vraagje over olie in een K 1200LT
Moderator: RT_Patrick
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
vraagje over olie in een K 1200LT
Ik weet dat dit een onderwerp is, dat op een ander forum thuis hoort, maar dit is het fijnste forum dat er is, daarom toch mijn vraagje.
Ik heb net mijn olie peil van mijn K 1200 LT even bekeken, en hij staat nu net onder het bolletje in het midden. Ik vul hem graag bij tot boven het bolletje, maar welke olie kan ik het beste gebruiken. Ik heb nog 15W50 4T olie staan.
Ik heb net mijn olie peil van mijn K 1200 LT even bekeken, en hij staat nu net onder het bolletje in het midden. Ik vul hem graag bij tot boven het bolletje, maar welke olie kan ik het beste gebruiken. Ik heb nog 15W50 4T olie staan.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- jpauwels
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 20 apr 2011, 11:14
- Type: R1200RT
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Riel
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Wat zit er nu in?
In mijn vorige motor de k1100lt deed ik 20w50 mineraal dat ging prima.
Dus in principe denk ik dat de 15w50 goed is maar hij moet natuurlijk wel samen gaan met de olie die er nu in zit.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
In mijn vorige motor de k1100lt deed ik 20w50 mineraal dat ging prima.
Dus in principe denk ik dat de 15w50 goed is maar hij moet natuurlijk wel samen gaan met de olie die er nu in zit.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Dat is het nu net. Ik heb deze motor nu 1,5 maand en heb hem zo gekocht, geen flauw idee wat er nu inzit.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
heb net degene gebeld die de laatste beurt uitgevoerd heeft, en er zit EXP 20-W50 olie in van Belray
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Lijkt me sowieso verstandig om de olie helemaal te verversen ipv bij te vullen, weet je zeker wat erin zit en ben je weer helemaal "bij".
Vergeet het oliefilter niet.....
Vergeet het oliefilter niet.....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Nog beter is om de het oliepeil van de K1100 gewoon op het niveau van dat puntje te laten staan.
Alles wat je er boven dat punt gaat bijvullen gooit deze er gewoon weer uit.
Je zult zien dat het peil op dat punt blijft staan.
Noem dat maar een eigenschap van de K1100.
Heb zo vele 100K km gereden zonder verder bijvullen.
Alles wat je er boven dat punt gaat bijvullen gooit deze er gewoon weer uit.
Je zult zien dat het peil op dat punt blijft staan.
Noem dat maar een eigenschap van de K1100.
Heb zo vele 100K km gereden zonder verder bijvullen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Ik kijk altijd op de site van Castrol welke olie aanbevolen word. Maar eerst kijk ik in het boekje dat normaal gesproken bij de motor zit. Wat de vorige eigenaar er in gebruikt heeft zegt mij nooit zoveel.
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Dank jullie wel voor de reacties. Laat het nu maar ff zo, zal het wel in de gaten houden natuurlijk.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Heb toch nog even bij Shell gekeken voor je
Smeermiddelen-/ capaciteit opmerkingen
a.
Aanbeveling van fabrikanten, Advance 4T Ultra 15W-50 (SM/MA2)
b.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
c.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
d.
Aanbeveling van fabrikanten, Contact helpdesk [email protected]
Smeermiddelen-/ capaciteit opmerkingen
a.
Aanbeveling van fabrikanten, Advance 4T Ultra 15W-50 (SM/MA2)
b.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
c.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
d.
Aanbeveling van fabrikanten, Contact helpdesk [email protected]
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Dank je wel TonTon1959 schreef:Heb toch nog even bij Shell gekeken voor je
Smeermiddelen-/ capaciteit opmerkingen
a.
Aanbeveling van fabrikanten, Advance 4T Ultra 15W-50 (SM/MA2)
b.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
c.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
d.
Aanbeveling van fabrikanten, Contact helpdesk [email protected]
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- JeHo
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Hoi JeHo,JeHo schreef:Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
Jaso is geen toevoeging, maar een Japanse kwaliteitsnorm.
Hieraan voldoen de betere motor oliën.
Voorheen hanteerde de fabrikanten de API SG norm, hoe hoger de letter achter de S, des te beter de oliekwaliteit.
De Castrol, Shell, Valvoline, Motorex etc. voldeden aan de SF of SH kwaliteit.
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Maar goed dat je geen JASO toevoeging hebt gebruikt want dat kan zeer schadelijk zijn voor een niet Japanse motor
.


- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
De F650 hadden ook soms problemen met de vrijlooplagers. Maar ik vermoed dat het kwam doordat degene die nou net de goedkoopste olie in hun motor hadden ook daar nog liefst zo lang mogelijk mee reden zonder die te verversen.JeHo schreef:Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
bij ons in de garage gebruikten wij voor de vrijloop lagers altijd ooiervaars kuitvet! geen goud zo goed.. 

- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Probeer dat maar eens bij een F650 dan gaat je niet lukken.Paultje schreef:bij ons in de garage gebruikten wij voor de vrijloop lagers altijd ooiervaars kuitvet! geen goud zo goed..
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
haha nee ik gebruik de laatste jaren de boxer olie van Motorex, wat goed is verander ik niet meer..
in mn vorige Italiaanse prima donna de Multi 1200 met testastretta blok stookte ik de Motul 300v factory, op advies van Ducati Zaltbommel, en ook Biggelaar was te lange laatste van de Valvoline afgestapt, teveel vervuiling in de koppen en koolafzetting op de kleppen, daar loopt een desmo niet gezonder van... de sluiters worden echt heel krap gesteld, ik dacht 0,05mm. als een klep lekt door bijv koolafzetting loopt de fiets niet lekker.
de 20w50 valvoline was wel goed voor de bak maar voor een hoogvermogende v-twin is voor de "bovenkamer" de motul of castrol gewoon beter.
als zo'n machine puik is afgesteld en je laat hem in de sport modus lekker doorgalopperen gebeurt er iets onder je..dat middengebied he..
moest echt afkicken toen ik terug naar 110pk ging met de boxer, inmiddels geniet ik hier ook met volle teugen van, je ziet meer onderweg..en. mijn vrouw gaat weer achterop haha
in mn vorige Italiaanse prima donna de Multi 1200 met testastretta blok stookte ik de Motul 300v factory, op advies van Ducati Zaltbommel, en ook Biggelaar was te lange laatste van de Valvoline afgestapt, teveel vervuiling in de koppen en koolafzetting op de kleppen, daar loopt een desmo niet gezonder van... de sluiters worden echt heel krap gesteld, ik dacht 0,05mm. als een klep lekt door bijv koolafzetting loopt de fiets niet lekker.
de 20w50 valvoline was wel goed voor de bak maar voor een hoogvermogende v-twin is voor de "bovenkamer" de motul of castrol gewoon beter.
als zo'n machine puik is afgesteld en je laat hem in de sport modus lekker doorgalopperen gebeurt er iets onder je..dat middengebied he..
moest echt afkicken toen ik terug naar 110pk ging met de boxer, inmiddels geniet ik hier ook met volle teugen van, je ziet meer onderweg..en. mijn vrouw gaat weer achterop haha
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Ik heb de Motul synthetische olie ook ooit gebruikt. Daardoor kwam ik erachter dat synthetisch de weg vooruit is. Ineens was het olieverbruik weg bij de motor die ik toen had. Wel extreme omstandigheden overigens. Constant 150km per uur met een vol geladen motor zorgt ervoor dat het motortje behoorlijk heet kan worden. Daarvoor had ik nog de mineraal olie van Castrol.Paultje schreef:haha nee ik gebruik de laatste jaren de boxer olie van Motorex, wat goed is verander ik niet meer..
in mn vorige Italiaanse prima donna de Multi 1200 met testastretta blok stookte ik de Motul 300v factory, op advies van Ducati Zaltbommel, en ook Biggelaar was te lange laatste van de Valvoline afgestapt, teveel vervuiling in de koppen en koolafzetting op de kleppen, daar loopt een desmo niet gezonder van... de sluiters worden echt heel krap gesteld, ik dacht 0,05mm. als een klep lekt door bijv koolafzetting loopt de fiets niet lekker.
de 20w50 valvoline was wel goed voor de bak maar voor een hoogvermogende v-twin is voor de "bovenkamer" de motul of castrol gewoon beter.
als zo'n machine puik is afgesteld en je laat hem in de sport modus lekker doorgalopperen gebeurt er iets onder je..dat middengebied he..
moest echt afkicken toen ik terug naar 110pk ging met de boxer, inmiddels geniet ik hier ook met volle teugen van, je ziet meer onderweg..en. mijn vrouw gaat weer achterop haha
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht