Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Ik heb de voorvork los van mijn om eens goed schoon te maken (zal wel spuiten worden ben ik bang) en toen trok ik aan een binnenpoot die ineens lucht kreeg en nu niet meer op dezelfde lengte is als de ander. Ik zie geen boutje of iets waar ik de lucht kan weglaten. Hoe krijg ik de binnenpoot weer op de originele lengte ???
Gezien, ik zat hem onderaan te zoeken maar daar zat niks. Volgens de handleiding zou onder de poot een boutje zitten om de olie af te laten. Ik heb hem los gedraaid en gedrukt. Er kwam wat bruin water of olie uit. Zit er olie in of is dat water wat er tzt in loopt ? Volgens diezelfde handleiding moet er 0.45 l olie in. Waarom, als die poten toch niks doen ? En wat veert er aan. Is dat puur de binnenlucht die samengedrukt wordt ?
Het is in principe een gesloten systeem en aangezien er onderdelen glijden langs elkaar moet er ook een smeermiddel gebruikt worden en dat is 0,45 L olie volgens spec. Mogelijk dat er soms wat lucht langs de seal komt en wat vocht condenseert maar dat is niet interessant. In de handleiding staat in welke stand het boutje aan de bovenkant dicht gedraaid moet worden bij installatie.
De hele vering en demping gebeurt met een aparte veer/demper unit. Zelf heb ik de Hyperpro met progressieve veer aan de voorzijde, een absolute verbetering t.o.v. de originele.
Dank je Bert. Als ik het boutje losdraai en ik trek de poot eruit, dan kan ik evt olie verversen, maar krijg je die poot er ook weer in of moet die afdichtingskraag er dan uit ?
Als je het zover open hebt kun je net zo goed de seals (zo heten die dingen) vervangen, zet ze er wel in de juiste stand in (vraag me net hoe ik dat weet ) De stofkapjes kun je laten zitten, die houden alleen het zand tegen.
De aftapplug zit aan de onderkant, na aftappen doe je er de olie in, binnenpoot plaatsen, schroefje boven dicht en rijden.