Eerste ervaring

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Fantom

Eerste ervaring

Ongelezen bericht door Fantom »

Vandaag voor het eerst naar mijn werk gereden op de R1100RT.
Ik moet er wel aan wennen dat ik breder ben dan met mijn oude suus.
Ik merk ook dat ik nog niet zo goed tussen de files door durf en bij het stoplicht al helemaal niet. Maar dat zal wel tussen de oren zitten en komt het ook wel weer goed.

Het rijden gaat prima, de motor ligt goed op de weg, je merkt dat het een zwaardere motor is. Desalniettemin rij je heel makkelijk door bochten en heb je niet het idee dat de motor zwaar is.

Wat me opviel en waar ik hoop op een antwoord van onze ervaringdeskundigen:
  • De versnellingsbak zingt nogal in zijn tweede versnelling. Vooral bij terug schakelen en daarna de koppeling op laten komen. Is dat een normaal geluid?
    Als ik in zijn 1e versnelling langzaam rij en dan de koppeling inknijp en weer loslaat hoor je een "klak" in de bak. Het is een zachte "klak" maar duidelijk hoorbaar. Is dat ook normaal?
    Als ik op een rechte asfaltweg rij +/- 40km/u rij en mijn handen loslaat van het stuur dan trekt de motor iets naar rechts. Ik moet naar links hangen om de motor recht te houde. Als ik gewoon mijn handen aan het stuur heb dan merk ik niet dat ik extra moeite moet doen om de motor recht te houden. Is dat het boxereffect wat ik ervaar?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met antwoorden op mijn vragen.
Sorry dat ik de laatste dagen zoveel post maarer is ook zoveel wat ik te weten wil komen over mijn brommert :oops:
Laatst gewijzigd door Fantom op 24 sep 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Eerste ervaring

Ongelezen bericht door HansD »

Dat zingen bij terugschakelen naar 2 herken ik wel. Is een groot verschil met terug naar 4 of 3. Die gaan ook veel makkelijker met een "Japans" klikje erin. Bij terugschakelen van 3 naar 2 of opschakelen 2 naar 3 moet ik echt eerst lichte druk uitoefenen op het schakelpedaal en dan pas de koppeling intrekken en tegelijk schakelen om krakende geluiden te voorkomen. Doe ik dat niet dan wil hij ook wel eens helemaal niet terug naar 2.
Het gierende geluid komt denk ook doordat door de lage overbrenging in 2 bij het opkomen van de koppeling het toerental sneller oploopt (en bij mij ook hoger) dan terugschakelen naar 4 of 3.
Al die extra geluiden zijn volgens mij normaal voor een BMW boxer. Pas bij de laatste 1200cc boxers schijnt dit over te zijn (de 6-versnellings bak)...
Wen er maar aan. Als het allemaal lukt heeft het wel zijn charme , vind ik.
Hans
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Fantom schreef:Als ik op een rechte asfaltweg rij +/- 40km/u rij en mijn handen loslaat van het stuur dan trekt de motor iets naar rechts. Ik moet naar links hangen om de motor recht te houde. Als ik gewoon mijn handen aan het stuur heb dan merk ik niet dat ik extra moeite moet doen om de motor recht te houden. Is dat het boxereffect wat ik ervaar?[/list]
Sorry dat ik de laatste dagen zoveel post maarer is ook zoveel wat ik te weten wil komen over mijn brommert :oops:
Dat naar rechts trekken is geen krom frame of zo.
Bij de RxxxRT zit het grootste gedeelte van de benzinetank aan de rechterkant, dus de gewichtsverdeling is niet echt optimaal.
Vandaar dat de motor ietwat rechtsaf wil bij losse handjes.
Heb ik ook, en vele met ons.
Ik heb ook een R850R, die doet het niet. Daar ligt de tank echt midden op het frame.

gr Martin
Fantom

Miklos schreef:
Fantom schreef:Als ik op een rechte asfaltweg rij +/- 40km/u rij en mijn handen loslaat van het stuur dan trekt de motor iets naar rechts. Ik moet naar links hangen om de motor recht te houde. Als ik gewoon mijn handen aan het stuur heb dan merk ik niet dat ik extra moeite moet doen om de motor recht te houden. Is dat het boxereffect wat ik ervaar?[/list]
Bij de RxxxRT zit het grootste gedeelte van de benzinetank aan de rechterkant, dus de gewichtsverdeling is niet echt optimaal.
Ik heb ook een R850R, die doet het niet. Daar ligt de tank echt midden op het frame.

gr Martin
Noem me maar een zeur ofzo maar wat is "Ietwat naar rechts" ik moet in mijn idee echt flink naar links hangen als ik mijn stuur loslaat. Terwijl de tank nu halfvol is.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je post maar een eind weg hoor, geen probleem. Daar is het forum voor.
Aan je opmerken te lezen denk ik dat het allemaal een kwestie van wennen is. Het klakken, het naar rechts trekken. Lees het forum maar door en het zijn allemaal dezelfde verhalen.
Als je het stuur vast hebt voel je dan ook dat hij naar rechts wil? Als dat zo is moet je waarschijnlijk toch even naar de dealer gaan. Maar nogmaals. Rij er eerst maar even goed mee.

suc6

grtz
Jos WRSM
Fantom schreef: Sorry dat ik de laatste dagen zoveel post maarer is ook zoveel wat ik te weten wil komen over mijn brommert :oops:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
RobNIJ
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Miklos schreef:
I

gr Martin
Ik heb dat naar rechts trekken ook.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)

Fantom

Vandaag ben ik even voor de zekerheid naar motor houtrust geweest in Den Haag om de motor even kortstondig te laten inspecteren.
Ik moet zeggen dat ik voor een onbekende klant met een onbekende fiets uitermate goed werd geholpen. Er hebben zelfs twee monteurs naar mijn motor gekeken. Bandspanning gecontroleerd. Voorveerafstelling goed gezet. En er is een stukje op de motor gereden door een monteur.
Motor was prima, klonk goed en reed goed.
Er waren maar twee opmerkingen. De monteur vond dat de motor iets teveel het gewicht op het achterwiel had als de motor op de middenbok staat. Maar dat kon hij ook verder niet verklaren.
Tevens gaf de monteur aan dat er een beetje speling zat op de ophanging van de achterschokbreker. Niks ernstigs en kan worden verholpen door een paar rubbers oid te vervangen. Hier moet ik dan ook even mee terug naar de verkopende motorzaak ivm de garantie.

Al met al ben ik nu erg gerust gesteld en weet ik dat ik in ieder geval geen kat in de zak heb gekocht. :lol:
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik kan me je ongerustheid erg goed voorstellen hoor. Daar heb ik zelf ook last van als ik iets duurs gekocht heb. :roll:
Als er iets bijzonders aan zou mankeren had je het zeker wel van de monteurs gehoord. De ervaring zal het leren . . . .
Geniet maar van je fiets

grtz
Jos
Fantom schreef: Al met al ben ik nu erg gerust gesteld en weet ik dat ik in ieder geval geen kat in de zak heb gekocht. :lol:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Fantom schreef: De monteur vond dat de motor iets teveel het gewicht op het achterwiel had als de motor op de middenbok staat.
Naar deze opmerking te zien is dat dus een motorzaak met voornamelijk japanse motoren en hebben ze geen ervaring met BMW's. :shock:
Als ik jou was zou ik een erkende BMW dealer opzoeken.....
Fantom

motorpappa schreef:
Fantom schreef: De monteur vond dat de motor iets teveel het gewicht op het achterwiel had als de motor op de middenbok staat.
Naar deze opmerking te zien is dat dus een motorzaak met voornamelijk japanse motoren en hebben ze geen ervaring met BMW's. :shock:
Als ik jou was zou ik een erkende BMW dealer opzoeken.....
Ahum het was motor Houtrust in Den Haag, die doen alleen maar BMW motoren :shock:
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Nou, da's lekker..... volgens mij staan alle bmw's met het achterwiel op de grond als ze op de bok staan. Met een lege tank rust er iets meer gewicht achterop en met volle koffers (kettingslot misschien) is t nog iets erger. Maar in tegenstelling tot andere merken die altijd met aardig veel gewicht op het voorwiel rusten, staan bmw's toch aardig netjes in evenwicht met net iets meer op het achterwiel. Zo'n opmerking van een bmw monteur snap ik dan niet helemaal.. :oops:

Fantom

De monteur zei niet dat de motor niet op zijn achterwiel mocht staan maar hij het idee had dat hij iets te veel op het achterwiel stond.
Dat van de lege tank zou de boel kunnen verklaren samen met een paar schoenen in de topkoffer. Ik moet zeggen dat ze wel vroegen of er wat in de koffers zat. Ik heb alleen maar gezegd dat er geen zware dingen in zaten.

Enniehou het is weer opgelost :lol:

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”