1200RT Accu stuk??????

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
han62
Type: R1200RT

1200RT Accu stuk??????

Ongelezen bericht door han62 »

Ik zou dinsdag een ritje met vrienden maken met de RT. Ik zet alle motoren om de ca 4 weken aan de druppellader zo heb ik voor de 1200RT een speciale lader van BMW (dus daar kan het niet aan liggen) ;)

Motor buiten gezet motorpak aan helm op draai de sleutel om en KLIK verder niks _003 _003 . mar niet getreurd ik rijd de GS naar buiten en zet de accu aan de lader (van de1200) en we hebben en mooie rit gehad. thuis stekker uit de 1200 en druk op de knop start gelijk. dus probleem opgelost. (dacht ik) verder de accu hele nacht aan de lader gezet en s'morgens motor buiten gezet toch voor de zekerheid even een keer starten en sloeg direct aan.

Een ahalf uur later weer het gebruikelijke ritueel motorpak laarzen en helm stap op de motor en je raad het al Klik en een beetje Rrrr _003 _003 Gelukkig heb ik voor de verschillende motoren altijd een nieuwe accu op voorraad die hoef ik dan alleen te zuren maar ik had toevallig kort geleden zo'n Odysee accu gekocht. en bij een 1200 is de accu vervangen een stuk simpeler dan bij de 1100/1150 serie daar moet eerst een deel tupperware gedemonteerd worden dus accu er in en rijden maar. mijn conclusie originele accu kapot maar bij thuiskomst oude accu gemeten 12.6 Volt. mijn vraag is dus is dat te weinig om de motor te starten.
Ik heb dat bij mijn auto van dat andere Duitse merk ook eens gehad en toen bleek 12.5 Volt niet genoeg om de auto te starten. dan vraag je, je af waarom heet het een 12Volt installatie. de RT is van juli 2008.
Ik vroeg me ook af zou ie weten dat ik hem wil inruilen voor de 1200RT 2010 ;)

Met vr gr
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: 1200RT Accu stuk??????

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dag, bij mijn weten is het "canbus" systeem erg gevoelig voor een iets lagere accu spanning en sluit dan alles af. _002

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Gewoon meten met een volmetertje zegt niets. Bij de dealert gaat het doormeten anders en wordt ie echt belast.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, alleen met een voltmeter meet je de zgn open-klem spanning, oftewel onbelast.
En zelfs een defecte accu kan zo prima spanning afgeven totdat je deze belast, dan zakt de spanning in elkaar.

12,6 volt duidt er op dat de accu in principe geladen is, ca. 75%.

Een moderne gel- of AGM accu zijn de volgende richtlijnen;
12,84 volt = 100 % geladen
12,50 volt = 75 % geladen
12,18 volt = 50 % geladen
11,88 volt = 25 % geladen

Je kunt het beste de accu eerst goed opladen, liefst niet met een druppellader.

Daarna accu terug plaatsen in de fiets, en dan de motor starten terwijl je de accu-spanning meet.
Die zal tijdens het start-proces zakken naar ca 9 volt en dan oplopen 12 volt, en de motor zal dan starten.

Als de motor eenmaal gestart is, dient de spanning vanaf 12 volt op te lopen richting 14,5 volt (maximaal).
Als de spanning hoger is dan 14,5 volt, kan het zijn dat de spanningsregelaar defect is.
Als de spanning onder de 14 volt blijft met lopende motor (ca. 800 toeren oplopende naar 2000 toeren) is er ook iets aan de hand.
Als het allemaal er prima uit ziet, zet dan ook de nodige verbruikers aan, zoals verlichtingen, radio e.d., en kijk nog steeds naar de accu-spanning.
Die mag in principe niet onder de 13,4 volt komen.

Ik weet niet waar je woont, anders heb ik ook een apparaat die dit allemaal haarfijn voor je kan doormeten ;)

Of inderdaad ff langs gaan bij de betere dealeRT, die heeft ook belastingtesters.
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo dutchmidiman,

Het vreemde is toch dat als de accu is geladen dan start de motor normaal (tot 2x toe) en vervolgens een halfuur later Klik. er staan bij het starten geen verdere dan de standaardverbruikers aan. behalve de Garmin zat in de houder.
Op je vraag ik woon in Budel.
Ik zal na het weekend de oude weer opgeladen accu nog eens terug plaatsen en zien wat er dan gebeurd maar ontladen kan hij gewoon niet zijn.

Met vr gr
Han
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, Budel is helaas niet bepaald ff naast de deur voor mij, anders sprong ik ff op de fiets ;)

Domme vragen bestaan niet, dus ik vraag het volgende;
Zit er toevallig een alarm op de fiets?
Om specifieker te zijn, een alarm met weg-rij blokkering?
Dat is een mode waarbij als je de motor uitzet het alarm na enkele minuten (vaak korter) de zogenoemde wegrij-blokkering aan zet.
Het alarm geeft dit soms aan middels het kortstondig laten knipperen van de knipperlichten (en evt. kort geluid van de sirene), maar dat kan ook uitgezet zijn.

Ik denk aan de volgende situatie, namelijk;
De accu van het alarm systeem is niet meer op orde. (zwak of defect)
Deze accu laad zichzelf op als de motor loopt, want dan is de boordspanning hoog genoeg om de accu van de fiets zelf plus de accu van het alarm op te laden.
Maar dezelfde accu zal zichzelf ook gaan laden als de boordspanning hoger is als je bijvoorbeeld een acculader aangesloten hebt.

Eenvoudig testje;
Reproduceer dezelfde situatie, maar laat de druppellader aangesloten.
Dus, druppellader aangesloten, en de motor starten.
Daarna uurtje (of zo) wachten, terwijl de druppellader is aangesloten, en wederom de motor proberen te starten.
En wederom een uurtje later, terwijl de druppellader nog steeds is aangesloten, wederom de motor proberen te starten.
Daarna druppellader loskoppelen, uurtje wachten, motor starten.
Weer een uurtje wachten, weer motor starten.

Want een druppellader is namelijk niet in staat een start-accu van de motor in 1 uurtje op te laden, dan heb je echt een zwaardere acculader voor nodig.
Maar een druppellader is wel in staat de accu van het alarmsysteem op te laden.

Afhankelijk van de uitkomst van de bovenstaande testjes, is het wellicht raadzaam bij de dealeRT langs te gaan.
Met de juiste dianose-apparatuur kan hij je fiets uitlezen en uitvinden wat er exact mis is.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Han,

Je dynamo output en niet vergeten ook de riem goed te checken.

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”