Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Na een controlerondje vanmiddag kwam ik er achter dat mijn stuurdemper olie lekt.
Nu is mijn vraag zit zo'n ding standaard op de BMW of is dit er later op gemonteerd?.
Ik heb eens gekeken wat zo'n ding kost en vond ze nogal prijzig.
Als ze er niet standaard opzitten ben ik geneigd om hem eraf te halen zo te zien lekt hij al een mooi tijdje
en ik merk eigenlijk weinig ervan qua stuurgedrag dan.
De heeft standaard géén stuurdemper, ik zou hem er dus gewoon aflaten. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar zich dit aan laten praten.
Krijg je rare bewegingen in je fiets tijdens het rijden, remmen of accelereren dan is er iets anders aan de hand, maar dat is dan het volgende verhaal en gaan we met je bekijken wat dat dan zou kunnen zijn, hou ons op de hoogte,
Zover ik weet is een stuurdemper pure onzin op een RT. Zou 'm gewoon verwijderen en de centjes in goede vering stoppen. Dat levert een stuk meer op als het gaat om stuurgedrag en wegligging Maar goed, die goede vering heb je al
Ik ben geen materiedeskundige, maar wil wel een gokje wagen, hoewel het in dit geval een 1150RT betreft.
Op mijn vorige 1200RT had ik erg last van instabiliteit op hogere snelheden, een soort pendelen vanaf ongeveer 140 km/u.
De eerste keer schrik je daar een beetje van. Het was goed te zien voor mensen die achter mij reden. Het werd niet veel erger bij het opvoeren van de snelheid.
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dan een stuurdemper proberen.
De dealer had niet echt een verklaring. Zelf wijt ik het aan de hogere en bredere ruit icm de (in mijn geval kleine) topkoffer.
Ander merk banden hielp niet. De vering en demping achter strak zetten ook niet. Een duo meenemen wel enigszins, maar om alleen te gaan rijden als er een duo klaarstaat ....
Ik heb het met mijn nieuwe RT (met ESA) nog niet uitgeprobeerd, dus wellicht meld ik mij weer.
Ik heb op de motorbeurs eens goed gekeken (er stonden genoeg rt's) en van de ongeveer 15 die ik
bekeken heb had er maar één een stuurdemper.
Dus eraf dat ding als hij toch al niet werkte hij rijdt prima zo zonder.
Even voor de goede orde ik heb een die is vermomt als een
Bedankt voor de reaktie's Peter
Ik blijf erbij: het hoort niet, en als je last hebt van een slingerende RT, is er iets mis met de motor, de vering of de banden. Dit is symptoombestrijding. Misschien is het zelfs een krom frame, maar een RT hoort gewoon niet te slingeren. Ik heb zelfs op de terugweg van vakantie een klein stukje het gas opengetrokken. En hoewel dat een beetje een overstatement is op een 850, ik ging toch wel over de 160. Met volle koffers, jerrycans op de valbeugels en een rol op de buddy. Geen slingeren. Bij de VRO met losse handen gereden, geen probleem.
Uiteraard is het erg lastig als je ervoor staat, maar ik zou toch erg benieuwd zijn naar de werkelijke oorzaak. Misschien heeft de motor wel een kromme voorwielophanging of zijn de lagers schuin afgesleten (kan dat?). Ik heb er ook niet veel verstand van, maar het hoort niet. Een hoog scherm kan dat ook niet veroorzaken, want die zit niet aan je stuur gekoppeld. Als de ruit symmetrisch is, heeft ie geen invloed op het rijgedrag. Nee, de oorzaak moet ik het rijwielgedeelte zitten. Iets is krom, los of scheef. Of verkeerd gemonteerd.