versnellingsbak (of cardan) zingt in 2de en 3de versnelling

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

cpieters

versnellingsbak (of cardan) zingt in 2de en 3de versnelling

Ongelezen bericht door cpieters »

Een week geleden een R1100RT 1997 aangeschaft met slechts 20000 km. Reeds 500 km afgelegd en deze moto rijdt werkelijk prima, en een ongelooflijk goede wegligging.
Voordien had ik een K75S en reed in 14 jaar 105000 km zonder problemen of pannes.
Het is in het begin natuurlijk wat wennen aan de boxer motor, de grote kracht op lage toerental valt onmiddelijk op.
Wat me wel opvalt is het zingend geluid (versnellingsbak?) bij acceleratie in 2de en 3de versnelling bij laag toerental, bij hoger toerental verdwijnt het. Ook bij het laten uitbollen (in 2de en 3de versnelling) heb je dat geluid. Het doet me zo wat denken aan een oudere autobus.
Bij het intrekken van de koppeling verdwijnt het geluid.
Bij de K75 had ik dat niet. Het is natuurlijk mogelijk dat dit eigen is aan de R1100. Dan zal ik het gewoon moeten worden.
Anders niets dan lof!! :P

charly

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

hallo,

Als je het eerte type versnellingsbak nog hebt zou het de lagering van je ingaandas kunnen zijn.

Succes.
Kees BMW
Fantom

Ongelezen bericht door Fantom »

cdraaisma schreef:hallo,

Als je het eerte type versnellingsbak nog hebt zou het de lagering van je ingaandas kunnen zijn.

Succes.
Valt dit probleem nu onder een garantieregeling van BMW of niet?
Want anders wordt dit een dure grap.
Ik moet zeggen dat mijn R1100RT ook zingt in de 2e versnelling.
Die van mij komt uit feb 97. Ik begreep dat bij R1100RT's vanaf 97 dit probleem was opgelost :?:
Johannetje

Re: versnellingsbak (of cardan) zingt in 2de en 3de versnell

Ongelezen bericht door Johannetje »

cpieters schreef:Een week geleden een R1100RT 1997 aangeschaft met slechts 20000 km. Reeds 500 km afgelegd en deze moto rijdt werkelijk prima, en een ongelooflijk goede wegligging.
Voordien had ik een K75S en reed in 14 jaar 105000 km zonder problemen of pannes.
Het is in het begin natuurlijk wat wennen aan de boxer motor, de grote kracht op lage toerental valt onmiddelijk op.
Wat me wel opvalt is het zingend geluid (versnellingsbak?) bij acceleratie in 2de en 3de versnelling bij laag toerental, bij hoger toerental verdwijnt het. Ook bij het laten uitbollen (in 2de en 3de versnelling) heb je dat geluid. Het doet me zo wat denken aan een oudere autobus.
Bij het intrekken van de koppeling verdwijnt het geluid.
Bij de K75 had ik dat niet. Het is natuurlijk mogelijk dat dit eigen is aan de R1100. Dan zal ik het gewoon moeten worden.
Anders niets dan lof!! :P

charly
Ik vraag me af of je hier te doen hebt met een probleem of een normaal geluid van een boxer.
Laat er is een andere boxerrijder op rijden.....

grtz

Johan :wink:
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo

Vanaf september 1997 zit het nieuwe type versnellingsbak er achter.

Succes.
Kees BMW
arjl
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

Een rijdende boxer.... :lol:

Arjen

cpieters

Fantom schreef: Valt dit probleem nu onder een garantieregeling van BMW of niet?
Die van mij komt uit feb 97. Ik begreep dat bij R1100RT's vanaf 97 dit probleem was opgelost :?:
Fantom,hoeveel km heb je nu op je teller? had je dit "zingen" al vanaf het begin of is het pas later begonnen?
Fantom

Ongelezen bericht door Fantom »

cpieters schreef:
Fantom schreef: Valt dit probleem nu onder een garantieregeling van BMW of niet?
Fantom,hoeveel km heb je nu op je teller? had je dit "zingen" al vanaf het begin of is het pas later begonnen?
Mijn motor heeft nu 49000km gelopen. Ik heb er zelf pas 1500km op gezet. Maar afgelopen zaterdag bij de BMW dealer geweest om een second opinion over de bak. Het zingen in 2,3 en 4 is normaal bij een R1100RT werd mij verteld. Het komt door de lagers die zijn gebruikt. Het schijnt dat de lager in de bak grote kogels hebben waardoor het zingen ontstaat. Ik begreep ook dat het vervangen van de lagers (upgrade van de bak naar een M97 versie) niet onder de garantie valt omdat de bak niet defect is. Vervanging van de onderdelen is geheel voor eigen kosten en die zijn helaas niet gering. Bij mij geeft de bak problemen met schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 2. Het knarsen van tandwielen is niet zoals het hoort en heeft niks te maken met het leren schakelen met de R1100RT. Je kan het schakelen wel soepeler (Lees minder harde klakken) laten verlopen door fingersptizengefüll.
cpieters

Fantom schreef: Mijn motor heeft nu 49000km gelopen. Ik heb er zelf pas 1500km op gezet. Maar afgelopen zaterdag bij de BMW dealer geweest om een second opinion over de bak. Het zingen in 2,3 en 4 is normaal bij een R1100RT werd mij verteld. Het komt door de lagers die zijn gebruikt. Het schijnt dat de lager in de bak grote kogels hebben waardoor het zingen ontstaat. Ik begreep ook dat het vervangen van de lagers (upgrade van de bak naar een M97 versie) niet onder de garantie valt omdat de bak niet defect is. Vervanging van de onderdelen is geheel voor eigen kosten en die zijn helaas niet gering. Bij mij geeft de bak problemen met schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 2. Het knarsen van tandwielen is niet zoals het hoort en heeft niks te maken met het leren schakelen met de R1100RT. Je kan het schakelen wel soepeler (Lees minder harde klakken) laten verlopen door fingersptizengefüll.
Mijn pas gekochte R1100RT van 1997 heeft slechts 18000 km. Afgezien van het "zingen" in 2de en 3de tot 3500 toeren heb ik geen problemen met de versnellingsbak. Wel moet ik stevig doorduwen bij het schakelen. Bij mijn vorige K75 die toch al 105000km had verliep het schakelen alleszins vlotter.
Mijn dealer beweert eveneens dat het eigen is aan de versnellingsbak van de R1100RT om harder te schakelen en meer lawaai te maken.
We zullen het er dus bij moeten nemen. Anders niets anders dan lof over mijn moto.

veel rijplezier verder
tropic86

Re: versnellingsbak (of cardan) zingt in 2de en 3de versnelling

Ongelezen bericht door tropic86 »

Die van mij maakte ook een zingend geluid in z'n tweede en vooral 3e versnelling.
ik heb bij de jong motoren in enkhuizen iets dikkere olie aangeschaft,en het is aanzienlijk minder.
Dus voor mij is het probleem opgelost,super. _004
willem58

Re: versnellingsbak (of cardan) zingt in 2de en 3de versnelling

Ongelezen bericht door willem58 »

Vanuit de bak van mijn eRTje komt ook een gierend geluid in 2&3, maar de bak schakelt perfect, warm en koud; vooral nadat ik de lagerbus van het versn.pookje heb gesmeerd, en de kogelkopjes vervangen. Andere olie komt nog wel een keer, zit er pas 4000 km. in.
Gieren kan van de lagers komen, anders van de tandwielen; vooral als je het " op kunt zoeken' met het gashandle.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”