Maar wat ik bedoel is het volgende:
Als ik tijdens een rit, bij normale bedrijfstemperatuur in een echte stortbui terecht kom dan kan de motortemperatuur dalen totdat ik weer 2 streepjes over heb( blauw = koud).
Deze zomer zelfs weggereden in Oostenrijk ( 19 juli), hele dag stortregenen en sneeuw op 1600 m _003 , heb zo zeker 100 km gereden met temperatuur op 2 streepjes, als ik dan wat langer voor een stoplicht sta of stadsverkeer dan loopt hij een beetje op, buitenweg weer terug naar 2 streepjes.
De onderkant van de kuip heb ik al jaren geleden dichtgemaakt met een plaat aluminium om de directe straal water van de voorband niet tegen het carter aan te laten komen. De grootste 'koelers' zouden dan de klepdeksels/cilinderkoppen kunnen zijn, maar om die nou te gaan inpakken..............
Als het goed is gaat de thermostaat van de oliekoeler open en dicht. Bij het normaal warm worden van de motor is dat ook te zien, je ziet de temperatuur even terug lopen en daarna weer oplopen.
Dit alles gebeurt dus alleen bij véél water, als het droog nooit een probleem, ook niet bij -5 !!
De vraag aan jullie is duidelijk: Hebben er meer van jullie hier een probleem mee en wat is een eventuele oplossing?