Opeens afslaan van motor
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Opeens afslaan van motor
-Motor loopt soepel, geen indicaties, geen lampjes of iets dergelijks.
-Opeens slaat ie af, verlichting blijft het doen echter toerenteller staat op nul met de motor rijdend in zijn versnelling (uit laten lopen).
- Rider Info Display blijft het gewoon doen inclusief verlichting en de indicaties.
- Na vijf minuten swachten/afkoelen start de motor pas weer (ervoor start ie niet) en rijdt hij alsof er niets aan de hand is.
Zelf denk ik aan de motronic relay die open/dicht klapt met het warmer worden van de motor, na afkoelen doet ie het weer normaal??? Vanochtend de engine kill switchgebruikt, op een rustig stukje weg. Dat zou het zelfde moeten doen als een openslaand motronic relay volgens mij, echter met de killer switch wordt ook rider displat uitgeschakeld, dat gebeurd tijdens het afslaan niet. Het is dus iets anders.
De dealer heeft al de timer sensor gewisseld aangezien deze naast het moment van vonken ook de toerenteller aanstuurd. Als de toerenteller naar nul gaat terwijl er toeren worden gemaakt is deze dus nogal verdacht. Ondanks de nieuwe sensor geen resultaat.
Toch weer de timingssensor of the motronic control unit? Alles gaat daarin en weer uit. Hebben er mensen nog andere ideeen?
Irritant om dat het probleem zeer af en toe voordoet. Ik heb overigens ook de motronic uitgelezen direct na afslaan en voor dat ik 5 minuten heb gewacht. Dan start ie namelijk nog niet, code 4444, alles zou goed moeten zijn....
Stoffel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Timer sensor?
Bedoel je daar de Hall Effect Sensor (HES) mee?
Dat is de plaat met 2 sensoren die voorop het motorblok zit, net achter de generatorsnaar. (duur ding

Als je het relais verdenkt, kun je deze uitwisselen met het claxon relais.
Onder het zadel, in de zekeringenkast, het voorste rijtje relais, 4 kleine rechthoekige relais, nr2 is de claxon, nr4 de Motronic, even uitwisselen en testrijden.
Groeten, Paul.
Wat wel opvallend is dat BMW het heeft over 1 sensor en jij, wiring diagrams ook overigens, voer twee. Heb jij enig idee of het 2 in 1 sensors zijn? Zal BMW is bellen want misschien is er 1 verwisseld maar is de ander kapot..
Overigens was ik in de buurt toen ze halverwege van de klus waren, echt alles moet ervan af!
Stoffel
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
De officiele benaming is Hall Effect Sensor, doe een google en je weet hoe zo'n ding werkt.
Het is 1 unit, met 2 sensoren, eentje geeft de stand van de krukas door en de andere het toerental, beide signalen worden in de Moronic gebruikt om de ontsteking aan te sturen en de hoeveelheid brandstof.
Bel BMW eens, of ze die ouwe nog hebben, ze zijn reparabel.
Groeten, Paul.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Geen pijl op te trekken wanneer hij uitvalt. Bij mij wel steeds op de provinciale weg gebeurd. Geen prettig gevoel btw.
Ik hou dit onderwerp in de gaten.
Langzaam aan de mogelijkheden afstrepen, baal er wel van want het vertrouwen in de betrouwbaarheid is er dus niet!
Stoffel
Volgens mij ook terug te zien aan het soms terugvallen van de toeren bij stationair draaien. bv bij stoplichten.
Je schijnt dan ook van het KFR af te zijn.
Geen idee of dit het probleem kan zijn, maar misschien wel een nieuw aanknopingspunt.
Nog steeds geen klap verder
Het probleem komt nog steeds zelden voor maar nogal irritant. Meestal start ie weer naar een paar minuten. Doordat ik nu altijd een extra bougie bij me heb weet ik wel dat er tijdens het afslaan en niet starten er geen vonk komt. Dus blijft de bedrading (gemeten geen breuken kunnen vinden) bobine (BMW voorraad historie laat zien dat deze eigenlijk nooit worden gewisseld) en de motronic.
Ik ben het aardig zat dus zit er over te denken om een tweedehands motronic te kopen (Ebay duitsland) en die te installeren. Heeft iemand nog een motronic op zolder liggen? Heeft iemand weleens een motronic gewisseld?
De GS site heeft veel en goede info of motronics sowieso een aanrader!!
Groetjes,
Stoffel
Re: Opeens afslaan van motor
Keep you posted,
Stoffel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Opeens afslaan van motor
Voor de rest rijdt de motor super, met Shell Fuel Save tik ik net de 1:20 aan, dat is zuiniger dan mijn oude TransAlpje!
Groeten,
stoffel
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Opeens afslaan van motor

Maar we hebben er tenminste weer een blijerijer terug :;
Stoffel schreef:Voor de oplettende lezer: Uiteindelijk is mijn bobine overleden, die is vervangen en nu doet de motor het al drie maanden zonder problemen. Bijna 1000 euro verder maar dan toch iets wat op een betrouwbare motor begint te lijken!
Voor de rest rijdt de motor super, met Shell Fuel Save tik ik net de 1:20 aan, dat is zuiniger dan mijn oude TransAlpje!
Groeten,
stoffel
Re: Opeens afslaan van motor
Re: Opeens afslaan van motor
Belangrijkste is natuurlijk geen paniek! Het is mechanisch dus de oplossing is er, wordt alleen afstrepen. Ik heb er drie maanden over gedaan maar hij doet het nu prima! Hard gezegd is het goede nieuws dat de motor het helemaal níet doet. Dat maakt het vinden een stuk makkelijker dan als (zoals bij mij) het er soms in zit.
Je zegt dat hij draait maar niet aanslaat. Daar van uit gaande is het of de vonk (beter gezegd het gebrek eraan) of de peut/benzine. Ik denk aan de hallgever, maar even wat bredere tips:
Benzine (neem aan dat er nog in de tank zit?...
- als je het contact aan zet moet je aan de reachterkant, onder de tupperware, een seconde of twee de pomp horen aanslaan. Deze bouwt dan druk op, als de druk hoog genoeg is slaat ie weer af. Het is dus een kort geluid. Als dit niet gebeurd is het (meestal) of je pomp of de schakelaar van de pomp. Zou ook kunnen dat de pomp niet genoeg druk kan maken.
Vonk
De bougie kabel/dop moet er recht uitgetrokken kunnen worden. Niet nodig om te draaien oid. Bij mij ging dat de eerste keer ook zeer moeilijk, het kan wel een beetje geweld hebben. Pak een reserve/nieuwe bougie en stop die in de losgetrokken dop, zorg dat de uiteinde van de bougie contact kan maken met bijvoorbeeld cilinderkap of ergens op het frame. (je hoeft dus niet de bougie uit de cilinder te halen, scheelt weer wat werk!) Dan starten en kijken of die vonkt. Als deze niet vonkt is het 9 van de 10 keer de Hallgever, er is daarover veel geschreven op dit forum, even zoeken. 50k is ook wel een km stand waarbij de hallgever de geest kan geven! Er is betrekkelijk goedkoop aan te komen bij FreekC (dacht ik) als je de oude inlevert. Het wisselen is wel een klus! Ik zou het eerst in deze hoek zoeken!
Als dit het niet is, is het verdere systeem redelijk simper: Bougie - bougie kabel - bobine - motronic - hall gever (en natuurlijk alle bedrading hier tussen. Meten is weten, hallgever isoleren met meten is vrij lastig, misschien weten andere forum leden meer?
Kortom alles stap voor stap, hou ons op de hoogte dan kunnen we je een beetje helpen.
stoffel
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Opeens afslaan van motor
even over de bougiekap er af halen.......ik heb bij het boordgereedschap (R1100RT) een speciaal greepje zitten waarmee je de bougiekap er makkelijk aftrek.
groet Henk
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Opeens afslaan van motor
Dank je Stoffel, voor de uitgebreide tips. Er was inderdaad geen vonk. Op de motor-ambulance (heb ik gelukkig...) en naar de garage. Yep, de Hallgevers....Stoffel schreef:nog nieuws?

Na 3 uur sleutelen en nieuwe Hallgevers erin én 370 euries lichter, rijdt de RT weer

Mocht men ooit problemen hebben, Jensen in Nijmegen is het adres. Betrouwbaar, goed en snel en niet l te duur

Ik ben blij dat ie weer rijdt!!!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht