Lekkage stuurdemper

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Lekkage stuurdemper

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Hallo,

Na een controlerondje vanmiddag kwam ik er achter dat mijn stuurdemper olie lekt.
Nu is mijn vraag zit zo'n ding standaard op de BMW of is dit er later op gemonteerd?.
Ik heb eens gekeken wat zo'n ding kost en vond ze nogal prijzig.
Als ze er niet standaard opzitten ben ik geneigd om hem eraf te halen zo te zien lekt hij al een mooi tijdje
en ik merk eigenlijk weinig ervan qua stuurgedrag dan.

[groet] Peter
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Lekkage stuurdemper

Ongelezen bericht door Baird »

De -1150- heeft standaard géén stuurdemper, ik zou hem er dus gewoon aflaten. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar zich dit aan laten praten.
Krijg je rare bewegingen in je fiets tijdens het rijden, remmen of accelereren dan is er iets anders aan de hand, maar dat is dan het volgende verhaal en gaan we met je bekijken wat dat dan zou kunnen zijn, hou ons op de hoogte, _004

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Zover ik weet is een stuurdemper pure onzin op een RT. Zou 'm gewoon verwijderen en de centjes in goede vering stoppen. Dat levert een stuk meer op als het gaat om stuurgedrag en wegligging _004 Maar goed, die goede vering heb je al :D
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Je vraagt je af wie er zoiets opzet. En waarom?
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik ben geen materiedeskundige, maar wil wel een gokje wagen, hoewel het in dit geval een 1150RT betreft.

Op mijn vorige 1200RT had ik erg last van instabiliteit op hogere snelheden, een soort pendelen vanaf ongeveer 140 km/u.
De eerste keer schrik je daar een beetje van. Het was goed te zien voor mensen die achter mij reden. Het werd niet veel erger bij het opvoeren van de snelheid.

Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dan een stuurdemper proberen.

De dealer had niet echt een verklaring. Zelf wijt ik het aan de hogere en bredere ruit icm de (in mijn geval kleine) topkoffer.

Ander merk banden hielp niet. De vering en demping achter strak zetten ook niet. Een duo meenemen wel enigszins, maar om alleen te gaan rijden als er een duo klaarstaat ....

Ik heb het met mijn nieuwe RT (met ESA) nog niet uitgeprobeerd, dus wellicht meld ik mij weer.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

slap frame, speling in de ophangingen? (misschien ook een ontbrekend lasje _003 ?

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wally 42
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Ik heb op de motorbeurs eens goed gekeken (er stonden genoeg rt's) en van de ongeveer 15 die ik
bekeken heb had er maar één een stuurdemper.
Dus eraf dat ding als hij toch al niet werkte hij rijdt prima zo zonder.
Even voor de goede orde ik heb een -850- die is vermomt als een -1150-
Bedankt voor de reaktie's [groet] Peter
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik blijf erbij: het hoort niet, en als je last hebt van een slingerende RT, is er iets mis met de motor, de vering of de banden. Dit is symptoombestrijding. Misschien is het zelfs een krom frame, maar een RT hoort gewoon niet te slingeren. Ik heb zelfs op de terugweg van vakantie een klein stukje het gas opengetrokken. En hoewel dat een beetje een overstatement is op een 850, ik ging toch wel over de 160. Met volle koffers, jerrycans op de valbeugels en een rol op de buddy. Geen slingeren. Bij de VRO met losse handen gereden, geen probleem.

Uiteraard is het erg lastig als je ervoor staat, maar ik zou toch erg benieuwd zijn naar de werkelijke oorzaak. Misschien heeft de motor wel een kromme voorwielophanging of zijn de lagers schuin afgesleten (kan dat?). Ik heb er ook niet veel verstand van, maar het hoort niet. Een hoog scherm kan dat ook niet veroorzaken, want die zit niet aan je stuur gekoppeld. Als de ruit symmetrisch is, heeft ie geen invloed op het rijgedrag. Nee, de oorzaak moet ik het rijwielgedeelte zitten. Iets is krom, los of scheef. Of verkeerd gemonteerd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”