Pagina 1 van 1

RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 31 dec 2022, 16:38
door Munverick
Besten,

Net in het bezit van een RT 1150 en ik wil een druppellader kopen.

Ook hier op het Forum veel positieve geluiden over de optimate 4 en de canbus.

Ik ben meteen gaan zoeken en tot mijn verbazing zie ik de optimate 4 te koop voor 67,95 maar ook voor 121,75.

Ik kan met mijn leken oog geen verschillen ontdekken.

Zie ik iets over het hoofd?
Waar moet ik überhaupt op letten als ik zo’n ding online koop…of is dat juist niet zo slim?

Hoor graag hoe of wat,

Simon

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 31 dec 2022, 17:57
door EileRT
Prijsverschillen zullen er altijd zijn ;)

Zelf heb ik de Optimate 6. Aansluiting via een contra stekker (via een zijkap) rechtstreeks aan de accu (Odyssey PC680). Werkt al ruim 10 jaar perfect (en ja, ook al 10 jaar dezelfde accu).

Maar er zullen meer mogelijkheden zijn . . .

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 10:37
door PaPinkelman
Directe aansluiting aan de accu (via een permanente en gezekerde aansluiting) is altijd beter dan via de CAN-bus (eigenlijk ZFE, maar goed, CAN-bus is nu eenmaal de ingeburgerde term).

De Optimate 4 is er volgens mij maar in één uitvoering en mag niet meer dan een Euro of 70 kosten, dus die aanbieder van 121,75 gauw voorbij gaan.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 11:34
door scan
Rechtstreekse aansluiting op de accu gaat ook altijd nog sneller dan via de CAN-bus acessoires stekkerdoos is mijn constatering.
Heb de indruk dat laden via de CAN-bus ergens wordt geknepen in de hoeveelheid Amperes die er doorheen mogen!

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 13:37
door siebke
Heeft de R1150RT al CAN-bus? Daar zit wellicht ook het prijsverschil in Optimate oplader. De duurste geschikt voor motoren met CAN-bus. Maar....mijn -1200- hangt gewoon aan een goedkope (druppel-) lader, zoals die van de Lidl, rechtstreeks op de accu via de achterste accessoireaansluiting (uiteraard met zwevende zekering er tussen). En die voldeed ook al bij de R1100RT (zonder CAN-bus).

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 14:54
door DickJe
De -1150- heeft geen CAN bus.

Groet, Dick

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 16:31
door Munverick
DickJe schreef: 01 jan 2023, 14:54 De -1150- heeft geen CAN bus.

Groet, Dick
Mmmm
Ik moet eerlijk bekennen ik heb ze nog niet heel erg goed bekeken.
Maar ik ging er vanuit dat de twee openingen die ik zie een soort van kleine sigaretten-aanstekerpluggen waren.

Morgen of zo ff checken (motor staat elders gestald)

Thx voor jullie reacties tot-nu-toe

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 21:20
door blade-x
de Optimate 4 dual program initialiseert, diagnostiseert, herstelt, laadt, test en onderhoudt uw accu en kosten momenteel rond de 60 a70 euro

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 22:09
door siebke
Munverick schreef: 01 jan 2023, 16:31
DickJe schreef: 01 jan 2023, 14:54 De -1150- heeft geen CAN bus.

Groet, Dick
Mmmm
Ik moet eerlijk bekennen ik heb ze nog niet heel erg goed bekeken.
Maar ik ging er vanuit dat de twee openingen die ik zie een soort van kleine sigaretten-aanstekerpluggen waren.

Morgen of zo ff checken (motor staat elders gestald)

Thx voor jullie reacties tot-nu-toe
Yep, zo worden ze in de volksmond genoemd, alleen past er geen standaard (sigarettenaansteker-)plug in. Daar heb je dan een verloopje/adapter voor nodig. En daarmee kun je dan meteen alle standaardplugapparatuur gebruiken zoals bijv. een 12V USB-connector.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 22:54
door PanEuRoel
Ik gebruik de Optimate 4, de Can-bus editie! Plug and Play.
Gekocht bij RAD, €79,95
D1F25593-F206-47DC-ACE9-9143CF4E3603.jpeg

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 01 jan 2023, 23:36
door Baird
PanEuRoel schreef: 01 jan 2023, 22:54 Ik gebruik de Optimate 4, de Can-bus editie! Plug and Play.
Gekocht bij RAD, €79,95

De 1200 heeft wèl CanBus .......

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 09:09
door wannesie
Op de site van Optimate zie je twee smaken afgebeeld: canbus en niet-canbus.

Schermafbeelding 2023-01-02 090713.jpg

De 1150 heeft geen canbus, dus je zou kunnen volstaan met de goedkopere variant.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 10:27
door PanEuRoel
Even rondneuzen op internet kan heel wat eurootjes sparen. 😊

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 10:50
door blade-x
wannesie schreef: 02 jan 2023, 09:09 Op de site van Optimate zie je twee smaken afgebeeld: canbus en niet-canbus.


Schermafbeelding 2023-01-02 090713.jpg


De 1150 heeft geen canbus, dus je zou kunnen volstaan met de goedkopere variant.
Zijn twee dezelfde je kan deze alletwee in canbusmodus zetten dmv de klemmen te verbinden een paar sec
Klemmen verbinden
Stekker insteken
Lampjes knipperen 12 keer
5 x langzaam
5x snel
2x langzaam

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 13:06
door wannesie
Zoals je aan de plaatjes kan zien, zijn ze niet precies hetzelfde. De linker sluit je direct aan op je accu en de ander op de accessoirestekker. Die laatste loopt dan over het canbussysteem.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 14:00
door blade-x
wannesie schreef: 02 jan 2023, 13:06 Zoals je aan de plaatjes kan zien, zijn ze niet precies hetzelfde. De linker sluit je direct aan op je accu en de ander op de accessoirestekker. Die laatste loopt dan over het canbussysteem.
Ja zijn verschillende kabels maar de apparaten zijn dezelfde
Die kabels kan je extra los nog bij bestellen
Als je goed naar de plaatjes kijkt hebben ze alletwee dezelfde zwarte stekker, maar de ene optimate word verkocht met kabeloogjes voor aan de batterij en de andere word verkocht met de DIN stekker en is iets duurder dan

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 14:04
door PaPinkelman
Beide types hebben een CAN-bus modus, zijn in die zin dus precies hetzelfde. Het enige verschil is de aansluiting naar de motor. De goedkopere variant heeft een (standaard) SAE aansluiting en moet je zelf in de CAN-bus modus zetten. De andere heeft een aansluiting met de Hella-plug (BMW-plug) en werkt alleen maar in de CAN-bus modus.
Ik zou altijd voor de universele versie gaan en een aansluiting direct op de accu gebruiken (zoals eerder geschreven).

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 02 jan 2023, 21:54
door Munverick
Zie tot mijn verbazing mijn reactie van vanmiddag nergens staan..

Heb foto’s genomen maar het lukt me niet om ze te plaatsen.

Wat ik zie zijn twee aansluitingen en van de bovenkant gezien is het een rondje met twee inkepingen naar buiten gericht…
Is dát een canbus aansluiting?

Hoor graag van jullie!

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 00:26
door PaPinkelman
Er is niet zoiets als een "CAN-bus aansluiting".

CAN-bus (of beter ZFE) is het systeem waarbij de 12V stroomvoorziening van de motor centraal geregeld wordt. De ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik) bewaakt alle stromen, behalve aansluitingen die direct op de accu zijn gemaakt. Zo'n motor heeft ook geen zekeringen, het systeem schakelt zelf uitgangen uit, waar teveel stroom doorheen loopt. Ook wordt het hele systeem binnen ca. 1 minuut na afzetten van het contact stroomloos gemaakt (behalve het klokje).

En een "rondje met twee inkepingen naar buiten gericht"? Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt. Misschien de accessoire aansluiting? Een foto zou helpen.

Ik val in herhalingen: mijn advies is om een aansluiting voor een acculader direct op de accu te maken. Bij de standaard Optimate 4 wordt daar een prima kabeltje voor bijgeleverd. Dit is een oplossing die ik al ruim meer dan 10 jaar op diverse motoren heb gebruikt (K1100LT, R1100RT, F800GT).

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 01:02
door Munverick
PaPinkelman schreef: 03 jan 2023, 00:26 Er is niet zoiets als een "CAN-bus aansluiting".

CAN-bus (of beter ZFE) is het systeem waarbij de 12V stroomvoorziening van de motor centraal geregeld wordt. De ZFE (Zentrale Fahrzeug Elektronik) bewaakt alle stromen, behalve aansluitingen die direct op de accu zijn gemaakt. Zo'n motor heeft ook geen zekeringen, het systeem schakelt zelf uitgangen uit, waar teveel stroom doorheen loopt. Ook wordt het hele systeem binnen ca. 1 minuut na afzetten van het contact stroomloos gemaakt (behalve het klokje).

En een "rondje met twee inkepingen naar buiten gericht"? Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt. Misschien de accessoire aansluiting? Een foto zou helpen.

Ik val in herhalingen: mijn advies is om een aansluiting voor een acculader direct op de accu te maken. Bij de standaard Optimate 4 wordt daar een prima kabeltje voor bijgeleverd. Dit is een oplossing die ik al ruim meer dan 10 jaar op diverse motoren heb gebruikt (K1100LT, R1100RT, F800GT).
Een foto lukt zoals aangegeven niet…

Frank waarom zo stellig: rechtstreeks naar de accu?

En is dit iets wat ik zelf geacht word te kunnen…?

Mes excuses als ik domme vragen stel..

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 08:30
door blade-x
als je een gewoon druppellader aansluit ergens aan een 12 volt aansluiting met canbus dan zou de canbus deze de druppellader uitschakelen (mits je druppellader in canbus modus staat)
daarom gewoon veel beter aan de batterij rechtstreeks aankoppelen aan de polen , optimate levert daar korte kabeljes voor die al voorzien zijn van kabeloogjes
en zoals al gezegd als je een zekering kast hebt onder je zadel of waar dan ook dan heb je GEEN canbussysteem op je motor

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 09:08
door MotoCon
Munverick schreef: 03 jan 2023, 01:02 Frank waarom zo stellig: rechtstreeks naar de accu?
Dat is gewoon de meest makkelijke, simpele en doeltreffendste oplossing.
Ik lees ook berichten dat het via CANBUS langer duurt om op te laden.
CANBUS bouwt gewoon een extra onzekerheid in.
zonder CANBUS kun je elke goedkope (druppel)lader gebruiken.
Munverick schreef: 03 jan 2023, 01:02 En is dit iets wat ik zelf geacht word te kunnen…?
Ik ken jouw sleutelhandigheid niet, maar ik denk dat praktisch iedereen dit zelf doet.
Het is niet meer dan de 2 polen even los, ringetje onder de schroef en weer aandraaien.
Als jij + en - uit elkaar kunt houden moet het lukken ;)

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 10:43
door PaPinkelman
Inderdaad, zoals MotoCon schrijft, dit is de simpelste oplossing. Ik heb ooit de Optimate 4 aan een "bewaakte" 12V aansluiting (accessoire stekker) gekoppeld, en dat resulteerde in een bijna volledig ontladen accu... (De lader hield het 12V systeem actief en de houder van de GPS trok de accu leeg).

Dit is echt heel gemakkelijk zelf te doen, niet meer dan de twee accupolen loskoppelen, oogjes van het kabeltje ertussen en weer vastmaken. Alleen moet je daarna het klokje weer op de juiste tijd zetten....
Er is genoeg ruimte om de connector van het kabeltje ergens weg te werken, zodanig dat je er met de lader makkelijk bij kunt.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 13:16
door MotoCon
Wel opletten met je schroevendraaier en ander gereedschap.
Ik zag op een Engelstalig forum een tijdje terug een onsmakelijke foto van iemand die het voor elkaar had gekregen per ongeluk met een steeksleutel de twee polen tegelijk aan te raken. Hij had zijn trouwring om die zó heet werd dat bijna zijn vinger er af brandde...
Ik wil niemand ontmoedigen, maar het blijft stroom en best veel ook als een hele accu in een par tellen leeg loopt.
Even ringen af is hoe dan ook een goed idee, weet ik sinds die foto :(

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 03 jan 2023, 14:57
door siebke
Ik zag deze bij Louis in de nieuwsbrief:

https://www.news.newsletter2.louis.de/g ... country=NL

Prima geschikt voor de -1150- (of de -1200- met een rechtstreeks accucontact)

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 04 jan 2023, 00:55
door PaPinkelman
Deze lader heeft zo te zien een vast aangegoten kabel met alleen accuklemmen. Voor regelmatig opladen tussen ritten door niet zo geschikt....

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 04 jan 2023, 01:19
door Munverick
Thx voor jullie reacties.
Lijkt me overduidelijk dat ik moet gaan voor de rechtstreekse aansluiting!

Eerst ff online het ding bestelken.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 04 jan 2023, 19:46
door siebke
PaPinkelman schreef: 04 jan 2023, 00:55 Deze lader heeft zo te zien een vast aangegoten kabel met alleen accuklemmen. Voor regelmatig opladen tussen ritten door niet zo geschikt....
Kwestie van een DIN-stekker (BMW-stekker) er bij bestellen en de klemmen daarmee vervangen. Aansluiten op één van de contracontacten, bijv. die links bij de zwarte afdekking met dat uitklapbare handvat en klaar is Kees... ehhh... Simon. Met de klemmen en een contra-DIN-stekker met een geschikte kabel er tussen ook weer universeel bruikbaar. Kost al met al wellicht niet de helft van een Optimate.

Re: RT 1150 en optimate 4

Geplaatst: 05 jan 2023, 17:51
door blade-x
ik zou gewoon voor de optimate 4 gaan deze kost op rad.be bol.com en op verschillende sites dezelfde prijs 69 euro is een eerlijke prijs ik heb de mijne al vele jaren