type / soort motorolie ?
Moderator: RT_Patrick
type / soort motorolie ?
Goedenavond! In t best wel trotse bezit van een nette R1100RT uit 2000 met weinig Km.s (<30.000)
Nog weinig ervaring met onderhoud, korte vraag is: vanmiddag olie bijgevuld met " 10W40 semi synthetic "
Las vanavond op dit forum " geen 10 W 40 gebruiken ", eeeeh ?? t standaard boekje / handleiding kort geeft hierover geen enkele info..
Wie kan mij wellicht wat verder helpen hiermee, wil 'de zaak' natuurlijk nog wel ff heel houden.. ;-)
Is die 10W40 inderdaad ongeschikt en wat kan ik het beste gebruiken?
Alvast dank voor de reactie, groeten Peter C. (Veenendaal)
Nog weinig ervaring met onderhoud, korte vraag is: vanmiddag olie bijgevuld met " 10W40 semi synthetic "
Las vanavond op dit forum " geen 10 W 40 gebruiken ", eeeeh ?? t standaard boekje / handleiding kort geeft hierover geen enkele info..
Wie kan mij wellicht wat verder helpen hiermee, wil 'de zaak' natuurlijk nog wel ff heel houden.. ;-)
- RsTijn
- Type: R1200RT
- Bijz: 2012
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Noorderkempen
Re: type / soort motorolie ?
In mijn fiets (R1200RT) zit ook 15W50. Semi synthetisch.
Het kan zijn dat de full synthetische 10W40 wordt afgeraden voor de 1100 rt.
Eénmaal synthetische olie in je carter, altijd synthetische blijven gebruiken .....
Het kan zijn dat de full synthetische 10W40 wordt afgeraden voor de 1100 rt.
Eénmaal synthetische olie in je carter, altijd synthetische blijven gebruiken .....
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Olie blijft altijd een discussiepunt. Als je het handboek bij de motor aan houd zit je goed. De 10W40 werd door mijn BMW dealer ook gebruikt maar aangezien ik keek naar de tabel in het boekje en dus meestal rijd als het weer wat beter is en dus warmer gebruik ik liever een 15W50. En ik kan alleen zeggen dat bij mijn gebruik ik tussen de beurten door geen olie hoef bij te vullen. Ik gebruik ook de Motorex 15W50. Met de vorige olie ( de 10W40) had ik wel olieverbruik en moest ik soms bijvullen. Dus kijk naar de temperatuurtabel gekoppelt aan de olietabel en bepaal zelf wat voor jou dan het meest geschikt is.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 17 jun 2013, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zweer bij Motorex 15W50.
Die zat in mijn 1100RT op aanraden van onze aller Kenny en vernam recentelijk dat de nieuwe eigenaar bij een onderhoudsbeurt aangaf hoe puik deze motor nog steeds was & liep. En hij heeft ondertussen echte kilometers gemaakt, kanonnen!
Dezelfde olie zit in mijn 1200RT en vooralsnog geen druppel verbruik.
Ook merk ik dat bij de warme dagen de olietemperatuur op 2 streepjes blijft staan, wat voor mij ook een belangrijke indicatie is, goede koeling & smering van de motor.
Op brandstof wil ik nog wel eens "bezuinigen" (ik geloof vooralsnog niet in "premium" brandstoffen) maar goede olie ben ik wel van overtuigd.
Die zat in mijn 1100RT op aanraden van onze aller Kenny en vernam recentelijk dat de nieuwe eigenaar bij een onderhoudsbeurt aangaf hoe puik deze motor nog steeds was & liep. En hij heeft ondertussen echte kilometers gemaakt, kanonnen!

Dezelfde olie zit in mijn 1200RT en vooralsnog geen druppel verbruik.
Ook merk ik dat bij de warme dagen de olietemperatuur op 2 streepjes blijft staan, wat voor mij ook een belangrijke indicatie is, goede koeling & smering van de motor.
Op brandstof wil ik nog wel eens "bezuinigen" (ik geloof vooralsnog niet in "premium" brandstoffen) maar goede olie ben ik wel van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 jun 2013, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Of bij Kenny of motozoom, de motorex olie.
Verstuurd van mijn S500 aan alle forumleden
Verstuurd van mijn S500 aan alle forumleden
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

- Ton1959
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Woonplaats of omgeving: Enschede
50euries voor 4 litres... ok...
Heb ook de Motorex Boxer olie gebruikt. Vind het prima- weinig gebruik... motor loopt nog... mooie kleur (rosé rood als nieuw)...
Heb de laatste keer de aanbiedingen van ATU in de gaat houden- Castrol Edge 10w60 5litres voor net ietjes meer dan 40 euros. En ja- het is een auto olie, en ja- BMW gebruikt in in hun M-series- en ja- het kan prima in de olie-gekoeled boxer 1100/1150/1200...
Hogere spec, bredere temperature en langer levensduur, 5L in plaats van 4L en nog goedkoper....
Lijkt mij een 'no-brainer'...
...en nu wachten op de commentaars... :shock:
Heb ook de Motorex Boxer olie gebruikt. Vind het prima- weinig gebruik... motor loopt nog... mooie kleur (rosé rood als nieuw)...
Heb de laatste keer de aanbiedingen van ATU in de gaat houden- Castrol Edge 10w60 5litres voor net ietjes meer dan 40 euros. En ja- het is een auto olie, en ja- BMW gebruikt in in hun M-series- en ja- het kan prima in de olie-gekoeled boxer 1100/1150/1200...
Hogere spec, bredere temperature en langer levensduur, 5L in plaats van 4L en nog goedkoper....
Lijkt mij een 'no-brainer'...
...en nu wachten op de commentaars... :shock:
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
op http://www.dyane.nl/bladen/tips/2007-02-12%20dunne.htm staat veel nutigs in begrijpbare taal.
Wat kan er verkeerd zijn aan de voorgeschreven viscositeit in het instructieboekje?
Zelf gebruik ik de volsyntetische 4T 10W-50 van Castrol voor mijn 1200, goed aan de prijs, maar om reden als omschreven op opgemelde site.
Verbuik is verwaarloosbaar laag.
@ Japachap: Voor een 10W-60 zijn onze vermogens en toerentallen te laag maar het schaadt m.i. zeker niet.
Ronald
Wat kan er verkeerd zijn aan de voorgeschreven viscositeit in het instructieboekje?
Zelf gebruik ik de volsyntetische 4T 10W-50 van Castrol voor mijn 1200, goed aan de prijs, maar om reden als omschreven op opgemelde site.
Verbuik is verwaarloosbaar laag.
@ Japachap: Voor een 10W-60 zijn onze vermogens en toerentallen te laag maar het schaadt m.i. zeker niet.
Ronald
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Of hier http://www.on2wheels.nl/contents/nl/d31 ... _Olie.html dan kan je er nog een gratis oliefilter bij krijgen.
- Benji
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Als je olie wilt bijvullen, zul je je moeten afvragen wat de vorige eigenaar voor olie in de motor heeft gegooid. Weet je dit niet, kun je het beste olie en filter wisselen, anders meng je misschien synt. met half synt. of 10W40 met 10W50 enz....Peter C schreef:Goedenavond! In t best wel trotse bezit van een nette R1100RT uit 2000 met weinig Km.s (<30.000)
Suc6
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- SietseBeemer
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: Anna Paulowna
BMW motor en auto liefhebber
R1150RT + 325 i
R1150RT + 325 i
- Ton1959
Ik twijfelde ook tussen de Castrol 10W50 en de Motorex 15W50 maar omdat ik toch niet rijd als het echt koud is koos ik voor de Motorex. De 10W40 zal niet snel problemen geven in Nederland maar kan wel voor problemen zorgen als je naar een warme vakantiebestemming gaat en stevig doorrijd. En dat zie je ook terug in het boekje dat bij de motor komt.
Voor iemand die heel het jaar rijd is waarschijnlijk de Castrol 10W50 nog het beste.
Voor iemand die heel het jaar rijd is waarschijnlijk de Castrol 10W50 nog het beste.
- japachap
Maakt niks uit als je synt, semi-synt en mineraal olie gaan mengen- alleen als je de speciale castor olie gebruikt zoals vroeger bij motor/autowedstrijden... Dit is bijna niet meer te vinden op het openbaar auto/motorfiets markten en inieder geval is helemaal ongeschikt voor motoren...Benji schreef:Als je olie wilt bijvullen, zul je je moeten afvragen wat de vorige eigenaar voor olie in de motor heeft gegooid. Weet je dit niet, kun je het beste olie en filter wisselen, anders meng je misschien synt. met half synt. of 10W40 met 10W50 enz....Peter C schreef:Goedenavond! In t best wel trotse bezit van een nette R1100RT uit 2000 met weinig Km.s (<30.000)
Suc6
Dus, geen paniek- alle moderne motorolies zijn te mengen.
@ Jekihero-
Klopt! 10W40 of 10W50 zijn meer geschikt qua temperature en vermogen- maar zo als je zegd- de 10W60 zal ook geen schade veroorzakken, en als het verkrijgbaar in de aanbieding is goedkoper dan de gewone olie (en dan plus een liter erbij) dan waarom niet?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
- Ton1959
Je kan inderdaad de verschillende motorolie mengen maar de kwaliteit van een synthetische olie gaat wel achteruit als je er een semi synthetische bijgooit.
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Gratis tip: Alle motorolieën MOETEN volgens richtnorm API/ACEA norm of volgens richtnorm producent van de motor worden geproduceerd.
Heel simpel gezegd, zou je geen olie tegen kunnen komen in het schap die niet voldoet aan de norm. Bijv: voor de 1100RT 10W40 Semi synthetisch.
Ik koop 5ltr. olie voor 17 euro semi synthetisch bij de "Postenbörse" hier in D en m'n olieverbruik is zo goed als 0. Je kunt ook A-merken kopen voor 17 Euro p/ltr. Resultaat: gelijk.
Laat je niet kisten.....door allerlei fabels ik heb motoren 250.000 km zien lopen op de goedkoopste olie, zoals ik al zei het is allemaal volgens norm. Zelfs auto's zonder olieverbruik met 480.000 km met de goedkoopste olie bij de Aldi vandaan.
Laat je niet gek maken gewoon volgens richtlijn van BMW erin. De goedkoopste is zeker net zo goed als de duurste. En onze intervallen zijn dusdanig kort dat deze olie zeker niet is uitgewerkt, als je begrijpt wat ik bedoel. Er zijn olieën waaraan meer cokes zijn toegevoegd om slijtagedeeltjes te binden, maar het zegt allemaal niet zoveel. Daar komt bij; Onze boxers zijn geen high performance blokken met 16.000 rpm.
Verhoogd olieverbruik komt veelal door slijtage of een combinatie van "tegen ondernorm en tegen bovennorm" materialen die zijn gebruikt.
Nog één ding: Sommige B-merken komen uit hetzelfde vat als de A-merken.....
Leerstof: http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen ... d/olie.htm
Suc6 en hou hem op peil
Joop
Heel simpel gezegd, zou je geen olie tegen kunnen komen in het schap die niet voldoet aan de norm. Bijv: voor de 1100RT 10W40 Semi synthetisch.
Ik koop 5ltr. olie voor 17 euro semi synthetisch bij de "Postenbörse" hier in D en m'n olieverbruik is zo goed als 0. Je kunt ook A-merken kopen voor 17 Euro p/ltr. Resultaat: gelijk.
Laat je niet kisten.....door allerlei fabels ik heb motoren 250.000 km zien lopen op de goedkoopste olie, zoals ik al zei het is allemaal volgens norm. Zelfs auto's zonder olieverbruik met 480.000 km met de goedkoopste olie bij de Aldi vandaan.
Laat je niet gek maken gewoon volgens richtlijn van BMW erin. De goedkoopste is zeker net zo goed als de duurste. En onze intervallen zijn dusdanig kort dat deze olie zeker niet is uitgewerkt, als je begrijpt wat ik bedoel. Er zijn olieën waaraan meer cokes zijn toegevoegd om slijtagedeeltjes te binden, maar het zegt allemaal niet zoveel. Daar komt bij; Onze boxers zijn geen high performance blokken met 16.000 rpm.
Verhoogd olieverbruik komt veelal door slijtage of een combinatie van "tegen ondernorm en tegen bovennorm" materialen die zijn gebruikt.
Nog één ding: Sommige B-merken komen uit hetzelfde vat als de A-merken.....

Leerstof: http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen ... d/olie.htm
Suc6 en hou hem op peil

Joop
- Ton1959
Vaak is het beter om niet alles te geloven wat je leest op het internet. 
Dit klopt dus echt niks van "De goedkoopste is zeker net zo goed als de duurste"

Dit klopt dus echt niks van "De goedkoopste is zeker net zo goed als de duurste"
- EL SCORPIO
Inderdaad Ton.
Want raar dat met de olie van BMW maakte mijn versnellingsbak meer geluid dan toen er Motorex in kwam, toen was er minder geluid met schakelen en was het schakelen ook soepeler en zekerder.
En elke olie zou hetzelfde zijn?????
Ga mij maar uitleggen waar dat verschil dan vandaan komt.
Want raar dat met de olie van BMW maakte mijn versnellingsbak meer geluid dan toen er Motorex in kwam, toen was er minder geluid met schakelen en was het schakelen ook soepeler en zekerder.
- EL SCORPIO
Lees onderstaand en lees goed want daar staat dus HET VERTREKPUNT. En niet de eisen van het eindproduct.
De ACEA-specificaties vormen het vertrekpunt waarop de europese automobielindustrie zijn motorolieolievoorschriften baseert. Gedefinieerd worden een aantal gemeenschappelijke minimumvereisten waar iedere fabrikant naar eigen inzicht extra aanvullende eisen aan kan toevoegzen. Dat gebeurt ook op grote schaal. De extra vereisten bestaan meestal uit een min of meer uitgebreide test in motoren van eigen fabrikaat en/of te behalen hogere resultaten in de standaardtests zoals door ACEA vastgelegd.
De ACEA-specificaties vormen het vertrekpunt waarop de europese automobielindustrie zijn motorolieolievoorschriften baseert. Gedefinieerd worden een aantal gemeenschappelijke minimumvereisten waar iedere fabrikant naar eigen inzicht extra aanvullende eisen aan kan toevoegzen. Dat gebeurt ook op grote schaal. De extra vereisten bestaan meestal uit een min of meer uitgebreide test in motoren van eigen fabrikaat en/of te behalen hogere resultaten in de standaardtests zoals door ACEA vastgelegd.
Ik gebruik al jaren, in diverse boxermotoren, Castrol RS 10W-60 volsynthetisch.
Voor versnellingsbak en cardan Castrol SAF-XJ 75W-140
Geen verbruik en soepel schakelen.
Harald

Voor versnellingsbak en cardan Castrol SAF-XJ 75W-140
Geen verbruik en soepel schakelen.
Harald

- JDoubleOP
Hoi Richard, Motorolie is wat anders dan versnellingsbakolie. Het onderwerp is hier motorolie. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat goedkope olie niet slechter hoeft te zijn als dure olie met dezelfde kenmerken.
beemerrichard schreef:Inderdaad Ton.
- EL SCORPIO
Hoi Joop, alleen meld je dat goedkope net zo goed is als dure.
En volgens een norm.
Alleen is die norm een uitgangspunt en geen eindpunt.
Het is een soort basis die voor iedereen gelijk is en daarvan uit gaat men hun eigen olie verbeteren.
Daarom hoeft goedkope niet net zo goed te zijn als dure.
De basis is goed en volgens mij slechte olieen heb je niet.
Maar toch is er daadwerkelijk verschil en olie is een smeermiddel en dat verschil heb ik heel erg duidelijk gemerkt met mijn versnellingsbakolie.
Met de motorolie merk ik daar namelijk minder van vandaar dat ik het duidelijke verschil ook opmerk hier met mijn versnellingsbakolie.
Maar de hoofdzaak is dat het goed smeert en je geen buitensporig olieverbruik hebt.
Soms vindt ik de prijzen van de duurdere olieen ook hoog en zie op internet duidelijk prijsverschil.
Wat mij overigens ook opvalt is dat ik voor veel auto en motor artikelen in Duitsland goedkoper uit ben voor hetzelfde product.
Maar wat betreft de olie is het altijd goed een discussie te krijgen met diverse invalshoeken en gebruikers. Wordt ik altijd wijzer van.
En volgens een norm.
Alleen is die norm een uitgangspunt en geen eindpunt.
Het is een soort basis die voor iedereen gelijk is en daarvan uit gaat men hun eigen olie verbeteren.
Daarom hoeft goedkope niet net zo goed te zijn als dure.
De basis is goed en volgens mij slechte olieen heb je niet.
Maar toch is er daadwerkelijk verschil en olie is een smeermiddel en dat verschil heb ik heel erg duidelijk gemerkt met mijn versnellingsbakolie.
Met de motorolie merk ik daar namelijk minder van vandaar dat ik het duidelijke verschil ook opmerk hier met mijn versnellingsbakolie.
Maar de hoofdzaak is dat het goed smeert en je geen buitensporig olieverbruik hebt.
Soms vindt ik de prijzen van de duurdere olieen ook hoog en zie op internet duidelijk prijsverschil.
Wat mij overigens ook opvalt is dat ik voor veel auto en motor artikelen in Duitsland goedkoper uit ben voor hetzelfde product.
Maar wat betreft de olie is het altijd goed een discussie te krijgen met diverse invalshoeken en gebruikers. Wordt ik altijd wijzer van.

- Ton1959
Olie is dus niet alleen een smeermiddel maar heeft meerdere functies zoals reinigen ,vuil afvoeren ,koelen. En zeker de reinigende functies schelen enorm per soort olie. Giet maar eens Mobil 1 in een auto en kijk maar eens wat die olie doet. Het lijkt wel alsof je de motor aan het reinigen bent. Ook de smerende eigenschappen en de effecten op bepaalde rubbersoorten schelen per olie. En zo hadden we vroeger bij onze Uniflo regelmatig last met sludge vorming en mayo naise effect in de motor terwijl dit met Elf of Valvoline veel minder was. Met Valvoline leken toen de kleprubbers weer wat zachter te worden en ging olieverbruik omlaag.
Ik moet zeggen dat ik altijd super tevreden was met Castrol voor de motor en nu ook met de Motorex. Maar voor mij blijft er toch een groot verschil met de goedkope olie die op de markt is.
Ik moet zeggen dat ik altijd super tevreden was met Castrol voor de motor en nu ook met de Motorex. Maar voor mij blijft er toch een groot verschil met de goedkope olie die op de markt is.
- japachap
Waar, o waar is het popcorn smilie als je hem willen gebruiken...? 

- JDoubleOP
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
yep, eerste jaar verbrandingsmotoren, zal 1973 geweest zijn, het bekende ezelsbruggetje Koegras; Koeling, geluiddemping, reiniging, afdichting en smering.Ton1959 schreef:Olie is dus niet alleen een smeermiddel maar heeft meerdere functies zoals reinigen ,vuil afvoeren ,koelen. En zeker de reinigende functies schelen enorm per soort olie..........................
Ronald
- Ton1959
Je verraad je leeftijd Ronald mijn laatste jaar A4 was 1975.
En ik moet zegggen heb best veel auto's en motoren gezien voor onderhoud en dan zie je onder die klepdeksels en in de carterpan de verschillen wel. Ik weet ook dat de ouderwetse olie het vuil ook meer liet bezinken terwijl de moderne het vuil zwevend houd . Dat bezinken kon ik mooi zien in het oliereservoir bij mijn Enfield. Daar kreeg je uiteindelijk een beetje een klei achtige substantie.
En ik moet zegggen heb best veel auto's en motoren gezien voor onderhoud en dan zie je onder die klepdeksels en in de carterpan de verschillen wel. Ik weet ook dat de ouderwetse olie het vuil ook meer liet bezinken terwijl de moderne het vuil zwevend houd . Dat bezinken kon ik mooi zien in het oliereservoir bij mijn Enfield. Daar kreeg je uiteindelijk een beetje een klei achtige substantie.
Jekihero schreef:yep, eerste jaar verbrandingsmotoren, zal 1973 geweest zijn, het bekende ezelsbruggetje Koegras; Koeling, geluiddemping, reiniging, afdichting en smering.Ton1959 schreef:Olie is dus niet alleen een smeermiddel maar heeft meerdere functies zoals reinigen ,vuil afvoeren ,koelen. En zeker de reinigende functies schelen enorm per soort olie..........................
Ronald
Ahhh, alweer een nieuwe draad over motorolie :lol: Ga ik popcorn voorbereiden 

- Ton1959
Ja graag Kenny wel de zoute popcorn en een flinke grote beker.Beamietoo schreef:Ahhh, alweer een nieuwe draad over motorolie :lol: Ga ik popcorn voorbereiden

- japachap
Hoi! Ik was eerste in de rij!Ton1959 schreef:Ja graag Kenny wel de zoute popcorn en een flinke grote beker.Beamietoo schreef:Ahhh, alweer een nieuwe draad over motorolie :lol: Ga ik popcorn voorbereiden

- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ik reageer niet meer op onderwerpen over olie, is net een griepepidemie : is net iedereen genezen komt er weer een nieuwe langs en begint het hele verhaal opnieuw van voor af aan, is er dan niemand die eerst eens zoekt wat er al geschreven is en dán pas een vraag stelt, om te _002 _002Beamietoo schreef:Ahhh, alweer een nieuwe draad over motorolie :lol: Ga ik popcorn voorbereiden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Baird schreef:Ik reageer niet meer op onderwerpen over olie, is net een griepepidemie : is net iedereen genezen komt er weer een nieuwe langs en begint het hele verhaal opnieuw van voor af aan, is er dan niemand die eerst eens zoekt wat er al geschreven is en dán pas een vraag stelt, om te _002 _002Beamietoo schreef:Ahhh, alweer een nieuwe draad over motorolie :lol: Ga ik popcorn voorbereiden
HEB JE JE TOCH WEER LATEN VERLEIDEN !!!! hahaha, maar ik kan het echt wel eens zijn met Baird.
Een beetje inlezen en onnodige postings kan daar mee worden voorkomen.
echter:
blijkbaar voorziet het toch in een behoefte als ik zie hoe het forum zich als hongerige wolven vast bijt aan een nieuwe posting over een oud item.
Ik kan er wel om lachen.
groet,
RhanRT
- Ton1959
Als iedereen alleen maar zegt gebruik de zoekfunctie maar dan is het alleen nog maar een werkplaatshandboek. Je moet een beetje blijven dicussieren anders heb je geen forum meer. En meningen veranderen en olie ook. Net als banden en de overige gebruikte materialen. Vandaagis het Michelin morgen Metzeler.
Ik heb mij er nog wat verder in de oliezaken verdiept;
Je kunt je inderdaad afvragen waarom je nog die "dure" olie van Castrol e.d. moet nemen terwijl je bij AH/Action/Hema/Kruidvat/Blokker diezelfde norm voor veel minder kunt aanschaffen.
Feit is dat bij die goedkopere olie de olie zelf van slechtere/mindere kwaliteit is.
Om te kunnen voldoen aan die norm worden er dan heel veel additieven en dopes toegevoegd om aan die norm te komen en voldoen.
Terwijl bij de duurdere merken de olie van zichzelf al van dusdanig hogere/betere kwaliteit is, dat er minder additieven en dopings in zitten c.q, bij nodig zijn.
De olie is van zichzelf al goed.
Additieven en dopes vervliegen na verloop van tijd, na zo'n 5000 kilometer zijn veel van die additieven en dopes die de kwalitatief mindere olie maken en dus ook die norm haalde, al weer weg en verdwenen.
En blijft er alleen nog maar die mindere kwaliteit olie over. Die dan ook niet meer aan de norm voldoet!
Omdat bij de duurdere olie de kwaliteit van de olie veel beter is, en dus veel minder additieven en dopes nodig zijn om aan die gestelde norm te kunnen voldoen, zullen het verlies van die dopings en additieven veel minder invloed hebben, en blijft er een olie van goede kwaliteit die zijn goed smerende eigenschappen blijft behouden, daar waar die kwalitatief mindere olies het al lang verloren hebben.
En dat is dus het belangrijke verschil.
Je zult dus bij goedkopere olies vaker de olie moeten verversen.
Je kunt je inderdaad afvragen waarom je nog die "dure" olie van Castrol e.d. moet nemen terwijl je bij AH/Action/Hema/Kruidvat/Blokker diezelfde norm voor veel minder kunt aanschaffen.
Feit is dat bij die goedkopere olie de olie zelf van slechtere/mindere kwaliteit is.
Om te kunnen voldoen aan die norm worden er dan heel veel additieven en dopes toegevoegd om aan die norm te komen en voldoen.
Terwijl bij de duurdere merken de olie van zichzelf al van dusdanig hogere/betere kwaliteit is, dat er minder additieven en dopings in zitten c.q, bij nodig zijn.
De olie is van zichzelf al goed.
Additieven en dopes vervliegen na verloop van tijd, na zo'n 5000 kilometer zijn veel van die additieven en dopes die de kwalitatief mindere olie maken en dus ook die norm haalde, al weer weg en verdwenen.
En blijft er alleen nog maar die mindere kwaliteit olie over. Die dan ook niet meer aan de norm voldoet!
Omdat bij de duurdere olie de kwaliteit van de olie veel beter is, en dus veel minder additieven en dopes nodig zijn om aan die gestelde norm te kunnen voldoen, zullen het verlies van die dopings en additieven veel minder invloed hebben, en blijft er een olie van goede kwaliteit die zijn goed smerende eigenschappen blijft behouden, daar waar die kwalitatief mindere olies het al lang verloren hebben.
En dat is dus het belangrijke verschil.
Je zult dus bij goedkopere olies vaker de olie moeten verversen.
Castrol 5W40 volsyntheet, fabriek schrijft 10W40 voor bij de >2010 RT.
De volsyntheet is het sterkere broertje van de halfsyntheet 10W40.
De RT vindt dit spul heerlijk en gebruikt slechts 0,5 liter per 10000
Groet,
Kees Jan
De volsyntheet is het sterkere broertje van de halfsyntheet 10W40.
De RT vindt dit spul heerlijk en gebruikt slechts 0,5 liter per 10000
Groet,
Kees Jan
- Lemoi
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
ik ook over motorolie praten! Had ik nog niet gedaan op dit forum 
Dus Kenny, lekker popcorn de volgende keer bij jouw? Zal alvast een beurt in september voorreserveren :-)
Ik heb er motorex in zitten (correct me if I'm wrong Kenny). Ofwel ik laat mijn motor altijd doen bij Kenny.
Laatst had ik wat olie erbij gegooid, niet zo lang voor mijn grote beurt. Was niet veel maar Kenny zei dat ik op moest passen want het reservoir was echt vol (of misschien te vol en wou ie me dat niet vertellen.
dus daar moet ik de volgende keer wat opletten of misschien niets bijgooien meer maar wel in de gaten houden dus). Ik heb dat gedaan na ongeveer 17K na de vorige beurt (dan kan je zeggen dat ik sneller een beurt moet doen maar Kenny had geen tijd zo snel en elke twee maanden voor een beurt wordt toch wel duur
)
Maar om kort te zijn, ik ben zeer tevreden met de olie die erin zit, eigenlijk geen verbuik van beurt tot beurt.
En iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
Zo en nu de popcorn........
Hans

Dus Kenny, lekker popcorn de volgende keer bij jouw? Zal alvast een beurt in september voorreserveren :-)
Ik heb er motorex in zitten (correct me if I'm wrong Kenny). Ofwel ik laat mijn motor altijd doen bij Kenny.
Laatst had ik wat olie erbij gegooid, niet zo lang voor mijn grote beurt. Was niet veel maar Kenny zei dat ik op moest passen want het reservoir was echt vol (of misschien te vol en wou ie me dat niet vertellen.

Maar om kort te zijn, ik ben zeer tevreden met de olie die erin zit, eigenlijk geen verbuik van beurt tot beurt.
En iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt, dat is het belangrijkste.
Zo en nu de popcorn........
Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 4657 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
-
Nieuw bericht Type motorolie R1200 RT (bj. 2006)
door Maarten1985 » » in Versnellingsbak & Koppeling - 7 Reacties
- 2693 Weergaves
-
Laatste bericht door Maarten1985
-
-
- 6 Reacties
- 4937 Weergaves
-
Laatste bericht door mkoskamp
-
- 5 Reacties