Graag hierop reacties en/of adviezen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Moderator: RT_Patrick
Tis jou motor dus ja het mag. Zit ie nog in de garantie dan boekje volgenjeroen van aert schreef:Hoi,langs deze weg de vraag of er afgeweken mag worden van de 10w40 halfsynth,naar een5w40 volsynth van castrol.
Graag hierop reacties en/of adviezen.Jeroen. Mail direct : [email protected]
Dat komt ongeveer overeen met het verbruik van de 1150's die ik heb gehad. De 1100 verbruikte meer en de 1200 minder.Peter Cools schreef: Verbruik 1 op 4000, lijkt me normaal voor een motor met 38 000 op de teller?
Peter
Ik ben niet zo slim met dit soort dingen, maar betekent dat, dat je elke 4000km een liter olie erin moet mikken? Is dat niet wat veel? Ik heb er bijna 1.5ton op staan en ik hoef er eigenlijk nooit wat in te gooien. Laatst 7300km heen en weer naar Marokko gegaan en ik heb er een keer een eetlepel bij gedaan omdat iedereen met olie aan het kloten was. Maar echt nodig was het niet.Peter Cools schreef:Van Harten in Amersfoort gooit er Bellray EXL 20W50 in...
Verbruik 1 op 4000, lijkt me normaal voor een motor met 38 000 op de teller?
Inderdaad 1 liter olie iedere 4000 km.Mike Philippens schreef:Ik ben niet zo slim met dit soort dingen, maar betekent dat, dat je elke 4000km een liter olie erin moet mikken? Is dat niet wat veel? Ik heb er bijna 1.5ton op staan en ik hoef er eigenlijk nooit wat in te gooien. Laatst 7300km heen en weer naar Marokko gegaan en ik heb er een keer een eetlepel bij gedaan omdat iedereen met olie aan het kloten was. Maar echt nodig was het niet.Peter Cools schreef:Van Harten in Amersfoort gooit er Bellray EXL 20W50 in...
Verbruik 1 op 4000, lijkt me normaal voor een motor met 38 000 op de teller?
Heb ik een museumwaardige BMW?
Het is allemaal niet zo moeilijk: Als je in buitenlandse vakanties of in de hete Hollandse zomer rijdt moet je olie gebruiken die volgens het boekje van jouw motor daarvoor geschikt is, dus als daar staat van bijv. -15C tot 30C+ 15W50, moet je dat er in gooien en niks anders, het merk en of dat dan vol synth of half moet zijn is je eigen keuze, viscositeit bepaalt de motorfabrikant, punt.Tour-ist schreef:Nu gaat dit topic over olie voor de. Geldt hetzelfde voor de
?
Als ik het goed heb zit er bij mij Motorex Boxer 4T 10W40 in (vol synthetisch). Deze olie zou volgens de onderhoudshandleiding geschikt zijn tussen -20 en 20 graden Celsius. Loopt de motor boven de 20 graden nu gevaar of niet?
Er blijkt ook een 15W50 te zijn.
Is het in Zoetermeer nu al 20 graden dan?Tour-ist schreef: De olie is bij aflevering van de motor afgelopen december ververst en 170km gebruikt en kan er nu dus alweer uit. Erg jammer en verspillend. Maar het zij zo.
Ik maak alleen opmerkingen over viscositeit en buitenlucht temperatuur en dan gerelateerd naar het schema dat de motorfabrikant voorschrijft. Volgens BMW kan 15W-40 voor de R1150RT van -15C tot 30C, dus zit je safe totdat, zoals je zelf zegt, naar echte hete gebieden gaat. Als jouw bouwmarkt ook 15W-50 -of 20W-50 dan ben je helemaal spekkoper!Roadrunner schreef:Is het in Zoetermeer nu al 20 graden dan?Tour-ist schreef: De olie is bij aflevering van de motor afgelopen december ververst en 170km gebruikt en kan er nu dus alweer uit. Erg jammer en verspillend. Maar het zij zo.![]()
15W40 lijkt me voor regulier gebruik het meest voor de hand liggend, tenzij je echt warme streken gaat opzoeken.
Ik gebruik zelf halfsyntheet uit de bouwmarkt. Onze boxers zijn qua karakteristiek vergelijkbaar met de doorsnee automotoren en niet erg kieskeurig ten aanzien van de te gebruiken olie, mits deze voldoet aan de minimumspecs. En dat is al snel het geval. Olie van een tientje per liter vind ik persoonlijk weggegooid geld, maar ik houd niemand tegen die zijn fiets (en de handel :roll: ) op deze manier in de watten wil leggen.
Tom.
Nee, de vastloper was met mijn huidige R1150RT bij 54000 km, nu staat ze op 95000 km dus het gaat goed.Dave schreef:He Bert,
Je hebt die vastloper toch niet toevallig met die XS750 gehad he? Ik namelijk wel... Was een bekend euvel van die dingen dat ze olie zopen alsof het zuurstof was.
jeroen van aert schreef:Hoi,langs deze weg de vraag of er afgeweken mag worden van de 10w40 halfsynth,naar een5w40 volsynth van castrol.
Graag hierop reacties en/of adviezen.Jeroen. Mail direct : [email protected]
Klopt, en dat is dan ook vaak het begin van een discussie die niet op feiten gebaseerd is maar een van "horen zeggen" en "ik doe het al jaren zo". Ik zal eens kijken of ik nog ergens een uitleg heb over olie en hun viscositeit bij de verschillende temperaturen en dat dan hier plaatsen,HansD schreef:Bert,
Verwarrend dat 10W-40, 20W-40 en SAE40 allemaal een andere bovenwaarde hebben. Dat had ik me niet gerealiseerd.
Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!