Pagina 1 van 1
Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 01 mar 2022, 18:24
door Chicco68
Vandaag een Optimate 4 met aansluiting voor 12V (links naast/onder de buddyzit) gekocht voor mijn BMW R1100RT. Aangesloten waarna rechtsboven eerst een lampje ging branden bij het groene vlakje (dus accu is goed?). Daarna schakelt hij over zoals op de foto waarbij het middelste gedeelte om de seconde knippert naar max 1 Amps. Het lampje linksonder blijft uit en rechtsonder blijft branden.
Is dit de juiste manier om de accu optimaal in conditie te houden?
Helaas word ik niet wijs van de handleiding derhalve hier de vraag bij de kenners.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 01 mar 2022, 19:12
door EileRT
Het groene lampje geeft aan dat het apparaat "aan" is. Het gele lampje geeft aan dat deze aan het laden is. De middelste gele knipperende lampjes geven de feitelijke laadspanning aan. Het apparaat is dus in orde.
Ik heb niet de Optimate 4 maar de Optimate 6. Is iets anders ingericht maar met nagenoeg dezelfde functie.
TIP: rij regelmatig minstens een uur. De dynamo van je motor is dan de beste lader.
Verder heb ik de motor thuis permanent aan de Optimate aangesloten.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 01 mar 2022, 21:06
door Chicco68
Bedankt voor de info, dan ben ik gerust gesteld. Rijden gaat zeker gebeuren echter ik heb hem vorige week pas opgehaald en vandaag de optimate binnen gekregen om de accu op orde te houden.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 08:46
door ErikS
Ja hoor. Werkt prima. Wat de vorige ook al schreef klopt.
Ook ik heb de motor altijd aan de Optimate aangesloten. En dat is al jaren mij gewoonte. Tot nu toe nooit problemen gehad. ook niet met de accu!
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 09:30
door MotoCon
Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 11:40
door jbazelmans
De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 15:12
door Wullum
MotoCon schreef: 02 mar 2022, 09:30
Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.
Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 16:19
door MotoCon
Het is ook niet dat zo'n optimate niet geschikt is, ze zijn juist te goed
Je accu is altijd vol genoeg om te starten als je net de lader afkoppelt. Ook als die accu eigenlijk slecht is.
Dus als je gaat rijden wordt je altijd onderweg pas geconfronteerd met je slechte accu.
Dat is altijd vervelender dan dat je dat thuis al in de gaten had.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 16:48
door Chicco68
jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40
De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...

Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 02 mar 2022, 20:38
door EileRT
En zo is het Chicco . . . !
Chicco68 schreef: 02 mar 2022, 16:48
jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40
De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 03 mar 2022, 07:44
door jbazelmans
Chicco68 schreef: 02 mar 2022, 16:48
jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40
De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...
Daar heb je dan ook weer gelijk in

Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 05 apr 2022, 23:32
door Brabo-driver
Wullum schreef: 02 mar 2022, 15:12
MotoCon schreef: 02 mar 2022, 09:30
Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.
Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.
En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 06 apr 2022, 09:39
door EileRT
+1
Brabo-driver schreef: 05 apr 2022, 23:32
En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 06 apr 2022, 11:09
door MotoCon
Brabo-driver schreef: 05 apr 2022, 23:32
zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Mijn eerder argument staat: ik heb liever thuis al in de gaten dat de accu slecht is, dan onderweg pas.
Ook ben ik er totaal niet van overtuigd dat een accu "onderhoud" nodig zou hebben als die een paar weken stil staat (meerdere maanden is wat anders). Ik denk dat "onderhoud" alleen nodig is als je zo lang mogelijk wil blijven doorrijden met een accu die toch al niet erg goed meer is. Ik koop voor die 7 tientjes liever gewoon op tijd een nieuwe.
Natuurlijk is het wel reuze handig dat je middels je druppel-(of onderhouds-)lader je eventuele blijvende verbruikers zoals een alarmsysteem kunt blijven voeden. Maar dan heb je het eigenlijk niet over stilstand van de accu.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 07 apr 2022, 15:21
door Windmill
Belangrijk is dat je de lader op canbus mode zet (mits je motor daarvan voorzien is) . Dit doe je door de laadklemmen kort te sluiten en daarna de stekker vd lader even in het stopcontact te steken. Op internet zijn daar diverse filmpjes over te vinden. En nee, je stoppen slaan niet door en je komt niet met een gesmolten klomp plastic te zitten.
Re: Optimate 4, juiste werking?
Geplaatst: 12 apr 2022, 11:45
door Brabo-driver
Windmill schreef: 07 apr 2022, 15:21
Belangrijk is dat je de lader op canbus mode zet (mits je motor daarvan voorzien is) . Dit doe je door de laadklemmen kort te sluiten en daarna de stekker vd lader even in het stopcontact te steken.
Klopt helemaal. En dan ook wel de juiste stekker ervoor gebruiken. Stekker voor de canbus plug (o-09 dacht ik), of de klemmen of vaste aansluiting voor het gewone laad proces.