. . . en dat is het belangrijkste Hendrie . . . nu kan je weer genieten van jouw RT!hendrie.wolters schreef:Gelukkig is het vertrouwen in de motor weer terug

Moderator: RT_Patrick
. . . en dat is het belangrijkste Hendrie . . . nu kan je weer genieten van jouw RT!hendrie.wolters schreef:Gelukkig is het vertrouwen in de motor weer terug
Waarom zet je zoiets erop als je motor geen last heeft van KFR? Hoogstwaarschijnlijk nu wel een hoger brandstofverbruik of heb je daar wel geluk mee? Mijn motor heeft ook geen KFR probleem. Kwestie van goed afstellen.Copper schreef:Vorige week heb ik de ReCyclizer op mijn (voor mij nieuwe) R1150Rt gezet. Ik had al niks te klagen over KFR of herken het niet (en welke motor doet dat nu niet als hij constante snelheid moet vasthouden....?)
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?
Ook mijnLunatic schreef:Misschien al eerder genoemd.....een bezoekje aan MSA doet wonderen! Afstelling prima in orde gemaakt en daardoor geen KFR meer!
Raar hoor dat moet toch werken..Nexxo schreef:Hoi
Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har
Je schrijft dat de motor rustiger loopt en beter trekt, maar dat de KFR niet weg is. Dat is eigenlijk wel een beetje in tegenspraak met elkaar. Ik vraag me af of je niet een beetje vroeg schakelt. Ik had die neiging ook toen ik mijn eerste R1100RT reed. Het blok mag gerust een beetje toeren maken om lekker uit de verf te komen.Nexxo schreef:hallo Ton,
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen
vriendelijke groet Har
De Mat schreef:![]()
![]()
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
kort samen gevat danEileRT schreef:"No problem" De Mat!![]()
KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.
De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.
Eilert
De Mat schreef:![]()
![]()
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
Niet aan wennen, maar de RT gewoon wat hoger in de toeren rijden. Een RT is geen diesel en van tussen de 3000 en de 4000 toeren rijden, gaat het blok niet stuk. Sterker nog: met permanent een te laag toerental gaat je motorblok juist uiteindelijk wel van naar de knoppen. Je big-end lagers (lagers tussen krukas en drijfstang) vinden zo'n laag toerental heel erg onplezierig!Nexxo schreef:@papinkelman
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har
De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
Graag gedaan! Dat is het fijne van een forum als het onze: daar worden we allemaal wijzer van! Mijn eerste RT begon ik ook als een dieseltje te rijden...Nexxo schreef:@Bertm
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)
Ging wat mij betreft om de term die je gebruikte. Je had het over "KFR" alsof dat de Recyclizer module is. De term KFR slaat op het gedrag van de motor. Recyclizer is het apparaatje dat sommigen gebruiken om dit de verhelpen. De topic naam is in die zin wel verwarrend....De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig
volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????
Inspector Gadget schreef: 28 jun 2017, 13:55 Ja, de Recyclizer-dinges zal iets helpen, immers de brandstofinspuiting wordt gefopt dat de omgevingstemperatuur lager is dan in werkelijkheid.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.
Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans. \
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges.![]()
En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.
Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.
Links toch :oInspector Gadget schreef:Hopelijk heb je dan wel de goede gekregen en gekocht.![]()
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.
Ja, en die zit links :)Inspector Gadget schreef:Volgens mij toch wel rechts, item #8;![]()
Ook weer opgehelderd [emoji1]Inspector Gadget schreef:[emoji38] ik type rechts en bedoel links, tis ook veel te warm hier. Het is inderdaad links, Links. LINKS.
Dan rij je wel erg laag in toeren...Albertvandergraaf schreef:Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
Als dat niet in mijlen per uur is, maar in kilometers per uur, dan zou ik mijn schakelgewoontes snel aanpassen als ik jou was. Een BMW-boxer is geen diesel: gewoon lekker toeren maken. Je bereikt je maximale trekkracht (koppel) bij 5500 toeren. Is ook beter voor de staat van het blok, want als je zulke lagen toeren rijdt, dan zijn over niet al te lange tijd je big-end lagers aan vervanging toe en ook voor de spiebanen van je aandrijving is het ook niet geweldig.Albertvandergraaf schreef: 15 jul 2017, 15:06 Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.