Ik was afgelopen week nog bij MSA en Niels Reijn vertelde mij dat de revisie van de ABS pompen door een bedrijf in Duitsland, onlangs in één keer met honderd euro per pomp heeft verhoogd. Ze zien er blijkbaar (meer dan alleen) brood in.
De ABS 2 (van de 850 en 1100 serie) die ik heb, zit op ruim 1100 euro en de iABS (van de 1150 serie) gaat richting de 1300 euro. Deze bedragen zijn inclusief uit- en inbouwen en inclusief 21% BTW. ABS 2 is overigens minder storingsgevoelig dan iABS. Hoe het zit met de 1200 weet ik niet.
Ook heb ik toen weer gehoord dat het jaarlijks doorspoelen belangrijk is. Het is goed om het ABS soms eens te testen op een afgelegen weg (zonder verkeer).
En natuurlijk heb ik ook hier al gelezen dat het eigenlijk van de zotte is dat je dat bewust moet testen, tenzij het voor jou een oefening is. Maar om de werking ervan te blijven garanderen is en blijft het vreemd. Ik doe dit ook niet met onze auto terwijl het ABS gewoon blijft werken. Uiteraard is het "fris" houden van de remvloeistof ook bij een auto van belang. Al gebeurd dat bij deze laatste niet jaarlijks. Je kunt dit meten.
Of je wel of niet je ABS laat herstellen is aan jou. Ik heb het een aantal jaren geleden wel gedaan. Ik probeer ook te anticiperen, maar weet dat een ongeluk soms in een klein hoekje zit en als het ABS dan in werking treedt en deze jongen blijft op de been, of beter gezegd in het zadel, dan ben ik ongetwijfeld geschrokken, maar wel blij dat ik het heb.
Veel wijsheid en pecunia toegewenst . . .
Eilert
WebWim schreef:Heb net contact gehad met de firma in Utrecht.
Deze zijn gestopt met deze rem-pompen te reviseren
Ga verder zoeken
Wim