Zo had ik ook een fijne verjaardag 12 juli. Eerst met vrienden zaterdag naar Groenloooooh gereden, camping opgezocht, in de avond het dorp in bij de Jumbo voor de BBQ halen. Alles gewoon starten, lopen. Zondagmorgen starten en moeilijk doen. Na 4 x proberen eindelijk het ding aan. Dacht van "kak, de cam er de hele avond opgelaten". Even laten lopen en klein rondje gereden terwijl er afgerekend werd. Bij het opnieuw starten, gewoon "klik". Met de startkabels weer aan gekregen, maar na een 20 tal kilometer moest ik vol in de ankers voor een groepje wielrenners, waardoor hij afsloeg. Nu wederom niet aan te krijgen, en ook geen startkabels. Ik vermoede startmotor of accu. Ik heb hem niet zo lang, en eigenlijk niet de accu nog gecontroleerd qua leeftijd. De ANWB maar gebeld en die kwam met een briljante oplossing:
De accu gaf onbeladen in de display netjes 12,8V en bij het aanzetten van de startmotor 4,3V. Dood als een pier dus. Dat was wel even zuur met de voor de groep nieuwste motor, dat juist die het weer niet deed, en op mijn jaardag. Daar ging koffie en gebak in zutphen, werd 2 uur aan de straat zitten.
Hiermee kon ik de rit vervolgen en heb thuis een nieuwe accu besteld (
6-ON YTX14-BS Accu onderhoudsvrij). gelukkig had ik zelf nog wat tape meegepakt. Ik keek al verbaasd naar mijn hand vrijdag toen ik de tape pakte, en schouder ophalend de topkoffer in mikte. Soms.........
De accu bleek uit 2014 te zijn, nieuw bij de motor. Dus 6 jaar is wel de levensduur kennelijk, maar dat gaat die ook wel direct richting overlijden.