R1150RT met waterkoeling........

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

R1150RT met waterkoeling........

Ongelezen bericht door Baird »

Ja dat klinkt vreemd hè !!

Maar wat ik bedoel is het volgende:

Als ik tijdens een rit, bij normale bedrijfstemperatuur in een echte stortbui terecht kom dan kan de motortemperatuur dalen totdat ik weer 2 streepjes over heb( blauw = koud).

Deze zomer zelfs weggereden in Oostenrijk ( 19 juli), hele dag stortregenen en sneeuw op 1600 m _003 , heb zo zeker 100 km gereden met temperatuur op 2 streepjes, als ik dan wat langer voor een stoplicht sta of stadsverkeer dan loopt hij een beetje op, buitenweg weer terug naar 2 streepjes.

De onderkant van de kuip heb ik al jaren geleden dichtgemaakt met een plaat aluminium om de directe straal water van de voorband niet tegen het carter aan te laten komen. De grootste 'koelers' zouden dan de klepdeksels/cilinderkoppen kunnen zijn, maar om die nou te gaan inpakken..............

Als het goed is gaat de thermostaat van de oliekoeler open en dicht. Bij het normaal warm worden van de motor is dat ook te zien, je ziet de temperatuur even terug lopen en daarna weer oplopen.

Dit alles gebeurt dus alleen bij véél water, als het droog nooit een probleem, ook niet bij -5 !!

De vraag aan jullie is duidelijk: Hebben er meer van jullie hier een probleem mee en wat is een eventuele oplossing? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Kees BMW

Re: R1150RT met waterkoeling........

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo.

Dat heeft te maken dat het water via je voorband tegen je motorcarter geslingerd word,hier door word de olie voorraad in je carter zover afgekoeld dat je in je Fid nog maar 2a3 blokjes ziet.

Succes.
Kees BMW
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Is het een probleem dan? Moet je bij die temperaturen niet andere olie gebruiken? Dunnere olie ofzo? (ik heb er ook niet veel verstand van).
Volgens mij is het pas 'erg' als de temps onder de -10/-20 komen. Dan moet je (bij een auto iig) radiatoren inpakken enzo. Bij de beemer zal je dan wel die oliekoeler moeten afdekken. Misschien is dat ook hier een oplossing.
Kees BMW

Hallo.

Ik weet niet wat voor olie je gebruikt maar ik zou gewoon 10W40 half Synthetic gebruiken.Bij mijn oude Boxers waar ik vroeger in de winter ook mee reed pakte ik het carter helemaal in om een beetje olie temperatuur te krijgen je had toen ook geen temperatuurmeter.

Succes.
Kees BMW
Baird
2024
2024

cdraaisma schreef:Hallo.

Dat heeft te maken dat het water via je voorband tegen je motorcarter geslingerd word,hier door word de olie voorraad in je carter zover afgekoeld dat je in je Fid nog maar 2a3 blokjes ziet.

Succes.
zover was ik ook............................vandaar de plaat die ik reeds gemonteerd heb.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Baird
2024
2024

Mike Philippens schreef:Is het een probleem dan? Moet je bij die temperaturen niet andere olie gebruiken? Dunnere olie ofzo? (ik heb er ook niet veel verstand van).
Volgens mij is het pas 'erg' als de temps onder de -10/-20 komen. Dan moet je (bij een auto iig) radiatoren inpakken enzo. Bij de beemer zal je dan wel die oliekoeler moeten afdekken. Misschien is dat ook hier een oplossing.
Beetje lastig om in juli in de zomervakantie de olie te wisselen omdat je toevallig een berg over moet waar sneeuw ligt en voordat het sneeuwt een paar honderd kilometer plenst, nee jongens dit moet serieuzer kunnen.

Ik gebruik Shell VSX 15W-50, precies wat BMW voorschrijft, een prima olie met acceptabel verbruik, zie draadje olieverbruik
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Kees BMW

Hallo.

Het is niet anders 80Cº olie tempertuur vind je motor ook prettiger.

Succes.
Kees BMW
Baird
2024
2024

Het is niet anders 80Cº olie tempertuur vind je motor ook prettiger.

Succes.
Kijk, nou komen we ergens.... _004

Begrijp ik jou goed dat 2 streepjes 80Cº is? Weet je de waarden van die andere streepjes ook (ongeveer)?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Mike Philippens

Baird schreef:
Mike Philippens schreef:Is het een probleem dan? Moet je bij die temperaturen niet andere olie gebruiken? Dunnere olie ofzo? (ik heb er ook niet veel verstand van).
Beetje lastig om in juli in de zomervakantie de olie te wisselen omdat je toevallig een berg over moet waar sneeuw ligt en voordat het sneeuwt een paar honderd kilometer plenst, nee jongens dit moet serieuzer kunnen.
Nou, dan is het gewoon een kwestie van gaan met die banaan. Kan me niet voorstellen dat het meteen kwaad kan. Er zijn mensen die in ernstiger kou rondrijden zonder aanpassingen. Die motoren zijn voor Europa gemaakt. Pas als je rond de Noordkaap woont (het hele jaar dus, niet alleen een paar dagen vakantie) zul je iets moeten ondernemen. Je ziet dat met auto's ook. Mensen in Zwitserland en Oostenrijk doen ook niet iets bijzonders met hun voertuigen. Maar pak je Noorwegen (noordelijke delen), dan zie je ineens ingepakte radiatoren en auto's aan de oplader en standkachels.

Ik zeg: gewoon gaan, kan geen kwaad. Moet ie tegen kunnen, anders had het geen motor moeten worden. Toch?

btw: die van mij lust geen olie. Ik hoef nooit wat bij te vullen.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

ik vind het wel apart hoor, ik rij het hele jaar door en of het nou -10 is of +30, ook bij regen (genoeg ervaring daarmee afgelopen weken) ik krijg naar verloop van tijd altijd mijn 5 streepjes! Ook met andere types olie! Ik vind het apart en vraag me af of koeling regeling wel ok is...

Groet,
Stoffel
Kees BMW

Hallo.

Ik heb de gegevens ergens staan maar waar,maar 5 balken is ±87 ºC dan gaat je thermostaat ook open.

Succes.
Kees BMW
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb de gegevens ergens staan maar waar,maar 5 balken is ±87 ºC dan gaat je thermostaat ook open.

Succes.
Cees,
Ik vond het op een duits forum terug (boxer-forum.de):

Temperaturen per streep in het FID:
1 streep = ca. 35 - 50 °C
2 strepen = ca. 51 - 65 °C
3 strepen = ca. 66 - 72 °C
4 strepen = ca. 73 - 80 °C
5 strepen = ca. 81 - 110 °C
6 strepen = ca. 111 - 140 °C (dit is normaal het max.)
7 strepen = ca. 141 °C - 155 °C
8 strepen = >156 °C

Hans
Mike Philippens

HansD schreef:6 strepen = ca. 111 - 140 °C (dit is normaal het max.)
Volgens mij is 5 streepjes 'normaal' toch? Ik heb 'm in Marokko heel even op de 6 gehad...toen was het érg warm en reden we niet erg hard vanwege de slechte wegen. Heuvel op, en heuvel af op de motorrem...koelde niet best.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik ben eens met de reeds genoemde stellingen dat...
1. bij flinke tijdelijke koud waterstorting over de carter kan de olie temp iets dalen. (Cees)
Een daling van meer dan 2 streepjes vind ik zelf extreem en loop je het gevaar door de te snelle temp verschil om je blok te beschadigen
2. Is jouw olie temperatuur regeling in orde ? (Stoffel)
Zo niet zou ik zelf eerst naar de oliekoeler circuit kijken met aandacht op de thermostat en ook de fittingen en leidingen.

De viscositeit van de olie heeft niets te maken met de temperatuur alleen hoe dik of dun de olie is bij een bepaalde temperatuur.

Dank je Hans voor de temperatuur data _004

Gr,
Kenny
Baird
2024
2024

ksimon schreef:Ik ben eens met de reeds genoemde stellingen dat...
1. bij flinke tijdelijke koud waterstorting over de carter kan de olie temp iets dalen. (Cees)
Een daling van meer dan 2 streepjes vind ik zelf extreem en loop je het gevaar door de te snelle temp verschil om je blok te beschadigen
2. Is jouw olie temperatuur regeling in orde ? (Stoffel)
Zo niet zou ik zelf eerst naar de oliekoeler circuit kijken met aandacht op de thermostat en ook de fittingen en leidingen.

De viscositeit van de olie heeft niets te maken met de temperatuur alleen hoe dik of dun de olie is bij een bepaalde temperatuur.

Dank je Hans voor de temperatuur data _004

Gr,
Kenny
Mijn vraag was : Hebben er meer van jullie hier een probleem mee en wat is een eventuele oplossing?

Conclusie

1: Het komt blijkbaar meer voor maar niet zo extreem als ik het had, nou was dit wel uren achter elkaar in noodweer van regen en regenschnee, zoals onze oosterburen dat zo mooi noemen, dus echt véél koude vloeistof over het blok.

2: Ik heb uiteraard geen lekkage want dan zou ik dat merken in olieverbruik en vieze motor( fittingen en leidingen),dus het circuit is in principe in orde,

3: Soort olie had ik zelf al uitgesloten, is geen parameter bij dit verschijnsel.

Blijft over een thermostaat die schijnbaar wel op tijd open gaat maar meer moeite heeft met dichtgaan op de juiste temperatuur. Als iemand de temperatuur gegevens heeft van onze thermostaten is dat welkom.

De 6 streepje haal ik ook zomers in Nederland wel eens, stadsverkeer bij 30+ en bingo, 7 nog nooit gehaald!

Iedereen bedankt voor het meedenken en Hans voor de tabel: Give me data!!
[groet] _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Beamietoo

De primaire blok koeling komt grootdeels door de koelingribben op de cylinderkoppen. De oliekoelercircuit voorkomt 2 mogelijk situaties...
1. dat olie tijdens warm-up bij lage blok temperatuur loopt over de oliekoeler
2. uitgaande olie van de cylinder kop te heet wordt maw bij hogere olie temp bij de koppen wordt de olie gepompt naar de koeler.

In jouw situatie bij ijskoud water over de koelingribben zal de oliekoeler circuit dichtslaan tot dat hogere olie temperatuur weer bereikt is.
Trouwens is een indicatie van 6 of zelfs 7 strepjes op de rid geen paniek. Ik heb nooit gehoord dat een lucht / olie gekoelkde boxer op tilt is gegaan van oververhitting. Mocht het echt in het gevaar zone komen dat gaat de blok een waarschuwing eerst geven dmv als een gek pingelen _003 . Gewoon de motor utzetten en wachten daarna zsm de olie uit en nieuwe erin.

Ik hoop dat ik nu meer op jouw vraag een antwoord geeft .

Gr,
Kenny
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Bert,
Weet je wel zeker dat je motor een olie-thermostaat heeft? Ik lees op het duitse forum dat de 1100-RTs van voor 1998 geen thermostaat hebben (?).
Volgens dezelfde oosterburen opent de olie-thermostaat (indien aanwezig!) bij ongeveer 80 graden Celsius.
Als je dus bij koude motor de motor start en de oliekoeler wordt langzaam warm (zeg 50 graden), dan heb je OF geen oliethermostaat OF hij is stuk!

Hans
Baird
2024
2024

HansD schreef:Bert,
Weet je wel zeker dat je motor een olie-thermostaat heeft? Ik lees op het duitse forum dat de 1100-RTs van voor 1998 geen thermostaat hebben (?).
Volgens dezelfde oosterburen opent de olie-thermostaat (indien aanwezig!) bij ongeveer 80 graden Celsius.
Als je dus bij koude motor de motor start en de oliekoeler wordt langzaam warm (zeg 50 graden), dan heb je OF geen oliethermostaat OF hij is stuk!

Hans
Ik heb een R1150RT van 2003, op de OEM tekeningen kom ik wel wat veren tegen in het oliecircuit, moet het Haynes-boek er eens op na slaan, maar ja mijn boek gaat over de 1100, heb het duitse boek besteld over de motor, aandrijving etc.

Als ik trouwens voor de 1200 op OEM kijk vind ik ook geen thermostaat....................?? Of er zit Oia in mijn ogen.

Op de website van de Knalpot vind ik wel een plaatje van een thermostaat van een R850, dus het kan wel

Afgelopen winter heb ik met de vorst ook gereden en toen werd hij uiteindelijk wel warm, al duurt dat natuurlijk wel langer dan zomers, een 10 km ongeveer, 3-4 streepjes.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Beamietoo

Ik denk dat de 1100 na bj. 1997 geen thermostat in de olie circuit meer heeft. Het is een simpele bi-metaal type waar (bijna) niets aan stuk gaat. Kan via bmw geen temperatuur gegevens vinden voor de open en dicht spec. maar is denk ik wel door de oosterburen een keer gemeten.
Gr,
Kenny
Baird
2024
2024

Toch nog eens gespit:

In de onvolprezen Reparatiehandleiding R1150RT, nb door mijzelf gepost, staat op blz 11.43 beschreven hoe de thermostaat uitgebouwd moet worden, het 'regelelement (2)' op de afbeelding lijkt verdacht veel op een thermostaat.

Nu de open- en sluitwaarden nog dan kunnen we hem testen in een pannetje water op het fornuis.

[groet]
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Kees BMW

Hallo.

Als je 5 blokjes hebt gaat je thermostaat open dit kun je voelen als de stalen leiding rechts vooraan in je kuip warm word.

Succes.

Kees.
Kees BMW
Baird
2024
2024

ksimon schreef:Ik denk dat de 1100 na bj. 1997 geen thermostat in de olie circuit meer heeft. Het is een simpele bi-metaal type waar (bijna) niets aan stuk gaat. Kan via bmw geen temperatuur gegevens vinden voor de open en dicht spec. maar is denk ik wel door de oosterburen een keer gemeten.
Gr,
Kenny
Waarom zou de 1100 na 1997 geen thermostaat hebben? Dan heb je helemaal geen controle over de motortemperatuur?
Waar heb je gevonden dat het een simpel bi-metaal type is en geen was-type? Als ik het plaatje bekijk in de reparatiehandleiding zie ik een model dat lijkt op een was-type.
Als ik hem demonteer verwacht is dat de waarden er op staan, dat was vroeger bij auto's ook wel eens het geval.
Ik heb het duitse R-motor- en aandrijving boek bestelt en hoop dat daar meer details in staan.
[groet]
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Er zijn 2 type thermostaten in omloop.

De 1e versie RT heeft die tussen de slangen zitten in de kuip, groot ding met 4 slangen.
Alle niet RT modellen hadden nog geen thermostaat.
Na '97 is dat ding verhuist naar in het motorblok, in het gietstuk rechtsboven waar de tempsensor en uitgaande leiding zit.
Beide gaan open bij 5 balkjes, of 95C

Overzicht balkjes;

Öltemperaturanzeige:
1 Balken = ca. 35 - 50°C
2 Balken = ca. 51 - 65°C
3 Balken = ca. 66 - 72°C
4 Balken = ca. 73 - 80°C
5 Balken = ca. 81 - 110°C
6 Balken = ca. 110 - 140°C (max. erreichbar bei norm. Fahrbetrieb)
7 Balken = ca.141 - 155°C
8 Balken = >156°C

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Baird
2024
2024

Hoi Paul,

Hier hebben we wat aan, komt voor de RT overeen met wat ik in reparatiehandleiding vond, op de website van de Knalpot staat een mooi plaatje van dat ding met die 4 slangen voor de niet-RT's.

Als ik tijd en zin heb ga ik de thermostaat er eens uithalen en kijken bij welk temperatuur hij exact begint te openen en bij welke hij begint te sluiten, want ik denk dat mijn oorspronkelijke probleem hier mee te maken heeft.

bedankt maar weer en [groet]
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”