Wie betaalt de schade?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
janc'borg
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg

Wie betaalt de schade?

Ongelezen bericht door janc'borg »

Toch maar eens een balletje opgooien wat mij overkomen is. Een aspirant koper, rijdt met toestemming van mij, een proefrit op mijn motor. Na lang wachten koffie en nog eens koffie komt de aspirant koper overstuur lopend terug. U raadt het al onderuit gegaan. Gelukking voor hem ondanks een deuk in zijn images zonder lichamelijke letsel, maar voor de motor zag het er minder gunstig uit. De aspirant koper was zo eerlijk te bekennen dat het volledig zijn schuld was en voor de crash al had besloten de motor te kopen. Hij heeft betaald en is vertrokken. De motor, ergens bij een boerderij geparkeerd, heb ik niet meer gezien. De motor was alleen wa verzekerd. Voor hem een slecht begin voor mij jammer om zo afscheid te moeten nemen van mijn motor.
Maar stel nu dat de aspirantkoper had afgezien van de aankoop. Wie betaalt de schade? _001
Laatst gewijzigd door janc'borg op 22 nov 2009, 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
DutchBear
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Wie betaalt de schade?

Ongelezen bericht door DutchBear »

Rotverhaal zeg.

Ik maak altijd een document waarin de koper tekent voor het nemen van de schade tijdens de proefrit.

Als je dat niet hebt, kun je misschien WA verzekering van de koper gebruiken...?

Sterkte ermee.

Peter
R1200GSA 2010
janc'borg

Heel verstandig om een formulier op te stellen voor de aanspraak op eventuele schade die ontstaat tijdens een proefrit. Gelukkig voor mij is de koop toch gesloten ondanks de schade opgelopen tijdens de proefrit. Voor mij is de zaak afgedaan.
Maar wie betaalt als de koop niet gesloten was?
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Volgens mij komt evt. schade tijdens een proefrit voor eigen rekening... _002 . Dat heeft dacht ik te maken met de "toestemming" de je hebt verleend dat aan anderen - tijdelijk - van jouw motor gebruik mogen maken.
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Berrybeer schreef:Volgens mij komt evt. schade tijdens een proefrit voor eigen rekening... _002 . Dat heeft dacht ik te maken met de "toestemming" de je hebt verleend .
Heel zeker weten.
Ik heb weliswaar een ander voorbeeld, komt echter op hetzelfde neer. Tijdens een proefritje in mijn schoonzoons nieuwe auto enz.enz.. Jullie begrijpen het waarschijnlijk al.
Omdat ik met zijn toestemming reed was de opgelopen schade voor zijn rekening. Mijn verzekering was in deze niet thuis.
Samengevat: Laat je iemand met toestemming rijden is de schade voor jou.

Groetjes,
Hub
janc'borg

Hub schreef:
Berrybeer schreef:Volgens mij komt evt. schade tijdens een proefrit voor eigen rekening... _002 . Dat heeft dacht ik te maken met de "toestemming" de je hebt verleend .
Heel zeker weten.
Ik heb weliswaar een ander voorbeeld, komt echter op hetzelfde neer. Tijdens een proefritje in mijn schoonzoons nieuwe auto enz.enz.. Jullie begrijpen het waarschijnlijk al.
Omdat ik met zijn toestemming reed was de opgelopen schade voor zijn rekening. Mijn verzekering was in deze niet thuis.
Samengevat: Laat je iemand met toestemming rijden is de schade voor jou.

Groetjes,
Hub
Het komt er op neer dat ik geluk heb gehad. Ik had mooi met de schade blijven zitten _002 als de koper van de koop had afgezien.
Dus altijd een formulier opstellen indien schade......bla bla bla ......bla bla ..laten tekenen voor kosten van de koper.Afbeelding
Wat is de waarde van een ondertekende verklaring? Sorry, ik kan ff niet betalen, en dan nog fluiten naar je geld. _001
Berrybeer
2023
2023

Nou, ik ken de wet wel een beetje 8) en een dergelijk zelf opgesteld formulier zal - mocht het ooit zover komen - bij de (kanton-)rechter "juridsch niet houdbaar' zijn..... zoals dat zo mooi heet....
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Zoiets en dan wat aanpassen voor motorfietsen.
http://www.quorim.nl/files/proefritformulier..pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
BaHoi

Ongelezen bericht door BaHoi »

janc'borg

BaHoi schreef:Of deze van Bert Meijerink
http://www.bmwr.nl/bmwKenR/webPaginas/a ... laring.pdf

Antoine
vioma schreef:Zoiets en dan wat aanpassen voor motorfietsen.
http://www.quorim.nl/files/proefritformulier..pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Berrybeer schreef:Nou, ik ken de wet wel een beetje 8) en een dergelijk zelf opgesteld formulier zal - mocht het ooit zover komen - bij de (kanton-)rechter "juridsch niet houdbaar' zijn..... zoals dat zo mooi heet....
Afbeelding Juridisch niet houdbaar ........ _002
Berrybeer
2023
2023

Yep...een typefoudje..... :lol:
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Wat rest is de veroorzaker van de schade aansprakelijk stellen voor de schade en via een privaatrechtelijke procedure de schade verhalen. Daarbij is het opstellen van een formulier niet van belang, een politie proces-verbaal van oorzaak en gevolg is voldoende omdat daarin is vermeld dat het voertuig werd bestuurd door een ander dan de eigenaar/houder van het voertuig.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
roadcrew

Ongelezen bericht door roadcrew »

Verhalen op eigen WA verzekering is niet mogelijk
ook niet op een aansprakelijkheidsverzekering voor partikulieren. Daar zijn motorvoertuigen uitgesloten in de dekking
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Het gaat ook niet via een motorrijtuig verzekering. Je stelt de dader (is de berijder) persoonlijk aansprakelijk voor de geleden schade en stapt naar de rechter. Meestal weet een rechtsbijstandverzekering hoe te handelen.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Was het misschien zo'n proefrit :?:
http://www.youtube.com/watch?v=NIjfWQtp ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;
janc'borg

Deze koper had gezien zijn rijstijl al iets langen dan 14 dagen zijn rijbewijs. Gelukkig heb ik bij mijn aspirant koper niet achterop gezeten. Dan had ik het er waarschijnlijk minder goed van af gebracht. Met deze R 1, niet aan de hand toch. R 1 ff wassen pak laten stomen, ondergoed verschonen en alles is weer als nieuw. :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”