Isaac schreef: 02 jun 2023, 08:22
De 1150RT is een tour motor die bedoeld is om ook langs het water en in de natuur rustig te kunnen rijden. Als jij die motor hebt aangeschaft voor het woon werk verkeer en dus regelmatig in een file terecht komt is dit vermoedelijk een verkeerde keuze geweest en had je beter al een motor kunnen aanschaffen die standaard al herrie maakt. Er zijn steeds meer gebieden waar een antipathie komt voor motoren wegens de herrie. In de Eiffel wordt regelmatig gecontroleerd op geluids niveau. Bij afwijking en direct herstel zijn ze soms soepel maar veelal wordt er geschreven. In Tirol is een maximum geluid toegestaan op mooie wegen. Die norm ligt zo laag dat er al vele merken zijn die daar, ook als ze standaard zijn, niet mogen rijden. De BMW zit net onder die norm, althans met de standaard uitlaat. Als je tijd hebt om even de koppeling in te trekken en even wat gas te geven heb je ook tijd om bij de bestuurders die plots willen switchen van rijstrook te waarschuwen met een luider signaal (de claxon). Volgens mij is die daar ook voor bedoeld.
Tevens verander je de tegendruk van een ingeregeld systeem wat ook voor het afstellen weer nadelige gevolgen heeft buiten het brandstof verbruik.
Je hebt hem gekregen maar zoals ik dit allemaal lees had het geen BMW RT moeten zijn.
...en we zijn off-topic
Van alle motoren die ik al gehad heb is de RT de meest veelzijdige en aangename. Ik heb zo ongeveer alle soorten wel al eens gehad. De K1100LT was mijn eerste kennismaking met BMW en met tourmotoren. Een slippertje over een oliespoor in de regen maakte een einde aan die motor...
Daarna nog een Pan ST1300 gehad. Ik ben door tijdgebrek geen echte hobby rijder maar eerder een functionele gebruiker: van a naar b, in alle omstandigheden. Ik hou enorm van vrijheid, dus is de motor mijn ideale voertuig. In België (en overal meer en meer) fileverkeer. In mijn ervaring is de RT van alle motoren die ik al had, zelfs de meest geschikte is voor woon-werk verkeer: niet zo breed, zeker als je de zijkoffers niet gebruikt, lekker wendbaar, lijkt goed te gedijen in lage toeren (behalve bij nu even

), qua gewicht zit die goed, mooie bagage capaciteit, goede range qua verbruik, elektrisch scherm.
De uitlaten die ik onder mijn motoren steek zijn altijd E-keur, met DB killers, maar ze geven effectief meer iets bas. Meer bas = beter hoorbaar indien nodig, zoals bij files. Bassen dragen verder dan de hogere tonen. Claxon is een valabel middel, maar zal, in mijn ervaring, als veel agressiever worden ervaren dan gewoon even een dot gas geven.
Ik ben dan al van de oplettende soort als ik in de wagen zit, maar Ik schrik mezelf rot als jongens (of meisjes) met hun snelle motoren voorbij razen. Je kan ze vaak pas horen als ze voorbij je zijn. De uitleg is vaak dat luide uitlaten niet werken omdat het geluid naar achteren gaat, maar ik merk absoluut het verschil. Wederom: mijn ervaring natuurlijk. Als het over andere uitlaten gaat merk ik vaak veel emotie aan beide kampen, voor of tegen. Waarschijnlijk is op dit forum zeker wel een draadje waar deze topics besproken worden

Ik ga ernaar opzoek en wil de conversatie daar wel graag verder zetten, want het is wel (terecht) een heikel punt voor velen, motorrijders of niet.
Aangaande de afstelling, tegendruk, enz... Dat is effectief altijd wel al een zorg geweest, maar nog nooit iets negatiefs ondervonden.
Bij Pajic zullen ze wel een aangepaste kat steken.