Hoi!
Ik meende tijdens het rijden op mijn -voor mij- nieuwe R1200RT (LC uit 2017) met 95k op de teller een krakend geluid/gevoel te horen/ervaren vanuit de achterkant. Na wat sjorren aan het achterwiel (wat ik dus duidelijk niet goed genoeg heb gedaan voor de aanschaf) is er een duidelijk 'klik' hoor en voelbaar wanneer ik het wiel boven en onder beet houd en dwars op de rijrichting afwisselend boven duw en onder trek en andersom.
Het lijkt er op dat er wat speling zit in de haakste overbrenging van de cardan naar het achterwiel. Is dit normaal? Of zou dit spelingsvrij moeten zijn?
Toen ik gisteren hier op het forum aan het lezen was om te kijken of ik eerdere posts over vergelijkbare problemen tegen kwam, dacht ik even mijn geluk niet op te kunnen toen ik las dat BMW kosteloos de cardan vervangt van alle 1200 en 1250 cc watergekoelde boxermodellen. Na navraag bij de dealer blijkt dat een paar jaar (en een paar honderd kilometer) geleden de cardanas vervangen onder garantie.
De motor heeft twee jaar zo goed als stilgestaan bij een vorige eigenaar die volgens eigen zeggen door rugproblemen niet aan rijden toe is gekomen en door zijn vrouw en kinderen is overgehaald om de motor te verkopen. Sec gezien is de cardan-as dus nog geen 500km geleden vervangen. Wat ik bijzonder zou vinden is als er dan niet iets bekend zou zijn over speling op de haakse tandwieloverbrenging (als dat problematisch is), maar daar heeft de dealer niets over gezegd.
Alvast bedankt voor de reacties!
Speling op haakste overbrenging cardan
Moderator: RT_Patrick
- Jonaskt
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Driebergen-Rijsenbur
- Kuijpers
- 2024
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Veldhoven
Re: Speling op haakste overbrenging cardan
Jouw probleem klinkt voor mij als een speling op de lagers in de achteraandrijving. Hier mag je geen speling voelen. Dit is een ander onderdeel dan de cardanas ( tussen versnellingsbak en achteraandrijving). Uit ervaring weet ik dat het laten repareren ongeveer 600 euro kost.
succes
succes
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 4281 Weergaves
-
Laatste bericht door terry
-
- 8 Reacties