzekeraar daar naar kijkt, u weet wel : zo'n bedrijf dat meldt dat je goed verzekerd de weg op gaat nadat je op tijd je premie betaald hebt .....
Voor bepaalde aanpassingen is een meldplicht van kracht, meld je de aanpassingen niet waardoor je motor niet meer aan die wettelijke eisen voldoet, ben je niet meer verzekerd, ook al betaal je braaf de premie. Er wordt in het artikel een voorbeeld aangehaald waarbij het ontstane letsel van de bijrijder niets te maken had met de gedane aanpassing maar omdat de aanpassing niet was geregistreerd werd de motorrijder aansprakelijk gesteld voor de opgelopen letsel dat ontstaan was. De rechter oordeelde dat de motor niet de weg op had mogen gaan omdat de aanpassing niet geregistreerd stond.
De kern van het verhaal, en bij ons dus het verwijderen van de ABS pomp en het omleiden van de remleidingen, is dat je bij een flinke aanpassing aan de constructie (genoemd worden geometrie, stabiliteit, remwerking) een melding moet doen bij de RDW. Zij kunnen dan beoordelen of er een herkeuring moet plaatst vinden of dat een wijziging in de gegevens voldoende is. Na de aanpassing in de gegevens voldoet je motor weer aan de, nieuwe, wettelijk eisen en ben je vervolgens ook weer verzekerd.
Met deze opmerkingen wil ik geenzins iemand weerhouden van het aanpassen van het remsysteem maar ..... als je veel geld uitspaart kun je beter een klein beetje investeren met een melding bij de RDW en eventueel een keer langs gaan om het te laten keuren. Eng is het trouwens in de praktijk niet bij de RDW, ben daar ook wel eens geweest voor een herkeuring....
Doe er je voordeel mee, een gewaarschuwd mens telt voor twee .....
Deze week viel het KNMV lijfblad GRIP (Winter 2025) weer in de bus met daarin een interessant artikel over hoe de RDW kijkt naar aanpassingen die we aan voertuigen uitvoeren en, nog belangrijker, hoe een verzekeraar daar naar kijkt, u weet wel : zo'n bedrijf dat meldt dat je goed verzekerd de weg op gaat nadat je op tijd je premie betaald hebt .....
Voor bepaalde aanpassingen is een meldplicht van kracht, meld je de aanpassingen niet waardoor je motor niet meer aan die wettelijke eisen voldoet, ben je niet meer verzekerd, ook al betaal je braaf de premie. Er wordt in het artikel een voorbeeld aangehaald waarbij het ontstane letsel van de bijrijder niets te maken had met de gedane aanpassing maar omdat de aanpassing niet was geregistreerd werd de motorrijder aansprakelijk gesteld voor de opgelopen letsel dat ontstaan was. De rechter oordeelde dat de motor niet de weg op had mogen gaan omdat de aanpassing niet geregistreerd stond.
De kern van het verhaal, en bij ons dus het verwijderen van de ABS pomp en het omleiden van de remleidingen, is dat je bij een flinke aanpassing aan de constructie (genoemd worden geometrie, stabiliteit, remwerking) een melding moet doen bij de RDW. Zij kunnen dan beoordelen of er een herkeuring moet plaatst vinden of dat een wijziging in de gegevens voldoende is. Na de aanpassing in de gegevens voldoet je motor weer aan de, nieuwe, wettelijk eisen en ben je vervolgens ook weer verzekerd.
Met deze opmerkingen wil ik geenzins iemand weerhouden van het aanpassen van het remsysteem maar ..... als je veel geld uitspaart kun je beter een klein beetje investeren met een melding bij de RDW en eventueel een keer langs gaan om het te laten keuren. Eng is het trouwens in de praktijk niet bij de RDW, ben daar ook wel eens geweest voor een herkeuring....
Doe er je voordeel mee, een gewaarschuwd mens telt voor twee .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- QuickFix
- Berichten: 1048
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Goed te weten Bert.
Mijn RT zonder ABS zit momenteel in winterslaap en gaat in februari/maart voor z'n jaarlijkse beurt, dus hopelijk denk ik er dan nog aan en maak ik meteen een afspraak bij de RDW.
Mijn RT zonder ABS zit momenteel in winterslaap en gaat in februari/maart voor z'n jaarlijkse beurt, dus hopelijk denk ik er dan nog aan en maak ik meteen een afspraak bij de RDW.
Groeten,
Peter
Peter
- Henk7777
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: R1250GS
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Dan zou bijna elke "custom" bike ook "gezien" moeten worden bij het RDW....
En dat gebeurt ook niet..
Henk7777
En dat gebeurt ook niet..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Kawasaki Z750 H ltd 1981
- PanEuRoel
- 2024

- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: ABS verwijderen vanwege defecte pomp, consequenties
Wanneer heel veel mensen dezelfde fout maken, bewust of onbewust, betekent dat niet dat het dus goed is.Henk7777 schreef: 12 dec 2025, 10:53 Dan zou bijna elke "custom" bike ook "gezien" moeten worden bij het RDW....
En dat gebeurt ook niet..
Henk7777
Misschien dat die custombikebouwers ook wakker geschud moeten worden.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 4471 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 0 Reacties
- 1713 Weergaves
-
Laatste bericht door whitebee
-
- 0 Reacties
- 4222 Weergaves
-
Laatste bericht door fschuurman
-
- 13 Reacties
- 635 Weergaves
-
Laatste bericht door Bennos