Klepspeling.
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Kees BMW
Klepspeling.
Ik lees dikwijls in forums om de klepspeling bij boxers iets ruimer inteslellen,dit zou ook beter zijn om stationair aftestellen.Ik heb mijn motoren altijd met iets minder klepspeling afgestelt,zodat je kleppen iets eerder open gaan[meervulling]door minder speling loopt je nokkenvolger iets gemakkelijker de oplooprampe van je nok op,en iets rustiger de aflooprampe af.Je hebt dan minder kans dat de nokkenvolger gaat stuiteren op de grondcirkel van de nokkenas.Teveel of teweinig klepspeling veroorzaken allebei schade aan nok en nokvolger.Ik heb ook geconsteteerd dat de meeste voelers een honderste of wat te dik zijn,gemeten met een micrometer.Verder ik rijdt zelfs nooit hoog in toeren zo tussen 4000 en 5000 toeren.
Succes.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
klepspelling
Ik denk dat je de beste resultaten hebt als je de klepspelling volgens de specificaties van de fabrikant afstel.
Dit om slijtage ( zoals je al zei ) te voorkomen.
Een meervulling krijg je volgens mij niet door ze krapper in te zetten, misschien een sportieve nokkenas plaatsen?
Afstellen is toch een klusje appart, de één zegt dat de voelermaat er niet klemmend doorheen moet glijden, de ander... hij mag licht geklemd worden bij het doorhalen.
Persoonlijk neem ik de 2e....het licht klemmen van de voelermaat bij het doorhalen.
Gaat vast lukken bij de meeste doehetzelfers.
Wilco
- PaulRS
Van die ene /100ste afwijking zal de boel niet spannend worden, net zo voor het 'gevoel' in het voelermaatje.
Wat is licht, wat is klemmend? is voor iedereen weer anders.
Mijn 'gevoel' is boutje los, voeler ertussen en het inbussleuteltje tussen duim en wijsvinger rollen zodat het stelboutje spelingsvrij tegen de voeler ligt.
Dan het borgmoertje vastzetten zonder het boutje te verdraaien.
Het voelertje mag dan niet uit z'n eigen er tussen uit vallen, dat moet hem dan zijn.
Daarna de motor met de hand een paar slagen in de rondte draaien en speling controleren.
Het afwijken van de fabrieks specs is nergens goed voor, te los en de klep hamert, te vast en de klep kan verbranden.
Groeten, Paul.
Ik zou zeggen gelijk van stemming maar anders verwoord

Het te ruim of te krap afstellen geeft vaak meer inslag of verbrandings mogelijkheden op de tuimelaars. nokvolgers en nokken zelf. het inslaan ( te ruim) of verbranden van raakvlakken nokken/volgers ( veel te krap) is wel degelijk aanwezig indien je flink doorduwd met de tuf.
als de zaak slecht loopt na afstelling bedenk men dat zelf wel :roll:
De ruimte in de afstelling is óók bedoeld om de smering een goede kans te geven zijn werk te doen en een koelmoment toe te kennen ook al is deze heel klein.
Verders... Tanken en Kachelen. :P
PaulRS schreef:Hoi.
Van die ene /100ste afwijking zal de boel niet spannend worden, net zo voor het 'gevoel' in het voelermaatje.
Wat is licht, wat is klemmend? is voor iedereen weer anders.
Mijn 'gevoel' is boutje los, voeler ertussen en het inbussleuteltje tussen duim en wijsvinger rollen zodat het stelboutje spelingsvrij tegen de voeler ligt.
Dan het borgmoertje vastzetten zonder het boutje te verdraaien.
Het voelertje mag dan niet uit z'n eigen er tussen uit vallen, dat moet hem dan zijn.
Daarna de motor met de hand een paar slagen in de rondte draaien en speling controleren.
Het afwijken van de fabrieks specs is nergens goed voor, te los en de klep hamert, te vast en de klep kan verbranden.
Groeten, Paul.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
De belangrijkste reden dat een koude motor klepspeling nodig heeft is het feit dat bij het warm worden van de motor de diverse materialen van kop, klep, nokkenas e.d. allemaal verschillend uitzetten (andere uitzettingscoefficient). De klepspeling verandert dus wanneer de motor warm wordt. De koude klepspeling is zo berekend dat bij warme motor de speling zo goed als nul is.Wivanti (Wilco) schreef: De ruimte in de afstelling is óók bedoeld om de smering een goede kans te geven zijn werk te doen en een koelmoment toe te kennen ook al is deze heel klein.
.
- Kees BMW
Als je het borgmoertje vast zet ,trek je stelboutje meestal iets op door speling op de schroefdraad in de tuimelaar.Hier door krijg je weer iets meer klepspeling,als je het goed wil doen vergt het toch een beetje tijd,om beide kleppen de zelfde speling te geven.Bij een dealer nemen ze meestal de tijd daar niet voor.
Succes.
- PaulRS
@Wilco, met verbranden bedoel ik eigenlijk de klep zelf, daar waar hij afdicht.
Het koelmoment is wanneer de klep aanligt op de zitting en zijn warmte overdraagt.
@Hans, de speling is juist het kleinst tijdens het opwarmen van de motor en met name de uitlaatkant.
Als de boel goed is doorgewarmt, is de speling weer groter.
@Kees, correct, daarom is het juist een secuur werk en meestal niet in 1 keer klaar.
Na het stellen een paar krukasslagen maken en controleren doen ze bij een dealer meest ook niet.
Stel ze.
Groeten, Paul.
Paul,PaulRS schreef:Hoi.
Het koelmoment is wanneer de klep aanligt op de zitting en zijn warmte overdraagt.
Groeten, Paul.
Is ook eigenlijk mijn verhaaltje, heb zelf ook meegemaakt dat de volgzool van een tuimelaartje bij te krap inzetten helemaal was ingevreten zo ook de Nok op de kop.
was wel een tuf die maximaal moest presteren dus hoog in de RPM's bleef hangen. Hon_350/4.
Groeten, Paul.
Is ook eigenlijk mijn verhaaltje, heb zelf ook meegemaakt dat de volgzool van een tuimelaartje bij te krap inzetten helemaal was ingevreten zo ook de Nok op de kop.
was wel een tuf die maximaal moest presteren dus hoog in de RPM's bleef hangen. Hon_350/4.
Groeten, Paul.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 3941 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 5 Reacties